6APB-MDMA combi

Trinity

Belezen gebruiker
Na lange tijd maar weer eens een postje hier. De laatste tijd wat meer met 6APB-MDMA combi beziggehouden. Ik ga hier geen echte tripreporten neerzetten, maar wel wat tips, waar andere gebruikers wellicht wat aan hebben.

Allereerst: deze combi is echt übervet :hearteyes: Daarnaast; eerder op dit forum las ik wel (mede nog wel door de onbekendheid met 6APB) dat het werd afgeraden, want het zou dan als een soort van dubbel-XTC effect, dus 2x hersenbeschadiging kunnen opleveren. Ik ben geen neuroloog, dus kan daar niets over zeggen. Ik heb echter wel wat argumenten om hier wat milder mee om te gaan. Zie verder hieronder.

(1) juiste dosering is vanzelfsprekend 'key' bij alle soorten drugsgebruik. Teveel innemen is verleidelijk en is onhandig en vaak dom. Dus: Less is more...
(2) Bij gebruik van MDMA en dus ook 6APB (wat ook een serotonine slurper is) is ook de frequentie van belang: max 3-4x per jaar!
(3) 6APB dosering: een ideale dosering voor velen lijkt bij 6APB te liggen rond 150mg. Dit kun je her en der teruglezen en ikzelf vind dit ook een fijne dosering. Je merkt dan echt wat van het 6APB effect en het wordt niet te overheersend. 125mg beginnen velen mee en dat is toch wat laf/beperkt qua effect. meer dan 150 kan, maar zou ik teveel vinden.
(4) MDMA dosering: dit mag bekend worden verondersteld: max 1-1,5kg per kg lichaamsgewicht. In mijn geval (80kg) 120mg doses.
(5) MDMA heeft de neiging om effecten van andere drugs te versterken. Dat heb ik al vaak gemerkt met andere combi's en het lijkt erop dat dit ook met 6APB zo is. is dit echt zo? Geen idee. Het voelt wel zo.
(6) 6APB-MDMA combi: met bovenstaande maxi-doseringen in het hoofd (voor mij): neem ik beide stoffen tegelijk(!) in! Dit vind ik een belangrijk punt, want bij combi's wordt vaak aan een 'flip' gedacht (innemen x en na n tijd innemen stof y end an vloeit eea mooi in elkaar over). Met 6APB en MDMA lijkt dat echter toch niet zo goed te werken. In die gevallen duurt de onset heeeeel lang en het MDMA effect ebt dan weg in het milde 6APB effect.
Neem je eea tegelijk in, dan voel je na ongv. 1-1,5u de MDMA echt weer inslaan (uitgaande dat je je houdt aan de 3-4 maanden regel ertussen! weinig tolerantie hebt), de roes neemt toe en....blijft dus ruim 8-9u hangen op een hoog niveau!! Je hoeft niets(!) bij te nemen. De afname gaat heeeeel geleidelijk en voelt niet als een nare (XTC) coming down. Het is zelfs zo dat ik vaak de dagen erna nog helemaal mellow ben en zo weer weg kan zweven. En, klinkt gek, maar is wel realiteit, ik heb nauwelijks een kater de dagen erna.
Bedenk ook: juist door het effect in punt (5) kun je ook een iets lagere dosering prima nemen. MDMA doseringen onder de 100mg werken nog prima met 150mg 6APB, zijn alleen wat minder intens en iets minder lang.
(7) kortom: voor mij is dit echt een wereldcombi en ja, deze stoffen zijn niet fijn voor je hersenen, maar ja, dat is alcohol ook niet en daar zuipen ook miljoenen zich (vaker) klem aan... In deze combi neem je 1x iets in en neemt dus niets meer bij. Dat lijkt me toch gezonden dan de hele avond zinloos XTC bij zitten 'snuiven'....
Houd je aan fatsoenlijke doseringen en aan een lage frequentie per jaar en je hebt die keren dat je het doet de tijd van je leven: love gevoel, empathie, iedereen is aardig (voor je), gelukzaligheid, energie (heerlijk dansen), weinig ramingen en toch een helder bewustzijn en gevoel van in control zijn en goede tijdsbeleving.

Veel plezier!
Trinity

8️⃣6️⃣

Badass junkie
2 dezelfde soorten drugs innemen. Dan kan je net zo goed een dubbele dosis van het een of het ander nemen lijkt me.

verder lijkt me de dosis aan de hoge kant. dit is echt een 1+1=2 dus dan kom je op 3mg/kilo lichaamsgewicht en dat is behoorlijk veel.

en dat je geen kater hebt is persoonlijk en zal niet voor andere mensen opgaan. Veel mensen ervaren een flinke dip nadat de serotoninevoorraad is uitgeput en dat is bij deze combi ook het geval.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Ik sluit me aan bij acht.zes dat je zo wel gewoon een dubbele dosering neemt inderdaad aangezien ze allebei op dezelfde manier werken in je hersenen. Daarbij vergroot je met 2 serotonerge drugs ook aanzienlijk het risico op serotonine syndroom, dat risico zou ik het zelf nooit waard vinden in ieder geval.

En wat maakt deze combi nu zo ubervet dan? Aangezien ze allebei ongeveer op dezelfde manier werken kan ik me niet echt voorstellen dat het effect heel anders aanvoelt dan enkel de een of de ander.

verwondering

Bewuste gebruiker
Top Tripreporter
Ik vraag me ook af wat de toegevoegde waarde van deze combi is. In de juiste dosering vind ik 6-APB in effect heel veel lijken op dat van MDMA, alleen veel langduriger. In welk opzicht is dit dan wezenlijk anders dan een dubbele dosering 6-APB?

Ik heb nu een heel goede ervaring achter de rug met 175 mg 6-APB. Ik had op dat moment ook echt niet de behoefte om er MDMA bij te gebruiken. Het begin van de trip zou op die manier wel een stuk heftiger zijn, maar ik persoonlijk - ieder zijn keuze natuurlijk - zou het niet de moeite waard vinden. Sowieso ben ik erg blij dat ik 6-APB uitgeprobeerd heb. Naar het nu lijkt is het minder schadelijk dan MDMA, en het is ook niet nodig om bij te nemen. Gebruikte ik MDMA, dan ging er al gauw 300 tot 350 mg doorheen (ik weeg 70 kg) om een nacht lang lol te hebben. 175 mg 6-APB heeft ongeveer hetzelfde effect, de hele nacht door. Ik denk dat dat een hele vooruitgang is. Nu maar hopen dat niet ooit gaat blijken dat 6-APB juist wel nu nog onbekende schadelijke effecten heeft, want zoveel onderzoek is er nog niet naar gedaan...

Trinity

Belezen gebruiker
Excuses voor de vertraagde reactie! Beetje druk geweest....

En aan allen veel dank voor de inputs (da's nou zo heerlijk van dit forum :grimacing:). Ik zal proberen hieronder een beetje logische feedback te geven.
2 dezelfde soorten drugs innemen. Dan kan je net zo goed een dubbele dosis van het een of het ander nemen lijkt me.
- hmmm; dat vind ik een beetje kort door de bocht. Begrijp je redenering wel, maar ik zou hier toch iets terughoudender zijn. 6APB is natuurlijk niet hetzelfde als MDMA, anders heette het wel zo :tonguewink: 6APB is een RA en dus weten we daar eigenlijk nog niet zoveel van. Het heeft ook echt andere effecten dan MDMA: minder intens, af en toe juist meer psychedelisch en veel langer qua werkzaamheid dan MDMA. Dat laatste vind ik ook bijzonder, want als het hetzelfde werkt als MDMA (release van Serotonine (S.), OK), dan zou het net als bij MDMA gewoon klaar moeten zijn na ongv. dezelfde tijd, want da's iig wat we met elkaar altijd claimen bij MDMA "bijnemen heeft geen zin, want je S. vooraad is op (als het uitgewerkt is)!" - lijkt bij 6APB toch iets anders te gaan. OK; kun je natuurlijk zeggen dat de release bij 6APB langzamer gaat of minder veel afgeeft dan bij MDMA?? Vandaar dat het minder heftig voelt en langer kan duren? Wellicht. Ik zou dat gek vinden, iig met alles wat ik van de werking van S. release weet, maar wellicht weet iemand hier daar meer van?

en dat je geen kater hebt is persoonlijk en zal niet voor andere mensen opgaan
- 'point taken'...

verder lijkt me de dosis aan de hoge kant. dit is echt een 1+1=2 dus dan kom je op 3mg/kilo lichaamsgewicht en dat is behoorlijk veel.
- OK, maar voor mij is datw elw at te stellig en blijft de vraag of dat echt zo is. Dat kun je niet zeker weten, zolang we nog niet goed weten wat 6APB doet en hoe het werkt. En (beetje flauw, weet ik) er zijn blijkbaar velen onder ons die 240 tot >300mg MDMA op een avond volstrekt normaal vinden en dat ook vaak doen... :smirk:

Daarbij vergroot je met 2 serotonerge drugs ook aanzienlijk het risico op serotonine syndroom
- hmmm, da's inderdaad een interessant en terecht punt. Dank voor deze wijsheid. Eea betekent iig (zoals altijd) dosering met mate, niet te hoog en niet bijnemen. Maar daar was ik toch al niet van. Wellicht overbodig (en zonder eea te willen bagetalliseren), mijn ervaring geeft iig geen enkele hint richting S. syndroom...

En wat maakt deze combi nu zo ubervet dan? Aangezien ze allebei ongeveer op dezelfde manier werken kan ik me niet echt voorstellen dat het effect heel anders aanvoelt dan enkel de een of de ander.
- eh, nou ja, zoals gezegd, de effecten zijn toch echt wel anders. iig wat ikzelf heb gemerkt en wat ik van anderen verneem. De combi maakt (OK, voor mij dan) een hele lekkere MDMA ervaring, maar dan gewoon 8-9u lang! En naar mijn idee is de dosering nog binnen de perken, maar goed, dat kan ik natuurlijk mis hebben.

In welk opzicht is dit dan wezenlijk anders dan een dubbele dosering 6-APB?
- OK, dat zou ik dan nog eens kunnen proberen, een nog hogere dosis 6APB... Wat ik zo lees komt het op mij over dat dat niet veel meer toevoegt, aangezien de meesten het toch blijven beschrijven als 'MDMA light' (vandaar dat ik nooit verder ben gegaan met die dosering op te schroeven) en blijkbaar is dat bij jou anders.

Gebruikte ik MDMA, dan ging er al gauw 300 tot 350 mg doorheen (ik weeg 70 kg) om een nacht lang lol te hebben
- Ik vind het dan zelfs wel opmerkelijk dat je met steeds bijnemen nog een hele nacht lol hebt! Als ik dat doe heb ik na 4-5 uur al geen typisch MDMA effect meer en wel overal spierspanning en sta ik helemaal strak en voel ik me de dag erna geradbraakt. En overigens, dat begint bij mij al bij een max dosering over de hele nacht van rond de 150-175 mg :flushed: En uitgaande van wat men hierboven schrijft zit ik dan blijkbaar met 120mg MDMA en 150mg 6APB nog ruim onder jouw 'oude' MDMA dosering :smirk: Jij hebt het verder over 175mg 6APB. Ik ervaar 150mg wel als prima, maar enkel dat ingenomen staat het voor mij echt nog mijlenver weg van 1x 120mg MDMA. Vraag me dus wel af of 175mg dat dan ineens een stuk dichterbij gaat brengen, maar proberen kan nooit kwaad.

Grtz,
Trinity
:wave:

StimsalaBanne

DF Stuff
Forumleiding
Moderator
Tripreport Analist
Tripreporter
Ik heb het een keer gedaan, uit ongeduldigheid (Trage opkomst en het niet kunnen bijnemen van 6-APB want die had ik maar één capsule). Heb er een trip report over geschreven. Vond het erg interessant, maar ga het geen tweede keer doen. Ondanks dat de psychedelische randjes erg leuk waren, had ik het idee dat ik mijn hersens aan het frituren was. Allicht was dat wel stukken minder heftig geweest als ik niet zoveel MDMA erbij genomen had.

Laatst bewerkt:

Peppi en Coki

Bewuste gebruiker
Heb het vorig jaar ook eens gedaan, alleen wel met een andere reden, namelijk om het gevoel van 6-APB te verlengen zonder dat ik weer 8 uur verder ben. Effect lijkt er veel op, vandaar dat de combi mij zo ideaal leek. Eerst gewoon 6-APB ingenomen (160mg poeder, sterkte/puurheid was mij niet bekend), laten opkomen, en genoten van de heldere rush. Ongeveer 4 uur nadat de rush begonnen was, toen ik merkte dat mijn humeur ineens was omgeslagen, had ik bijgenomen met 50mg MDMA, en na 20/30 minuten zat ik weer op zowat hetzelfde gevoel, wat na ongeveer 2 uur weer over was. Ik was toen best vermoeid (wat normaal is bij de comedown van XTC), maar na een half uur merkte ik dat toch weer wat energie had; de nastimulatie van de 6-APB had de overhand gekregen.

Het heeft naar mijn mening wel zo zijn voordelen, zo kan je redelijk lang genieten van de 6-APB/MDMA rush zonder dat je tig keer MDMA moet bijnemen of 14 uur onder de pannen bent door het bijnemen van 6-APB, handig voor bijvoorbeeld festivals. De mogelijke schade die het veroorzaakt heb ik helaas geen weet van, vooral omdat 6-APB relatief nieuw is en de lange termijn schade nog niet bekend is.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
kun je natuurlijk zeggen dat de release bij 6APB langzamer gaat of minder veel afgeeft dan bij MDMA?? Vandaar dat het minder heftig voelt en langer kan duren? Wellicht. Ik zou dat gek vinden, iig met alles wat ik van de werking van S. release weet, maar wellicht weet iemand hier daar meer van?
Maar hoezo zou elke drug die serotonine afgeeft dit even snel en heftig moeten doen volgens jou? Elke drug heeft zo zijn eigen affiniteit en selectiviteit voor bepaalde receptoren, wat dus ook zorgt voor de snelheid waarmee die stof wordt afgegeven.

In de basis kun je zeggen dat zowel mdma als 6-apb op dezelfde manier dezelfde receptoren aanspreken maar dit met een andere affiniteit en selectiviteit doen, waardoor in dit geval 6-apb als milder en meer uitgesmeerd wordt ervaren.

OK, maar voor mij is datw elw at te stellig en blijft de vraag of dat echt zo is. Dat kun je niet zeker weten, zolang we nog niet goed weten wat 6APB doet en hoe het werkt. En (beetje flauw, weet ik) er zijn blijkbaar velen onder ons die 240 tot >300mg MDMA op een avond volstrekt normaal vinden en dat ook vaak doen... :smirk:
En omdat je het niet kan weten ga je er dus maar vanuit dat het minder risico's als enkel mdma gebruik heeft? Is een beetje de omgekeerde wereld vind je niet? Juist doordat we het niet weten zou je er extra voorzichtig mee moeten zijn, meer nog dan bij de bekende middelen.

Ik wil niet teveel je feestje crashen hoor, maar van 4-FA werd ook gedacht dat het onschuldig was omdat het effect als een soort xtc light werd gezien. Maar toen het in enen massaal werd gebruikt ontstonden er ook in enen heel veel incidenten. Toegegeven, die incidenten kwamen vrijwel allemaal voort uit extreme doseringen of combinatie gebruik. Maar waar gaat dit topic over, juist, combinatie gebruik met een nog vrij onbekend middel...

verwondering

Bewuste gebruiker
Top Tripreporter
- OK, dat zou ik dan nog eens kunnen proberen, een nog hogere dosis 6APB... Wat ik zo lees komt het op mij over dat dat niet veel meer toevoegt, aangezien de meesten het toch blijven beschrijven als 'MDMA light' (vandaar dat ik nooit verder ben gegaan met die dosering op te schroeven) en blijkbaar is dat bij jou anders.
Voordat je dat gaat proberen, wil ik het je toch afraden. :P Ik heb het een aantal weken geleden geprobeerd. Niet meteen een dubbele hoeveelheid, maar wel 225 mg in plaats van 175. Toen het opkwam was het heerlijk, niks MDMA-light maar gewoon volop MDMA-heftigheid. Maar toen het piekte was ik zodanig van de kaart dat van mijlenver te zien was dat ik zwaar onder invloed was. Ik heb mezelf behoorlijk voor joker gezet volgens mij, maar ach, I don't care. Ik kon geen moment stilstaan, en ik vermoed dat mijn dansen te vergelijken was met een pinguin die op een gloeiende plaat staat en tegelijkertijd wordt lastiggevallen door een zwerm wespen. Bij deze dosering merkte ik het psychedelische effect ook duidelijk, waardoor ik heerlijk in mijn eigen wereldje verkeerde. Ik had het heel prima naar mijn zin, dat wel. Maar het zag er een beetje maf uit. Dus de dosering van 175 mg houd ik voortaan aan, voor mij de ideale hoeveelheid.

Die 225 mg had ik rond 22:30 ingenomen op zaterdagavond, zondagmiddag om 16:00 zat ik nog steeds met spiertrekkingen een biertje te drinken, en volgens een vriend had ik op dat moment nog steeds ogen als schoteltjes. Pas na een uur of 30 was het volledig uitgewerkt.

- Ik vind het dan zelfs wel opmerkelijk dat je met steeds bijnemen nog een hele nacht lol hebt! Als ik dat doe heb ik na 4-5 uur al geen typisch MDMA effect meer en wel overal spierspanning en sta ik helemaal strak en voel ik me de dag erna geradbraakt. En overigens, dat begint bij mij al bij een max dosering over de hele nacht van rond de 150-175 mg :flushed: En uitgaande van wat men hierboven schrijft zit ik dan blijkbaar met 120mg MDMA en 150mg 6APB nog ruim onder jouw 'oude' MDMA dosering :smirk: Jij hebt het verder over 175mg 6APB. Ik ervaar 150mg wel als prima, maar enkel dat ingenomen staat het voor mij echt nog mijlenver weg van 1x 120mg MDMA. Vraag me dus wel af of 175mg dat dan ineens een stuk dichterbij gaat brengen, maar proberen kan nooit kwaad.
Ja, dat argument "bijnemen is zinloos" heb ik nooit zo begrepen, voor mij gaat dat niet op. Ik neem meestal in eerste instantie 200 mg en ga daar behoorlijk hard op, wanneer ik dan weer bijneem bij de comedown, dan zorgt 75 mg ervoor dat ik weer net zo hard ga. Dat bijnemen doe ik doorgaans twee keer, waardoor het toch een avondvullend effect geeft. Maar ja, 350 mg is behoorlijk veel en dus niet zo gezond. 150 mg 6-APB vond ik ook inderdaad iets milder en anders dan MDMA, maar 175 mg kwam heel dicht in de buurt. 225 mg was teveel. Dus de dosering komt best nauw.

Trinity

Belezen gebruiker
Hallo Allemaal,

Beetje ‘op en af’ hier in dit topic (wat vooral aan mij beperkte aanwezigheid ligt) en aangezien discussie/uitwisseling de sleutel is tot inzicht en intellectuele verrijking en tolerantie, dank aan allen die deze discussie levend houden.

In het verlengde daarvan nog een inhoudelijke bijdrage van mij op dit onderwerp en reactie op een aantal reacties (helemaal onderaan).

Ik heb de afgelopen periode flink rond zitten neuzen her en der om meer over de werking van beide stoffen (MDMA & 6APB) te weten te komen om zo een betere beoordeling van de effecten ervan te kunnen maken. Vooropgesteld; MDMA is veel overste vinden en lijkt goed doorgrond te zijn. Voor 6APB geldt dat er weinig is. In ieder geval waag ik hierbij een poging om de werking van beide stoffen simpel neer te zetten en te komen tot een voorzichtige uitspraak over de werking bij een combi. Hoewel gebaseerd op wetenschappelijke inzichten, sta ik open voor aanvullingen van hen die beter ingevoerd zijn hierin(!).

WAARSCHUWING: onderstaande kan nogal technisch / complex (en lang) zijn.

Eerst het verschil tussen de twee:
MDMA:
  • De primaire werking ervan is (1) het verplaatsen van de serotonine vesikels (‘zakjes’) in het neuron waar de serotonine opgeslagen zit) naar het uiteinde van het neuron, (2) vervolgens de release van de serotonine uit de vesikels in de synaptische spleet
  • Secundair wordt beschreven ’Reupktake inhibition’: het voorkomen dat de serotonine in de synaptische spleet terug gevoerd wordt in het uiteinde van het neuron (SERT inhibition). Echter; een aantal studies geven aan dat MDMA deze rol helemaal niet kan vervullen (‘no affinity for SERT’ (inhibition), zie literatuurverwijzing hieronder)
  • Tertiair zien we nog een (beperkte) werking als agonist op de 5-HT-2A/B/C receptor. Daarmee ‘copieert’ MDMA het gedrag van serotonine zelf op deze receptoren en zorgt voor de release van diverse andere neurotransmitters of juist een beperking daarvan.
  • Noot: serotonine verdwijnt uiteindelijk uit de synaptische spleet, door (1) re-uptake en (2) afbraak door een MAO (monoamine oxidase). De teruggebrachte serotonine kan door MDMA weer opnieuw gereleased worden, maar uiteindelijk wordt de het meerendeel van die serotonine toch ‘vernietigd’.
Voor een meer gedetailleerde beschrijving, zie de zeer goede info en/of discussie op https://dancesafe.org/drug-information/ecstasy-slideshow/, of https://en.wikipedia.org/wiki/MDMA#Pharmacodynamics, en: http://www.bluelight.org/vb/threads...e-Fact-that-MDMA-has-a-poor-affinity-for-SERT

6APB:
  • De primaire werking daarvan zit hem in ’Reupktake inhibition’. Nogmaals: voorkomen dat serotonine uit de synaptische spleet terug gaat naar het neuron (waar het ten prooi valt aan MAO).
  • Secundair zien we stimulering van de release van serotonine. Dit lijkt te maken te hebben met een 100x sterkere selectiviteit als agonist op de 5-HT-2B receptor (tov 2A en 2C) dan MDMA op 2B. De 2B receptor is verantwoordelijk voor de release van serotonine. Een belangrijk neven-effect daarvan is echter dat stimulatie van de 2B receptor juist ook lijkt te beschermen tegen het serotonine syndroom(!). De studie die daar over gaat concludeert (samenvatting) het volgende:
Voor meer (hoewel zeer beperkt aanwezige) info hierover, zie: https://en.wikipedia.org/wiki/6-APB en: https://en.wikipedia.org/wiki/5-HT2B_receptor

Dit wetende, probeer ik een beschrijving te geven van wat er (mogelijk!) gebeurt bij een MDMA-6APB combi (tegelijkertijd):
  • MDMA én 6APB zijn actief in de release van grote hoeveelheden serotonine in de synaptische spleet
  • Het lijkt er daarbij op dat door de hogere affiniteit voor 5HT-2B 6APB zelfs een grotere rol hier speelt(??)
  • De binding van serotonine aan de receptoren in die spleet zorgen voor (een deel van) de hoofd-effecten van MDMA (en/of 6APB)
  • In ieder geval wordt door die binding ook andere hormonen gereleased, die aan dit effect (sterk) bijdragen (bijv. Oxytocine, het ‘knuffelhormoon’ en Prolactine (dat zorgt voor zorgzaam gedrag, rust en afname van stress)). Dit gaat vooral via de 5-HT-2A receptor (MDMA)
  • Door de 100x sterkere werking van 6APB op 5HT-2B, welke preventief werkt voor serotonine overload, lijkt er een verminderd risico op serotonine syndroom te bestaan (dus in contrast met eerdere waarschuwing in dit topic door Bee)
  • MDMA zelf heeft (blijkbaar) slechts een beperkte reuptake inhibition en dat betekent, dat na de release veel van de serotonine weer teruggevoerd wordt in het neuron
  • Daar aangekomen wordt het van nature ‘vernield’ door de MAO’s. Dit verklaard dan waarom na MDMA inname er een piek is in de beleving, maar vervolgens toch weer een redelijk snelle coming down. Slechts een klein deel van de gereleasde serotonine komt weer opnieuw beschikbaar na reuptake en het effect van release is 'snel' over (~ 4 uur)
  • Hoe anders is nu de bijdrage van 6APB; dit is een sterkere reuptake inhibitor dan MDMA en daardoor komt veel van de serotonine niet terug in het neuron, maar blijft in de spleet, waar het zijn werking blijft doen op de receptoren (met de bekende effecten…). Het wordt dus niet (of iig minder snel) afgebroken door de MAO’s. Dit verklaart, waarom de 6APB roes veel langer duurt (7-9 uur).
  • Waarschuwing: door de sterke werking van 6APB op de 2B receptor is er een (zeer mogelijk) verhoogde kans op schade aan de hartkleppen! Dit is eens serieus risico, want alle middelen die sterk op de 2B receptor werken, geven aanwijzing dat dit effect optreedt (bij langdurig/chronisch gebruik)
Bovenstaande levert wellicht ook wat vragen op; waarom dan niet alleen 6APB gebruiken, want dat is dan (bijna) ‘identiek’ aan MDMA, maar veel langer werkzaam. Toch lees je grotendeels, dat 6APB alleen een ‘net niet’ MDMA effect geeft. De verklaring die ik uit de literatuur haal, is dat 6APB weliswaar serotonine released, maar dat door de volgende tweevoudige werking ervan synergie ontstaat door: (1) de sterke activiteit op de 2B receptor (van 6APB) dit effect gedempt wordt, dus daardoor 6APB minde sterk voelt dan MDMA sec. MDMA met 6APB zou (mogelijk?) dit effect van de 6APB weer iets kunnen afremmen, waardoor er overall wel meer serotonine beschikbaar is, om zijn effect te doen, (2) door de sterkere werking van MDMA op vooral de 2A receptor worden juist die hormonen gereleased, die het sterke MDMA gevoel geven.

Ik hoop dat dit een beetje te volgen is. De literatuur erover is ‘nogal taai’ en technisch… Mijn aanname blijft wel, dat de combi erg interessant is en door het subtiele verschil in werking van de twee ze elkaar juist goed aanvullen. Dit vanzelfsprekend, met inachtneming van doseringen en alle risico’s die horen bij gebruik van dergelijke middelen!

Voordat je dat gaat proberen, wil ik het je toch afraden. :P
Dank! Met bovenstaande in acht genomen, houd ik het lekker bij een 'normale' dosering :blush:

En omdat je het niet kan weten ga je er dus maar vanuit dat het minder risico's als enkel mdma gebruik heeft? Is een beetje de omgekeerde wereld vind je niet? Juist doordat we het niet weten zou je er extra voorzichtig mee moeten zijn, meer nog dan bij de bekende middelen.
Fijn dat jouw wijsheid ons altijd weer erbij trekt, Bee (en dat bedoel ik oprecht positief); terecht punt....

Dank allen!

Kwak

Bewuste gebruiker
Als Pixar hier nou een mooie animatie bij had gemaakt :). Dan was het voor mij duidelijker geweest. Ik ga vanmiddag het weer lezen. bedankt

Bovenaan