XTC Pauze

xammyx

Newbie
Hey guys,

Ik heb in de afgelopen 3 maanden zeker 4x XTC gebruikt waarvan 2x een flinke overdosering. Super onverstandig natuurlijk.

Ik ben momenteel een grote pauze aan het houden maar ik ben van plan om 21 oktober weer te gebruiken. Dan zou ik 4 maanden pauze hebben gehad maar mijn onderbuik gevoel zegt dat het beter is om even langer te wachten (6-8 maanden pauze) aangezien mijn brein wat meer tijd kan gebruiken om te herstellen.

Wat is jullie mening en als ik geen XTC kan gebruiken wat zou ik het beste als alternatief kunnen gebruiken. Persoonlijk zat ik aan speed of 3-mmc te denken.

ljuv

DF-koningin
Super onverstandig natuurlijk.
Natuurlijk.

Ik ben momenteel een grote pauze aan het houden maar ik ben van plan om 21 oktober weer te gebruiken. Dan zou ik 4 maanden pauze hebben gehad maar mijn onderbuik gevoel zegt dat het beter is om even langer te wachten (6-8 maanden pauze) aangezien mijn brein wat meer tijd kan gebruiken om te herstellen.
Bij normaal gebruik zou een pauze van 3 maanden voldoende zijn. Maar als je hebt misbruikt (te veel of te vaak) hebt gebruikt, zou langer zeker geen slecht idee zijn. Je receptoren kunnen zo danig zijn aangepakt dat ze langer nodig hebben te herstellen. Dat betekent dat als je het wel doet, de klappen alleen maar groter zullen zijn, de lange termijn klachten langer aanhouden en kunnen intensifiëren en het gewenste effect uitblijft.

Ik zou dus zeeeeeker op je onderbuikgevoel afgaan. Die vertelt je dat ook niet voor niets.

Wat is jullie mening en als ik geen XTC kan gebruiken wat zou ik het beste als alternatief kunnen gebruiken. Persoonlijk zat ik aan speed of 3-mmc te denken.
3-mmc werkt ook flink op je serotonine receptoren dus kun je beter ook laten in je pauze. Net als alle andere cathinones. Pep (en sos) werken ook iets op je sero, maar niet als een releaser en veeeeeel minder (zitten meer op dopamine en/of noraldine receptoren) en zijn dus wat veiliger!

Zelf ben ik meer fan van een (lage) dosis 2cb. Als je niet te hoog doseert (max. 15mg) heb je weinig heel heftige tripeffecten en in de juiste setting (aka dansen) heeft het heel veel weg van de xtc vibe. Best wat euforie ook enzo. Wel minder strak staan, maar dat is juist tering nice.

Laatst bewerkt:

xammyx

Newbie
Natuurlijk.

Bij normaal gebruik zou een pauze van 3 maanden voldoende zijn. Maar als je hebt misbruikt (te veel of te vaak) hebt gebruikt, zou langer zeker geen slecht idee zijn. Je receptoren kunnen zo danig zijn aangepakt dat ze langer nodig hebben te herstellen. Dat betekent dat als je het wel doet, de klappen alleen maar groter zullen zijn, de lange termijn klachten langer aanhouden en kunnen intensifiëren en het gewenste effect uitblijft.

Ik zou dus zeeeeeker op je onderbuikgevoel afgaan. Die vertelt je dat ook niet voor niets.

3-mmc werkt ook flink op je serotonine receptoren dus kun je beter ook laten in je pauze. Net als alle andere cathinones. Pep (en sos) werken ook iets op je sero, maar niet als een releaser en veeeeeel minder (zitten meer op dopamine en/of noraldine receptoren) en zijn dus wat veiliger!

Zelf ben ik meer fan van een (lage) dosis 2cb. Als je niet te hoog doseert (max. 15mg) heb je weinig heel heftige tripeffecten en in de juiste setting (aka dansen) heeft het heel veel weg van de xtc vibe. Best wat euforie ook enzo. Wel minder strak staan, maar dat is juist tering nice.
2cb lijkt me inderdaad een leuk alternatief. Hoe zit het eigenlijk met tolerantie/pauzes op het gebied van 2cb?

• Like
Waarderingen: ljuv

Cera

Belezen gebruiker
Hey guys,

Ik heb in de afgelopen 3 maanden zeker 4x XTC gebruikt waarvan 2x een flinke overdosering. Super onverstandig natuurlijk.

Haal 5-htp. Beginnen met 50mg en langzaam opbouwen naar 250mg. Innemen bij t ontbijt.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Haal 5-htp. Beginnen met 50mg en langzaam opbouwen naar 250mg. Innemen bij t ontbijt.
Waarom? Als je je aan de 3 maanden regels houdt heb je een onbewezen supplement niet nodig. Gezond en vers eten haal je veel meer profijt uit.
Inderdaad; 5-HTP wordt grotendeels afgebroken in de maag, niet actief getransporteerd over de bloedbreinbarrière, en het bevordert ook niet de productie van serotonine in het brein. De stof is simpelweg een vereist om aanwezig te zijn in het brein om serotonine te kunnen maken; maar daarvoor is het genoeg om gezond, vers en gevarieerd te eten. Wat overigens ook een stuk beter is voor de rest van je lichaam 😁

Dus liever zelf koken met veel groenten, veel vezels (yay volkoren alles), elke dag vers fruit (maar liever geen sap), en een beperkte hoeveelheid vlees.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Hey guys,

Hoe langer je pauze neemt, des te beter het is. Want het gaat niet alles om het herstellen van de tolerantie die ontstaat in je brein (doordat receptoren in je brein zich ongevoelig maken door zich deels terug te trekken in de cel). Maar het gaat ook om het voorkomen van schade aan het brein die in principe niet meer herstelt.

Daarom heeft het ook weinig zin om geen MDMA te nemen, maar wel speed of 3-MMC. Hoewel de receptor-affiniteit van die stoffen wel wat anders is, zitten er ook grote overeenkomsten in affiniteit voor dopamine, serotonine en noradrenaline. Daarnaast zijn speed en 3-MMC ook gewoon neurotoxisch, net zoals MDMA, als je er veel van neemt.

Voor je brein komt het een beetje neer op stoppen met GHB nemen maar dan overstappen op de benzo's. Echt effectief om de nuchtere balans van het brein te herstellen is het niet 😅

XMR

Wijs gebruiker
2cb lijkt me inderdaad een leuk alternatief. Hoe zit het eigenlijk met tolerantie/pauzes op het gebied van 2cb?
2cb bouwt niet direct tolerantie op, je kunt het dus ook meerdere dagen achter elkaar nemen (in mijn ervaring). Op den duur bouw je wel langzaam tolerantie op. Hoe schadelijk het is kan ik je helaas niet vertellen.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Hoe schadelijk het is kan ik je helaas niet vertellen.
Naar 2C-B is ook nauwelijks onderzoek gedaan; dus daarover is ook veel onbekend.

Er worden relatief weinig incidenten gemeld met 2C-B. Ziekenhuisopnames komen zelden voor. Daarmee is het acute risico wat meer te vergelijken met andere psychedelica; wat relatief veilig is. Toch veroorzaakt 2C-B wat meer bijwerkingen dan LSD. Vooral hoofdpijn, spierkrampen, misselijkheid of buikpijn worden wat vaker bij 2C-B gemeld.

Bij psychedelica zoals 2C-B komen chronische gezondheidseffecten wat minder vaak voor, omdat de middelen doorgaans niet vaak achter elkaar worden gebruikt. Wel kunnen psychedelica bestaande mentale klachten vergroten. Soms mondt dat uit in verwarring, wanen, of derealisatie; wat ook kenmerken zijn van een psychose. En er zijn mensen die na gebruik van psychedelica blijvende visuele verstoringen zien en kunnen zich niet meer goed concentreren. Als je daar erg last van hebt dan kun je Hallucinogen Persisting Disorder hebben. Maar we weten niet precies hoeveel mensen daar last van krijgen na 2C-B. En we weten ook niet welke factoren nog meer een rol spelen.

OtherShore

Badass junkie
Disclaimer: deze reactie is puur gebaseerd op gevoel.

Super onverstandig” (italics mine) zou ik het toch niet noemen; gewoon onverstandig, misschien. Ik weet dat drie maanden wachten/1,5 mg per kilo lichaamsgewicht ondertussen de xtc orthodoxie is, maar 20-25 jaar geleden wist niemand dit en met ons is het ook prima afgelopen… soort van.

Ik bedoel maar te zeggen: laat je niet te gek maken. Stress is ook ongezond.

Latere toevoeging: Wellicht goed om even de discussie over deze reactie hieronder te lezen. Dit was niet bedoeld als een vrijbrief voor onverstandig gebruik. In bijna alle gevallen is het beter om je aan de genoemde vuistregels te houden, zoals terecht opgemerkt werd.

Laatst bewerkt:

FerdFatoehaus

Badass junkie

Super onverstandig” (italics mine) zou ik het toch niet noemen; gewoon onverstandig, misschien. Ik weet dat drie maanden wachten/1,5 mg per kilo lichaamsgewicht ondertussen de xtc orthodoxie is, maar 20-25 jaar geleden wist niemand dit en met ons is het ook prima afgelopen… soort van.

Ik zou toch wel zetten super onverstandig. Heb zelf jarenlang mdma misbruikt net alle gevolgen ten dien. OP heeft het nog beperkt gehouden maar het is goed dat hij/zij/het daar bij stil staat en bewust wordt dat dat echt slecht voor je is.

• Like

OtherShore

Badass junkie
1 biertje is iets heel anders dan een forse overdosering mdma.
Dat is denk ik ook mijn punt: dat laatste is veel schadelijker. Maar een enkele wel afgewogen dosis is ook niet gezond.

Dat gezegd zijnde, af en toe teveel gebruiken of te vaak vind ik niet meteen een ramp. Onverstandig, ja; super onverstandig, nee.

Laatst bewerkt:

FerdFatoehaus

Badass junkie
Dat is denk ik ook mijn punt: dat laatste is veel schadelijker. Maar een enkele wel afgewogen dosis is ook niet gezond.

Dat gezegd zijnde, af en toe teveel gebruiken of te vaak vind ik niet meteen een ramp. Onverstandig, ja; super onverstandig, nee.
Af en toe te vaak gebruiken? Dat spreekt elkaar tegen.

De ervaring leert dat hoe vaker je niet genoeg rust neemt tussen mdma gebruiken hoe korter de pauzes worden.

ljuv

DF-koningin

Ik ben het heel erg eens en heel erg oneens met deze reactie.

Ik vind zelf soms ‘de nieuwe kerk’ ook wat heftig. En binnen mijn eigen grenzen houd ik me er ook niet altijd netjes aan. Het zijn ook vuistregels om te voorkomen dat er bij de meeste mensen ernstige schade optreed, en het is daarmee voor de meeste mensen een manier om veilig MDMA te gebruiken. Dat betekent tegelijkertijd ook, dat de regels voor sommige mensen te streng zijn. Iedereen is anders en er zijn nu eenmaal mensen die wat meer nodig hebben. Natuurlijk verpest je je hersens ook niet altijd meteen als je een keertje te snel achter elkaar gebruikt (en dan is een week na elkaar ook weer heel wat anders dan 1,5 maand na elkaar, bijvoorbeeld). Maar: het kan wel.
Maar de reacties hier worden door een groot publiek gelezen. Dat betekent ook dat die vuistregel voor de meeste mensen [edit: die jouw reactie hier lezen] WEL toepasbaar en het meest veilig zijn. Daarnaast: het blijft maatwerk, maar we kennen ‘de maten’ van de mensen die hier anoniem hun vraag stellen niet. Als in; we weten niet hoe ze onder invloed zijn, hoe hun lichaam in het algemeen op drugs reageert, of ze vaker misbruikt hebben of niet. Dan kan je ook maar beter zorgen dat je het meest veilige en verstandige antwoord geeft. Voor het weet heb je wat aan je handen kleven wat je niet voorzien had, omdat jij 20-25 jaar geleden elk weekeind aan de pillen zat. Oja - die pillen waren toen ook een heul stuk lager gedoseerd dan ze tegenwoordig zijn.
En als laatste: het feit dat er in de jaren 90 minder bekend was over de schadelijke gevolgen van MDMA ge/misbruik, betekent natuurlijk niet dat wat we NU wél weten minder waarde heeft. Gelukkig zijn de meeste mensen er goed vanaf gekomen, maar er zijn ook echt ongelofelijk veel mensen met permanente schade. Ik denk ook een groep mensen met schade, zonder dat ze dit zelf weten/ realiseren.

Al met al: ik denk dat we samen de verantwoordelijkheid hebben iedereen zo goed mogelijk voor te lichten met de kennis die we nu, in 2023, wel hebben. Zo kunnen we heel veel voorkomen. Mensen blijven toch wel experimenteren en grenzen opzoeken, en HOPELIJK hunzelf en eigen lichaam beter leren kennen… maar toch fijn als ze dat op een min of meer verantwoorde manier kunnen doen.

Laatst bewerkt:

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Inderdaad; 5-HTP wordt grotendeels afgebroken in de maag, niet actief getransporteerd over de bloedbreinbarrière, en het bevordert ook niet de productie van serotonine in het brein. De stof is simpelweg een vereist om aanwezig te zijn in het brein om serotonine te kunnen maken; maar daarvoor is het genoeg om gezond, vers en gevarieerd te eten. Wat overigens ook een stuk beter is voor de rest van je lichaam 😁

Dus liever zelf koken met veel groenten, veel vezels (yay volkoren alles), elke dag vers fruit (maar liever geen sap), en een beperkte hoeveelheid vlees.
Zelfde met L-tryptofaan?

Ik heb dat gister voor het eerst genomen, 24 uur na inname van 100 mg 6-APB. Daarnaast eet, drink, slaap en sport ik al gezond/genoeg. Maar vond het ergens een fijn idee om er nog naast te experimenteren met supplementen: magnesium, goede vitamines in appelazijn en nu dus ook L-tryptofaan erbij.

In totaal gister 1000 mg daarvan genomen en het kan natuurlijk (deels of volledig) placebo zijn, maar het voelde goed/kalmerend.

OtherShore

Badass junkie
@ljuv Ik ben het grotendeels met je eens. Mijn originele reactie was vrij ambigu, met zeker ook een knipoog, dus ik vind dit iets te veel op de man af:
Voor het weet heb je wat aan je handen kleven wat je niet voorzien had, omdat jij 20-25 jaar geleden elk weekeind aan de pillen zat.
Maar goed, je vindt dus dat ik onvoorzichtig ben. Door af te wijken van de vuistregels breng ik potentieel mensen in gevaar. Die zouden kunnen gaan denken “het loopt allemaal wel los, ik ga lekker door met gebruiken”. Point taken. Maar ik zeg ook dat zelfs een enkele keer xtc gebruiken ongezond is (zelfs met harm reduction) dus dat is weer een fikse waarschuwing.
Gelukkig zijn de meeste mensen er goed vanaf gekomen, maar er zijn ook echt ongelofelijk veel mensen met permanente schade.
Schade is erg moeilijk te quantificeren. Het is ook erg moeilijk om een oorzaak aan te wijzen. Lag het aan die pillen in de jaren 90 of aan iets anders? Dat is een moeilijke vraag, waar wetenschappers enorm mee worstelen.

(Overigens kan iets ongezond zijn zonder permanente schade aan te richten. Die zak snoep gisteren deed me zeker geen goed, maar er was geen permanente schade. Ik zou xtc misbruik misschien onderbrengen bij “langdurige schade”, maar dit terzijde.)

Waar ik vooral op doel is: we zijn soms zo stellig, maar de wetenschappelijke inzichten veranderen razend snel. Soms is het goed om er even bij stil te staan dat we niet alles weten en dat mensen uiteindelijk zelf een risico afweging moeten maken, wetende dat je nooit alles weet. Dat er aan drugsgebruik altijd risico’s kleven weet ik maar al te goed. Soms kan harm reduction zelfs een vals gevoel van veiligheid geven (zoals filters in sigaretten). De vuistregels beschermen je niet altijd.

Dus zoals je merkt ben ik echt niet zo ongenuanceerd (hoop ik 🙃). Een les voor mij is misschien dat ik duidelijker moet communiceren…

• Like

Neo-Shulginist

Badass junkie
Zelfde met L-tryptofaan?

Ik heb dat gister voor het eerst genomen, 24 uur na inname van 100 mg 6-APB. Daarnaast eet, drink, slaap en sport ik al gezond/genoeg. Maar vond het ergens een fijn idee om er nog naast te experimenteren met supplementen: magnesium, goede vitamines in appelazijn en nu dus ook L-tryptofaan erbij.

In totaal gister 1000 mg daarvan genomen en het kan natuurlijk (deels of volledig) placebo zijn, maar het voelde goed/kalmerend.
L-tryptofaan wordt wel getransporteerd naar de plekken in het brein waar het nodig is; maar het verhoogt ook niet de biosynthese van serotonine (tenzij er sprake is van gebrekkige aanwezigheid van voedingsstoffen).

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
L-tryptofaan wordt wel getransporteerd naar de plekken in het brein waar het nodig is; maar het verhoogt ook niet de biosynthese van serotonine (tenzij er sprake is van gebrekkige aanwezigheid van voedingsstoffen).
Dusss... Ergens kan het toch nuttig zijn? Kan natuurlijk zijn dat je bepaalde voedingsstoffen niet binnenkrijgt, ook al eet je gezond en probeer je gevarieerd te eten. Je kunt mogelijk iets missen.

Maar wat ik van je begrijp: niet zo belangrijk om te gebruiken als ik dacht. (zoals sommigen wel doen voorkomen)

Ach, nu ik het toch heb, gebruik ik het ook. (Was 30 euro :sweatsmile:)

Neo-Shulginist

Badass junkie
Ach, nu ik het toch heb, gebruik ik het ook. (Was 30 euro :sweatsmile:)
Ja het is dus vooral dit: een goed verdienmodel voor de makers van supplementen die het alvast marketen als gezonde toevoeging zonder dat de gezondheidseffecten vast staan.

De marketing bestaat dan ook vaak uit de leus 'baat het niet, dan schaadt het niet'. Maar ook dat is niet helemaal waar.

ljuv

DF-koningin
Dus zoals je merkt ben ik echt niet zo ongenuanceerd (hoop ik 🙃). Een les voor mij is misschien dat ik duidelijker moet communiceren…
Nee hoor, dat geloofde ik ook zeker wel. En ik vind ook dat we niet alleen maar naar “de regeltjes” moeten kijken en weet ik wat meer. Maar dit is een open topic, waar iedereen mee kan lezen. En ik denk dat veel medeforummers wel echt onderschatten hoeveel andere bezoekers hier terecht komen… Dus daarin ben ik wel wat voorzichtiger met “doe lekker wat je wil”. Veel mensen kennen de vuistregels niet eens bijvoorbeeld.

Dat is een moeilijke vraag, waar wetenschappers enorm mee worstelen.
Denk ook dat we hier nu niet meer volledig achter komen… en dat is ook okay! Maar inmiddels is er wel aanzienlijk meer onderzoek geweest naar mdma en de neurotoxiteit e.d. En tuurlijk, over een paar decennia weten we wéér veel meer en veranderen die vuistregels misschien ook weer. Maar tot die tijd is het denk ik wel verstandig om uit te gaan van wat we nu weten over hoe we het verstandigst hiermee omgaan.

En sorry, mijn reactie was uiteraard niet op de man af bedoelt. Ik overdrijf graag😜 Maar komt ook voort uit dat er vaker mensen op dit forum langvliegen die in hun verleden veel mdma misbruikt hebben die nu zeggen “zeik nie zo, ik heb toch ook niks.” Dus ik hoopte vooral ermee te voorkomen dat dat het voornaamste narratief wordt in dit topic.

OtherShore

Badass junkie
ik denk dat veel medeforummers wel echt onderschatten hoeveel andere bezoekers hier terecht komen… Dus daarin ben ik wel wat voorzichtiger met “doe lekker wat je wil”. Veel mensen kennen de vuistregels niet eens bijvoorbeeld.
Hear, hear. Ja misschien moet ik wat meer stilstaan bij het grote publiek. En dat stukje over een gezamenlijke verantwoordelijkheid om mensen goed in te lichten, daar kan ik me helemaal in vinden. Ik wilde daarnet te snel de controverse induiken en misschien is dat te hoog gegrepen als basiskennis ontbreekt. Het is beter om misverstanden te voorkomen, dus ik ga even een edit bij mijn oorspronkelijke bericht plaatsen

• Love

Dick_van_Leeuwen

Bewuste gebruiker
Heb wel eens gelezen dat de driemaanden regel gebaseerd is op 4x per jaar. Dat laatste is ook de regel wat ik zelf, beetje ruim, neem. Ene keer is t zes weken, de andere keer is t zes maanden pauze. Echter liever niet dan 4, Max 5 keer per jaar.

denk dat veel mensen ook geen flauw idee hebben van doseringen en dit heeft toch wel invloed op t geheel. Een hele dag en avond roekeloos doornemen van “kwartjes” is iets totaal anders dan 1,5mg/k.

Hai,
Vorige week had ik mijn tweede keer XTC gebruiken, super leuke ervaring. Maybe spoke to soon(het voelt weken geleden lol) maar ik voel me zelfs beter dan in jaren.
-algemene stemming beter
-neiging om te dansen op elk liedje
-alles is grappig, hard op giechelen van sociale media terwijl ik normaal heel somber en rustig ben.

Ik heb afgelopen jaren veel te maken gehad met depressie en adhd symptonen en ik vroeg me af of het te maken kon hebben met neurotransmitters en shit, sinds mensen altijd stellen dat adhd te maken heeft met dopamine tekort en mdma de serotonine-opslag uitput.
Misschien wat te kort door de bocht maar is er een verband? Bvb dat ik storingen of blokkeringen had op mn serotonine en die piek en daling van xtc het heeft gefixt?

(Had wel gewoon normale comedown, lichtelijk dinsdagdip en laatste keer xtc gebruik was 40 dagen geleden(hierna denk ik wel echt aan de drie maand pauze, had niet om de tijd gedacht oeps). Verder alleen 3m in maart en wiet zo nu en dan)

FerdFatoehaus

Badass junkie
Hai,
Vorige week had ik mijn tweede keer XTC gebruiken, super leuke ervaring. Maybe spoke to soon(het voelt weken geleden lol) maar ik voel me zelfs beter dan in jaren.
-algemene stemming beter
-neiging om te dansen op elk liedje
-alles is grappig, hard op giechelen van sociale media terwijl ik normaal heel somber en rustig ben.

Ik heb afgelopen jaren veel te maken gehad met depressie en adhd symptonen en ik vroeg me af of het te maken kon hebben met neurotransmitters en shit, sinds mensen altijd stellen dat adhd te maken heeft met dopamine tekort en mdma de serotonine-opslag uitput.
Misschien wat te kort door de bocht maar is er een verband? Bvb dat ik storingen of blokkeringen had op mn serotonine en die piek en daling van xtc het heeft gefixt?

(Had wel gewoon normale comedown, lichtelijk dinsdagdip en laatste keer xtc gebruik was 40 dagen geleden(hierna denk ik wel echt aan de drie maand pauze, had niet om de tijd gedacht oeps). Verder alleen 3m in maart en wiet zo nu en dan)
40 dagen is wel kort. Langere pauzes zorgen voor langer plezier op termijn.

OtherShore

Badass junkie
@dommechick123 er klopt volgens mij niet zoveel van je aannames:

- Je kunt eigenlijk niet zeggen dat XTC/MDMA de ‘serotonine-opslag’ uitput, want we kunnen de hoeveelheid serotonine in het zenuwstelsel niet effectief meten.
- Het is nog maar zeer de vraag of serotonine een rol speelt bij ADHD. We weten ook niet welke rol.
- Dopamine speelt wel een belangrijke rol bij ADHD en MDMA werkt sterk op dopamine, maar daar zeg je niks over.
- MDMA heeft zoals alle stimulantia een positieve uitwerking op ADHD, maar dit effect houdt niet aan als de MDMA is uitgewerkt, en MDMA heeft teveel bijwerkingen om dagelijks ingezet te worden.

Dit soort neurofarmacologische speculatie op basis van een paar losse feitjes en halve waarheden levert zelden wat op. Daar is echt specialistische kennis voor nodig. Misschien was het gewoon een fijne ervaring die je stemming langdurig verbeterd heeft? Dat zou helemaal niet raar zijn 🙂

Laatst bewerkt:
Bovenaan