Wanneer ben je verslaafd?

Holden

Bewuste gebruiker
Moeilijk te bepalen & verschillend van persoon tot persoon denk ik..
Toch vind ik het naïef om te zeggen dat je "niet verslaafd bent omdat je een paar weken zonder kan". Net omdat het coke is..het nestelt zich ergens in je onderbewuste en laat je, naar mijn ervaring, pas los wanneer je ongeveer 6 maanden gestopt bent. Als jij 'maar' 1 keer per maand gebruikt stelt je onderbewuste zich daarop in, zo ervaar ik het toch.

Ik ben benieuwd naar jullie mening..hoeveel gebruik je en denk je dat je daarom verslaafd bent?

Ikzelf gebruik nu 1 keer per maand, af en toe een joint erbij maar voor de rest niets anders.
Ik voel me goed bij dat gebruik maar als men me vraagt of ik verslaafd ben zeg ik volmondig JA.

Flameon

Badass junkie
Verslaving is als je het middel nodigt hebt om te functioneren (en niet meer zonder kan dus).
Het wilt idd niet zeggen dat als je een maand niet gebruikt je niet verslaafd bent, ik deel jou mening.

Kippetje

Newbie
Zelf ben ik geen gebruiker, ook nooit geweest. Wel heb ik iemand in mijn nabije omgeving gehad die cocaine gebruikte of nog gebruikt.
Voor mij is dit een hel geweest en ik ben ervan overtuigd dat die persoon zeker verslaafd was.
Mensen in zijn omgeving zeggen dat hij er weer goed uit ziet en dat hij waarschijnlijk van de coke af is.
Maar ik weet beter.. ik weet namelijk hoe erg zijn gebruik was. Deze persoon was compleet iemand anders en constant bezig om te "scoren en gebruiken" Aangezien hij nu in een wat rustiger vaarwater zit in zijn leven denk ik dat zijn gebruik wat minder is. Ik denk zodra zijn leven weer wat moeilijkere periodes schenkt hij wel degelijk weer flink gaat gebruiken.
Kortom ik denk dat je je leven lang verslaafd kan blijven als je niet de kracht kan vinden om uit moeilijke situaties te komen. Ik denk dat de verslaving wat minder kan zijn en zich weer veel erger kan uitten in bepaalde situaties of levensfasen.

alcoholist

Wijs gebruiker
ik ken mensen die hebben ingebroken bij beste vrienden opzoek naar spullen om te verkopen,om daarna te scoren,overal inbreken om spullen te stelen,om daarmee je schulden af te betalen. het doet wat met je,dit middel.

drink en snuif alleen in het weekend,maakt je avond zo lekker compleet he?
denk nooooit aan coke,pas wanneer ik aangschoten begin te worden

aZx

Newbie
Je bent verslaafd wanneer je iets neemt omdat het kleine stemmetje in je hoofd het je zegt!

Holden

Bewuste gebruiker
Drugs: The Straight Facts is een interessant naslagwerk dat de meeste drugs zéér uitgebreid onder de loep neemt; gaande van geschiedenis en herkomst tot handel en effecten.
Circuleert hier trouwens ook ergens op DF als ik me niet vergis..In het hoofdstuk Cocaïne is er een theorie die zich baseert op zeven kenmerken die indiceren of een persoon al dan niet verslaafd is.

Aangezien Engels een wereldtaal is neem ik ze hieronder even klakkeloos over:

- Becoming aware that u need to take the drug, generally as a result of trying to stop
- Wanting to stop taking the drug
- Having a clear and specific pattern of drug-taking behavior
- Experiencing symptoms of tolerance and withdrawal
- Using the drug to avoid symptoms of withdrawal
- Getting the drug becoming more important than anything else
- Staying away from the drug for a brief period of time, only to quickly slip back into taking it again.

Zo, maak nu maar lekker voor jezelf uit of je verslaafd bent :wave:

Holden

Bewuste gebruiker
Andere experten rangschikken de verslavingssymptomen onder de drie C's:

- Continuing to use cocaine, even though you know it is harming u
- Feeling a Compulsion to take cocaine
- Feeling that your cocaine use is out of Control

Daarnaast zijn er nog de vele risicofactoren die afhankelijkheid van cocaine met zich meebrengen; ik som er hieronder enkele op.

- Using cocaine to build self-confidence
- Ever getting high immediately after u've had a problem, for example at school or at work
- Feeling guilty after cocaine-use
- Borrowing/stealing money in order to pay for cocaine
- Using cocaine until your supply is all gone
- Etc...

Kippetje

Newbie
Als ik de reacties van Holden zo lees kan ik wel met zekerheid zeggen dat mijn ex verslaafd is geweest.... ongelofelijk wat die klote drug met mensen kan doen, en zeker met mensen om een verslaafde heen. Slapjanussen!

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Kippetje zei:
Als ik de reacties van Holden zo lees kan ik wel met zekerheid zeggen dat mijn ex verslaafd is geweest.... ongelofelijk wat die klote drug met mensen kan doen, en zeker met mensen om een verslaafde heen. Slapjanussen!

En ik vind het weer vrij slap om dan alle verslaafden meteen maar over een kam te scheren... Ik begrijp dat je zelf te maken hebt gehad met iemand die verslaafd was en dat dit je veel verdriet heeft gedaan. Dat vind ik heel erg voor je en ik hoop dat je zoiets ook nooit meer mee hoeft te maken, maar om dan gelijk alle verslaafden slapjanussen te noemen, vind ik vrij kortzichtig. Niet iedere verslaafde is zoals jouw vriend namelijk en daarnaast zijn er ook heel veel mensen die hun verslaving wel voorgoed weten te overwinnen en deze mensen vind ik juist heel sterk!

Royban

Experimenterende gebruiker
Jullie hebben het nu alleen maar over cocaine, maar dat heb ik nog nooit gedaan dus,
Ik blow nu 2 x in de week standaard, maar wel alleen savonds in het weekend en vindt dit gewoon een heerlijke manier om te ontspannen.
Zouden jullie dit als een verslaving omschrijven? of ben je pas echt verslaafd aan wiet als je elke dag blowt, of gaat het er meer om hoe je er mee omgaat en of je omgeving/ jezelf er last van heeft.

Wacky

Badass junkie
De vraag of je verslaafd ben is een zinloze vraag.

Jou situatie is jou situatie, of je daar de naam verslaving aan hangt is alleen maar het definieren van het begrip verslaving.

Kijk dus naar jou situatie, probeer zo objectief mogelijk te zijn en eerlijk voor jezelf te zijn of je tevreden bent met die situatie of dat het anders moet.

Klaara

Bewuste gebruiker
Ik ben het geheel eens met Wacky, al is het wel makkelijker om jezelf voor de gek te houden dan om een objectief oordeel er over te kunnen vellen. Maar dat zul je altijd houden, toch? :wink:

knolselderij

Wijs gebruiker
je bent verslaafd als je niet meer gebruikt voor je plezier of als je spijt krijgt van je gebruik (zoals je te vaak sos haalt als je gezopen hebt)

Hey hey,

Ik zit eik ook met een vraagie!
Ik heb al 1,5 jaar lang coke gebruikt. t begon met een x uitproberen en daarna werdt t steeds meer doordat je met een goep gezellig bij elkaar kwam. Mn toendertijd nog mn vriend gebruikte ook. Maar naar een tijd wou ik er mee stoppen. Ik vond het wel mooi geweest en zag hoe hij aan t veranderen was. Maar t lukte me niet om te stoppen iedereen om me hene gebruikte nog en ik kon de verleiding nooit weerstaan. Uiteindelijk ben ik met mezelf in de knoop geraakt en heb t toen mede daardoor ook uit gemaakt met toen nog mn vriend. Ook de groep zag ik niet meer maar had 1 beste vriendin die ik al mn hele leefde kende die ook aan de drugs zit. Ik trok toen ook extreem meer met haar op elk weekend zat ik bij haar enz. En tog ging ik doormet het gebruiken. Ik wist toen zeker dat ik verslaafd was. Nu ik ook met haar t contact redelijk heb verminderd en zij gestopt is met drugs gebruiken is het met mij ook wel iets beter geworden.
Maar de laatste tijd heb ik weer trug vallen om te gebruiken. Ik denk er dan heel erg aan en begin te zweten. Ik hou t meestal 1 a 2 maanden vol en dan ga ik toch de mist in. Ik gebruik dan in 1x zo veel dat ik er voorlopig geen zin meer in heb.
Als ik die zweetbuien en hartkloppingen niet had als ik er zin in begon te krijgen was het ook beter vol te houden. Nu had ik al 4 weken niets gebruikt en had hier thuis nog een beetje liggen en ben helaas..... tog weer begonnen met een klein puntje te nemen.

Hoe kom ik hier van af!!!??!!
Ik gebruik omdat ik het lekker vind het gevoel. Ik gebruik t liefs als ik alleen ben. Lekker ff rijden in mn auto en soms vrienden bellen. en roken whoow dat vin ik t lekkerste dan haha. majah ... hoe kom ik uit deze situatie en hoe kan ik me zelf beheersen???
laat t me gauw weten of als jij zelf ook in het zelfde situatiepaket zit ...laat ff wete xxx

Dubz

Bewuste gebruiker
zandhapper zei:
Hey hey,

Ik zit eik ook met een vraagie!
Ik heb al 1,5 jaar lang coke gebruikt. t begon met een x uitproberen en daarna werdt t steeds meer doordat je met een goep gezellig bij elkaar kwam. Mn toendertijd nog mn vriend gebruikte ook. Maar naar een tijd wou ik er mee stoppen. Ik vond het wel mooi geweest en zag hoe hij aan t veranderen was. Maar t lukte me niet om te stoppen iedereen om me hene gebruikte nog en ik kon de verleiding nooit weerstaan. Uiteindelijk ben ik met mezelf in de knoop geraakt en heb t toen mede daardoor ook uit gemaakt met toen nog mn vriend. Ook de groep zag ik niet meer maar had 1 beste vriendin die ik al mn hele leefde kende die ook aan de drugs zit. Ik trok toen ook extreem meer met haar op elk weekend zat ik bij haar enz. En tog ging ik doormet het gebruiken. Ik wist toen zeker dat ik verslaafd was. Nu ik ook met haar t contact redelijk heb verminderd en zij gestopt is met drugs gebruiken is het met mij ook wel iets beter geworden.
Maar de laatste tijd heb ik weer trug vallen om te gebruiken. Ik denk er dan heel erg aan en begin te zweten. Ik hou t meestal 1 a 2 maanden vol en dan ga ik toch de mist in. Ik gebruik dan in 1x zo veel dat ik er voorlopig geen zin meer in heb.
Als ik die zweetbuien en hartkloppingen niet had als ik er zin in begon te krijgen was het ook beter vol te houden. Nu had ik al 4 weken niets gebruikt en had hier thuis nog een beetje liggen en ben helaas..... tog weer begonnen met een klein puntje te nemen.

Hoe kom ik hier van af!!!??!!
Ik gebruik omdat ik het lekker vind het gevoel. Ik gebruik t liefs als ik alleen ben. Lekker ff rijden in mn auto en soms vrienden bellen. en roken whoow dat vin ik t lekkerste dan haha. majah ... hoe kom ik uit deze situatie en hoe kan ik me zelf beheersen???
laat t me gauw weten of als jij zelf ook in het zelfde situatiepaket zit ...laat ff wete xxx

Daar zijn maar 3 woorden voor:

Zelfdiscipline.

Oh, dat was er maar 1. :sunglasses:

Dopezilla

Badass junkie
aZx zei:
Je bent verslaafd wanneer je iets neemt omdat het kleine stemmetje in je hoofd het je zegt!
Dittem. Wanneer je als je rationeel nadenkt eigenlijk helemaal niet zo'n zin hebt om te gebruiken, maar toch in je achterhoofd het idee blijft bestaan dat het toch wel "leuk" zou kunnen zijn.

Olle

burnevil92

Belezen gebruiker
Als je een G speed op je kamer hebt dat normaalgezien voor de examens bestemd was en het tog nog de nacht zelf opdoet... had gisteren wel nog 1 lijntje heb 5uur geleerd maar vandaag niks en heb dus ook niet egt veel gedaan...

Bovenaan