Sorry, ik kon het echt niet laten om toch ff te reageren hierop.
Allereerst om op de "stelling" (als je cocaine koopt hebt je sowieso een probleem) te antwoorden.
Heel simpel antwoord, nee. Voor mij niet dan. Voor veel anderen wel. Maar er zijn ook duizenden mensen die sowieso een probleem hebben omdat ze alcohol, pep, hero of wat dan ook kopen.
Ik snap je "haat" tegenover coke heel goed, en ik denk er eigenlijk op dezelfde manier over. Ik denk dat de meeste (ook gebruikers) het met me eens zijn dat coke veel te duur en verslavend is. Ik vind de prijs/kwaliteit verhouding gewoon belachelijk; en daar ben jij het duidelijk met me eens.
Coke word veel te veel misbruikt, en juist die mensen die het misbruiken geven het zo'n slechte naam. Ik denk dat coke, gekeken naar het aantal (eerst nog recreatieve) gebruikers wat zich "ontwikkelt" tot probleemgebruikers of verslaafden, erg hoog ligt in vergelijking met andere "populaire" drugs zoals pep of MDMA. Het grote verschil is natuurlijk ook dat een pepverslaafde bijvoorbeeld, met een paar honderd euro per maand zijn verslaving zou kunnen onderhouden, maar een cokeverslaafde door de belachelijke prijs en korte werkingsduur, nooit genoeg heeft. En dan komen er een hele hoop problemen bij (stelen etc.).
Najah beetje lang verhaal, wat ik eigenlijk wou zeggen: het is onzin om te zeggen dat iedereen die coke koopt een probleem heeft. Om mezelf als voorbeeld te nemen, elk oud&nieuw is altijd een onvergetelijk feest voor mij, en ook dit jaar ben ik weer van plan wat te gebruiken, en dat gaat coke worden. Als dat het niet zou zijn zou het MDMA zijn.
Waarom coke?
1. Ik kom veel te veel bekenden tegen die het niks aangaan dat ik drugs gebruik. Ligt misschien aan mij, maar op de M leiden mijn kaken een eigen leventje en zijn m'n pupillen bijna 2x zo groot. Het zou veel te veel opvallen en ik zou het niet kunnen verbergen. Met coke heb ik nergens last van en kan ik gewoon normaal doen.
2. Hoewel ik MDMA de lekkerste/beste drug vind, heeft het ook een groot nadeel: de brakheid volgende dag, en het niet kunnen slapen. Niet iedereen heeft er last van, maar ik juist wel heel erg. Ik ga liever na zo'n lange nacht gelijk lekker slapen, met coke op kan ik nog goed slapen en ben er nooit brak van.
Dit word trouwens weer de 1e x coke sinds zeker 4 of 5 maanden. Voor een dag als oud&nieuw, vind ik het m'n 50 euro wel een keer waard. Vind jij dat ik nu een "probleem" heb?
De conclusie is erg simpel, elke drug heeft z'n voor en z'n nadelen, de een heeft amper last van de nadelen, de ander heel erg. Dan kan de keuze gemaakt worden om een andere drug te gebruiken (of helemaal niks natuurlijk). Ik ben het met je eens dat coke je geld niet waard is, maar er zijn zat mensen die er wel normaal mee om kunnen gaan. En om hun dan af te zeiken, of te zeggen dat elke cokegebruiker een probleem heeft, klopt gewoon niet.
Ik zou het waarderen als je zou antwoorden en ik hoor het graag als je het er niet mee eens bent. Ik houd wel van discussies, en denk dat ik met dit punt wel echt gelijk heb.