Weekend junkie

storemem

Newbie
Hallo beste leden,
sinds een jaar of 10 gebruik ik coke, de eerste 2 jaar heel afentoe de middelste 6 jaar bijna elke dag en de laatste 2 jaar alleen in het weekend.
In de middelste 6 jaar was het echt zeer problematisch en wilde ik ook regelmatig echt stoppen.
laatste 2 jaar heb ik er zowel financieel als in mijn dagelijks leven er 0 last van.
Het enige probleem is dat ik sinds een aantal maanden er de lichamelijke rekening van begin te krijgen.
Zo heb ik al 2 flinke gaten in mijn neusschot en ben ik chronisch verkouden en continu van die dikke snotproppen in mijn neus.
Ik weet dat ik echt moet stoppen alleen het probleem is zodra het weekend is zit het zo in mijn systeem om coke te gaan halen dat ik eigenlijk geen idee heb wat ik anders zou moeten doen.
Hoe vind ik de motivatie om definitief te kappen terwijl ik geen financiële prikkel heb noch dat het me belast in mijn leven.
Voor mijn gevoel is het meer verveling dan verslaving maar aan de andere kant als het geen verslaving was kon ik wel zo stoppen.

HierEnDaarEenFuifje

Wijs gebruiker
Misschien is je eigen welzijn en gezondheid een goede motivatie? Zoals je nu merkt beginnen dingen af te takelen. Dan kun je genoeg centen hebben, maar als je neus het niet meer doet heb je toch een ander probleem.

Verwijder nummers van dealers, zoek afleiding in het weekend zodat je niet wil gebruiken en je je gedachten ergens anders op kan zetten.

Laatst bewerkt:

8️⃣6️⃣

Badass junkie
Leer je triggers te herkennen en te vermijden. Bepaalde feestjes, bepaalde vrienden en alcohol. bijvoorbeeld. Of ga er op uit als je juist een thuisgebruiker bent.

En ga een andere hobby zoeken.

Spyro

DF-koning
Je hebt maar 1 lichaam... Als er al serieuze gaten in je neus zitten zou dat wel een motivatie moeten zijn. Dan ziet je binnenkant er waarschijnlijk niet veel beter uit.

En proberen je verveling op een andere manier tegen te gaan. Je moet uit je patroon stappen, ik weet uit ervaring dat dat heel moeilijk is. Maar zeker niet onmogelijk.

storemem

Newbie
Bedankt voor de goede adviezen.
Het probleem is een beetje geworden dat ik het al zolan doe dat ik ook het idee heb gekregen dat het iets is wat bij me past.
Ik ben iemand die altijd thuis snuift en bijna altijd alleen, juist als ik een feestje heb gebruik ik niet omdat ik nooit wil dat andere zien dat ik helemaal onder invloed ben, en ik altijd direct loopneuzen etc krijg.
Ik heb in mijn dagelijkse leven bijna continu stress om van alles en nog wat meestal achteraf voor niks.
Dus mijn weekendje coke en drank gebruik is altijd iets waarmee ik weer even helemaal tot rust kom.
Ik weet dat ik moet en ook wil stoppen alleen hoe dat in te vullen... als ik alleen al denk aan een leven zonder die weekendjes word ik al helemaal zenuwachtig...
Bedankt voor het meedenken allemaal.

HierEnDaarEenFuifje

Wijs gebruiker
Dan wordt het echt tijd dat je andere bezigheden en hobbys gaat zoeken. Je hebt een verslaving, die begint zijn tol te eisen. Je kan er wat aan doen.

Harddrugs gebruiken "past" bij niemand, dat doe je zelf. Probeer factoren die stress geven aan te pakken. Deze lijken dus de oorzaak te zijn onder andere. Probeer te kijken waar je je stress van verminderen, begin met 1 ding tegelijk. Elke verbetering is er 1.

hansje1963

Belezen gebruiker
Hallo beste leden,
sinds een jaar of 10 gebruik ik coke, de eerste 2 jaar heel afentoe de middelste 6 jaar bijna elke dag en de laatste 2 jaar alleen in het weekend.
In de middelste 6 jaar was het echt zeer problematisch en wilde ik ook regelmatig echt stoppen.
laatste 2 jaar heb ik er zowel financieel als in mijn dagelijks leven er 0 last van.
Het enige probleem is dat ik sinds een aantal maanden er de lichamelijke rekening van begin te krijgen.
Zo heb ik al 2 flinke gaten in mijn neusschot en ben ik chronisch verkouden en continu van die dikke snotproppen in mijn neus.
Ik weet dat ik echt moet stoppen alleen het probleem is zodra het weekend is zit het zo in mijn systeem om coke te gaan halen dat ik eigenlijk geen idee heb wat ik anders zou moeten doen.
Hoe vind ik de motivatie om definitief te kappen terwijl ik geen financiële prikkel heb noch dat het me belast in mijn leven.
Voor mijn gevoel is het meer verveling dan verslaving maar aan de andere kant als het geen verslaving was kon ik wel zo stoppen.
En dan zeggen dat je er geen last van hebt?? Sorry maar dat vind ik een beetje hypocriet!

storemem

Newbie
Nou wat ik daar mee bedoel is dat ik niet "meer" de standaard verschijnselen heb zoals de meeste verslaafden zoals altijd geld te kort problemen met werk en de relationele sweer. Ook heb ik nooit cravings en als het op is dan boeit het me ook helemaal 0 en ga ik niet proberen om meer te fixen.
De enige lasten zijn de lichamelijke.

FerdFatoehaus

Badass junkie
En dan zeggen dat je er geen last van hebt?? Sorry maar dat vind ik een beetje hypocriet!
Wat is dit nou weer voor belachelijke reactie. De beste man stort zijn hart hier uit en je begint meteen zo. Als je niks waardevols bij te dragen hebt reageer dan vooral niet.

@storemem

Knap dat je uiteindelijk bent gaan minderen en er nu achter komt dat helemaal stoppen eigenlijk veel gezonder is.

Wat betreft je neus zou ik even langs de huisarts gaan, die kan wellicht een doorverwijzing regelen naar een expert.

Wat betreft je weekenden: er is zo veel meer dan snuiven en zuipen. Alleen dat zie jij nog niet. Ik zag het ook niet toen ik stopte met wekelijks gebruiken. Maar nu ik andere dingen doe (veel sporten, gamen, lezen, netflix), familie, vrienden) voel ik me zo veel beter.
Begin eens met sporten, dat gaat je fysiek en mentaal een goed eind op weg helpen.

Wat betreft je sociale angst: therapie is het antwoord. Je hebt je gevoelens jaren lang onderdrukt met drugs en drank. Time to face the music. Alleen al je verhaal uitleggen aan een psycholoog gaat je enorm helpen.

hansje1963

Belezen gebruiker
Wat is dit nou weer voor belachelijke reactie. De beste man stort zijn hart hier uit en je begint meteen zo. Als je niks waardevols bij te dragen hebt reageer dan vooral niet.

@storemem

Knap dat je uiteindelijk bent gaan minderen en er nu achter komt dat helemaal stoppen eigenlijk veel gezonder is.

Wat betreft je neus zou ik even langs de huisarts gaan, die kan wellicht een doorverwijzing regelen naar een expert.

Wat betreft je weekenden: er is zo veel meer dan snuiven en zuipen. Alleen dat zie jij nog niet. Ik zag het ook niet toen ik stopte met wekelijks gebruiken. Maar nu ik andere dingen doe (veel sporten, gamen, lezen, netflix), familie, vrienden) voel ik me zo veel beter.
Begin eens met sporten, dat gaat je fysiek en mentaal een goed eind op weg helpen.

Wat betreft je sociale angst: therapie is het antwoord. Je hebt je gevoelens jaren lang onderdrukt met drugs en drank. Time to face the music. Alleen al je verhaal uitleggen aan een psycholoog gaat je enorm helpen.
maak jij uit op wat voor een manier ik reageer? Dat maak ik zelf nog wel uit en jij niet! Misschien moet jij wel naar een psycholoog!

FerdFatoehaus

Badass junkie
maak jij uit op wat voor een manier ik reageer? Dat maak ik zelf nog wel uit en jij niet! Misschien moet jij wel naar een psycholoog!
Daar ben ik al geweest maar bedankt voor je zorgen. Denk eens na voordat je iets post hier. Wat denk je dat de OP nou met jouw reactie kan? Helemaal niets.

En volgens mij denk je dat mijn hele reply op jouw gericht was. Maar nee beste boomer, alleen de eerste alinea.

KlaasVaak

Wijs gebruiker
Hallo beste leden,
Je zegt zelf al heel duidelijk wat het probleem is. Je weet niet hoe je je anders moet vermaken in het weekend. Zoek dus een andere activiteit! Het kan even zoeken zijn wat bij jou past. Geef het niet meteen op, maar blijf dingen proberen. Denk aan sporten, dansen, muziek, iets leren, koken, etc.

Het is nu misschien nog moeilijk voor te stellen, maar er zijn veel leukere dingen te doen dan in je eentje op de bank snuiven. Succes!

hansje1963

Belezen gebruiker
Daar ben ik al geweest maar bedankt voor je zorgen. Denk eens na voordat je iets post hier. Wat denk je dat de OP nou met jouw reactie kan? Helemaal niets.

En volgens mij denk je dat mijn hele reply op jouw gericht was. Maar nee beste boomer, alleen de eerste alinea.
Jij bent bepaald geen toevoeging hier.

heyol

Bewuste gebruiker
Jellinek neemt de volgende criteria voor een verslaving:
  1. Vaker en in grotere hoeveelheden gebruiken dan je van plan was.
  2. Mislukte pogingen om te minderen of te stoppen.
  3. Het verkrijgen of gebruiken van het middel en het herstellen van gebruik kosten veel tijd.
  4. Sterk verlangen om te gebruiken.
  5. Door gebruik tekortschieten op het werk, school of thuis.
  6. Blijven gebruiken ondanks dat het problemen meebrengt in het sociale of relationele vlak.
  7. Door gebruik opgeven of sterk verminderen van hobby’s, sociale activiteiten of werk.
  8. Voortdurend gebruik, zelfs wanneer je daardoor in gevaar komt.
  9. Voortdurend gebruik ondanks weet hebben dat het gebruik lichamelijke of psychische problemen met zich mee brengt of verergert.
  10. Grotere hoeveelheden nodig hebben om het effect nog te voelen oftewel tolerantie.
  11. Het optreden van onthoudingsverschijnselen, die minder hevig worden door meer van de stof te gebruiken.
Voldoe je aan twee of drie criteria dan heb je een milde stoornis in het gebruik van middelen. Voldoe je aan vier of vijf criteria dan is er sprake van gematigde (moderate) stoornis en bij zes of meer symptomen is er sprake van een ernstige stoornis.
Link: https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/wanneer-ben-je-verslaafd-aan-alcohol-of-drugs/

Puntje 1, 2, 3, 8, en 9 zijn volgens mij wel van toepassing op jou. Of hoe denk je hier zelf over?
Ik ben zelf ook geen engeltje op vlak van coke-gebruik, en laat soms een weekje ook wel eens (expres) de controle los.

Maar als ik a) lichamelijke klachten merk of b) merk dat ik sociaal, financieel,... of dergelijke ook maar iets op achteruit ga zou dot voor mij een duidelijke grens zijn en onmiddellijk definitief stoppen of een ferme pauze inlassen.

Je lichamelijke klachten moet je motivatie zijn. Je hebt maar 1 lijf en daar ga je het nog wel een aantal jaartjes mee moeten doen.
Dus stop of pauzeer (lang) voordat je de schade nog erger en nog permanenter maakt. Wie weet kan er nu nog wat genezen ofzo met wat geluk. :)

storemem

Newbie
Ik wilde nog even laten weten dat ik eindelijk de motivatie heb gevonden te stoppen en ik alweer bijna 1 maand niks gedaan heb😁 voel me echt zoveel beter nu geen neusklachten meer en onderneem weer veel sociale activiteiten in het weekend.
Tx voor jullie berichten en ik ben echt gemotiveerd vol te houden😁

De Apotheker

Badass junkie
Ik wilde nog even laten weten dat ik eindelijk de motivatie heb gevonden te stoppen en ik alweer bijna 1 maand niks gedaan heb😁 voel me echt zoveel beter nu geen neusklachten meer en onderneem weer veel sociale activiteiten in het weekend.
Toppeerrrt

GeEFmEDiEShIzzLe

Bewuste gebruiker
Ga je ook sporten en let je op wat je eet? Dat motiveer mij altijd enorm, als je je lichaam en geest daarmee stimuleert.

Succes, ik heb het ook meegemaakt👍

storemem

Newbie
Sporten doe ik niet maar heb wel een zware baan waar ik de beweging genoeg krijg.
Ik zet elke keer een bizar lange lijst met nadelen tegen over maar 1 klein voordeel van gebruiken tegen over elkaar.
Maar alsnog ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik geen trek heb.
Wat een mindfucker is die troep ook, dat iets wat je zo naar de tering helpt je toch niet los kan laten.
Ik houd maar in gedachten dat je ff door een periode van enkele maanden heen moet waarin je de trek blijft houden en het vanzelf minder word.
Halen=Falen in mijn ogen dus we gaan ervoor!
Tx weer voor jullie steun😁😁😁😁

Rivalrie

Badass junkie
Sporten doe ik niet maar heb wel een zware baan waar ik de beweging genoeg krijg.
Ik zet elke keer een bizar lange lijst met nadelen tegen over maar 1 klein voordeel van gebruiken tegen over elkaar.
Maar alsnog ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik geen trek heb.
Wat een mindfucker is die troep ook, dat iets wat je zo naar de tering helpt je toch niet los kan laten.
Ik houd maar in gedachten dat je ff door een periode van enkele maanden heen moet waarin je de trek blijft houden en het vanzelf minder word.
Halen=Falen in mijn ogen dus we gaan ervoor!
Tx weer voor jullie steun😁😁😁😁
Je kan het 🤗

Bovenaan