Wat is het verschil tussen XTC en MDMA?

ElvenSpice

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Ik gebruik soms MDMA op een Rave of festival en dat bevalt me eigenlijk altijd wel goed. Ik gebruik dan ook heel bewust, als ik de mdma voel pak ik meestal nog maar heel weinig bij en kom dan rond de 2mg/kg norm te zitten. Dit geeft voor mij meestal een spacy/zen achtig effect. Een paar vrienden raden mij toch vaker aan om toch eens een pilletje te proberen. Ik heb het altijd graag bij pure mdma crystallen gehouden want dan weet ik zeker dat het alleen mdma is en geen andere troep.

Mijn vraag is wat is nou het echte verschil tussen XTC en mdma? Het hoofdbestanddeel is bij beide mdma. Als iemand beide ervaringen van zichzelf zou kunnen vergelijken en wat nou allemaal extra in een pil zit.

-ElvenSpice

Fool

Badass junkie
Exact hetzelfde, behalve dat je met pillen in halven en kwartjes 'rekent' en met MDMA-poeder in zuiverheid en massa. :wink:

Bobsacamano

Badass junkie
Zoals Fool zegt MDMA is exact het zelfde als XTC. Beide wel laten testen bij beide kan troep in zitten al gebeurd het niet heel veel met XTC. Wel is heel erg van belang bij pillen dat je de sterkte weet.

ElvenSpice zei:
Ik gebruik soms MDMA op een Rave of festival en dat bevalt me eigenlijk altijd wel goed. Ik gebruik dan ook heel bewust, als ik de mdma voel pak ik meestal nog maar heel weinig bij en kom dan rond de 2mg/kg norm te zitten. Dit geeft voor mij meestal een spacy/zen achtig effect. Een paar vrienden raden mij toch vaker aan om toch eens een pilletje te proberen. Ik heb het altijd graag bij pure mdma crystallen gehouden want dan weet ik zeker dat het alleen mdma is en geen andere troep.

Mijn vraag is wat is nou het echte verschil tussen XTC en mdma? Het hoofdbestanddeel is bij beide mdma. Als iemand beide ervaringen van zichzelf zou kunnen vergelijken en wat nou allemaal extra in een pil zit.

-ElvenSpice

Panthere

Newbie
Zover ik weet is MDMA de werkzame stof in XTC. Het verschil met XTC pillen is dat er in de pillen bindmiddelen zitten om het in pilvorm te kunnen krijgen.

Imo, in het gebruik zitten er wel een aantal verschillen. Persoonlijk heb ik bij kristallen minder last van de bijwerkingen die bij pillen meer aanwezig zijn (knarsen, scheel kijken, etc.) en dus 'zuiverder' aanvoelt. Dit kan natuurlijk aan de bindmiddelen liggen, maar durf dit niet met 100% zekerheid te zeggen.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Volgens mij neem je in pilvorm vaak meer mdma dan wanneer je pure mdma hebt.. Daarnaast: veel gebruikers geven aan dat er wel wat verschillen worden ervaren in effect, heeft misschien te maken met dat het wat anders wordt opgenomen oid. Ik heb 1x echt alleen mdma gehad en toen was ik een stuk slomer dan met pillen, en het effect duurde best wel lang, maar kwam ook langzamer opzetten.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
In XTC hoort alleen MDMA te zitten en daarmee is er dus geen verschil tussen kristallen of pillen. Zolang je het laat testen weet je precies hoeveel erin je pil zit of hoe zuiver je kristallen zijn. Zo kun je de dosering van je pil of kristallen precies aanpassen naar de gewenste hoeveelheid MDMA.

Ik heb met beide veel ervaring en heb echt nooit verschillen gemerkt. Mensen ervaren pillen echter vaak als minder 'zuiver' doordat ze meer MDMA innemen en dan in enen bijwerkingen gaan ervaren. Die bijwerkingen zou je ook hebben als je dezelfde dosering met MDMA kristallen had gepakt. Verder denken veel mensen dat er een beetje speed in pillen zit waardoor ze meer energie krijgen dan bij kristallen. Dit is fabeltje, maar waarschijnlijk zullen veel mensen door placebo effect toch een 'verschil' ervaren.

MusicIsLife

Wijs gebruiker
Psychedelibee zei:
In XTC hoort alleen MDMA te zitten en daarmee is er dus geen verschil tussen kristallen of pillen. Zolang je het laat testen weet je precies hoeveel erin je pil zit of hoe zuiver je kristallen zijn. Zo kun je de dosering van je pil of kristallen precies aanpassen naar de gewenste hoeveelheid MDMA.

Ik heb met beide veel ervaring en heb echt nooit verschillen gemerkt. Mensen ervaren pillen echter vaak als minder 'zuiver' doordat ze meer MDMA innemen en dan in enen bijwerkingen gaan ervaren. Die bijwerkingen zou je ook hebben als je dezelfde dosering met MDMA kristallen had gepakt. Verder denken veel mensen dat er een beetje speed in pillen zit waardoor ze meer energie krijgen dan bij kristallen. Dit is fabeltje, maar waarschijnlijk zullen veel mensen door placebo effect toch een 'verschil' ervaren.

Danku, zeer duidelijk uitgelegd. Ik heb soms een beetje moeite met het verwoorden van mn gedachten

Moestuinier

DF-koning
Tripreporter
Kon het niet beter verwoorden Psychedelibee.

En inderdaad er blijft een oneindig meningsverschil dat de ene harder gaat op pillen dan mdma en omgekeerd. Ikzelf ben er ook al een tijdje mee bezig, het gaat erom net die goeie dosis te droppen. Bij pillen is het zo al moeilijker kwartjes of halfjes te gaan breken om maar niet in "overdose" te gaan met klapperkaken, ogen die uit de kom zwaaien,... Zoals Bee zegt als je de puurheid kent van je geteste kristallen dan is het handig je dosis af te wegen. Wil je liever niet oogzwaaien en kom je dan nog hard op de schaatsbaan met je kaken? Weet dan gewoon dat je dosis wat lager mag de volgende keer op de schaal :wink:

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Wat betreft de sterke pillen, wat ook een optie is om de pil compleet fijn te maken. Als je dan wat laat testen kan je makkelijker doseren. Door bijvoorbeeld zelf capsules te maken met de gewenste (verantwoordelijke) dosis.

Just a brainwave.

Bobsacamano

Badass junkie
Best een goeie dit :)

Tijdloos zei:
Wat betreft de sterke pillen, wat ook een optie is om de pil compleet fijn te maken. Als je dan wat laat testen kan je makkelijker doseren. Door bijvoorbeeld zelf capsules te maken met de gewenste (verantwoordelijke) dosis.

Just a brainwave.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Tijdloos zei:

Just a brainwave.
+1, zeker voor mensen die niet heel zwaar zijn is dit best een goede optie om uit de weg te kunnen met sterke pillen. Heb je nog wel een goede weegschaal nodig natuurlijk, maarja dat geldt ook voor MDMA kristallen.

Bovenaan