Disclaimer: deze reactie is puur gebaseerd op gevoel.
“Super onverstandig” (italics mine) zou ik het toch niet noemen; gewoon onverstandig, misschien. Ik weet dat drie maanden wachten/1,5 mg per kilo lichaamsgewicht ondertussen de xtc orthodoxie is, maar 20-25 jaar geleden wist niemand dit en met ons is het ook prima afgelopen… soort van.
Ik bedoel maar te zeggen: laat je niet te gek maken. Stress is ook ongezond.
Ik ben het heel erg eens en heel erg oneens met deze reactie.
Ik vind zelf soms ‘de nieuwe kerk’ ook wat heftig. En binnen mijn eigen grenzen houd ik me er ook niet altijd netjes aan. Het zijn ook
vuistregels om te voorkomen dat er bij de
meeste mensen ernstige schade optreed, en het is daarmee voor de meeste mensen een manier om veilig MDMA te gebruiken. Dat betekent tegelijkertijd ook, dat de regels voor sommige mensen te streng zijn. Iedereen is anders en er zijn nu eenmaal mensen die wat meer nodig hebben. Natuurlijk verpest je je hersens ook niet
altijd meteen als je een keertje te snel achter elkaar gebruikt (en dan is een week na elkaar ook weer heel wat anders dan 1,5 maand na elkaar, bijvoorbeeld). Maar: het kan wel.
Maar de reacties hier worden door een groot publiek gelezen. Dat betekent ook dat die vuistregel voor de meeste mensen [edit: die jouw reactie hier lezen] WEL toepasbaar en het meest veilig zijn. Daarnaast: het blijft maatwerk, maar we kennen ‘de maten’ van de mensen die hier anoniem hun vraag stellen niet. Als in; we weten niet hoe ze onder invloed zijn, hoe hun lichaam in het algemeen op drugs reageert, of ze vaker misbruikt hebben of niet. Dan kan je ook maar beter zorgen dat je het meest veilige en verstandige antwoord geeft. Voor het weet heb je wat aan je handen kleven wat je niet voorzien had, omdat jij 20-25 jaar geleden elk weekeind aan de pillen zat. Oja - die pillen waren toen ook een heul stuk lager gedoseerd dan ze tegenwoordig zijn.
En als laatste: het feit dat er in de jaren 90 minder bekend was over de schadelijke gevolgen van MDMA ge/misbruik, betekent natuurlijk niet dat wat we NU wél weten minder waarde heeft. Gelukkig zijn de meeste mensen er goed vanaf gekomen, maar er zijn ook echt ongelofelijk veel mensen met permanente schade. Ik denk ook een groep mensen met schade, zonder dat ze dit zelf weten/ realiseren.
Al met al: ik denk dat we samen de verantwoordelijkheid hebben iedereen zo goed mogelijk voor te lichten met de kennis die we nu, in 2023, wel hebben. Zo kunnen we heel veel voorkomen. Mensen blijven toch wel experimenteren en grenzen opzoeken, en HOPELIJK hunzelf en eigen lichaam beter leren kennen… maar toch fijn als ze dat op een min of meer verantwoorde manier kunnen doen.