[4-FMP] Waarschuwing

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Bedankt hiervoor, duidelijk verhaal! Merk zelf ook al dat 4-FMP, wat overigens een heel fijn spulletje is, echt terrein aan het winnen is. Belangrijk dat iedereen goed beseft dat het nog steeds een Research Chemical is!

marioman

Newbie
Bedankt voor de interessante uitleg , maakt me nu wel een beetje ongerust aangezien ik een keer een schrikreactie heb gehad tijdens het blowen. En heb het nu net binnen om te teste , weet niet goed wat doen nu ...

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
marioman zei:
Bedankt voor de interessante uitleg , maakt me nu wel een beetje ongerust aangezien ik een keer een schrikreactie heb gehad tijdens het blowen. En heb het nu net binnen om te teste , weet niet goed wat doen nu ...

Wat bedoel je precies met een schrikreactie? Ben je in de war of in paniek geraakt? Of voelde je je gewoon beroerd? Betekent niet direct dat je je zorgen hoeft te maken, maar als het ernstig is geweest kun je overwegen om een kleinere dosis te nemen of om het helemaal niet te nemen.

Laat het sowieso testen voor je het neemt!

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
neurotoxin zei:
Ik vond de eerste keer blowen ook 'eng' omdat ik mezelf niet meer helemaal onder controlle had, maar dat is niet bad gaan. Schizofrene- en bipolaire aanleg worden door dopamine en blowen ge-triggered, zeg maar. Dus als je 'bad' gaat, zou je dus een schizofrene/bipolaire ervaring moeten hebben gehad :wink:

Interesting! Kun je dan ook concluderen dat je een verhoogd risico op Schizofrenie of psychoses loopt? Ik heb zelf ook wel eens van die paranoïde ervaringen gehad, voornamelijk als ik heel erg stoned was (geweest). Blow vrij regelmatig...

marioman

Newbie
Nee ging niet om het eng vinden dat er iets aam mijzelf veranderd , al met verschillende middelen geexperimenteerd ( xtc , coke ) , dus die ervaring ken ik wel.

Toen was het echt dat ik helemaal paranoide werd , en mensen dingen hoorde zeggen die er niet waren ( was trouwens wel bij iemamd die ik niet goed kende , en dat heeft zeer zeker invloed gehad ) , al de andere keren bij blowen helemaal geen problemem gehad ( buite ooit zon stemmetje dat zegt van wat ben je nu toch allemaal weer aan het doen , maar weet wel meerdere mense die dat hebbe )

Het zal dus wel zeer zeker met de setting te maken hebben gehad , maar toch vraag ik mij af of ik dat dan met die 4FMP ook zou krijgen . Was zowieso van plan om een kleine dosis te doen de eerste keer ( zoals aangeraden door de andere reageerder )
neurotoxin zei:
Bad gaan is niet zozeer dat je het eng vindt dat er iets aan jezelf verandert in je hoofd, maar dat je paranoide wordt, dat je denkt dat mensen er op uit zijn om je te ontvoeren of iets dergelijks. Je hoort stemmen in de buurt van mensen die je uitlachen of over je praten, maar als je omkijkt staat er niemand. Dat je in de val wordt gelokt door de globale overheid die er op uit is om je te... Nouwja dat soort onzin :tongueout: (ra-ra waarom negen van de tien conspiracy theory figuren altijd blowers blijken te zijn...)

Ik vond de eerste keer blowen ook 'eng' omdat ik mezelf niet meer helemaal onder controlle had, maar dat is niet bad gaan. Schizofrene- en bipolaire aanleg worden door dopamine en blowen ge-triggered, zeg maar. Dus als je 'bad' gaat, zou je dus een schizofrene/bipolaire ervaring moeten hebben gehad :wink:

dr0gz

Experimenterende gebruiker
Kan dit nou wel of niet elke week gebruiken? Dus bijvoorbeeld elke zaterdag inplaats van alcohol?

En mdma is een dikke fat/spier burner, geld dit ook voor dit? Combinatie spieropbouw en dit middel? Kan er niks over vinden op internet...

Groetjes

Tufnut

Badass junkie
neurotoxin zei:
maar er zit een gat in de beveiliging, namelijk bij de transportroute via je neus. Het is daarom potentieel schadelijk om dit te omzeilen, maar het zou bijvoorbeeld ook kunnen blijken dat het geen ene fuck uitmaakt.

Of je iets slikt of snuift heeft geen enkele invloed op het kunnen passeren van de stof van de bloed brein barrière. Hoe kom je erbij dat er een gat in die beveiliging zit?

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
neurotoxin zei:
SmartieAndMe zei:
neurotoxin zei:

Interesting! Kun je dan ook concluderen dat je een verhoogd risico op Schizofrenie of psychoses loopt? Ik heb zelf ook wel eens van die paranoïde ervaringen gehad, voornamelijk als ik heel erg stoned was (geweest). Blow vrij regelmatig...
Het simpele antwoord is: "Ja" en de reden daarvoor is een recente studie de de Nederlandse overheid er toe aanzet cannabis onder harddrugs te doen laten willen vallen. (waar je vast wel het 1 en ander over gehoord hebt)

Uiteraard, ben meer dan bekend met de huidige 'drugschaos' in de politiek. Je noemt een recente studie die dat aantoont, heb je daar een bron voor? Wil ik wel eens bekijken dan...

maar er zit een gat in de beveiliging, namelijk bij de transportroute via je neus. Het is daarom potentieel schadelijk om dit te omzeilen, maar het zou bijvoorbeeld ook kunnen blijken dat het geen ene fuck uitmaakt.

Het is een sprookje dat via snuiven de stof direct je hersenen ingaat, het gaat eerst via de kleine bloedsomloop naar het hart. Daarna gaat het richting je hersenen en afhankelijk van de stof zal het (deels) door je bloed-brein-barriere heengaan. De manier van innemen maakt niet uit, of je moet het rechtstreeks in je halsslagader injecteren maar dat lijkt me geen verstandig plan...

Het hangt dus af van de stof of het door je bloed-brein-barriere komt en in welke hoeveelheid het erdoor komt. Bijvoorbeeld Cocaïne en Heroïne worden doorgelaten, daarom komt het effect ook zo snel. Voor zover ik weet is hier bij 4-FMP nog geen studie over gedaan.

Wie heeft er wel eens 4-FMP gesnoven, en hoe lang duurde het ong. voordat het werkte?

Tufnut

Badass junkie
Zelfs al spuit je het in je halsslagader dan nog maakt dat niets uit voor de doorgang door de bloed-brein barrière.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Tufnut zei:
Zelfs al spuit je het in je halsslagader dan nog maakt dat niets uit voor de doorgang door de bloed-brein barrière.

Ah heb het even nagezocht inderdaad, alleen bij injecteren rechtstreeks in het hersenvocht kom je er voorbij, maar ik denk dat iedereen wel begrijpt dat dat niet echt slim is. :wink:

Via het snuiven is in ieder geval onzin, dat probeerde ik duidelijk te maken

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
neurotoxin zei:
Even het eerste punt (snuiven) en hoe ik er bijkom dat de administratie van sommige psychoactieve drugs langs de BBB kunnen gaan: heel simpel. Er zijn nu studies naar medicatie voor autisten/asperger 'patienten', namelijk gebruik van oxytocine die je via neusspray in kan nemen. Pure oxytocine komt niet door de BBB heen, tenzij je het insnuift.

Er zijn ook verschillende psychoactieve drugs die er voorbij komen, onder andere coke en heroine zoals ik zei, echter betekent jouw statement niet dat het gelijk voor alle stoffen hetzelfde werkt. De Bloed-breinbarrière werkt namelijk ook gewoon via je neusslijmvlies. Anders kun je als je pech hebt ook de verkeerde bacteriën inademen die dan direct in je brein komen... Dan waren we allemaal al dood geweest.

Weet niet hoe het zit met oxytocine specifiek, maar misschien komt het er dan wel door omdat het in je maag al afgebroken wordt ofzo?

Dan die studie naar cannabis en schizofrenie; in een discussie over de wietpas op de publieke omroep, was een neuroloog aan het woord die deze claims maakte. Ik ga het opzoeken. Niet dat het al niet in duizend verschillende krantenartikelen heeft gestaan de afgelopen maand, maar oke.

Zou best kunnen dat risico's voor schizofrenie en psychoses de revue gepasseerd zijn, echter waren dit niet de hoofdredenen voor het invoeren van de wietpas. Het ging voornamelijk om het terugdringen van criminaliteit en de zogenaamde overlast door drugstoerisme.

Ik vind de claim "Dus als je 'bad' gaat, zou je dus een schizofrene/bipolaire ervaring moeten hebben gehad" klinken als een vrij overdreven uitspraak en zou daar dus graag een bron van lezen!

Tufnut

Badass junkie
De bloed brein barrière is een verdedigingsmechanisme van het lichaam. Inderdaad om schaelijke stoffen uit de hersens te houden. Een sof komt op een bepaalde manier in je lichaam (route of administration). Bij slikken komt het eerst in de maag en langs de lever (first pass effect). Als een middel bestand is tegen het zure milieu van de maag dan wordt wordt het in het bloed opgenomen (via maagwand en/of darmen), daarna gaat het eerst langs de lever. Ook dit is een verdedigingmechanisme van het lichaam.
Snuiven kent geen first pass effect en in je neus is het milieu ook niet zo zuur als in je maag. Het is goed mogelijk dat oxytocine niet of heel beperkt werkzaam is via de maag. Volgens mij heet dit biologische beschikbaarheid en per stof kan die zelfs per persoon verschillen. Cocaïne is een voorbeeld wat slecht werkt bij oraal gebruik en des te beter via de neus.
Dit heeft allemaal nog niets met die bloed brein barrière te maken. Via je maag (en/of darmen), je neus, je endeldarm (bij pluggen) komt het in je bloed en vanuit je bloed komt het in je hersenen, mits de stof in staat is die barrière te passeren.

Tufnut

Badass junkie
Maar even wat anders, vanwaar de stelligheid van het niet goed kunnen combineren van 4 FMP en blowen?
Ik heb met 4 FMP beperkt ervaring, maar volgens mij ging blowen prima erbij. Net zoals blowen bij bijna alle drugs te combineren valt.

Rob070

Een blowtje aan het eind, haalt de scherpe randjes er vanaf. Is het wat makkelijker om tot rust te komen :smoke:

trippykees

Belezen gebruiker
neurotoxin zei:
4-FMP kan leuk zijn, maar ook voor een hoop narigheid zorgen! Daarom even een soort van bijsluiter gemaakt met een aantal dingen waar je op moet letten, waarom en wat je niet moet doen! (sommige dingen zijn overduidelijk, andere minder!)

Neem geen 4-FMP als;

4. Niet nemen in combinatie met MAOI's (als bijvoorbeeld Rhitalin) en ook niet in combinatie met SSRI's! En ook;
!

waar baseer jij op dat ritalin een MAOI is?

dingo's kidneys

neurotoxin zei:
dr0gz zei:
Kan dit nou wel of niet elke week gebruiken? Dus bijvoorbeeld elke zaterdag inplaats van alcohol?

En mdma is een dikke fat/spier burner, geld dit ook voor dit? Combinatie spieropbouw en dit middel? Kan er niks over vinden op internet...

Groetjes
Er is sinds de eerste indicatie van beschikbaarheid (naar onderzoek vanuit de EU), zijnde 2006 (dus 6 jaar geleden alweer), geen enkele dode in verband gebracht met enkel 4-FMP gebruik.

Het zou natuurlijk kunnen zijn dat er mogelijk een rare mutatie van DNA tot stand kan komen waardoor je vervroegd dood zou kunnen gaan aan kanker (inflamation) ofzo, maar voor zover blijkt er geen schade op te treden.

Wie weet krijg je net als bij roken pas op latere leeftijd complicaties... Het is niet voor niets een "Research Chemical" en ik ben niet een alwetende profeet of iets in die richting, dus ik kan je niets met enige vorm van absolute zekerheid vertellen over dit goedje.

Wat ik wel weet is dat, al zou je het elk weekend in debiele hoeveelheden nemen, je na zes jaar in ieder geval nog nergens last van hebt.

ELKE stimulant zorgt ervoor dat je spier en vet verbrandt simpelweg doordat je kan doordansen zonder te eten of slapen, net als voor MDMA of pep geld dat het bij sporadisch gebruik wel meevalt en je de schade kan beperken met een lekkere weightgainer shake voor en na.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Tufnut zei:
Maar even wat anders, vanwaar de stelligheid van het niet goed kunnen combineren van 4 FMP en blowen?
Ik heb met 4 FMP beperkt ervaring, maar volgens mij ging blowen prima erbij. Net zoals blowen bij bijna alle drugs te combineren valt.
JayJay1986 zei:
ja goede waarschuwing.
ik had ook geblowt aan einde van de avond. ging niet slecht
Rob070 zei:
Een blowtje aan het eind, haalt de scherpe randjes er vanaf. Is het wat makkelijker om tot rust te komen :smoke:

Ook bij mij was dit geen probleem. Blowen kan prima gecombineerd worden met 4-FMP, je moet alleen onthouden dat THC versterkt en dat je dus iets rustiger moet blowen dan normaal en eerst moet kijken wat het met je doet.

Als je te snel en te veel blowt kun je een vrij zware bodyload krijgen, kwaad kan het niet maar vervelend is het wel.

Paperplane.

Wijs gebruiker
Disagree. Buiten de MAOI regel die sowieso al geldt bij alle stimulanten. Ritalin is geen MAOI, Maar gewoon een DNRI(Dopamine Noradrenaline Reuptake Inhibitor).
Verder heb je allemaal stellingen waneer je wel en geen 4-fa mag gebruiken, en waarom het slecht is, terwijl je zelf verder wel weet dat er amper onderzoek is gedaan buiten Ki/EC50 waardes, en dus niks hebt om deze stellingen te steunen.

De BBB(blood-brain-barrriere) is iets totaal anders dan waar jij het over hebt, namelijk het First-pass metabolisme wat je hebt bij oraal gebruik, dingen die simpelweg door het zure milieu in de maag wordt afgebroken, of reageren met enzymen. Dit is bij alle andere toedieningsmanieren(nasaal, pluggen, sublinquaal, IM, IV) inderdaad niet.

Snuiven is idd niet ideaal bij dit stofje, maar om het helemaal af te zweren? Het maakt het zeker potenter mg per mg, in tegenstelling tot met andere aanverwante stofjes(MDMA, bk-MDMA)Het brandt fel, meer dan 3-FA, iets langer ook, maar de high is zeker niet matig. Het is als het ware gewoon een wat kortere piek (1,5u) maar met 50-75mg in 1x ben je ook wel anderhalf uur goed bezig.

Er staan punten van waarheid in, maar het grootste deel van je punten lijkt bijna letterlijk uit een MDMA-vault te komen, en dan mdma door 4-fmp vervangen.

Bovenaan