Baclofen gaf rare gedachten.

Jixx

Bewuste gebruiker
Ik wilde graag ook een keer een niet verslavende spierverslapper proberen via mijn huidige arts. Met de vraag of hij mij een niet verslavende spierverslapper kon voorschrijven kreeg ik het antwoord: Die bestaan niet! Ik had natuurlijk al wat research gedaan op internet en wist van Baclofen. Ik begon over Baclofen, en toen zei mijn arts: jij bent wel goed op de hoogte. Hoe ben je daarop gekomen? Nou heel simpel: Google! Ik kreeg het voorgeschreven en ik had in het verleden wel eens cocaine gesnoven. De gedachten om een halfje te halen werden steeds vaker tijdens het gebruik van Baclofen. Ik ben ermee gestopt, omdat ik me een cocaine verslaving wilde besparen. Toen ik gestopt was met Baclofen was de gedachten weer verdwenen.

MeejheM

Badass junkie
Baclofen is een stevige gaba-b antagonist. ik gebruik het al een tijdje met redelijk succes om mijn alcoholgebruik onder controle te houden. het is geen wondermiddel.

je moet het wel redelijk gedoseerd opbouwen. ik merkte bij 30, 60 en 100mg, elke keer verhogen zegmaar dat ik de eerste paar dagen ooit spontaan in slaap viel. veel meer bijwerkingen heb ik er niet van ondervonden, maar opbouwen was elke maand langs de arts, meestal 10 of 20 mg erbij. met vaak de verhoging s'avonds indien niet deelbaar door 4.

over het algemeen is mits voorgeschreven en gemonitord door een arts de werking aardig positief, ook bij cocaine verslaafden.

in je post maak je je dosering, manier van opbouwen, maar vooral je relatie met conaine niet echt duidelijk. dus moet je het met mijn bovenstaande ervaring doen, en kan ik je geen tips of advies in jouw situatie geven.

succes verder.

Jixx

Bewuste gebruiker
MeejheM zei:
Baclofen is een stevige gaba-b antagonist. ik gebruik het al een tijdje met redelijk succes om mijn alcoholgebruik onder controle te houden. het is geen wondermiddel.

je moet het wel redelijk gedoseerd opbouwen. ik merkte bij 30, 60 en 100mg, elke keer verhogen zegmaar dat ik de eerste paar dagen ooit spontaan in slaap viel. veel meer bijwerkingen heb ik er niet van ondervonden, maar opbouwen was elke maand langs de arts, meestal 10 of 20 mg erbij. met vaak de verhoging s'avonds indien niet deelbaar door 4.

over het algemeen is mits voorgeschreven en gemonitord door een arts de werking aardig positief, ook bij cocaine verslaafden.

in je post maak je je dosering, manier van opbouwen, maar vooral je relatie met conaine niet echt duidelijk. dus moet je het met mijn bovenstaande ervaring doen, en kan ik je geen tips of advies in jouw situatie geven.

succes verder.

Ik kan me niet zo goed meer herinneren ik welke dosissen ik het heb gehad. Maar aan de hand van jouw opmerking ga ik er even vanuit dat ik met 30 mg ben begonnen (als dat de begindosis is? ) , en tot 60 mg ben gegaan. Bijwerkingen had ik er verders ook niet zoveel van, behalve dat die gedachten om cocaine te snuiven steeds vaker in me op kwam. Mijn relatie met cocaine was dat ik het wel een prettige drugs vond, en ik ben ook verslavingsgevoelig. Echter heb ik het al bijna 5 jaar niet meer aangeraakt.

gandwarf777

Belezen gebruiker
MeejheM zei:

succes verder.

Hoe kom je er bij dat baclofen een gaba-b antagonist is?

Jixx

Bewuste gebruiker
gandwarf777 zei:
MeejheM zei:

succes verder.

Ik weet het niet zeker maar ik denk dat hij wel gelijk heeft?

Dit staat er op wikipedia: Baclofen (β-parachlorophenyl GABA) is een spierverslapper. Het is een gamma-aminoboterzuur-agonist (GABA-B-agonist)

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Jixx zei:
gandwarf777 zei:
MeejheM zei:

Ik weet het niet zeker maar ik denk dat hij wel gelijk heeft?

Dit staat er op wikipedia: Baclofen (β-parachlorophenyl GABA) is een spierverslapper. Het is een gamma-aminoboterzuur-agonist (GABA-B-agonist)
Ja, maar ene agonist is het tegenovergesteld van een antagonist. Simpel gezegd is een agonist een drug die op een receptor past en die ook stimuleert en een antagonist is een een drug die op de receptor past maar die niet stimuleert en daarmee dus de receptor blokkeert.

Baclofen is een GABA-B agonist inderdaad, het stimuleert dus de GABA-B receptoren. Ik denk dat Meejhem een typefoutje maakte.

Jixx

Bewuste gebruiker
Haha, Ja ik denk het ook? En ik wist niet dat er ook nog zoiets bestond als een antagonist. Weer wat bijgeleerd! :) Dus als ik het goed begrijp, is antipsychotica een dopamine antagonist?

Fool

Badass junkie
Jixx zei:
Dus als ik het goed begrijp, is antipsychotica een dopamine antagonist?
Héél kort door de bocht: ja. Verschillende antipsychotica grijpen op verschillende receptoren aan, maar in de regel komt hoofdzakelijk hun werking door dopamine antagonisme(maar niet alle antipsychotica grijpen op álle dopamine-subreceptoren aan). Maar als je bijvoorbeeld naar de affiniteitentabel van risperidon kijkt (hier: https://en.wikipedia.org/wiki/Risperidone#Pharmacology ), kun je in de tabel zien dat er op veel meer receptoren aangegrepen word.

Jixx

Bewuste gebruiker
Fool zei:
Jixx zei:
Dus als ik het goed begrijp, is antipsychotica een dopamine antagonist?
Héél kort door de bocht: ja. Verschillende antipsychotica grijpen op verschillende receptoren aan, maar in de regel komt hoofdzakelijk hun werking door dopamine antagonisme(maar niet alle antipsychotica grijpen op álle dopamine-subreceptoren aan). Maar als je bijvoorbeeld naar de affiniteitentabel van risperidon kijkt (hier: https://en.wikipedia.org/wiki/Risperidone#Pharmacology ), kun je in de tabel zien dat er op veel meer receptoren aangegrepen word.

Thnx voor de info! Ik snap er weer een klein beetje meer van. Ik heb niet gestudeerd voor receptoren etc... Dus ik ga me hier in de loop van de tijd nog klein beetje verder in verdiepen, want het zijn toch nog best wel een hoop verschillende receptoren. Serotonine wist ik. Maar alpha 1b adrenergic bijvoorbeeld of mAChRs nooit van gehoord. Van inverse agonist had ik ook nog nooit gehoord. Ik ga later nog even opzoeken wat dit betekend :wink: Damn,,, Ik wil dit spul uit me lichaam(hersenen) Kun jij misschien nog een vraag voor mij beantwoorden? Herstellen deze receptoren nog na het gebruik van antipsychotica, of kunnen sommige blijvend beschadigd zijn? En hoe lang duurt het voordat alles weer terug in balans is?

Alvast bedankt!

gandwarf777

Belezen gebruiker
Een inverse agonist is 1 stap verder dan een antagonist. Hij blokkeert niet alleen de receptor maar zet ook het omgekeerde proces in gang vergeleken met een agonist.

De eerste generatie antipsychotica antagoniseren met sterke affiniteit de D2 receptor. Hierdoor treden echter extrapyrimidale verschijnselen op als akathisie, parkinsonisme, dystonie etc.

De tweede generatie antipsychotica berust op een losse binding met de D2 receptor(sulpiride, amisulpride en quetiapine bijvoorbeeld) of een multipel receptor actie (risperidon ). Of een relatief hogere affiniteit voor mesolimbische D2 receptoren. Via antagonisme van de 5-HT2A receptor en de D1 receptor word getracht de striatale dopaminerge functie minder te blokkeren in vergelijking met selectieve D2 antagonisten. Zo wordt het risico op EPS vermindert. Een groot nadeel van een aantal tweede generatie antipsychotica is dat ze het metabool syndroom kunne veroorzaken via 5-HT2C/5-HT2A/H1 antagonisme of antagonisme op de mAChRs (hyperglycemie)

Alpha1 en alpha2 antagonisme is over het algemeen niet wenselijk en zorgt eigenlijk alleen maar voor bijwerkingen(hypotensie, hoofdpijn etc).

Verder kan D2 autoreceptor antagonisme, 5-HT1A partieel agonisme en 5-HT7 antagonisme zorgen voor een verbetering van de negatieve verschijnselen van schizofrenie.

Risperidon kan net als andere D2 antagonisten zorgen voor hypersensitiviteit van D2 receptoren zowel in het mesolibische als het striatale systeem. Dit kan leiden tot rebound psychoses en tardieve dyskinesie. Dit effect kan jaren duren en soms permanent zijn.

Verder zijn sommige antipsychotica neurotoxisch voor dopamine neuronen(voornamelijk de eerste generatie). Risperidon zou dit echter niet zijn.

Jixx

Bewuste gebruiker
gandwarf777 zei:
Een inverse agonist is 1 stap verder dan een antagonist. Hij blokkeert niet alleen de receptor maar zet ook het omgekeerde proces in gang vergeleken met een agonist.

De eerste generatie antipsychotica antagoniseren met sterke affiniteit de D2 receptor. Hierdoor treden echter extrapyrimidale verschijnselen op als akathisie, parkinsonisme, dystonie etc.

De tweede generatie antipsychotica berust op een losse binding met de D2 receptor(sulpiride, amisulpride en quetiapine bijvoorbeeld) of een multipel receptor actie (risperidon ). Of een relatief hogere affiniteit voor mesolimbische D2 receptoren. Via antagonisme van de 5-HT2A receptor en de D1 receptor word getracht de striatale dopaminerge functie minder te blokkeren in vergelijking met selectieve D2 antagonisten. Zo wordt het risico op EPS vermindert. Een groot nadeel van een aantal tweede generatie antipsychotica is dat ze het metabool syndroom kunne veroorzaken via 5-HT2C/5-HT2A/H1 antagonisme of antagonisme op de mAChRs (hyperglycemie)

Alpha1 en alpha2 antagonisme is over het algemeen niet wenselijk en zorgt eigenlijk alleen maar voor bijwerkingen(hypotensie, hoofdpijn etc).

Verder kan D2 autoreceptor antagonisme, 5-HT1A partieel agonisme en 5-HT7 antagonisme zorgen voor een verbetering van de negatieve verschijnselen van schizofrenie.

Risperidon kan net als andere D2 antagonisten zorgen voor hypersensitiviteit van D2 receptoren zowel in het mesolibische als het striatale systeem. Dit kan leiden tot rebound psychoses en tardieve dyskinesie. Dit effect kan jaren duren en soms permanent zijn.

Verder zijn sommige antipsychotica neurotoxisch voor dopamine neuronen(voornamelijk de eerste generatie). Risperidon zou dit echter niet zijn.

Tardieve dyskinesie heb ik al opgelopen tijdens de stopperiode van risperidon. Mits je spontaan wiebelende benen onder tardieve dyskinsie mag rekenen?

Voor die rebound psychoses ben ik dus bang. Ook al heb ik nooit geen psychoses gehad, tijdens het afbouwen krijg ik een heel raar/verward gevoel en 'lijkt' het of ik een psychose raak. Ik heb de laatste keer zo voorzichtig mogelijk afgebouwd. 0,25 mg per 2 weken eraf. Toen had ik die vreemde gewaarwording niet zo, maar toen ik op 1.5 mg zat en dus inmiddels 0,50 mg omlaag was , werd ik naar een tijdje weer heel extreem onrustig en angstig wakker.

Misschien een stomme vraag waar niemand met zekerheid antwoord op kan geven?
Maar als ik tijdelijk zou stoppen met blowen, is de kans dan groter dat ik succesvol van de risperidon afkom?

Thnx voor de uitleg!

gandwarf777

Belezen gebruiker
Ik denk niet dat wiebelende benen(akathisie?) daaronder valt. Volgens mij is tardieve dyskinesie meer een soort tic achtige bewegingen van je gezicht, tong en misschien torso. Zoek er anders eens filmpjes over op dan zie je hoe het eruit ziet. Wiebelende benen is meer iets voor als je nog aan antipsychotica zit(voor mij in ieder geval).

Verder heb ik geen idee of stoppen met blowen werkt. Misschien werkt het averechts omdat je dan van twee middelen tegelijk afkickt maar ik weet het niet.

Jixx

Bewuste gebruiker
gandwarf777 zei:
Ik denk niet dat wiebelende benen(akathisie?) daaronder valt. Volgens mij is tardieve dyskinesie meer een soort tic achtige bewegingen van je gezicht, tong en misschien torso. Zoek er anders eens filmpjes over op dan zie je hoe het eruit ziet. Wiebelende benen is meer iets voor als je nog aan antipsychotica zit(voor mij in ieder geval).

Verder heb ik geen idee of stoppen met blowen werkt. Misschien werkt het averechts omdat je dan van twee middelen tegelijk afkickt maar ik weet het niet.

Dan is het eerder acathisie. Deze wiebelende benen krijg ik alleen als ik lig. Volgens mij kan acathisie ontstaan zowel tijdens het gebruik, tijdens het afbouwen, en in de stopperiode.
Bij mij lijkt het blijvend iets te zijn. Maar de ernst ervan is wel heel langzaam wat afgenomen.
Er schijnen wel medicijnen te bestaan tegen acathisie (Bettablokkers). Maar deze ga ik vanwege de mogelijke bijwerkingen niet slikken. Ik heb het idee dat die medicijnen meer schade aan kunnen richten, dan het probleem zelf.

Ik bedoelde eigenlijk ook niet van alle twee tegelijk afkicken. Maar eerst stoppen met blowen, en als dat gelukt is, afbouwen met de risperidon.

gandwarf777

Belezen gebruiker
Waarvoor krijg je eigenlijk risperidon als ik vragen mag?

Ik heb zelf een tijd aan de propranolol gezeten en vond het opzich wel fijn spul. Ik werd er alleen heel erg moe van en kreeg een trage hartslag(50-60 bpm). Ook kreeg ik af en toe last van asthma door de betablokker.

De detox van bètablokkers is echter heel naar. Je staat strak van de adrenaline en het voelt alsof je efedrine op hebt. Daarom ben ik er ook mee gestopt.

MeejheM

Badass junkie
gandwarf777 zei:

Busted!... ik moet echt meer googlen. ik gebruik het zelf, en heb daar heel wat voor moeten doen en overtuigen. je hebt helemaal gelijk.

er zijn nogal wat bijwerkingen bekend van baclofen, meestal doen die zich voor in het begin van de behandeling, of bij verhogingen van de dosering. het schijnt echter ook voor te komen dat mensen die jarenlang dezelfde dossering gebruiken ineens bijwerkingen krijgen.

Jixx

Bewuste gebruiker
gandwarf777 zei:
Waarvoor krijg je eigenlijk risperidon als ik vragen mag?

Ik heb zelf een tijd aan de propranolol gezeten en vond het opzich wel fijn spul. Ik werd er alleen heel erg moe van en kreeg een trage hartslag(50-60 bpm). Ook kreeg ik af en toe last van asthma door de betablokker.

De detox van bètablokkers is echter heel naar. Je staat strak van de adrenaline en het voelt alsof je efedrine op hebt. Daarom ben ik er ook mee gestopt.

Ik kreeg risperidon voorgeschreven als spierverslapper. Voor uitgebreidere informatie erover kun je mijn topic lezen op dit forum over antipsychotica & cannabis. viewtopic.php?f=25&t=56565

Efedrine is ook niet zo mijn ding. Maar buiten dat om kun je ook depressief raken van bijvoorbeeld propranolol? Aangezien ik depressie gevoelig ben, vermijd ik het liever.

gandwarf777

Belezen gebruiker
Dat viel mee. Ik gebruikte propranolol vaak tegelijk met cannabis en dat gaf een soort deliriant achtige opiaat roes. Wel interessant dat het de snelle hartslag die cannabis kan geven volledig blokkeerde.

Wel vreemd hoe een arts er bij komt risperidon als spierverslapper te geven. Zeker in zo'n dosering.(2mg?)

MeejheM

Badass junkie
Jixx, dit topic gaat over baclofen. ik begrijp uit wat ik gelezen heb dat je niet tevreden bent over je risperdal. dat is geen reden om overal op te reageren wat in verband te trekken is met je risperdal.

zou je hier misschien even over na willen denken voordat je iets ergens post.

de nadelen van antipsychotica (diabetes, gewichtstoename, bijwerkingen, afhankelijkheid) lijken me trouwens niet op te wegen tegen de discutabele voordelen als spierverslapper.
weet je zeker dat je het daarom voorgeschreven krijgt?

Jixx

Bewuste gebruiker
gandwarf777 zei:
Dat viel mee. Ik gebruikte propranolol vaak tegelijk met cannabis en dat gaf een soort deliriant achtige opiaat roes. Wel interessant dat het de snelle hartslag die cannabis kan geven volledig blokkeerde.

Wel vreemd hoe een arts er bij komt risperidon als spierverslapper te geven. Zeker in zo'n dosering.(2mg?)

De dosering was 4 mg. En aangezien meerdere het hier vreemd vinden dat ik het als spierverslapper voorgeschreven kreeg, weet ik genoeg! :wink:

Jixx

Bewuste gebruiker
MeejheM zei:
Jixx, dit topic gaat over baclofen. ik begrijp uit wat ik gelezen heb dat je niet tevreden bent over je risperdal. dat is geen reden om overal op te reageren wat in verband te trekken is met je risperdal.

zou je hier misschien even over na willen denken voordat je iets ergens post.

de nadelen van antipsychotica (diabetes, gewichtstoename, bijwerkingen, afhankelijkheid) lijken me trouwens niet op te wegen tegen de discutabele voordelen als spierverslapper.
weet je zeker dat je het daarom voorgeschreven krijgt?

Ja ik ging regelmatig offtopic en kwam elke keer weer uit bij risperidon. Maar ik heb door verschillende forumleden waaronder jij, wel wat kunnen leren hier. Dat stel ik op prijs! Ik ben momenteel niet van plan meerdere topics te openen met vragen rondom antpsychotica en cannabis. Aangezien mensen toch blijven door discussieren op topics die al geopend zijn, kan ik het beter daar bij laten?

Natuurlijk denk ik dat er een achterliggend doel was van de antipsychotica voorschrijven, daar hij nogal erg zwaar tegen mij cannabisgebruik was. En als het zo een goede spierverslapper is, waarom loop ik dan nog steeds met spierkrampen? Zelfs benzo's en baclofen doen niet veel op dat gebied bij mij. Ik ben het er helemaal niet mee eens dat de bijwerkingen, en vermoedelijk ook interacties met cannabis opwegen tegen het feit dat het misschien spierverslappend kan werken. Of bedoelde je dat zo niet?

Bovenaan