5-MeO-PCP bleek zo goed als inactief en is nooit echt een ding geweest.
4-MeO-PCP is wel een poosje verkocht maar nooit zo populair geworden omdat het zo'n 24 uur duurt, lol.
Ik weet wat je bedoeld en ik heb het voorbij zien komen. Ik snap echt niet hoe een vendor zo achterlijk kan wezen wat het klopt feitelijk zwart op wit gewoon niet en je verneukt in 1 klap je volledige reputatie zodat je mogelijk wat extra centen kan schrapen.
PCP werd al lange tijd toe gepast in ziekenhuizen in de VS voordat Ketamine überhaupt bestond. Onder PCP sedatie wouden mensen echter nog wel eens onverwacht bewegen tijdens operaties en het manische karakter was een dingetje.
In Europa is PCP nooit echt een ding geweest en was de eerste ruim (farmaceutisch) toegepaste dissociatief Ketamine. Productie van PCP is in Europa ook nooit echt een ding geweest.
In de VS is PCP zelfs nadat het legaal werd nog vele tientallen jaren een ding geweest. Zelfs de Amerikaanse analogen wet is veel strikter naar Ketamine analogen dan PCP analogen. Je zou PCP zelfs een stukje Amerikaanse cultuur kunnen noemen.
Wat ook interessant is zijn wetenschappelijke rat onderzoeken naar PCP waarbij deze vergeleken werd met meerdere andere destijds bekende dissociatieven zoals Ketamine. De conclussie van het onderzoek is dat PCP de sterkste compulsieve herdoseringsratios vertoond onder ratten.
Een reden waarom dit resultaat verrassend is is omdat Ketamine veel sneller op komt en een veel sterkere piek in effecten heeft dan PCP. Dit gaat bijna altijd samen met zeer sterke compulsieve herdoseringshandelingen zoals je bijvoorbeeld ook ziet bij Cocaïne en GHB. Ketamine staat dus al bekend als een dissociatief dat relatief misbruik gevoelig is grotendeels om die reden.
PCP receptor affiniteit is ook in verband gebracht met activiteit rond atypische dopamine receptoren waarvan ook bekend is dat cocaïne deze activeert. PCP lijkt dus een zeer recreatief dissociatief te zijn, dermate recreatief dat mensen het manische aspect van PCP vaak voor lief nemen aangezien het manische karakter vaak met vrij recreatieve effecten komt.
3-MeO-PCP is PCP met de beruchte Methoxygroep op de 3 positie. Lang verhaal kort, 3-MeO-PCP doet hoogstwaarschijnlijk vrijwel identiek hetzelfde als PCP maar daarnaast voegt de MeO groep eveneens serotonine heropname remming toe. Het is niet onwaarschijnlijk dat 3-MeO-PCP de meeste belonende receptoren aangrijpt onder de huidig bekende dissociatieven.
Ik zou nog wel wat meer kunnen vertellen over 3-MeO-PCP, bijvoorbeeld over hoe de uitvinder 100mg injecteerde en in het gekkenhuis belande. :')
Dit is in ieder geval het beste artikel van VICE ooit dat eigenlijk iedereen eens gelezen moet hebben, een interview met een levende legende:
https://www.vice.com/en_us/article/ppzgk9/interview-with-ketamine-chemist-704-v18n2
Een artikel uit 2011 nota bene!