Xtc heeft men leven veranderd

Belg

Newbie
Hallo

ik wou hier even mijn iet of wat levensverhaal vertellen.
Ik ben momenteel 25j, woon alleen in een appartementje hier in België,
en leidt een redelijk 'normaal' leven.

Toen ik 16 was, heb ik uitgeweest naar pubs & clubs,
met steeds de nodige alcohol en sigaretten :mrgreen:

Weed interesseerde me weinig, viel er steeds van in slaap.
Snuiven vond ik over de grens,
dus bleef er maar 1 ding meer over :mrgreen:

Rond men 20 denk ik, eentje geprobeerd.
Zoals vele mensen : nacht van men leven gehad, ongelooflijk gevoel,
ik ben redelijk verlegen en die nacht kon ik dus de wereld aan :sunglasses:

You get the picture, heb dit nadien meer en meer beginnen doen,
en ik denk zelfs dat ik het 18maanden ieder weekend heb genomen.

Nu ben ik reeds meer dan 2 jaar gestopt, want ik zit met het volgende probleem :

wanneer ik nieuwe mensen tegenkom, word ik altijd enorm rood, blozen dus.

Ik weet dat dit van de xtc is, want ik had het in het begin, steeds de 2 dagen na gebruik.
Toen ik me terug normaal & goed voelde paar dagen nadien... had ik dit niet meer.

Anyway, ik blijf het dus hebben, weliswaar in mindere mate,
dus ergens is de situatie wel geleidelijk aan aan het verbeteren,
maar ik heb toch ENORM spijt dat ik xtc ontdekt heb hoor.

Mijn karakter is enorm veranderd, loop dagen rond met kopje naar beneden,
verlang nog steeds naar dat vrije gevoel,
xtc opende namelijk die deuren die ik oh zo haat bij mezelf.

Bij vrienden & kennissen heb ik het nooit, maar op het werk heb ik het constant :(

- nieuwe mensen ontmoeten
- meetings
- nieuwe collega's
- ...

ik haat mezelf voor dit

het is aan het verbeteren, maar ik geraak er niet vanaf

spijtig want voor xtc had ik dit nooit :confused:

hopelijk geraak ik er ooit vanaf :angry:

heb er al beetje over gezocht, en naar het schijnt is blozen een teken van een laag zelfbeeld,
dat kan wel eens kloppen, maar weet niet echt hoe ik dit kan veranderen.

bestaan er trouwens dokters, psychologen die mij kunnen helpen?

dit is echt een probleem, zelfs mijn baas kijkt steeds raar op en vraagt zich af waarom ik daar voor de zoveelste keer zit te blozen (en soms zelfs nog overmatig zweten ook, samen met hartslag = 200)

en waarom vraag ik me dan steeds nadien af?
waarom?
gewoon omdat een nieuw persoon zich kwam voorstellen
gewoon omdat ik mezelf moest voorstellen aan de groep

pfffffff :cry:

Marklar

Belezen gebruiker
Ik heb in de periode dat ik psychotherapie heb gedaan, mensen ontmoet met bloos angst. Ik weet natruullijk niet of dit door dezelfde reden komt (laag zelfbeeld lijkt me ook voor de hand liggen). Ik denk dus wel dat dit iets is waar een therapeut je bij kan helpen. Erg vervelend voor je :( Veel sterkte, hoop dat je er iets mee kunt

Belg

Newbie
dus eigenlijk moet ik googlen op therapeut in mijn buurt?
ik wil hier echt vanaf, het is niet meer draaglijk

ik denk ook dat het meer angst is voor blozen, dat het blozen veroorzaakt.
ik moet maandag een voorstelling geven, en ik zal waarschijnlijk dit weekend aan niets anders denken...

hopelijk bloos ik niet

Marklar

Belezen gebruiker
Meestal kan een huisarts je door verwijzen naar een therapeut als je hem/haar je probleem voor legt. Maar je kunt inderdaad ook zelf is rondkijken op google, folders, informatie nummers enzo. Veel sterkte met je voorstelling!

Play_bunny

Wijs gebruiker
Ik herken het wel wat je beschrijft, heb er zelf ook wel last van gehad.
Wat bij mij heel erg geholpen heeft, is inderdaad een gesprek met een therapeut/psycholoog. Hierdoor ging ik meer in mezelf geloven en was het blozen redelijk weg aan het gaan.
Wat bij mij ook heel erg geholpen heeft, is mijn gedachten veranderen. Niet van: "hopelijk bloos ik niet" maar: "ik kan dit gewoon, ik doe het gewoon".

Succes met je voorstelling.

zommes

Badass junkie
Precies wat Play_Bunny zegt, het is gewoon een kwestie van doen. XTC de schuld geven is een slap excuus. Het komt door je lage zelfbeeld. Als je dat leert te relativeren, kan je net zo zijn als onder invloed van xtc.

Er zijn inderdaad therapeuthen die je kunnen helpen. Ga naar je huisarts en vertel over je probleem en dat je graag hulp wil, hij moet als het goed is adressen beschikbaar hebben voor eventuele psychologen of therapeuthen. Zelf heb ik erg goeie ervaring met groepstherapie, niet zozeer voor jouw probleem, maar ik denk dat het daarvoor ook erg geschikt is.

Nou, veel succes ermee.

^_^

Bewuste gebruiker
Volgens mij wil jij die omgang die je met xtc hebt ook nuchter hebben maar dat kan gewoon niet daarom voel jij jezelf minderwaardig als je jezelf voorstelt aan mensen zonder dat xtc gevoel.

Mijn leven is positief verandert door xtc, ik denk dat jij gewoon te vaak gebruikt hebt zou er gewoon een lange tijd mee stoppen je leven weer op poten zetten.

succes

Belg

Newbie
ben al 2jaar gestopt hoor :)

aan de andere, tx for the comments,
heb al een adres gevonden hier in mijn gemeente

tx

NexxtGen

Belezen gebruiker
Ik ben er juist zekerder door geworden door het te redeneren waarom ik niet zo sociaal zou kunnen zijn als ik niet onder invloed zou kunnen zijn als wanneer ik dat wel ben.
Het probleem bij mij is dat ik te snel denk dat ik kan gaan lullen over vanalles en nogwat omdat ik dat onder invloed ook doe. En dan sta je weleens voor lul omdat je veel minder snel nadenkt voordat je iets zegt.

Idd een superkut probleem dat je hebt, waardoor je alleen nog maar onzekerder wordt... psychische ondersteuning door een therapeut lijkt me idd het beste voor je... sterkte!

Want niets is zo erg als onzeker zijn over jezelf...

shihuandgi

Belezen gebruiker
Belg zei:
Hallo

Nu ben ik reeds meer dan 2 jaar gestopt, want ik zit met het volgende probleem :

wanneer ik nieuwe mensen tegenkom, word ik altijd enorm rood, blozen dus.

Ik weet dat dit van de xtc is, want ik had het in het begin, steeds de 2 dagen na gebruik.
Toen ik me terug normaal & goed voelde paar dagen nadien... had ik dit niet meer.

Anyway, ik blijf het dus hebben, weliswaar in mindere mate,
dus ergens is de situatie wel geleidelijk aan aan het verbeteren,
maar ik heb toch ENORM spijt dat ik xtc ontdekt heb hoor.

Mijn karakter is enorm veranderd, loop dagen rond met kopje naar beneden,
verlang nog steeds naar dat vrije gevoel,
xtc opende namelijk die deuren die ik oh zo haat bij mezelf.

Bij vrienden & kennissen heb ik het nooit, maar op het werk heb ik het constant :(

- nieuwe mensen ontmoeten
- meetings
- nieuwe collega's
- ...

dude, ik heb dit probleem zelfs zonder iets van drugs genomen te hebben,

als ik iemand tegen kom en die vraagt iets of kijkt maar, word ik rood (immens) ik ben daar dan beschaamd over met als resultaat: nog roder, en uiteindelijk stotteren en enigzins beven en mijn hart dat heel snel klopt, dit is bijzonder irritant, maar heb er nog niets opgevonden...

ik moet zeggen dat dit enigzins verminderd is, maar het blijft, het zit gwn in jezelf... je bent verlegen voor jezelf (zoek het dieper in jezelf zou ik zo zeggen)

Belg

Newbie
ja inderdaad
maar ik vind het raar dat ik dit nooit had voor mijn eerste pil
enorm had tijdens xtc gebruik
en nu terug begint het te minderen omdat ik gestopt ben met xtc

ik denk toch de oorzaak gevonden te hebben

maar ik vind het 'leuk' dat ik niet alleen ben, en dat andere mensen dit ook hebben,
blijkbaar weet jij wat ik heb aan u omschrijving te zien

anyway, de voorstelling was goed, en deze keer maar 1 keer rood geworden,
wat een prestatie is voor mij :mrgreen:

neti

Badass junkie
de klachten die je beschrijft hebben te maken met irreele gedachten die je hebt... dit is goed te behandelen... ga naar de huisarts en vraag gesprekken aan... gedragstherapie kan je dr in een een aantal maanden bovenop helpen... waar een wil is is een weg

Belg

Newbie
allé, we leren bij

depressie, sociale fobie, serotonine,...
allemaal geen onbekenden voor mekaar,
xtc zal beetje 'spelen' met het bekende serotonine mechanisme
is beetje fucked up geraakt in mijn geval

en het bewijs is dus geleverd :
xtc heeft mijn leven veranderd

heb redelijk veeeeeeeel gelezen over serotonine en antidepressiva en dergelijke
en ik kan maar 1 raad geven : blijf van je serotonine systeem af

(geld voor xtc, maar geld zeker ook voor antidepressiva of middelen als seroxat)

nu ja, iedereen doet wat hij wil met zijn lichaam :)

ik wist het gewoon :rolleyes:

neti

Badass junkie
ik snap dat je het met elkaar in verband brengt, je xtc-gebruik en je sociale fobie. ik zou die conlusie zelf neti zo snel maken.bij het ontstaan van fobieen spelen vaak veel meer factoren een rol, zoals iemands verleden. bovendien is een fobie vrij snel en gemakkelijk te behandelen. bij schade door drugs denk ik eerder aan ernstiger complexen die meilijkr te behandelen zijn.

Zols ik eerder schreef, ga es langs je huisarts of het maatschappelijk werk (als dat in belgie ook bestaat). Je kunt uitleggen waar je last van hebt. Fobieen zijn goed te behandelen door gedragstherapie.

stonerdje

Newbie
eerste keer xtc heeft mijn leven ook echt verandert,
alleen ben ik er veel spontaner op geworden,
altijd heel verlegen geweest, en das helemaal weg,
heb geen moeite met nieuwe mensen leren kennen of gewoon spontaan over te komen.

zo zie je maar weer dat t bij iedereen anders is,

WizKid

Newbie
Heej Belg...

Dat kan inderdaad kloppen hoor dat je na een lange periode van xtc gebruikt een soort sociale fobie kunt ontwikkelen, dat verschilt natuurlijk per persoon.
Ik had het ook een tijdje,na een jaar lang 3/4 keer per week gebruiken.
Het is eigenlijk heel logisch, jij hebt anderhalf jaar elk weekend gebruikt, die 5 dagen ertussen was je nog steeds niet jezelf, maar naweeen van xtc.
Je voelt je heel lekker die weekenden en word doordeweeks een beetje onverschillig.
Is mijn ervaring hoor...
Dan stop je en is dat hele gevoel weg, en probeert je lichaam weer zichzelf te worden, je serotoninepeil is naar de klote omdat de xtc constant alles heeft opgebruikt.
Het duurt dus een tijdje voordat dat weer op zn normale pijl is.
In tussen tijd kun jij je zelfs heel erg depressief voelen.
Met alle sypmtomen daar omheen.
Zo kijk ik er tegenaan.
En wat die seroxat en zo betreft dat vind ik onzin om te zeggen kijk daar mee uit.
Als een dokter die voorschrijft heeft hij daar een goede reden voor.
Ik gebruik zelf fluoxetine oftewel de beroemde prozac, daarvoor had ik altijd angsten, om dood e gaan bijvorbeeld, irreelle gedachten en last van hartkloppingen somber gevoel en hyperventilaie.
Nu 6 weken laten in combinatie met therapie voel ik mij stukken beter, en geloof het of niet mijn angsten zijn bijna compleet verdwenen.
Deze middelen maken je serotonine juist weer op peil.

Hierbij mijn reactie
Sterkte!
Groetjes!!

Belg

Newbie
ik ben tevreden dat je mij begrijpt :)

ps : na 5weken Seroxat gebruik ben ik een totaal ander man-
ik voel mij SUPER ! sociale fobie +- verdwenen, en ik ben terug zoals tervoren :openmouth:

greetz :sunglasses:

m+

Experimenterende gebruiker
tja, sommigen zijn nu eenmaal gevoeliger voor bepaalde middelen dan anderen. (en reageren er ook anders op)
swat, blij dat alles rug goed gaat! :)

De jongen

Bewuste gebruiker
Toch maar niet te snel je dokter achterna lopen. Int algemeen, niet direct naar topicstarter gericht.

Xtc beschadigc bij veel gebruik verbindingen in je hersenen waardoor je inderdaad wat meer neerslachtig en gesloten word.

Ik vind altijd dat medicatie/drugs het laatste moet zijn om een probleem mee op te lossen. Goede therapie moet volgens mij kunnen volstaan. Er zijn verschillende cursussen die je kan volgen (niet bij psychologen ) die ook goed zijn om je eigenbeeld en zelfwaarde op te kricken. Veel mensen gaan dit soort cursussen volgen omdat psychotherapy voor hun niet de oplossing is. Zo is dat ook met mijn ma gegaan. Maar het is vaak een lange weg.

En zoals hier boven vermeld. Sporten, en vooral vechtsporten zoals kung-fu, taikwando en stuff maken je veel zekerder van jezelf. Deze hebben ook een invloed op de stofwisseling in je hersenen.

Maar ik ben blij dat je je nu terug 'de oude' voelt.

Maar van die medicatie raak je wss niet meer af, toch?

nutsss

Wijs gebruiker
Drugs is meestal een soort 'zelfmedicatie' om problemen uit de weg te gaan. De echte problemen daar is therapie of hulp op andere wijze vaak bij nodig, al was het maar om je te laten erkennen dat je een probleem hebt en wat het dan precies is. Pas dan kan je aan de oplossing werken.

Medicatie in de psychologie is zeer zeker zinvol in de vorm van anti-depressiva bijvoorbeeld om sneller tot de kern van het echte probleem te komen en dat aan te pakken. Medicatie moet niet als uiteindelijke oplossing gezien worden maar moet zeker bespreekbaar zijn en het is de patient die beslist of hij/zij daar mee instemt.

Goed voor je dat je zo van je fobie af bent gekomen!

Bovenaan