• Hey, waar zijn de Tripreports van de Maand gebleven?

Ben je de Tripreports van de Maand en andere toptripreports kwijt? Deze hebben we onlangs verzameld in een eigen subforum, getiteld Tripreport Toppers. In dit subforum staan alle toppers in chronologische volgorde verzameld. Lekker makkelijk terugzoeken!

Ayahuasca report : De demonen binnenin

cheiron

Bewuste gebruiker
Ik heb hier een report gezet van een drietal ayahuasca ceremonie's die ik gedurende het afgelopen jaar heb meegemaakt. In de reacties en vragen die op die reports kwamen heb ik een aantal keer gerefereerd aan een minder positieve ervaring die ik had. Die heb ik niet eerder opgeschreven, maar het leek me wel de moeite waard om die ervaring ook te delen. Dus, bij deze...

Op weg naar het ritueel
Het is de vierde of vijfde keer dat ik naar een ayahuascaceremonie ga. Ik heb er wel zin in: even fijn opgaan in een kosmische bewustzijn. Ik zou eigenlijk met een vriend gaan, maar die kon niet. Dus ik besloot desondanks alleen te gaan. Ik had niet echt aan voorbereiding gedaan, ook omdat de vorige rituelen zo goed waren bevallen en ik zoiets had: dat komt wel goed. Waar eerder angst en spanning vooraf overheersten, was er nu een optimisme aanwezig. Tegelijkertijd was ik wat gehaast: onderweg in de auto was ik weinig geconcentreerd, ik had op het laatste moment nog even mn spulletjes (flesje water, liedboekjes, cdtjes voor onderweg en vooral voor de terugweg) gepakt.

Aanvang
Het zou een dansritueel worden. Ik had eerder een dansritueel meegemaakt, rond kerst, waarbij de ayahuasca voor mij erg aan de slappe kant was geweest. Ik praatte vooraf met wat mensen waarvan ik er een aantal ondertussen herkende van eerdere rituelen. Uiteindelijk begon het ritueel. Ik kreeg een vaste plek toegewezen in het geheel, afgetekend met krijt op de grond (jawel, de beruchte strakke structuur van Santo Daime :) ) en we begonnen met het ritueel. Dans is misschien wat veel gezegd: het zijn specifieke pasjes (stapje naar links, 180 graden draaien, stapje naar rechts, 180 graden draaien, stapje naar links etc.) . Omdat je zo dicht op elkaar staat, moet je heel alert blijven op je omgeving. Het gaat ook vrij snel, wat een soort dynamisch gevoel geeft. Een beetje draaierig ook wel. We dronken vrij snel onze eerste portie, en vol goede moed ging ik mee dansen en zingen. Ik ging er eigenlijk vanuit dat ik het niet heel zwaar zou krijgen, dat ik vooral een leuke tijd zou hebben en was ook wel geinteresseerd in wat we nu precies zongen wat het waren liederen die ik nog niet eerder had gezongen. Langzaam voelde ik de effecten opkomen. Mijn waarneming begon te veranderen, ik begon in een lichte trance te raken van de ritmisch herhaalde bewegingen, tegelijkertijd afgestemd op het geheel (anders bots je tegen iedereen aan, dus je moet wel...)

Explosie van licht
Ineens kwam het: een licht in de zaal. Er kwam in het centrum van de zaal een soort energie opballen, een helder verblindend licht dat ik innerlijk waarnam. Ik voelde het door mn lijf stromen, me overweldigen. Ik had al snel zoiets van: wow, dit gaat GEEN lichte trip zijn. Langzaam drong het tot me door dat ook dit een hardcore ervaring zou worden. En ik had me eigenlijk helemaal niet voorbereid op zoiets. Weer een golf van licht. WOw, heftig. Mijn hele innerlijk werd overspoeld, ik voelde me innerlijk houvast zoeken. Ik was niet klaar om opgelost te worden. Een volgende golf licht, stralend en helder. Ik werd innerlijk omver geblazen. Ineens vond ik het minder leuk.

misselijk
Met elke golf energie en licht die uit het centrum kwam, werd ik misselijk. Er was ineens een engel / wezen waarneembaar voor me, die ik niet zag maar wel hoorde in mijn innerlijk. (Ik zag tot nu toe altijd energetische wezens tijdens mijn ayahuascarituelen. Je kunt ze engelen / aliens / elfen / gidsen noemen, maakt niet zoveel uit eigenlijk. Ze zijn het allemaal en tegelijkertijd overstijgen ze alle labels... Voor het gemak noem ik ze maar engelen) "Jahoor, jij moet overgeven. Kom maar mee, ga maar zitten, Dat moet eruit". Ik had zoiets van "Nee, jongens, kom op. Ik heb nog nooit overgegeven. Voorheen kon ik emoties altijd door mn benen weg laten stromen. Kan zoiets nu niet ook?' Maar de engel zei: "kijk het zit zo. Er zit gewoon iets dwars. Je weet net zo goed als ik dat dat eruit moet. Kijk, je mag best in het ritueel blijven, maar dan kun je het niet echt toelaten. Bovendien ga je dan een zware tijd krijgen in de periode na het ritueel, want het moet er toch uit. Als je het ons nu laat doen, hebben we dat zo aangepakt en opgeruimd. Maar aan jou de keus"
Daar hoefde ik natuurlijk niet lang over na te denken. Ik begreep goed dat ik de energie niet goed kon toelaten, en dat datgene dat me blokkeerde verwijderd moest worden. Dan maar nu. Ik voelde me een beetje bij de tandarts, die zegt: 'het moet toch gebeuren, laten we het nu maar meteen even doen ik heb nu toch tijd'

In volle bewustzijn

Een beetje wiebelig verlaat ik mijn plekje in het ritueel. Ik loop naar de kant toe, waar een van de (menselijke) begeleiders klaarstaat. Ik zeg dat ik moet overgeven en of hij een emmertje heeft. DIe staan al klaar, ik kan er zo een meepakken. Ik ga op een van de stoeltjes zitten met het emmertje in mn hand. Opvallend genoeg ben ik eigenlijk helemaal niet misselijk meer. Nou ja, een beetje. Het voelt alsof ik heel gecontroleerd weet dat ik moet overgeven. Ik ga zitten, kom even tot rust. Ik zie innerlijk twee of drie engelen om me heen staan. Ik zeg: 'Ok jongens, verlos me maar' . Maar de reactie komt vrij vlug. "Nee makker, zo werkt het niet. Jij dacht dat ayahuasca een soort drug was, die je instant happiness kon schenken. Maar zo werkt het niet. Het is geen alcohol dat je drinkt om je beter te voelen. Ik kan je wel degelijk bevrijden, maar het moet bij volle bewustzijn. Anders heb je er niks aan.'
Ik voel me een beetje terecht gewezen. Ik had natuurlijk ook een voorbereiding van lik-me-vestje. Ik denk even terug, aan hoe ik haastig in de auto was gesprongen. Totaal geen aandacht. Nu ben ik overrompeld. Maar ja, geen weg terug. En ik weet ook dat ik er nu beter doorheen kan. Ik zeg"'Ok, show me what i got to do.

Zwarte Demon uit de krochten van mijn bewustzijn
" Ik sluit mijn ogen. De begeleiders nemen me mee naar een soort tijdloze ruimte, dan trekken ze me door de tijd heen. Ik word door ze meegenomen naar een periode in mijn leven toen ik 6 a 7 jaar was. Ik ben als het ware in een tijdloos gebied, maar ik weet dat ik vlakbij die periode in mijn tijdlijn ben. Het is donker, angstig. Mijn jonge zelf is bang. Ik duik in het moment, en word geconfronteerd met mijn overspannen moeder. Ze is boos, ik zie de woede in haar ogen. Oh man, hier wil ik niet zijn. Ik voel een kostreflex, ik duik in het moment, volledig bewust. Mijn maag keert zich om, alsof er met een moker op wordt geslagen. Ik zie een helder wit licht, alsof er met een fotoflitser wordt geflitst. Ik kom omhoog , open mijn ogen. Damn, is dit nodig?
Ik onderhandel met de engelen. 'Jongens, dit is toch niet nodig. Ik kan het toch gewoon uit mijn systeem laten stromen? Ik voel de herinnering heel fysiek in mijn maaggebied zitten. Het lijkt alsof ze proberen het te verwijderen. Maar het lukt niet. Het zit te vast. Ze leggen uit: het zit te vast in je energetische lichaam. Dit krijgen we er niet anders uit dan met kotsen. Ok, het moet dan maar. Maar ik vind kotsen echt af-schu-we-lijk. Echt heel erg. :kots: niet fijn. Maar het moet maar. Ik sluit mijn ogen, wordt snel in het moment getrokken. Ik probeer als het ware mijn volwassen bewustzijn mee te nemen, om mijn 7 jarige zelf te beschermen, bij te staan, te steunen. Ik ga erin, kotsreflex. Luidruchtig en pijnlijk, alsof ze aan mn maag trekken of erop slaan. Geen druppel komt eruit, maar ik zie zwart, slangen, beesten. Ik kots mijn trauma uit mijn bewustzijn. Op het moment dat de kotsreflex er is, zie ik dat heldere witte licht weer. Flits! En nog een keer. Ik hoor de engelen overleggen :" Ja, dat kotsen roept weer andere problemen bij hem op . Daar zit wel heel veel weerstand tegen. Maar dat is niet voor nu. Laat dat maar even zitten. Het is bijna klaar. "
Ik zie als het ware hoe mijn moeder, ook weer vanuit haar verleden, als het ware een demon in zich op heeft genomen. Een zwart beest, een slangachtige demon. Die toont zich in de woede. Die demon is als het ware een gebrek aan bewustzijn, het beeld van de demon is meer om het te kunnen begrijpen. Maar het verbergt zich in mijn lijf. Als ik het heldere licht van bewustzijn laat schijnen in mijn lijf, ziet dat deel de kans om zich te verstoppen. Met een kotsreflex wordt het onmogelijk om zich te verstoppen, en wordt dat bewustzijnsdeel dat verduisterd is in het volle licht gezet. Daar kan het niet tegen, daar transformeert het van, daar lost het van op.
Nog een keer. :kots: weer geen druppel, wel beesten. Ik voel me afschuwelijk. Tegelijk lucht het op. Het is indrukwekkend wat voor een zwart beest ik uit me zie komen. het heeft een enorm lange staart, zwiepend verdwijnt het in de dieptes van de hel. Het komt heel diep uit mijn lijf.

Er zitten nog wel wat resten, ik ben nog niet helemaal 'schoon' van binnen. Maar de engelen vinden me schoon genoeg. Ik mag weer, zeg maar. Ik blijf nog een tijdje zitten, bijkomend. Na enige tijd komt een fysieke menselijke begeleider weer naar me toe. Hij zegt dat ik weer wat kleur heb gekregen, dat hij denkt dat ik wel weer in staat ben om te dansen. Ik ga het ritueel weer in, wat inderdaad beter gaat.

Trage Chaos
De rest van het ritueel verloopt wat tammer. Ik sla een keer Daime drinken over, drink wel weer een derde keer mee. Ik heb een boel inzichten, veel valt op zijn plek. Ik zie hoe allerlei zaken in mijn leven samenhangen. Overheersend blijft echter wel dat ik het inzie, maar dat ik niet echt het volle licht toe kan laten. Er is ook enorm veel chaos in mijn hoofd. Ik denk , denk, denk. Het moet wel een uur duren, maar als ik op mijn horloge kijk zijn er maar 5 minuten verstreken. Dan weer een periode van denken, razende inzichten. Uren, zo lijkt het. Op mijn horloge 10 minuten.

Ik haal ook wel fijne dingen uit het ritueel, maar ben nog steeds een beetje overdonderd van het onverwachte geweld. Als mijn tweede drankje voldoende is uitgewerkt, is het pauze. Ik besluit dat het genoeg is geweest, en na een uurtje buiten te hebben gerelaxed ga ik naar huis.

Flashbacks
De dagen daarna heb ik intense flashbacks. Niet naar ofzo, juist wel fijn. Ik loop gewoon rond, maar voel een enorme uitbarsting van energie. Ik kan een aantal dagen nauwelijks slapen. Ik val pas in slaap nadat ik een uur ofzo mediteer. Tijdens die meditaties heb ik uitbarstingen van helder licht in mezelf. Als ik buiten rondloop, en 'normale' dingen doe als een museum bezoeken, heb ik kosmische ervaringen waarbij ik me een voel met alles. Wel fijn, ik functioneer ook verder prima. Maar het beangstigt me toch een beetje. Wat is er met me aan de hand...

Na wat gelezen te hebben over flashbacks, is er een stuk tekst dat de spijker raakt: je hebt in feite altijd flashbacks van allerlei ervaringen. Het hebben van flashbacks wordt waarschijnlijker naarmate een ervaring emotioneel intenser was. Die fijne avond met je nieuwe liefde komt ook voortdurend terug in je herinnering, en die beinvloedt ook de manier waarop je denkt, voelt, kijkt etc. Met nare ervaringen kan dat ook, dan hebben we het over een posttraumatische stress. Ik ben ineens minder bang dat mijn hersenchemie structureel ontregeld is en dat er iets ernstig mis met me is, maar begrijp dat het gewoon de intense herinnering is die ik een plek moet geven. Op zich heel goed, want ik voel me verlost van een duistere demon en heb veel meer energie. De dagen daarna normaliseert mijn toestand zich gaandeweg.

conclusie
SIndsdien benader ik mijn rituelen weer met heel veel respect. Voorbereiding is alles. Ik mediteer vaak, en heb zeker afgeleerd om het lichtvoetig te gebruiken. Ik heb het idee dat ik toch enigszins op mn flikker heb gehad van de ayahuasca, vanwege mijn respectloze junkiehouding :)

kapitein-x

Wijs gebruiker
Tripreporter
Wederom een mooi geschreven report. :)
Ik bedacht me zonet dat een essentieel verschil tussen een ceremonie in een tent of een ceremonie bij Santo Daime vooral is dat je in zo´n tent in feite alleen het vuur als lichtbron hebt, en dat het bij Santo Daime een stuk lichter is. Het zou me niet verbazen dat dit toch wel invloed heeft op hoe een gemiddelde reis beleefd wordt. Want dit verslag komt qua duisternis-gehalte aardig overeen met de meeste andere aya-reports zoals je die op deze site kunt vinden. En dat zijn dus vooral verslagen vanuit een sjamaan-setting.
Bij die plek waar ik dan was werd een reis vol licht ook wel ´een cadeautje´ genoemd, dus eigenlijk een uitzondering.
Vond je deze reis qua impact op je dagelijkse leven ook nuttiger dan de andere reizen die toch meer een licht-karakter hadden?

cheiron

Bewuste gebruiker
kapitein-x zei:
Wederom een mooi geschreven report. :)
Thanks again :)

kapitein-x zei:
Ik bedacht me zonet dat een essentieel verschil tussen een ceremonie in een tent of een ceremonie bij Santo Daime vooral is dat je in zo´n tent in feite alleen het vuur als lichtbron hebt, en dat het bij Santo Daime een stuk lichter is. Het zou me niet verbazen dat dit toch wel invloed heeft op hoe een gemiddelde reis beleefd wordt. Want dit verslag komt qua duisternis-gehalte aardig overeen met de meeste andere aya-reports zoals je die op deze site kunt vinden. En dat zijn dus vooral verslagen vanuit een sjamaan-setting.
Bij die plek waar ik dan was werd een reis vol licht ook wel ´een cadeautje´ genoemd, dus eigenlijk een uitzondering.
Vond je deze reis qua impact op je dagelijkse leven ook nuttiger dan de andere reizen die toch meer een licht-karakter hadden?

Maakt inderdaad veel uit denk ik, de situatie qua licht. Maar het licht zit ook in het ritueel zelf. Als ik uit het ritueel ga, neem ik altijd duidelijk minder licht waar (bijv. ook wanneer ik naar de wc ga). Bij het benaderen van het ritueel stijgt de energie weer. Het is natuurlijk enorm krachtig om in zo'n trip met eenzelfde intentie te zingen, waarbij alles een plek heeft. Het zit voor mij ook echt in de groep mensen en het bewustzijn dat we delen.

Ik kan me voorstellen dat het in een sjamanistische setting veel lastiger te bereiken is. Het trekt me dan ook niet zo, kun je begrijpen. Veel te veel persoonlijkheid van zo'n sjamaan erdoorheen wat mij betreft, en veel te weinig orde in het ritueel (wat op zichzelf een bijzondere uitspraak voor mij is, ik ben in mn dagelijkse leven juist eerder degeen die tegen orde ingaat en regels zijn er om te overtreden niet) maar wat de ayahuasca betreft zit ik toch het liefste bij de Santo Daime denk ik. De ordening geeft mij juist vrijheid, paradoxaal genoeg.

Hmm, of het nuttiger is dan de lichtervaringen. Nou, eigenlijk is de essentie van deze ervaring meer de moeite om het licht toe te laten. Andere keren hadden ook echt hun duistere kantjes (zie bijv mijn report waarin ik mijn eigen dood-door-verhangen meemaak, of de moord) maar door mijn voorbereiding denk ik kan ik daar vrij goed mee dealen. Ik blijf gewoon waarnemen en laat het licht stromen. Eerlijk gezegd is het fijner om het toe te laten. De na-effecten zijn ook stabieler dan. Nu had ik toch wel een beetje het gevoel ontregeld te zijn.

Eigenlijk was de keer waarin ik naar mijn eigen vorig leven terugging tot nu toe de keer met de meeste impact. Het mezelf verwoorden kon (en kan soms) best een issue zijn. Deze ervaringen zet zo'n hedendaagse moeite ineens in een totaal ander perspectief en het heeft me heel erg geholpen om me vrijer te voelen om dingen te verwoorden die ik anders niet zo snel zou vertellen. Tegelijkertijd was het wel heel fijn om van de demon verlost te zijn. Maar overal, een volledige 'licht' ervaring is beter :)

De laatste keer dat ik ben geweest heb ik bijvoorbeeld een periode gehad waarin ik alleen maar dat intense licht zag. Dat pure licht, er was niks anders meer. Geen lijf, geen gedachten, geen universum. Enkel reflecterend licht. Ooh wauw dat was zo magnifiek. Zo prachtig. Het voelde echt als een zintuigelijke overload. Meer licht kon mijn zenuwstelsel niet aan. Toen het een beetje wegzakte dacht ik: God is Licht. Dat zijn echt wel de ervaringen die fijner doorwerken en eigenlijk veel positiever dan zo'n onvoorbereide traumatische operatie bij vol bewustzijn haha :)

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Alweer een geweldig interessant tripreport ! :grin:

Het blijft voor mij een genoegen om jouw ervaringen te mogen lezen.

cheiron

Bewuste gebruiker
Sublimo zei:

:) thanks :) In juli ga ik er weer heen, dan maak ik weer een verse report

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
cheiron zei:
Sublimo zei:

:) thanks :) In juli ga ik er weer heen, dan maak ik weer een verse report

Ik ben heel benieuwd erna. :grin: Kan niet wachten tot ik zelfs eens de kans krijg om te gaan.

cheiron

Bewuste gebruiker
kapitein-x zei:
Ja, dat is wel een nadeel. Je moet niet al te ver weg wonen, of een logeeradres hebben. Sowieso niet ideaal dat je na afloop meteen weer op straat staat (alhoewel dat ook wel voordelen kan hebben, zeker als je dichtbij woont.)

Wanneer het ritueel is afgelopen, kun je altijd een bepaalde tijd "nachillen". Er is vaak fruit en dat soort lichte hapjes. Hoe lang je kunt uitspacen verschilt per keer, meestal blijf ik nog wel een uurtje hangen om even bij te praten met wat mensen.

Ik ben regelmatig degeen die terugrijdt, wat op zich prima gaat (het is dan meestal 21:00 geweest dat ik mn laatste dosis had, dus dat gaat meestal uitstekend). Als ik een derde keer drink is dat wat lastiger, maar dan is er meestal wel iemand anders die rijdt. We hebben ook wel eens een uitgebreide nachtelijke wandeling gemaakt om weer een beetje te landen voordat we gingen rijden. Als je te ver weg woont om snachts terug te rijden heb je inderdaad wel een nachtelijk logeeradres nodig. Er zijn overigens ook rituelen in den haag. Dat scheelt natuurlijk. En ik weet dat er ook rituelen zijn in de ardennen, maar die zijn weer niet van Santo Daime maar ik meen dat Arno Adelaars die geeft.

kapitein-x

Wijs gebruiker
Tripreporter
cheiron zei:
En ik weet dat er ook rituelen zijn in de ardennen, maar die zijn weer niet van Santo Daime maar ik meen dat Arno Adelaars die geeft.

Ik weet wel dat Adelaars rituelen geeft in het zuiden des lands, tegen de Belgische grens. (heeft geen website oid, maar je moet iemand kennen die daar is geweest en dan kun je via die persoon op de maillijst komen.) Maar die zijn voor zover ik weet meer sjamanistisch van aard, in een zogenaamde yurt.

Wel relaxed trouwens dat je in Amsterdam nog even kunt nazitten. Je moet toch wel even ´uitpuffen´ en reflecteren lijkt me.

Wat kost deelname aan zo´n Daime ritueel trouwens? Het grootste nadeel van een sjamistisch ritueel is dat je al gauw 100 euro kwijt bent. (Maar dat is het wel waard aangezien er ook een overnachting bij inbegrepen is.)

cheiron

Bewuste gebruiker
kapitein-x zei:
Ik weet wel dat Adelaars rituelen geeft in het zuiden des lands, tegen de Belgische grens. (heeft geen website oid, maar je moet iemand kennen die daar is geweest en dan kun je via die persoon op de maillijst komen.) Maar die zijn voor zover ik weet meer sjamanistisch van aard, in een zogenaamde yurt.
Ik heb een vriend die daar wel eens heen ging. Maar tegenwoordig alleen nog maar mee wil naar de Daime... Minder ego, juist door de rituele vorm, zeg hij...

kapitein-x zei:
Wel relaxed trouwens dat je in Amsterdam nog even kunt nazitten. Je moet toch wel even ´uitpuffen´ en reflecteren lijkt me.

Zeker. Altijd wel gezellig, iedereen in een vrij verruimde toestand :) Beetje kletsen her en der. Mijn favoriete vraag aan 1st-timers: hoe beschrijf je dit nu als je maandag op je werk komt, in een woord? Hahaha

kapitein-x zei:
Wat kost deelname aan zo´n Daime ritueel trouwens? Het grootste nadeel van een sjamistisch ritueel is dat je al gauw 100 euro kwijt bent. (Maar dat is het wel waard aangezien er ook een overnachting bij inbegrepen is.)

30 euro voor de 'korte' rituelen (4 a 5 uur, cura en concentration) 40 euro voor de lange rituelen (danswerken 8 a 12 uur). Soms duurder als er iets bijzonders is (maar niet meer dan 10 euro extra). Goed te doen, vind ik zelf.

KoxBox

Badass junkie
cheiron zei:
30 euro voor de 'korte' rituelen (4 a 5 uur, cura en concentration) 40 euro voor de lange rituelen (danswerken 8 a 12 uur). Soms duurder als er iets bijzonders is (maar niet meer dan 10 euro extra). Goed te doen, vind ik zelf.
Dat is inderdaad niet overdreven duur lijkt me.

cheiron

Bewuste gebruiker
KoxBox zei:
cheiron zei:

Nee, je krijgt daarvoor professionele begeleiding, 2 a 3 keer daime in de korte werken, en een lifechanging experience :) (Hoewel het voor sommigen de eerste keer vrij afschuwelijk is haha)

eXeCuze

Bewuste gebruiker
Geweldig report,

Ik vind dit echt de meest interessante "drugs" om over te lezen. Het lijkt me echt een mooie ervaring om mee te maken. Maar toch denk ik niet dat ik het ooit ga proberen, ik ben best wel een structureel mens en ook wel een controle freak (niet altijd geweest btw, maar vooral door drugs gekomen).

Ik ben bang dat al zou ik zo een ervaring beleven dat mijn realiteit compleet veranderd en ik bijvoorbeeld niet meer in de maatschappij zou kunnen mee draaien. Natuurlijk zou het ideaal zijn zou het mogelijk zijn om niet in de maatschappij mee te leven, maar dit gaat tegenwoordig helaas niet meer zo makkelijk.

En bovendien ben ik nu ook nog veel te jong hier voor 18 jaartjes dus heb nog een heel leven voor me. Maar wie weet ga ik het ooit eens proberen.

In ieder geval heel erg bedankt voor je report, kan me voor zover dat mogelijk is goed voorstellen hoe zo een ervaring er uit ziet.

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
KoxBox zei:
cheiron zei:

Nee, ik had eigenlijk veel meer verwacht. :openmouth:

cheiron

Bewuste gebruiker
eXeCuze zei:
Geweldig report,

Ik vind dit echt de meest interessante "drugs" om over te lezen. Het lijkt me echt een mooie ervaring om mee te maken. Maar toch denk ik niet dat ik het ooit ga proberen, ik ben best wel een structureel mens en ook wel een controle freak (niet altijd geweest btw, maar vooral door drugs gekomen).

Leuk te horen dat je het een mooi report vindt :)
Wat betreft controle: je moet inderdaad bereid zijn die op te geven. Overgave is nu eenmaal onvermijdelijk, is het niet mentaal dan wel lichamelijk overgeven :wink:

eXeCuze zei:
Ik ben bang dat al zou ik zo een ervaring beleven dat mijn realiteit compleet veranderd en ik bijvoorbeeld niet meer in de maatschappij zou kunnen mee draaien. Natuurlijk zou het ideaal zijn zou het mogelijk zijn om niet in de maatschappij mee te leven, maar dit gaat tegenwoordig helaas niet meer zo makkelijk.

Dat je realiteit compleet verandert is inderdaad wel waarschijnlijk :) Het is een ervaring die je op een of andere manier een plek in je wereldbeeld moet geven en dat is niet altijd even eenvoudig. Het heeft inderdaad mijn 'in de maatschappij staan' (of beter: in het leven staan) wel veranderd ja. Toch is die verandering ten positieve. Ik sta relaxter, relativerender, vrolijker in het leven dankzij de Daime. Zoals een vriend van mij zei: wij leven allemaal in een hypnose, en de Daime haalt je hypnose weg. Meedraaien in de maatschappij gaat op zich wel prima voor mij. Hoewel mijn houding wel gewijzigd is, is de Daime voor mij juist ook heel erg "in het leven" . Het brengt me terug in mijn lijf, met beide benen in het leven. Het geeft mij juist meer kracht om me te verbinden met het reilen en zeilen van deze aardkloot.

eXeCuze zei:
En bovendien ben ik nu ook nog veel te jong hier voor 18 jaartjes dus heb nog een heel leven voor me. Maar wie weet ga ik het ooit eens proberen.

In ieder geval heel erg bedankt voor je report, kan me voor zover dat mogelijk is goed voorstellen hoe zo een ervaring er uit ziet.

18 jaar is inderdaad ook wel jong. Hoewel dat natuurlijk voor sommigen oud genoeg is. Ik kan me voorstellen dat je met meer levenservaring ontdekt dat controle toch een illusie is en dat je minder bang wordt om het los te laten :wink:

Uiteindelijk is de Daime wel een soort pil zoals Neo die kreeg in The Matrix. De ervaring van wakker worden zoals je in die film ziet is wel een mooie metafoor voor de Daime ervaring. Hoewel het wel weer heel technisch is verfilmd. Avatar heeft dan nog meer parallelen met de Daime (de kleuren, de eenheid, etc.)

spacelord

Wijs gebruiker
Ik ga nog maar een tijdje wachten met ayahuasca, mentaal ben ik er nog niet klaar voor lijkt me met mijn 19 jaren. Heb al wel ervaring met DMT roken maar ik neem aan dat dat niet te vergelijken is met een ayahuasca ervaring. Vooral dat kotsen waar je vaak doorheen moet na het drinken zegt me echt nix. Is het wel een plezierige ervaring of wordt het eerder gedaan om echt puur tot inzichten te komen? Dmt rook ik eerder voor de fun dan voor wat anders, de trip is veel de hard en te kort om er uberhaupt iets uit te leren.

cheiron

Bewuste gebruiker
spacelord zei:
Ik ga nog maar een tijdje wachten met ayahuasca, mentaal ben ik er nog niet klaar voor lijkt me met mijn 19 jaren.

Ik heb er ook jarenlang over gedacht voordat ik het durfde. Kwam eigenlijk omdat een vriend van me het deed dat ik mee ging. Blij dat ik die stap heb gezet...

Heb al wel ervaring met DMT roken maar ik neem aan dat dat niet te vergelijken is met een ayahuasca ervaring.
Ik heb nooit DMT gerookt. Wat ik ervan lees kan het wel vergelijkbaar zijn. Gelanceerd worden, andere dimensies, beings...

Het verschil is dat het ritueel bij de Daime zo'n 4 a 6 uur duurt, en je DMT flash wordt uitgesmeerd over de hele avond. Dat maakt het (vermoed ik) een stuk makkelijker om te onstpannen in de ervaring en je te orienteren waar je bent.

Vooral dat kotsen waar je vaak doorheen moet na het drinken zegt me echt nix. Is het wel een plezierige ervaring of wordt het eerder gedaan om echt puur tot inzichten te komen?

Ik hoef heel zelden over te geven. Eigenlijk nog maar een keer. Mijn ervaring, ook die van de mensen die ik erover spreek, is het overgeven altijd een psychisch iets. De Daime zelf voel je maar een kwartiertje fysiek, ik in ieder geval. Ligt ff zwaar op de maag, dan zakt dat weg. Maar als je in je trip dingen tegenkomt, waar je moeilijk doorheen komt... Dan kan het overgeven zelfs wel bevrijdend werken. Hoewel ik zelf altijd een enorme hekel heb aan overgeven, ik vermijd het liever. :kots: Maar het is zeker een plezierige ervaring, de Daime.... Het staat zelfs in de top drie van meest fijne, indrukwekkende ervaringen. Naast sex, denk ik. En naast intens gelukkig zijn. Ik kan tijdens de Daime zo extatisch gelukkig zijn, dat het bijna onverdraaglijk is. Onbeschrijfelijk om je in een wereld van licht te bevinden. Dat alle licht is, je lijf, je omgeving. Echt amazing en te gek... Daar kan niks aan tippen. Soms is t wel hard werken... Maar het levert dan ook veel op. Ik ben van de dagen / weken daarna een stuk lichter, vrolijker, blijer, stralender...

Dmt rook ik eerder voor de fun dan voor wat anders, de trip is veel de hard en te kort om er uberhaupt iets uit te leren.

Klinkt ook wel een beetje als 'jammer' , vind ik.

spacelord

Wijs gebruiker
cheiron zei:
Dmt rook ik eerder voor de fun dan voor wat anders, de trip is veel de hard en te kort om er uberhaupt iets uit te leren.

Klinkt ook wel een beetje als 'jammer' , vind ik.

Het enige wat je eraan hebt is de ervaring te hebben van het gevoel' ok dit is het einde ik sterf' want het effect is op korte tijd zo drastisch dat je het mentaal echt niet aankunt te vatten wat er gebeurd. De eerste keer dat ik DMT rookte dacht ik ook van 'fuck wat is dit! Dit is niet goooooeeeed!!!' en toen was ik weg :tongueout: Tegen een lsd of paddo trip kan je je verzetten, dmt neemt je gewoon helemaal over. Kan ook een enorm bevrijdend gevoel geven en het is natuurlijk een reis door je onderbewustzijn met visuele reflecties van je innerlijke natuur. Dit kan zich uiten in soms demonische weerspiegelingen of juist goddelijke ervaringen, maar dat zal ik jou niet moeten vertellen :wink:

cheiron

Bewuste gebruiker
spacelord zei:
Tegen een lsd of paddo trip kan je je verzetten, dmt neemt je gewoon helemaal over.
Overgave he :grin:

Dit kan zich uiten in soms demonische weerspiegelingen of juist goddelijke ervaringen, maar dat zal ik jou niet moeten vertellen :wink:

:wink: ik kan me er iets bij voorstellen... DMT lijkt me ook wel grappig. De Daime blijft waarschijnlijk toch mn nummer 1 :grin: :stoned: :hearteyes: :rock:

Bovenaan