Ziek door de methadon

mariocart

Experimenterende gebruiker
Sinds een week of twee slik ik elke ochtend 20mg methadon. Sindsdien ben ik elke dag misselijk. En sinds gisteren moet ik ook daadwerkelijk overgeven.
Volgens de psychiater gaat dit voorbij na een paar weken. Heeft zij gelijk? Is het normaal dat ik ziek word van de methadon? Ik dacht dat je juist ziek word als je er plotseling mee stopt...Ik zit er sterk aan te denken om met die troep te stoppen, maar aan de andere kant moet ik misschien inderdaad wennen aan het middel en geeft dit over een week wel een prettig effect? De psychiater zei dat de misselijkheid geleidelijk afneemt, maar bij mij neemt het juist toe.
Ik heb ook het idee dat ik sneller en heviger zweet dan normaal. Hebben meer mensen dit die methadon slikken?

(ik weet dat ik de psychiater moet spreken hierover, maar ik wil ook ander geluid horen van mensen die ervaring hebben met dit middel. En het is ook zo dat de psychiater helaas op vakantie is, waardoor ik haar pas over een week kan spreken...)

Fool

Badass junkie
Was je opiaatverslaafd toen je hier aan begon, of leek je psych dit gewoon een leuke behandeling? En zoja, wat slikte je?

mariocart

Nee, ik was niet opiaatverslaafd toen ik hier aan begon. Ik ben psychisch verslaafd aan middelen en de psychiater wou de zucht wegnemen met methadon. September 2014 tot aan maart 2016 ben ik nuchter geweest. Toen in maart had ik een kleine terugval gehad (methoxetamine, flubromazepam, 1x heroine). Omdat ik de komende vijf jaar nuchter moet zijn (=ingewikkeld verhaal maar heeft met reclassering, proeftijd en een lange gevangenisstraf te maken) wil ik graag een middel die de zucht naar drugs bij mij wegneemt. Ik dacht toen aan baclofen. Baclofen word tegenwoordig in sommige klinieken gebruikt om de zucht naar drugs weg te nemen bij mensen, en het schijnt ook nog te helpen bij autisme (ik ben onder andere gediagnosticeerd met autisme). Maar mijn psychiater had hier geen ervaring mee en gaf aan dat de methadon een betere optie is...

Fool

Badass junkie
Als je geen opiaten gebruikte lijkt het me niet zo raar dat je ziek wordt van zware opiaten. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het lijkt me dat je lichaam vanzelf went aan een dergelijke dosering.

Ik vind het dan wel weer bijzonder dat jouw arts aan kan geven dat baclofen een mindere optie is zonder er zelf genoeg ervaring in te hebben. Beseft hij zich wel dat methadon verschrikkelijk verslavend is, en lastig om weer vanaf te komen?

mariocart

Ja, mijn psychiater beseft zich dat maar al te goed. Ze had mij daar ook voor gewaarschuwd. En uit wanhoop heb ik toch dat middel tot mij genomen. Niet wetende dat ik ziek word van dat vieze spul. Want het is gewoon vies spul als je het mij vraagt. Het heeft maar 1 voordeel: het neemt de onrust wel bij mij weg. Dus ja, inderdaad; ik heb weinig zin om nog iets te gebruiken. Maar het heeft als nadeel dat ik ook weinig andere dingen onderneem. Zo was ik altijd best sportief en ook dat doe ik niet meer.

hansje1963

Belezen gebruiker
Ik kan niet op de stoel van de arts/ psychiater gaan zitten maar als je niet opiaat verslaaft bent zou ik deze dan ook niet nemen.
Heb je een second opinion laten doen bij een andere arts/psychiater? Het lijkt mij niet verstandig iemand opiaat verslaaft te maken die dat niet is, ik denk dat er genoeg andere opties zijn om je problemen aan te pakken.

MarkV

20mg lijkt mij ook wel een vrij hoge dosis voor iemand die nog nooit methadon heeft gebruikt en de genoemde misselijkheid verbaast me dan ook niet.
Voor de juiste persoon (iedereen is en reageert weer anders nietwaar) kan methadon een prima middel zijn; ik slik het al jaren naar tevredenheid (1x per maand ophalen bij de medicijnautomaat; code ontvang ik per mail en kan dan ophalen wanneer het mij uitkomt).

Bovenaan