Wat is het verslavendst?

wat is het verslavendst

• Alcohol

Stemmen: 84 54,2%
  • Weed/hasj

Stemmen: 71 45,8%

• Totaal aantal stemmers
    155

njirem

Belezen gebruiker
als ex wiet en nicotine verslaafde kan ik zeggen dat alcohol velen malen verslavender is....en helaas kan ik t weten... :beer:

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Geestelijk kan wiet voor sommige mensen erg verslavend werken, maar alcohol kent naast een geestelijke afhankelijkheid ook nog eens een lichamelijke afkick. Daarnaast is alcohol ook nog eens maatschappelijk en wereldwijd geaccepteerd, waardoor het veel toegankelijker is dan wiet. Het bereik van alcohol gaat veel verder, er wordt zelfs overal volop reclame voor gemaakt. Vanuit dit oogpunt, is de kans om verslaafd te raken aan alcohol ook weer groter dan de kans op een cannabisverslaving. Drinken wordt gezien als iets normaals en daardoor ligt de afstand naar gebruik en een eventuele verslaving veel dichterbij dan bij cannabis.

Atropa

Bewuste gebruiker
One with the daily habit to smoke weed, opens the mind to meet.

Those who get drunk, are remembered as a ship that sunk.

kippekont

Experimenterende gebruiker
Ik vind dit geen vraag dat om feiten draait, maar om meningen.
Ik vind persoonlijk wiet het meest verslavend. En zoiezo verslaving begint altijd mentaal, te weinig wilskracht enzo :rolleyes: Maar verslaafd of niet, ik geniet altijd van mijn jointje :stoned:

Flameon

Badass junkie
Het is inderdaad een vraag waar iedereen een persoonlijke mening op kan hebben.
Ik werk met alcohol en met drugsverslaafden en je ziet inderdaad wel dat er veel meer alcohol verslaafden zijn. Het is zoals al gezegd maatschappelijk geaccepteerd, je komt er gemakkelijk aan, het kan goedkoop zijn als je genoeg geld hebt en goedkoop bier drinkt.

Een alcohol verslaving is heel ernstig. Men verkijkt zich daar vaak op. Maar eenmaal verslaafd aan de alcohol, dan is het heel lastig om er weer goed vanaf te komen.
De lichamelijke afkick verschijnselen van alcohol gaan vrij ver, de geestelijke trouwens ook.

Areyouexperienced?

Belezen gebruiker
Ik vind het alletwee even verslavend. Het gevaarlijke aan wiet is, vind ik, dat het zo makkelijk is. Joint rollen en drugs is consumed. Bij alcohol moet je al redelijk wat zuipen en valt het ook een stuk meer op bij de medemensen. Meestal gaat de drang naar alcohol bij mij ook weg als ik weeral eens brak wakker word. Wiet heeft minder problemen, en dat maakt het misschien wel 'gevaarlijker' in mijn ogen om verslaafd te geraken. Maar eens verslaafd aan drank is het dan weer het tegenovergestelde. Omdat drank je gevoelenswereld afsluit is het zo interessant om erin te ontsnappen. Eigenlijk is het een eindeloze discussie en hangt het van persoon tot persoon af.
Grtz

Wacky

Badass junkie
Wiet heeft een grotere verslavingskans denk ik. (als je gewoon kijkt hoeveel procent van wie er ooit mee beginnen uiteindelijk verslaafd worden)

Alcohol geeft meer problemen in het geval van verslaving en is heel veel moeilijker van af te komen. Lichamelijke afkickverschijnselen zijn zo ernstig dat in een keer stoppen zelfs dodelijk kan zijn. (volgens een of ander discovery programma)

Ik denk dat dit juist de positie van alcohol is. Het is een van de meest schadelijke drugs wanneer je er aan verslaafd bent, als het niet gewoon DE schadelijkste drug is. Als je echter kijkt naar hoeveel er echt verslaafd worden (elke dag 3 glazen wijn, of elk weekend 15 bier rekenen ik dan niet als verslaving) terwijl heel de bevolking het wel geprobeerd heeft, is dat veel minder dan 1%.
Terwijl bij veel drugs het wel over minimaal enkele procenten gaat, voor heroine en crack misschien zelfs tientallen %en.

lucifer in the sky

Bewuste gebruiker
ik heb voor weed/hash gekozen want het is bij ons in de vriendengroep een pak meer in gebruik dan alcohol.
per dag 10 of 20 euro aan weed uitgeven.
per weekend 10 euro aan alcohol, dusja weed/hash is voor mij het verslaafdst

Safaarii

Belezen gebruiker
weed / hasj.

maar dat is persoonlijk. ik vond het moeilijker om niet te blowen dan om niet te
drinken, ben niet zo'n drinker eerlijk gezegd.

Zazuu.

Bewuste gebruiker
alcohol omdat dat het meest geaccepteerd is in de Nederlandse (niet alleen de NLse) samenleving. waardoor er ook makkelijker aan te komen is en dus makkelijker aan verslaafd te raken. Ook is het schadelijker en verslavender als weed, ligt wel aan de cijfertjes natuurlijk.

PillenJunk

Wiet! :)
Zeker weten.. :stoned:
Ik blow elke dag en als ik een dag niet blow kan ik niet goed slapen.. :openmouth:
Ik denk dat als ik een week zonder wiet zou zitten, ik volledig zou doortrippe.. :rolleyes:
Mja..
I LOVE WEED..!! :hearteyes: :wave:

cuber3

Ik merk wel dat ik vaker zin heb in een joint dan zin in alcohol.
Maar desondanks blow ik nog altijd maar een paar keer per maand (sommige maanden zelfs niet).

Heb nooit echt last gehad van alcoholverslaving, alleen wou het wel eens uit de hand lopen als ik uitging. Ben ik intussen mee gestopt.

Dusja, persoonlijk vind ik wiet geestelijk wel iets verslavender dan alcohol (gewoon omdat het leuker is), maar nu niet om te zeggen van "ho fuck ik ben zo hooked". En mijn wietgebruik is vele malen minder problematisch (helemaal niet imo zelfs), dus is dat een moeilijke vraag om te beantwoorden.

Had de keuze nu tabak / wiet geweest was het een makkelijke keuze...

tomz0r

Badass junkie
Voor mij was heroïne absoluut het verslavendst. Je hebt echt het gevoel dat je wat mist als je niet onder invloed bent. Alsof je nuchter niet kan genieten.

Had er 2 weken last van terwijl ik 1 keer een paar trekkies uit een herojoint heb genomen.

cropp

Badass junkie
voor mij is speed en coke het ergst, vooral omdat het ook effe snel een puntje kan

wiet en alcohol ligt ook gevoelig

pbwebmaster

Bewuste gebruiker
Ik heb een jaar lang elke dag geblowt, en voor mijn gevoel was ik heel erg verslaafd. Maar na een tijdje was ik er gewoon klaar mee en ben ik gestopt. Ik kocht nooit meer wiet en ik nam het niet meer aan, eerst sliep ik wat moeilijker de wiet-loze dagen. Maar na een tijdje ging het veel makkelijker, eigenlijk té makkelijk. Dus voor mijn gevoel zit die verslaven tussen je oren en wat je jezelf hebt aangeleerd kun je ook weer afleren! En zoals hierboven ergens gezegt wordt. Als ik wakker word heb ik veel meer zin om van alles te gaan doen ipv denken wanneer ik die joint aan ga steken.

Drank heb ik (tot nu toe) ook niet als verslavend ervaren, mischien omdat het wat meer moeite kost ofzo. Ik ben niet echt het type voor sterke drank. En om nou dagelijks 10 biertjes te gaan drinken is een beetje teveel moeite. Zelfs wekelijks red ik de 10 biertjes lang niet gelukkig.

Het enige wat ik echt als zeer-zeer-verslavend heb ervaren is xtc, maargoed die staat er even niet tussen vandaag :P

Ik zou toch zeggen dat wiet verslavender is dan drank. Want;
Van wiet kun je nog redelijk normaal blijven. Als mensen een hele dag gewerkt hebben is het erg rustgevend en lekker om een jointje te roken, en je voelt het ook gewoon na 1 jointje. Na een tijdje zit je elke dag op je werk te dromen over dat ene jointje die je gaat roken.
Met drank vind ik dat anders. Als je 1 biertje op hebt voel je amper wat, na 2 voel je je mischien ietsjepietsje helderder. Na 3 ben je vrolijk etc..
Maar. als jij de volgende dag om 8 uur 's morgens je bed uit moet gaat dat een stuk lastiger met 5 biertjes achter je mik dan met bv 2 jointjes. Tenminste dat heb ik ervaren.

Dus ik vind wiet verslavender, hoewel ik het gevoel van drank wel lekkerder vind dan het gevoel van wiet.

cropp

Badass junkie
afkicken van wiet knijpt je ziel in allerlei bochten, wiet is net een sluipschutter, wiet word altijd onderschat, net als afkicken van wiet, ook door verslaafden

maiskorrel

Bewuste gebruiker
Ik denk toch wiet doordat je er geen kater van krijgt en je toch nog wel je dagelijks leven kunt leiden. Maar een alcohol verslaving is imo veel erger. Een vriendin van mijn moeder is drank verslaafd en ik kan me niet voorstellen dat je zo erg als haar in de problemen kan komen door elke dag te gaan blowen.

Zazuu.

Bewuste gebruiker
alcohol,

je pakt toch makkelijker. Tenminste ik wel, en het is zo geaccepteerd in de maatschappij dat het ook niet als probleem wordt gezien als je bier drinkt hoewel dit met weed nog wel eens een probleem wil zijn.

Alhoewel wiet ook erg verslavend is, het gaat niet alleen om het stoned zijn, in mijn geval, maar ook om het roken van.

cropp

Badass junkie
maiskorrel zei:
Ik denk toch wiet doordat je er geen kater van krijgt en je toch nog wel je dagelijks leven kunt leiden. Maar een alcohol verslaving is imo veel erger. Een vriendin van mijn moeder is drank verslaafd en ik kan me niet voorstellen dat je zo erg als haar in de problemen kan komen door elke dag te gaan blowen.

als je elke dag blowt komt er niets meer terecht van je verantwoordelijkheden, ik heb veel stoned gewerkt, en veel onder invloed van alcohol, en met alcohol bijvoorbeeld gaat dat veel beter als met wiet.

Inhale

Bewuste gebruiker
wiet = sneller verslavend maar heel ligt. (voor sommige mensen helemaal niet verslavend, voor andere weer wat sterker)
alcohol = erge, gevaarlijkere verslaving. maar treedt niet snel op.

Judas

Wijs gebruiker
Yayosex :P

azgaza

Badass junkie
Ik zou zeggen alcohol omdat het moeilijker vanaf te komen is en lichamelijk ook verslavender is, maar aan alcohol heb ik nog niet eens echt een sterke gewoonte en ik ben wel een hele erge gewoonte blower, dus ik vind wiet makkelijker een gewoonte drug worden voor mij persoonlijk. Weet niet of dat geldt voor iedereen.

Amaranth

Bewuste gebruiker
azgaza zei:
Ik zou zeggen alcohol omdat het moeilijker vanaf te komen is en lichamelijk ook verslavender is, maar aan alcohol heb ik nog niet eens echt een sterke gewoonte en ik ben wel een hele erge gewoonte blower, dus ik vind wiet makkelijker een gewoonte drug worden voor mij persoonlijk. Weet niet of dat geldt voor iedereen.
De meesten wel denk ik. Ik blow een paar keer per week uit gewoonte, gewoon omdat ik het relaxed vind. Drinken doe ik nog niet eens 1 keer per week, soms is het een week lang 1 à 2 biertjes per dag in het park overdag, soms een maand geen drank. Maar drinken doe ik nauwelijks, blowen een stuk meer. Terwijl ik toch met een paar biertjes en 1 joint allebei ben begonnen.

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Persoongebonden, al zal er wel procentueel gezien verschil zijn. Ik denk verder dat de reden van inname veel belangrijker is dan het middel.

Chemical

Belezen gebruiker
wiet is ietsje sneller verslavend dan alcohol misschien, maar laten we de vergelijking maken tussen een alcoholieker en een weedverslaafde ? Dacht ik al ja

Fulairyn

Belezen gebruiker
Voor mij is alcohol een stuk verslavender als wiet, maar dit is persoonsgebonden.

Ook de heftigheid van een alcoholverslaving gaat iets verder als bij een cannabisverslaving.

Bovenaan