Adviesvraag m.b.t. detox

Flowrise

Newbie
Lieve DF'ers,

Momenteel zit ik met een aantal vragen en hoop dat de leden hier mij mee kunnen helpen of kunnen adviseren.
Ik lees en volg al +/- 10 jaar allerlei threads hier op het forum die mij in de afgelopen jaren, maar vooral de afgelopen tijd prettig hebben voorzien van bruikbare informatie. Toch heb ik enkele vragen m.b.t. het voorbereiden van mijn aanstaande detox.

Mijn verslavingen:
- GHB (4/4,5 ML per 2 uur)
- benzodiazepinen (alprazolam 1mg per dag)
- misbruik van cocaine snuiven. 3-4x per week

Ik probeer mijn GHB gebruik al in stapjes van 0,3/04ML per dag af te bouwen wat me met moeite lukt.

Tijdens de intake Bij ChangesGGZ vertelde de psychiater mij dat de detox in een ziekenhuis zal plaatsvinden zoals bijv. het Amphia ziekenhuis of het Zaans Medisch Centrum. De psychiater kon mij geen duidelijke informatie verstrekken of antwoorden geven dan enkel: Het ziekenhuis is aan zet, ik heb 0 informatie over hoe het proces daar verloopt.
De vragen die ik hierover heb zijn:
- word ik op een individuele kamer geplaatst, of een gedeelde kamer/zaal?
- hoe ziet een gemiddelde dag eruit. Is er een dagprogramma of enkel op de kamer zitten en bijv. boeken lezen?

Wellicht schieten andere vragen mij nog later te binnen en zal ik die hier delen.

Uiteraard begrijp ik uit andere posts dat dit een zwaar traject zal worden. Ik sta volledig achter mijn traject en wil écht met volle moed de detox in, en daarna mijn klinische behandeling starten. Ik ben niet bang maar krijg vanuit ChangesGGZ onvoldoende antwoorden en hoop hier antwoorden op mijn vragen te krijgen.

Alvast dank voor het lezen en antwoorden!

Gegroet, Flowrise

_shikantaza

Badass junkie
Lieve DF'ers,
Ha!
Momenteel zit ik met een aantal vragen en hoop dat de leden hier mij mee kunnen helpen of kunnen adviseren.
Ik lees en volg al +/- 10 jaar allerlei threads hier op het forum die mij in de afgelopen jaren, maar vooral de afgelopen tijd prettig hebben voorzien van bruikbare informatie. Toch heb ik enkele vragen m.b.t. het voorbereiden van mijn aanstaande detox.
Goede stappen. Moedig van je.
Mijn verslavingen:
- GHB (4/4,5 ML per 2 uur)
- benzodiazepinen (alprazolam 1mg per dag)
- misbruik van cocaine snuiven. 3-4x per week

Ik probeer mijn GHB gebruik al in stapjes van 0,3/04ML per dag af te bouwen wat me met moeite lukt.
Mijn advies zou zijn om het zo rustig aan mogelijk te doen. Als het je moeite kost ga je waarschijnlijk met te grote stappen. Idealiter bouw je GHB onder medisch toezicht af, zeker als je langere tijd hebt gebruikt. Ik heb geen ervaring met GHB maar ik kan me voorstellen dat als je het aanlengt met water of frisdrank o.i.d. dat je de reducties makkelijk af kunt meten.
Tijdens de intake Bij ChangesGGZ vertelde de psychiater mij dat de detox in een ziekenhuis zal plaatsvinden zoals bijv. het Amphia ziekenhuis of het Zaans Medisch Centrum. De psychiater kon mij geen duidelijke informatie verstrekken of antwoorden geven dan enkel: Het ziekenhuis is aan zet, ik heb 0 informatie over hoe het proces daar verloopt.
De vragen die ik hierover heb zijn:
- word ik op een individuele kamer geplaatst, of een gedeelde kamer/zaal?
- hoe ziet een gemiddelde dag eruit. Is er een dagprogramma of enkel op de kamer zitten en bijv. boeken lezen?
Dat kun je denk ik het beste bij het ziekenhuis navragen. Over het algemeen zullen het in een detox vrij rustige dagen zijn, en zal er geen therapie plaatsvinden. Hooguit iets van dagbesteding / bewegen of iets creatiefs. Ga na wat je zelf het liefst zou willen en zoek daar iets passends bij.
Wellicht schieten andere vragen mij nog later te binnen en zal ik die hier delen.
Er zijn hier genoeg mensen die je kunnen helpen daarmee.
Uiteraard begrijp ik uit andere posts dat dit een zwaar traject zal worden. Ik sta volledig achter mijn traject en wil écht met volle moed de detox in, en daarna mijn klinische behandeling starten. Ik ben niet bang maar krijg vanuit ChangesGGZ onvoldoende antwoorden en hoop hier antwoorden op mijn vragen te krijgen.
Probeer er met zo min mogelijk verwachtingen in te gaan. Het belangrijkste is dat je je overgeeft aan de behandeling en zo goed mogelijk doet wat er van je gevraagd wordt door je behandelaars. Je kunt het beste direct vanuit de detox (meestal één a 2 weken) direct de kliniek in gaan om te werken aan de problemen die onder je verslavingsgedrag zitten. Alleen een detox zal niet genoeg zijn om clean te blijven.
Alvast dank voor het lezen en antwoorden!

Gegroet, Flowrise
Succes. Als je je best doet kom 't goed.

Laatst bewerkt:

MR_CHIP

Badass junkie
Houd ons vooral op de hoogte als je daartoe instaat bent( hopelijk klinkt dit niet negatief oid)
Suc6 het zal denk ik wel pittig worden

Raver

Badass junkie
Heel veel succes. Ik zou zeggen laat het op je af komen. Je hebt helder voor jezelf welke middelen je gebruikt, dat is in ieder geval duidelijk ook voor de staf daar.
Waarschijnlijk krijg je een gesprek ook met de arts. Die zal alles gaan uitleggen.

Tegenwoordig is het heel gewoon om in een kliniek een eigen kamer te hebben. Hoe dat in het ziekenhuis is, geen idee. Misschien is het wel een soort speciale detox unit. Dan verwacht ik eigenlijk gewoon dat je een eigen kamer hebt. Misschien gedeelde douche en/of toilet maar denk ook dat niet.

Probeer in ieder geval boeken mee te nemen, headset is aan te raden, lekkere douchegel oid want je zal vaak de behoefte hebben om te douchen. Dat hielp mij enorm met de stijve spieren en pijn door ontwennen. Neem een lekkere fleecedeken mee, misschien kussens. Beeld je voor jezelf in wat jij lekker vind qua comfortabel zijn. Pantoffels, lekkere kleding bedenk het maar. Want het kan inderdaad een zware tijd gaan worden.

Maar dat is nu eenmaal de weg, put daar ook kracht uit. Je kan het aan, je maakt de keuze. Ga ervoor.

Hou ons op de hoogte, ben wel benieuwd wat betreft het ziekenhuis verhaal. Ik heb wel vaker in een detox gezeten pal naast het ziekenhuis. Misschien is dat het wel, dan kom je oke terecht.

Good Luck.

Flowrise

Newbie
Allereerst dank allen voor de reacties dusver. Dit stel ik op prijs.

@Raver goede tips m.b.t. kleding en een fleecedeken haha. Ik ben een ontzettende koukleum en voorspel dat ik bij het detoxen van de GHB en benzo's wellicht het flink koud kan krijgen.

Ik heb het volste vertrouwen in de expertise wat betreft het ziekenhuis personeel, ben absoluut niet bang aangelegen en zal mij "gewoon" overgeven aan de situatie en de behandeling. Het hele detox verhaal in een ziekenhuis is voor mij totaal nieuw. Toen ik dat hoorde vanuit ChangesGGZ ben ik wat gaan rondzoeken op termen zoals: detox ziekenhuis / ontgiften ziekenhuis enz. enz. en kreeg daar nauwelijks tot geen resultaten over gevonden. Mede daarom ook mijn vragen.

In de afgelopen weken heb ik dus het hele intakeproces doorlopen, kennismaking met therapeuten/psychiater via Teams en heb vanmiddag telefonisch contact gehad over de detox. Het is nog niet exact duidelijk wanneer dit kan starten maar de verwachting is binnen enkele weken.

Met de forumregels ben ik aardig bekend alleen weet ik niet of ik mijn updates verder in dit thread kan delen, of dat ik beter t.z.t. een nieuwe post moet aanmaken om daar mijn ervaringen te delen? Het kan dus enkele weken duren voordat ik hierover verder kan schrijven.

Mocht ik tussendoor updates hebben zal ik die hier delen.

Let's go with the flow as my username suggests :sunglasses:

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Knap dat je deze moedige stap gaat zetten!

Ik heb zelf ook bij Changes gezeten. Daar ging ik naar een reguliere detox. Maar ik kan me voorstellen dat ze met GHB of de combinatie met benzo's liever geen risico's lopen en daarom voor een ziekenhuis kiezen. Welke weten ze vaak niet. Ze hebben contacten met verschillende locaties en kijken vaak waar het eerst plek vrijkomt.

De tips van @Raver zijn heel waardevol. Maak het jezelf lekker comfortabel. Het wordt al pittig genoeg, dus dat soort kleine dingetjes kunnen een wereld van verschil maken.

Veel succes! Hopelijk komt er snel een plekje vrij in de detox!

Wat ga je doen na het detoxen? Is daar al meer over bekend?

Flowrise

Newbie
Na een slapeloze nacht en wat zoekwerk ben ik op een PDF bestand uitgekomen van Verslavingskundenederland.nl Het gaat over het proces m.b.t. medische detoxificatie in ‘intramurale setting’ m.a.w. binnen de muren of binnen een instelling/ziekenhuis. Deze informatie kan vast velen helpen die dezelfde vragen hebben zoals ik, met uitzondering van het benzodiazepine verhaal wat voor mij van toepassing is.

Zelf vind ik pagina 15 t/m 19 het meest informatief qua doseringen van farmaceutische GHB versus de straatwaardes van GHB. Ik heb het bestand ook als bijlage toegevoegd mocht de link in de toekomst offline worden gehaald.
Link: https://verslavingskundenederland.nl/documents/2022/09/ghb-protocollenghbprotocol2013hr.pdf

Bijlagen

• ghb-protocollenghbprotocol2013hr.pdf
    340 KB · Weergaven: 7

MR_CHIP

Badass junkie
@Flowrise zelf niet ghb afhankelijk meegemaakt (bij nader inzien wel bijzonder gebruikte met gemak meerdere keren in de week ...)
maar wel interessant om te lezen :clapping:

Flowrise

Newbie
Hierbij een update over mijn aanstaande detox.

*EDIT: begin april ben ik gestopt met het nemen van welke benzo dan ook. Dit ging niet zonder slag of stoot en heb 15mg mirtapazine per nacht genomen. Dit hielp nauwelijks maar sliep na een week of 2-3 ietsjes beter. Afgelopen week de fout gemaakt door een aantal nachten xanax te nemen..*

In de 2de week van mei begint mijn detox in het Amphia ziekenhuis in Breda. Enkele weken geleden ontving ik de brief met wat algemene informatie m.b.t. de start, de regels daar en het vervolg richting de kliniek. Zaken zoals de beperkingen / niet mogen roken / voorschriften enz.

De opname vind plaats in de MPU unit, de open afdeling heeft 12 bedden, en de gesloten afdeling totaal 10 bedden. Er is een tuin voor recreatie en de eerste 3 dagen is er geen aansluitend therapieprogramma in verband met de detox.

T.z.t. zal ik hier een update plaatsen over hoe het verloopt. Een telefoon is toegestaan onder bepaalde voorwaarden.
Info linkje: Een opname in de kliniek van Psychiatrie | Amphia Ziekenhuis

Laatst bewerkt:
Bovenaan