Vorige week zaterdag heb ik 4-Ho-MET samen met een vriend geprobeerd en het was fantastisch.
We hadden halverwege de middag (rond 14.15-14.30 uur), beiden op een vrijwel lege maag, 1 pellet van 25mg p.p. gedropt. Voor die tijd hadden we mijn nieuwe bong uitgeprobeerd, dus helemaal helder waren we niet meer. Na inname zaten we wat te kletsen en ongeduldig om ons heen te kijken, afwachtend wat er zou gaan gebeuren.
Na zo'n 20 tot 30 minuten begonnen we beiden de eerste effecten te merken, een beetje nerveus/onrustig, klamme handjes en wat lichte visuals. Niet veel later merkten we dat we goed in de come up zaten, beiden verrast door de mooie visuals en ietwat wazige headspace. Het viel mij op dat dit het eerste psychedelica is dat echt veel op truffels lijkt, al is dat niet zo vreemd. Het lijkt erg op truffels vergeleken met andere stofjes die ik heb geprobeerd (DOC, 2C-B, 4-Ho-MiPT) Dit gevoel had ik vooral tijdens de come up, mede vanwege enige verwarring en toch lichtelijk overrompeld worden door hetgeen wat er in onze hoofden gebeurde. Wat mij heel erg opviel, waren de patronen en geometrische vormen die ik goed kon waarnemen. Kijkend naar de witte muren, zag ik veel Maya/Aztec-achtige patronen en logaritmische spiralen , zoals onderstaande afbeeldingen.
De spiralen leken haast wel gekaderd en na elke spiraal begon een afgebakend stukje met een nieuw spiraal.
Na ongeveer een uur na inname, besluiten we een rondje door de stad te lopen, door een rustig gedeelte met veel groen en water. We kijken onze ogen uit, sommige kleuren spatten eruit en ook hoeken en randen van hoge gebouwen steken heel mooi af tegen de blauwe lucht. Kleuren leken heel erg verzadigd. Ook hier heb ik nog wat last van verwarring en kom soms moeilijk uit m'n woorden, met name als we het over concepten als tijd (o.a. jaartallen) hebben. Niet vervelend, niet beangstigend, eerder lachwekkend. We zijn ons beiden wel bewust van het feit dat we mogelijk als 2 maffe gasten overkomen, die wat verstrooid rondlopen! 😂
Op de terugweg naar het huis van de vriend, merken we dat we toch een beetje gedesoriënteerd zijn, maar ook dat vinden we beiden hilarisch. De kleine straatjes beginnen allemaal op elkaar te lijken en we doen iets langer over de terugweg, dan wanneer we dezelfde route in nuchtere staat zouden lopen.
Eenmaal terug gekomen bij zijn huis, maken we een kort praatje met z'n huisgenote en we gaan door naar zijn huis. Daar besluiten we, zo'n 1.5u na inname, elk een halve pellet van 12,5mg p.p. in te nemen, met de hoop de effecten iets te verlengen en te versterken. We blijven gezellig kletsen over allerlei onderwerpen en wat ons beiden opvalt, is dat we heel veel moeten lachen. Een melig gevoel, waarbij we af en toe beiden de tranen in onze ogen hebben van het lachen - dit gevoel houdt tot laat in de nacht aan. Waar we samen de vorige keer (op
4-Ho-MiPT) veel meer in onszelf waren en van de muziek genoten, doet
4-Ho-MET veel socialer en opener aan.
Terwijl we vrolijk doortrippen, roken we af en toe een jointje en/of nemen we een
hit from the bong, wat voor ons beiden zorgt dat de effecten wat sterker en langer blijven duren. Tegen het einde van de middag, begin van de avond, besluiten we (misschien tegen beter weten in), om nog bij te nemen, wederom een halve pellet van 12,5mg per persoon. Voor mijn gevoel worden de effecten niet sterker meer, maar we weten de trip toch nog redelijk lang te rekken.
De vriend waarmee ik aan het trippen ben, besluit dat we nog wat boodschappen moeten doen. Hij stelt voor alleen naar de supermarkt te gaan, wat mij goed uitkomt, ik heb weinig zin om mee te gaan. Een half uurtje tot 45 minuten later komt de vriend terug, vol met verhalen over zijn avontuur in de supermarkt. Hij weet z'n ervaring samen te vatten met:
'HIJ IS NOG LANG NIET UITGEWERKT. ER GEBEURT (NOG EEN) HOOP!'
Nadat de avond vordert, besluiten we om de avond af te toppen met wat cocaïne, een drug die we beiden erg lekker vinden. Nadat ik 2 envelopjes heb besteld, moet ik rond 19.30 uur naar buiten om deze op te halen. Op dit moment merkte ik dat ik zeker nog niet helemaal terug op aarde ben, in het donker is het moeilijk oriënteren en de juiste auto te vinden. De verwarring slaat toe, maar zonder paniek of onrust. Met enige moeite weet ik de juiste auto te vinden, maak een praatje met de
bezorger, die ik met veel moeite kan herkennen in het donker (en alle visuals die nog volop gaande zijn!). Ik vertel wat we hebben genomen en hij zegt goed op ons zelf te passen.
Nadat ik weer op de bank ben geplofd bij de vriend, drinken we wat wijn, nemen wat lijntjes en blijven door kletsen. Op een gegeven moment wordt de trip toch wat filosofischer en introspectief; we spreken over dingen die ons bezighouden en waar we in ons dagelijks leven mee bezig zijn. Ondanks dat ik soms moeite heb om mezelf te verwoorden, merk ik wel dat het erg oplucht en het stofje mij kritischer of beter naar mezelf doet kijken (want nogal een contradictie is met de ego-trip die je kan ervaren op cocaïne).
Wanneer het zo'n 3-4 uur 's nachts is, zijn de effecten van de 4-Ho-MET inmiddels uitgewerkt - op wat afterglow na. Dit is het moment dat we besluiten om nog wat tv te kijken, we zetten de documentaire 'Fantastic Fungi' op.
De dag erna voelen we ons beiden een beetje brak (door de coke en korte nachtrust), maar best prima. We nemen een stevig ontbijt en praten nog wat na. We komen tot de conclusie dat dit een mooi stofje is, dicht tegen paddo's/truffels aan zit en zeker nog eens zal worden gebruikt. Al zal ons volgende avontuur waarschijnlijk een stofje zijn met een langere werkingsduur.
Conclusie
4-Ho-MET is een fantastisch stofje om een leuke dag op te trippen. Het is misschien niet zo magisch of spiritueel als 'echte' paddo's of truffels, maar het komt er wel in de buurt. De boost die het je gevoel voor humor geeft, is magnifiek. Ook zijn de visuals echt prachtig en ondanks z'n redelijk nuchtere headspace, durf ik het wel een volwaardig tripmiddel/pyschedelicum te noemen. Wel denken vriend en ik dat 4-Ho-MET (na de come-up) ook in een partysetting wel goed te doen moet zijn.
Deze ga ik zeker nogmaals proberen, al denk ik dat ik binnenkort eerst wil gaan experimenteren met pyschedelica met een langere werkingsduur, zoals LSD-achtigen, waaronder AL-LAD. Wanneer ik mijn volgende ervaring met 4-Ho-MET aanga, ga ik denk beginnen met een startdosis van 37,5mg, om de effecten misschien toch nog ietsje steviger te maken.
Al met al hebben vriend en ik, over de hele dag, 3*25mg pellets 4-Ho-MET per persoon genomen. De laatste keer bijnemen staat niet echt in het report, omdat ik niet meer precies weet wanneer we laatste hele pellet hebben ingenomen. Terugkijkend zou ik dit in de toekomst niet zo snel weer doen, maar eerder beginnen met een hogere startdosis.