Afkicken van alcohol - hoe snel kan dat?

Neo-Shulginist

Badass junkie
Oké! Euh zes dagen nu geloof ik. Mooi, goed om te weten, dank, dank, dan maak ik op wat ik heb. De ergste afkick is ook voorbij (zweten, trillen, paniek, tot niets in staat, huilen, nog meer zweten, kotsen).
Die zes dagen is precies de reden dat de verslavingsarts je van de diazepam wil krijgen. Lichamelijke afhankelijkheid begint voornamelijk na 14 dagen vorm aan te nemen. Dus nu kan je nog snel stoppen.

Stoppen met diazepam is relatief milder dan met sommige andere GABA-agonisten. Diazepam heeft namelijk een lange werkingsduur, waardoor je heel langzaam kunt ontwennen.

Het lijkt me sowieso niet aan te raden om langdurig diazepam te gaan slikken. Want de werkzaamheid van zulke benzo's neemt snel weer af. Dus het heeft helemaal niet zoveel zin om ze langer te gaan gebruiken. Want na een tijdje neem je de pillen alleen nog omdat je er anders ziek van wordt.

Misselijkheid en braken kunnen trouwens ook veroorzaakt worden door Refusal. Dat zijn bijwerkingen die in de bijsluiter worden vermeld.

Diazepam helpt om van de alcohol af te komen, doordat het een vergelijkbaar (maar meer gecontroleerd) effect heeft, waardoor het je een lichte landing geeft. Dat is nodig, want soms kunnen mensen een delier krijgen als ze veel alcohol drinken en dan ineens stoppen. Maar de verslavingsarts wil je niet met een nieuwe verslaving opzadelen.

Laatst bewerkt:

De Zandman

DF-koning
Toen ik klinisch stopte met alcohol, kreeg ik een Paar dagen een beetje librium om de eerste ontwenningsverschijnselen op tebkunnen vangen.
Ook een dag of vijf, zes.
Dit werkte heel goed.

De Zandman

DF-koning
De geestelijke ontwenning van alcohol duurt erg lang, itt de lichamelijke ontwenning.
De geestelijke ontwenning duurde bij mij bijna twee (!) jaar.....

Kordie

DF-koning
De geestelijke ontwenning duurde bij mij bijna twee (!) jaar

Wow dat is lang.
Wat zal dat heftig voor je zijn geweest.

Zelf heb ik ook een periode veel gedronken. Zeker in mijn slechte tijd van defensie en de periode daarna.
Maar gek genoeg kon ik sommige dagen veel drinken en daarna gewoon stoppen. Had dan nergens last van.
Geluk? Of misschien het voordeel dat ik niet iedere dag dronk maar destijds paar keer per week (binge drink)?
Kan nu ook gewoon weer een pilsje pakken en dan heb ik niet zin in meer.
Niet dat de krat op moet of de fles leeg.

De Zandman

DF-koning
Gedurende die twee jaar had ik regelmatig in het begin dat ik nachtmerries kreeg, waarin ik droomde dat ik toch weer gedronken had terwijl dat niet zo was.
Badend in het zweet wakker worden, en er zeker een minuut of tien nodig hebben om tot de conclusie te kunnen komen dat dit idd maar een droom was geweest . ...heftig was dat. Dit werd langzamerhand minder met het verstrijken van de tijd.
Wat een tijd was dat toch. Het wel, en niet meer drinken!

Dirkdirk

DF-koning
Gedurende die twee jaar had ik regelmatig in het begin dat ik nachtmerries kreeg, waarin ik droomde dat ik toch weer gedronken had terwijl dat niet zo was.
Badend in het zweet wakker worden, en er zeker een minuut of tien nodig hebben om tot de conclusie te kunnen komen dat dit idd maar een droom was geweest . ...heftig was dat. Dit werd langzamerhand minder met het verstrijken van de tijd.
Wat een tijd was dat toch. Het wel, en niet meer drinken!
Dat is heel normaal en geeft aan dat het nachtmerries zijn, dat alleen al geeft aan dat het je afschrikt. Ik droom af en toe dat ik weer rook, en dan die opluchting even later na ik wakker ben: I don’t need it, I never did, and I won’t ever need it again.

Neo-Shulginist

Badass junkie
I never did. Kan ik helaas niet zeggen en ik word nog vaak aan de verslaving periode herinnerd....
Wat dat betreft vraag ik me nog af..
Heb je ook wel eens dat iemand eerst vraagt: 'wil je ook een drankje? Dat je dan zegt van: 'nee sorry ik ben alcoholist', en dat die persoon zegt: 'oh, nou, goed dat je bent gestopt dan! Zal ik anders een theetje met je meedoen?'

De Zandman

DF-koning
Wat dat betreft vraag ik me nog af..
Heb je ook wel eens dat iemand eerst vraagt: 'wil je ook een drankje? Dat je dan zegt van: 'nee sorry ik ben alcoholist', en dat die persoon zegt: 'oh, nou, goed dat je bent gestopt dan! Zal ik anders een theetje met je meedoen?'
Nee. Ik zeg nooit dat ik alcoholist ben.
Toen ik dat nog wel deed, kreeg ik een spervuur aan vragen op me afgevuurd en daar kreeg ik tegenzin in.
Domme reacties ook.
Nee. Ik zeg in die gevallen gewoon dat ik niet drink.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Nee. Ik zeg nooit dat ik alcoholist ben.
Toen ik dat nog wel deed, kreeg ik een spervuur aan vragen op me afgevuurd en daar kreeg ik tegenzin in.
Domme reacties ook.
Nee. Ik zeg in die gevallen gewoon dat ik niet drink.
Jammer.
Maar inderdaad begrijpelijk. Mensen snappen het niet.

_shikantaza

Badass junkie
Jammer.
Maar inderdaad begrijpelijk. Mensen snappen het niet.
Het begint wel te veranderen hoor. Ik krijg toch meestal wel begrip. Toen ik 18 maanden clean was heb ik op mijn vrijwilligerswerk getrakteerd bijvoorbeeld en daar was iedereen toch wel trots op. En ik kreeg ook wat goeie vragen.

Dat ik een coke junk ben en dat ik daardoor ook niet kan drinken heeft soms wat uitleg nodig. Maar de meesten snappen het wel als ik uitleg dat goede voornemens de deur uit gaan na een paar glazen. Vaak wordt dat wel (h)erkend. Dat ze aangeschoten zijn en toch gaan roken of snacken terwijl ze zich voorgenomen hadden 't niet te doen.

Laatst bewerkt:

Neo-Shulginist

Badass junkie
Nee dat klopt!
Maar ik heb geen zin om dat hele verhaal steeds opnieuw uit te moeten gaan leggen.....hetgeen ik in het begin wel deed overigens....
Nee dat ben je ook niet verplicht natuurlijk. Het is wel belangrijk dat je met jezelf in het reine bent, maar daarvoor heb je niet de goedkeuring van anderen nodig.

De Zandman

DF-koning
Het is zoals je al gezegd hebt, heel veel mensen begrijpen het niet of ze hebben een totaal verkeerd beeld bij iemand die zegt alcoholist te zijn.
Die denken meteen aan dakloze en mensen gekleed in lompen, stinkend naar de drank.
En om te gaan uitleggen wat alcoholisme inhoudt, ik ben er wel klaar mee.

DeFles

Newbie
Beste allemaal, even redelijk kort weer, met jullie welnemen. Binnenkort - voor wie er zin in heeft- mijn wat langere verhaal over mijn afkick van alcohol. Mede dankzij Refusal sta ik nu 2,5 week droog. Goddank. Ik heb geen zin in drank en ik wil niet drinken. Dankzij jullie advies (bedankt!) heb ik de valium inmiddels afgebouwd naar 0, terwijl ik nog twee 5mg pillen Valium heb, mijn vrouw bewaart het. Ik slaap goed Ik ga rond 21.00 uur naar bed, lees dan een uurtje en sta rond 7.00 uur op), ik ben niet nerveus, ik eet goed, ik ben niet depressief en volgens mij ook niet manisch. Ik werk (weer) met plezier. Mijn leverwaarden zijn nog wel steeds wat zorgelijk, ik drink veel water, thee en eet veel groenten en fruit. Het idee dat alcoholisten rare of slechte of domme of slappe mensen zijn, kom ik heel soms ook tegen. In mijn omgeving weet bijna iedereen van mijn probleem, soms reageert iemand in mijn ogen een beetje apart. Zo wil 1 opdrachtgever (ik ben ZZP'er) mij voorlopig geen opdrachten geven, 'omdat ik last heb van jouw problemen'. Sja. Ook heb ik sommige artsen / hulpverleners naar mijn idee moeten overtuigen van het feit dat ik een 100% alcoholist ben. Ze zien een net geklede man en denken soms: 'het zal zo'n vaart niet lopen'. Maar dat deed & doet het zéér zeker wel. Daarbij lijken zo'n beetje alle psychiaters in Amsterdam vol te zitten. Ik zit nu weer bij de Jellinek. Ik heb nooit vermoed dat alcohol mij zo zou slopen en mij zo in de problemen zou brengen. Gelukkig heb ik een hele sterke vrouw die mij helpt en een fijne schoonfamilie die dat ook doet. Bedankt weer voor jullie steun en advies. Ik waardeer dat enorm en het helpt me écht. Tot snel! De Fles.

Bovenaan