Combineren en gevaren

MarcieMarc

Bewuste gebruiker
Even een vraag, vooropgesteld dat ik weet dat ik weet dat combineren niet altijd een heel goed idee is.

Kan iemand mij vertellen waarom het bijnemen van bijvoorbeeld MDMA na 6apb zoveel schadelijker is dan het bijnemen van het zelfde product? Dus MDMA bijnemen na MDMA en dat zelfde voor 6apb na 6apb.

Ik kom daar niet zo goed uit.

XMR

Wijs gebruiker
Laat ik even vooropstellen dat wat ik nu ga zeggen puur speculatie is (dus corrigeer mij aub mits het niet klopt).

Misschien heeft het te maken met dat verschillende middelen mogelijk net nog iets anders op een receptor passen, waardoor je met een combinatie van middelen meer belasting krijgt dan een enkel middel.

Ook lijkt het mij dat het over het algemeen afgeraden wordt vanwege de onbekende risico's/wisselwerkingen. Naar recreatieve drugs is over het algemeen al niet zo veel onderzoek gedaan, laat staan naar combinaties ervan en de impact die ze hebben. Een goed voorbeeld zou zijn 2 middelen die elkaar onverwachts enorm versterken waardoor je een heftiger effect zou hebben dan beide midelen apart. Wie weet kan de schade van twee of meer middelen ook wel synergetisch werken?

Laatst bewerkt:

Fried Rice

Bewuste gebruiker
Het verschil tussen MDMA na 6-APB (en andersom) heeft te maken met hoe deze stoffen in de hersens werken, en hoe ze elkaars effect met serotonine versterken of verlengen.

Beide stoffen verhogen de afgifte van serotonine, dopamine en noradrenaline, maar in een andere verhouding.
MDMA → sterk op serotonine, iets minder op dopamine/noradrenaline
6-APB → langer werkend, en werkt ook sterk op serotonine én dopamine
-

Omdat ze op grotendeels dezelfde receptoren en transporters werken (zoals de SERT, DAT en NET transporters), stapelt het effect wanneer je ze combineert.

Bovenaan