Waarom ging ze slecht? Waar ging het fout?

Kingkrule

Newbie
Beste drugsgeïnteresseerden

Een tijdje geleden was ik met een paar vrienden aan het chillen. We waren wat aan het drinken en het was heel gezellig. Toen wilden we is iets anders proberen en hebben we mdma gepakt. Ik heb het al vaker gedaan maar mijn vrienden nog nooit. We beginnen allemaal met 3 dip'kes en mijn vriendin 4 (ze had er stiekem eentje meer gedaan). Alles ging goed, we waren aan het wachten tot het inkickte. 20 minuutjes na dat we het gedaan hadden zegt mijn vriendin dat ze zich niet goed voelt. Ze gaat zitten en is plots bewusteloos. Wij allemaal in paniek natuurlijk en probeerden haar wakker te maken maar het lukte niet. Na 10 minuten roepen, duwen, slaan, water in het gezicht gooien, wordt ze wakker. Ze gaat op de zetel liggen maar begint precies een soort epilepsie aanval te krijgen. Haar mond trok helemaal scheef en kon niet meer praten en haar handen en voeten waren helemaal in kramp, ze kon ze niet sturen. Haar lichaam schokte ook de hele tijd en ze krabte de zetel bijna kapot. Haar hele lichaam was in kramp. (ze heeft ook de rug van mijn vriend helemaal open gekrabd tot bloeden). Dit heeft de heel nacht geduurd (we hebben rond 1u de dipkes gedaan). We probeerde haar iets van fruit te geven maar ze kon niks eten omdat haar mond zo verkrampt was. rond 5u is ze in bed gekropen maar was nog steeds aan het schokken en nog steeds helemaal verkrampt. De volgende ochtend om 10u is ze nog steeds wakker van de pijn, ze kon niet slapen en haar handen en voeten waren nog steeds in kramp. Haar mond was ook nog steeds scheef maar het was al een pak minder dan tijdens de nacht.
Rond 17u in de avond was het ongeveer voorbij, het heeft dus zo'n 16 uur geduurd. Mijn vraag is nu; hoe komt dit? Ze had maar 4 dip'kes gedaan dus het lijkt niet echt op een overdosis. Zou dit een allergische reactie kunnen zijn? (ik weet het echt niet) Heeft iemand it ooit meegemaakt? Ik moet er wel bij zeggen dat ze best zat was toen ze het pakte dus misschien heeft het daar iets mee te maken (hoewel ik zelf ook al vaak xtc heb gepakt toen ik redelijk zat was)
Ik hoor graag jullie antwoorden of bedenkingen.
Groetjes
Kingkrule

Gabbertje

Wijs gebruiker
Misschien een idee om hiermee naar de huisarts te gaan? Klinkt niet goed wat je vertelt. Zeg niet dat het waar is!: maar het enigste waar ik een scheve mond aan kan koppelen is een hersen bloeding.

Veel sterkte!

Kingkrule

Newbie
Misschien een idee om hiermee naar de huisarts te gaan? Klinkt niet goed wat je vertelt. Zeg niet dat het waar is!: maar het enigste waar ik een scheve mond aan kan koppelen is een hersen bloeding.

Veel sterkte!
Het is nu al even geleden en ze is helemaal terug in orde maar even dachten we dat ze voor altijd een handicap ging hebben. Het was heel eng. Maar omdat ze nu terug perfect in orde is, vind ik naar de huisarts gaan wat overbodig maar ik wil wel graag weten wat de ooraak was van dit want dit had ik nog nooit gezien. :/

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Even een tip: als iemand zo out gaat en epileptische aanval krijgt, bel je 112 .
Verder is alcohol en mdma ook een slechte combi.

• Like
Waarderingen: Fool

Kingkrule

Newbie
Even een tip: als iemand zo out gaat en epileptische aanval krijgt, bel je 112 .
Verder is alcohol en mdma ook een slechte combi.
Toen ze bewusteloos was, was ik aan het bellen met 112. Maar op het moment dat ze terug wakker werd heb ik direct opgehangen omdat het ook gebeurde bij iemand thuis en hij wilde echt niet dat er een ziekenwagen kwam. (Ik wilde echt bellen maar het mocht ook niet van mijn vriendin)

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Volgende keer zou je daar 'schijt' aan moeten hebben en gewoon bellen. Het is aan jou maar ik snap het niet hoor.

• Like

Kingkrule

Newbie
Volgende keer zou je daar 'schijt' aan moeten hebben en gewoon bellen. Het is aan jou maar ik snap het niet hoor.
Ja ik weet het maar je moet weten dat we nog maar 18 zijn en dus bij onze ouders wonen. En op onze leeftijd doe je er alles aan zodat je ouders niet te weten komen dat je aan de drugs zit. Maar ik had misschien inderdaad beter 112 gebeld..

stomme eend

Bewuste gebruiker
Wat een heftige ervaring moet dat voor jullie allemaal zijn geweest :confused:
Ik snap de angst dat ouders er achter komen dat jullie met drugs experimenteren, maar oh oh, jullie hadden echt 112 moeten bellen. Tien minuten buiten bewustzijn, uren lang schokken en verkrampt, dat klinkt gewoon echt niet ok. Gevaarlijk niet ok. Dan mag je de gezondheid van een van jullie toch echt niet op het spel zetten uit angst dat je problemen krijgt met niet tolerante ouders...

Over wat het geweest is: je hebt het over dipkes? Hoeveel is een dipke? was je m getest? Bij je eerste x mdma het nemen terwijl je al goed dronken bent is natuurlijk verre van ideaal... Maar dit is ook dan wel een heftige reactie...

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
En toch zou nog naar de huisarts moeten gaan. Wie weet is er wel wat blijvends in de hersenen, dat weet je niet. Ze is boven de 16 dus mag ze alleen en komen haar ouders er nooit achter. Een arts heeft geheimhoudingsplicht. Als ze dat echt niet wil zou ze ANONIEM bij het landelijk medisch spreekuur partydrugs kunnen langs gaan. Die hebben er extra veel ervaring mee en zijn heel discreet.

https://www.brijder.nl/hoe-wij-helpen/preventie/partydrugs-spreekuur

Ik vind het namelijk echt wel serieus klinken. En niet maar een beetje serieus..

Laatst bewerkt:
  • Like

Kingkrule

Newbie
Wat een heftige ervaring moet dat voor jullie allemaal zijn geweest :confused:
Ik snap de angst dat ouders er achter komen dat jullie met drugs experimenteren, maar oh oh, jullie hadden echt 112 moeten bellen. Tien minuten buiten bewustzijn, uren lang schokken en verkrampt, dat klinkt gewoon echt niet ok. Gevaarlijk niet ok. Dan mag je de gezondheid van een van jullie toch echt niet op het spel zetten uit angst dat je problemen krijgt met niet tolerante ouders...

Over wat het geweest is: je hebt het over dipkes? Hoeveel is een dipke? was je m getest? Bij je eerste x mdma het nemen terwijl je al goed dronken bent is natuurlijk verre van ideaal... Maar dit is ook dan wel een heftige reactie...
1 dip'ke is gewoon de helft van het topje van je vinger vol poeder ongeveer (of helemaal zelfs)

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Ik kan alleen maar beamen wat anderen ook al zeggen. In zo'n situatie bel je 112, ook als ze weer bij komt.

Ik snap dat jullie niet willen dat de ouders erachter komen, maar je zet iemands leven hiermee op het spel. Het had dodelijk af kunnen lopen en dan heb je een veel groter probleem met de ouders. Ga maar eens uitleggen dat hun dochter door drugs is overleden omdat jullie niet 112 wilde bellen vanwege diezelfde ouders... In zo'n situatie gaat iemands leven boven alles!

Wat het geweest is, is lastig te zeggen. Het kan de combi met alcohol geweest zijn, wat het extra onvoorspelbaar maakt. Het kan ook een allergische reactie op mdma geweest zijn. Slechts een heel klein deel van de bevolking is allergisch voor mdma en kan zelfs niet tegen kleine hoeveelheden.

Laat haar alsjeblieft nog contact opnemen met het spreekuur partydrugs, gewoon om zeker te zijn dat er niet iets blijvend beschadigd is. Dit is echt extreem serieus, begrijp je dat?

Yaizer

Bewuste gebruiker
Misschien erg veel grapefruit sap gedronken die dag en dus veel MAO-remmers binnen gekregen? 16 uur lang is namelijk echt lang. Ik snap je reden om geen 112 te bellen maar wat er is gebeurd is echt gevaarlijk. Goed om te horen dat het goed afgelopen is, was geen pretje geweest.

En moet je na gaan hoe jij je voelde, als er zoiets tijdens de mdma gebeurd is het niet leuk hoor.

Ik moest een keer een onuitgenodigde wegsturen (en een beetje boos spelen) tijdens de mdma. Hij dacht dat we met een groepje jongens en meiden aan het drinken waren (jaloezie ofzo). Nou boos spelen op de mdma....verschrikkelijk gevoel. Zat er echt even 5 á 10 minuten mee maar eenmaal weer aan het knuffelen en het was weg :)

Liefhebbertje

Bewuste gebruiker
Die ouders hadden naar mijn idee juist zeer blij geweest als jullie hadden gebelt.
Zorgzaam oplettent etc.

Als er zulke heftige lichamelijke reacties zijn
Wandel je op een vis draadje elk moment kan het breken of ze kan vallen.

Mits er mensen zijn vanuit de zorg oid
Die weten hoe te handelen.
Moet je echt ALTIJD 112 bellen.
Wtf een week bose gezichten is heel wat minder erg als ouders die de rest van hun leven depri zijn en elke dag weer een traantje laten.

En vanuit mijn ervaringen is het zo:
Ouders beginnen hoe kan je gvd zoiets doen
Dan zien ze je vechten heb je bog 2 x een gesprek.
En is alles weer 'normaal'

Je hebt nu roekeloos gehandeld om jullie eigen gezeik te voorkomen

Wat ik me nu afvraag is:
Stel ze had dood gegaan ?
Misschieb had je wel een dood door schuld of verkeerd handelen aan je broek gehad
En toch zou nog naar de huisarts moeten gaan. Wie weet is er wel wat blijvends in de hersenen, dat weet je niet. Ze is boven de 16 dus mag ze alleen en komen haar ouders er nooit achter. Een arts heeft geheimhoudingsplicht. Als ze dat echt niet wil zou ze ANONIEM bij het landelijk medisch spreekuur partydrugs kunnen langs gaan. Die hebben er extra veel ervaring mee en zijn heel discreet.

https://www.brijder.nl/hoe-wij-helpen/preventie/partydrugs-spreekuur

Ik vind het namelijk echt wel serieus klinken. En niet maar een beetje serieus..

Niet helemaal eens.
Laatste keer dat ik met een od in het ziekenhuis lag.(28 jaar)
Is me moeder gebelt:
Hoe is ze situatie
Heeft die dieren
Heeft die thuis wonende kinderen etc
Me ma vraagt waarom??
Uw zooi heeft hier 36 uur op de ic gelegen met een overdosis

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Liefhebbertje. Met een OD in het ziekenhuis is toch heel anders als zelf naar de HA gaan? Nogal logisch dat ze dan familie bellen! Als de dame in kwestie wel met de ambu was afgevoerd hadden ze zeker de ouders gebeld.

Liefhebbertje

Bewuste gebruiker
@Dunnetjess33
Er is mij geen toestemming gevraagd
En ben toch echt 'volwassen'
Daarbij is wel gevraagd moeten we iemand bellen.
Mijn antwoord was absoluut niet.
En zal het even duidelijker vermelden.
Ik was al dagen uit het ziekenhuis.
Jij sprak uit een arts heeft geheimhoudings plicht.
Ik vertel alleen dat ze zich daar niet altijd aan houden.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
@Dunnetjess33
Er is mij geen toestemming gevraagd
En ben toch echt 'volwassen'
Daarbij is wel gevraagd moeten we iemand bellen.
Mijn antwoord was absoluut niet.
En zal het even duidelijker vermelden.
Ik was al dagen uit het ziekenhuis.
Jij sprak uit een arts heeft geheimhoudings plicht.
Ik vertel alleen dat ze zich daar niet altijd aan houden.

Ja dat zei je er niet bij dat je al dagen thuis was. Zoals je het schreef lijkt het alsof je moeder is gebeld toen je in levensgevaar op de ic lag.

stomme eend

Bewuste gebruiker
Hoewel ik het raar vind dat ze tegen jouw wens in je moeder hebben gebeld terwijl je niet meer op de IC lag, vind ik dat toch wel een heel ander verhaal. Een od is echt wat anders dan een niet 1 2 3 verklaarbare heftige reactie op ( laten we aannemen) een vrij normale dosis. Als je daar nu achteraf mee naar de dokter gaat, heeft die idd geheimhoudingsplicht. Is ook niet echt reden om ouders in te schakelen lijkt me. Kan me voorstellen dat dat bij een OD toch anders is ( maar nog steeds gek, zeker gezien je leeftijd)

Hoe gaat het eigenlijk met het meisje in kwestie? Hoe kijkt zij terug op de hele avond? Lijkt me behoorlijk heftig om zo mee te maken, dat krijg je wel even een tik van, kan ik me zo voorstellen.

Kingkrule

Newbie
We praten er eigenlijk nooit meer over maar ik denk niet dat zij er nu nog 'mee zit'. Ik ben wel zeker dat ze nooit meer iets van drug gaat proberen.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Je bent er vrij laconiek onder, ik krijg het idee dat de ernst van de situatie niet echt tot je door dringt.

Kingkrule

Newbie
Je bent er vrij laconiek onder, ik krijg het idee dat de ernst van de situatie niet echt tot je door dringt.
Tuurlijk wel maar het is nu al 2 maand geleden en er is niks gebeurd dus waarom zou mij druk gaan maken over iets dat er niet is gebeurd. Ik heb gewoon veel interesse in hoe het komt dat dit gebeurde, en of er mensen zijn die hetzelfde hebben meegemaakt en niet om te horen van mensen wat ik die avond had moeten doen.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Tuurlijk wel maar het is nu al 2 maand geleden en er is niks gebeurd dus waarom zou mij druk gaan maken over iets dat er niet is gebeurd. Ik heb gewoon veel interesse in hoe het komt dat dit gebeurde, en of er mensen zijn die hetzelfde hebben meegemaakt en niet om te horen van mensen wat ik die avond had moeten doen.
Nou waarom mensen zeggen wat je die avond had moeten doen is zodat je bij een volgende keer wel juist handelt.

Maar los van wat je had moeten doen zeggen meerderen hier dat het verstandig is als zij alsnog naar de huisarts of het spreekuur partydrugs gaat. Dat er niks aan de hand lijkt wil nog niet zeggen dat ze niet mogekijk toch iets van schade heeft opgelopen.

Klinkt misschien allemaal vrij belerend wat je hier te horen krijgt, maar wat je beschrijft is echt niet mis. Ze had dood kunnen zijn en ze kan wel degelijk schade hebben opgelopen. Speculeren waardoor het mogelijk gebeurd is heeft eigenlijk niet zoveel zin omdat het speculeren is en dus niks zegt. Weten hoe je in zo'n situatie moet handelen heeft wel degelijk zin, daar kun je levens mee redden.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Eens met Bee. Ik vind het echt sick gewoon dat je niet direct 112 hebt gebeld. Als het mijn vriendin was geweest, stond haar gezondheid (en haar leven!) echt voorop aan ALLE andere dingen die meespelen.

Kingkrule

Newbie
Eens met Bee. Ik vind het echt sick gewoon dat je niet direct 112 hebt gebeld. Als het mijn vriendin was geweest, stond haar gezondheid (en haar leven!) echt voorop aan ALLE andere dingen die meespelen.
Ja ik weet het maar wij wisten gewoon echt niet wat er gebeurde en wilde gewoon niet dat iemand in de problemen kwam, we zagen op dat moment de ernst van de zaak niet in.

Bovenaan