Vriendschap tijdens gebruiken

KevinD

Bewuste gebruiker
Aangezien onze huidige vriendengroep aardig uit elkaar aan het vallen was, bleef ik uit eindelijk over met mijn beste kameraad.
vrijwel elk weekend gebruikte we vooral speed en drank.

aangezien mijn kameraard veelal in zijn eigen wereldje was tijdens gebruik, was er niet echt een gesprek mee te voeren. Zijn huidige vriendin begon ook het wereldje van speed te ontdekken, met haar kon ik bij vlagen goeie gesprekken voeren, maar vooral op Social media hadden wij met elkaar contact als er geen after of zitting was.

mijn kameraad heeft een gok probleem en heb hem meerdere keren geld geleend, vooral het terug betalen is bij hem een probleem.. hierdoor ontstaan onze ruzies vooral.
Vooral dat hij er om loog en smoesjes verzon zat mij erg dwars.

Hierdoor hebben wij een lange tijd geen contact met elkaar gehad, in deze periode heeft hij zoals zelf gezegd hulp gehad via het ggz.

Afgelopen kerst heb ik weer contact met mijn kameraad en zijn vriendin gekregen.
we hebben zo’n 4 nachten met elkaar door gehaald, ik was diegene met speed op zak, en hier werd behoorlijk van geprofiteerd.

Aangezien ik had gehoopt dat de behandelingen van het ggz mijn kameraad goed hadden gedaan, en door zijn vlotte babbel. Heb ik hem weer geld geleed, rond de 900 euro.

nadat ik dit al aan mijn kameraard had uitgeleend, vraagt zijn vriendin mij om hulp om de rekening voor het gas water en licht te willen voorschieten, omdat ze anders worden afgesloten. Ze geeft hierbij boos aan dat dit door het gok probleem van haar vriend komt.
Met pijn en moeite betaal ik ook deze rekening. We spreken een betaal datum af en hebben vervolgens die week nog veel Contact op Social media.

De dag voordat er betaald moet worden is mevrouw niet meer te bereiken, appjes worden niet beantwoord, tel telefoongesprekken worden niet opgenomen etc. Tot op de dag vandaag geen enkele vorm van contact..

Mijn kameraad is wel bereikbaar, maar is vooral vaag met antwoorden en ook hij is zijn betaling verplichtingen niet nagekomen

Hoe erg ben ik genaaid ?

Alinde

Badass junkie
Beetje dom. Waarom heb je steeds geld geleend?

Kun je voor jezelf bewijzen dat hij bij ggz loopt? Heb je door gevraagd hoe zijn behandeling eruit zag? Liggen er knutsel in zijn huis, afsprakenkaartjes? Misschien heeft hij het verzonnen. Ik zou er niet vanuit gaan dat je het op korte termijn terug krijgt.

_shikantaza

Badass junkie
Aangezien onze huidige vriendengroep aardig uit elkaar aan het vallen was, bleef ik uit eindelijk over met mijn beste kameraad.
vrijwel elk weekend gebruikte we vooral speed en drank.

aangezien mijn kameraard veelal in zijn eigen wereldje was tijdens gebruik, was er niet echt een gesprek mee te voeren. Zijn huidige vriendin begon ook het wereldje van speed te ontdekken, met haar kon ik bij vlagen goeie gesprekken voeren, maar vooral op Social media hadden wij met elkaar contact als er geen after of zitting was.

mijn kameraad heeft een gok probleem en heb hem meerdere keren geld geleend, vooral het terug betalen is bij hem een probleem.. hierdoor ontstaan onze ruzies vooral.
Vooral dat hij er om loog en smoesjes verzon zat mij erg dwars.

Hierdoor hebben wij een lange tijd geen contact met elkaar gehad, in deze periode heeft hij zoals zelf gezegd hulp gehad via het ggz.

Afgelopen kerst heb ik weer contact met mijn kameraad en zijn vriendin gekregen.
we hebben zo’n 4 nachten met elkaar door gehaald, ik was diegene met speed op zak, en hier werd behoorlijk van geprofiteerd.

Aangezien ik had gehoopt dat de behandelingen van het ggz mijn kameraad goed hadden gedaan, en door zijn vlotte babbel. Heb ik hem weer geld geleed, rond de 900 euro.

nadat ik dit al aan mijn kameraard had uitgeleend, vraagt zijn vriendin mij om hulp om de rekening voor het gas water en licht te willen voorschieten, omdat ze anders worden afgesloten. Ze geeft hierbij boos aan dat dit door het gok probleem van haar vriend komt.
Met pijn en moeite betaal ik ook deze rekening. We spreken een betaal datum af en hebben vervolgens die week nog veel Contact op Social media.

De dag voordat er betaald moet worden is mevrouw niet meer te bereiken, appjes worden niet beantwoord, tel telefoongesprekken worden niet opgenomen etc. Tot op de dag vandaag geen enkele vorm van contact..

Mijn kameraad is wel bereikbaar, maar is vooral vaag met antwoorden en ook hij is zijn betaling verplichtingen niet nagekomen

Hoe erg ben ik genaaid ?

Biggie’s goede raad: that credit, dead it. You think a crackhead’s paying you back? Shit, forget it.

Je bent te goed voor je vriend. Leen ze geen geld meer en sta er op dat ze je alles terug betalen.

Kordie

DF-koning
Hoe erg ben ik genaaid ?

Ik vrees van voor en van achteren.
Vreselijk. Wil je het beste voor hen doen krijg je zoiets.

Gaat het om veel geld in totaal?
Wie weet kan een deurwaarder later iets.
Niet dat ze hun huis leeg trekken maar bv wel betalingsafspraak maken. Iedere maand x bedrag.

Wil je dit doen bij vrienden? Nee
Maar voelt het goed nu ze je geld niet terug geven? Ook nee

Maar ik zou eerst wel proberen te achter halen waarom je niks hoort etc. Of er toch nog andere opties zijn

OtherShore

Badass junkie
Hoe erg ben ik genaaid ?
Best wel erg. Maar je hebt ook een stukje eigen verantwoordelijkheid. Jij hebt ervoor gekozen om het geld uit te lenen en dat had je niet hoeven doen. Je had de problemen met terugbetalen een beetje aan kunnen zien komen, want (1) het was al eerder gebeurd en (2) er waren signalen dat het toch nog niet zo lekker ging met je kameraad en zijn vriendin (vier nachten doorgehaald met speed, ze profiteerden van je, ze zaten verlegen om geld).

Kan het zijn dat je uit eenzaamheid/angst om de vriendschap te verliezen toch een beetje over je heen laat lopen? Samen speed gebruiken terwijl hij onaanspreekbaar is klinkt ook niet echt leuk, dus ik wens je in ieder geval betere vrienden toe.

Laatst bewerkt:

MR_CHIP

Badass junkie
ben je er voor je vrienden krijg je dit
heel vaak meegemaakt in de tijd dat ik een paar gasten had waarmee ik gebruikte wie was telkens diegene die alles op voorraad had , ik dus en daar werd rijkelijk van geprofiteerd (doordat ik ook telkens nieuwe bestelde bij dealer, anders gingen ze weg terug naar huis )

Alinde

Badass junkie
Ik snap dat niet, dat weet je toch van tevoren. Heb 1 x iemand geld geleend die in gebruik was, 35 euro. Ik kon het missen en wist zo ook wel dat dat nooit meer terug kwam. Was meer een gift.

KevinD

Bewuste gebruiker
ben je er voor je vrienden krijg je dit
heel vaak meegemaakt in de tijd dat ik een paar gasten had waarmee ik gebruikte wie was telkens diegene die alles op voorraad had , ik dus en daar werd rijkelijk van geprofiteerd (doordat ik ook telkens nieuwe bestelde bij dealer, anders gingen ze weg terug naar huis )
Ja helaas

Zeehond

Badass junkie
Hoe erg ben ik genaaid ?
Ik zou het vooral zoeken in: wat heb je hier van geleerd voor de toekomst.

Mensen die hier roepen dat je dit had kunnen weten etc. valt me tegen. Kennelijk weten die mensen alles en maken ze nooit fouten, lekker voor ze.

Of je dat geld terug krijgt weet ik niet, probeer er afspraken over te maken. Dat wordt lastig, maar dat voel je al.

Jij hebt het goed gedaan voor een ander.
Hoe die ander daar mee om gaat zegt meer over de ander dan over jou.
Leermoment, wel een dure les.

Focus op jezelf. Reflectie en leren.
Wie goed doet, goed ontmoet.

N3K0

Badass junkie
Waarom dan ook meteen 900++ € :lolol: :lolol:

Waarom laat jij je zo misbruiken/van je profiteren?
Wat schiet jij daarmee op?

Of ben je gewoon aant trollen?

Heb je hem een contract laten tekenen? Naar mijn weten kun je die gewoon zelf opstellen, handtekening erop en als men er dan niks mee doet is het dacht ik ook nog rechtsgeldig.

Manu76

Badass junkie
Moeilijk, maar ik ken toevallig gokverslaafde kerel die alleen gaat gokken na Speed.
Ik denk niet dat je genaaid bent, maar wel dat je kunt fluiten naar de centjes (voorlopig in ieder geval)
Maar 4 nachten doorhalen met vrienden die het erg moeilijk hebben.. Ik weet niet wie dan de profiteurs zijn.
Heel moeilijk, maar misschien een idee om het geld voorlopig te vergeten, even geen drugs te nemen in hun bijzijn en misschien kun je op andere manier iets voor ze betekenen.
Sterkte, want dit gaat niet goed zo met je vriendenkring.

Sniffle88

Bewuste gebruiker
Ik leen ook veel te vaak geld uit en weet dat het nooit terug komt.
Ooit schreef ik het op en kon het af en toe oplopen maar elke keer als het dan terug moet voel ik me de zeurpiet terwijl de ander zn afspraak niet nakomt.
Gevolg is geruzie en uiteindelijk ben je vrienden kwijt
Ik (leen) nu max een euro of 10 /20 uit en reken dan maar op dat dit niet meer terug komt eigenlijk meer een kleine gift dus.

Maar ja je bent zwaar genaaid.
Goede les misschien voor de volgende keer.
Ik begin er niet meer aan om grote bedragen uit te lenen wil best helpen en als iemand geen eten meer heeft mag die mee eten of wil ik wat boodschappen geven maar me laten gebruiken als bank doe ik niet meer.

Zweevteev

Wijs gebruiker
Het heeft heel erg lang geduurd voordat ik op het punt gekomen ben dat ik enkel nog mensen geld leen die mij ook financieel bijgestaan hebben. Liever leen ik helemaal niemand wat en leen ik ook niet van anderen, maar dat is heel lang anders geweest. Pas een jaar geleden zag ik in dat je geld lenen moet zien als een gift dat je niet terug gaat krijgen. Ik was altijd iemand die ook gewoon geld leende als ik zelf amper wat had, omdat ik dacht dat anderen het meer nodig hadden dan ik en ze net zoals ik z.s.m. het geld terug zouden geven. Ik heb me echt staan verbazen over hoe anderen het lef hadden om het gewoon van je te stelen, maar ja, zo zijn echt veel mensen.

Ik hoop dat je het geld kan missen, want je gaat het echt niet terugkrijgen @PotjeBier.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Je bent er nu uit eigen ervaring achter gekomen waarom je geen geld moet lenen aan mensen die kampen met verslavingsproblemen. De kans is groot dat ze het geld gebruiken om nog een fix te halen. Je helpt er daarom meestal niet mee. En achteraf volgen er ruzies, schuldgevoelens, schaamte. Precies het tegenovergestelde wat je wilde bereiken.

Nou vind ik het allereerst echt super aardig van je dat je 900 euro leent aan vrienden. Dat is een groot bedrag. Heel fijn dat je zoiets over hebt voor vrienden. Toch denk ik dat je daar in de toekomst wel voorzichtiger mee moet zijn.

Maar waar het voor mij al mis ging was hier:

Je weet dat die maat van je naar de verslavingzorg is geweest voor behandeling van verslaving aan gokken, speed en alcohol. Dan kunnen vrienden met oude gewoontes een van de sterkste triggers zijn om weer te gaan gebruiken. Daarom zou het eigenlijk fijner zijn geweest als je had geholpen door met hen af te spreken in een drugsvrije context. Misschien even wat dingen doen die je normaal anders niet zou doen? Bijvoorbeeld bowlen of minigolf, naar een museum, escaperoom, naar het bos/strand, schaatsen, spelletje spelen, weet ik veel. Gewoon wel afspreken maar dan ergens anders en vooral zonder de middelen waaraan je vrienden verslaafd zijn.

Financiële problemen, moeite om afspraken na te komen, ruzies met vrienden/geliefden, dat is allemaal onderdeel van de verslaving. Zulke kenmerken zijn nou juist wat verslaving problematisch maakt. Ik denk dus dat je het beste dit gedrag kunt zien als een kenmerk van verslaving. Kennelijk gaat het niet goed met ze. Dat betekent niet dat je nu weer aardig en vrijgevig tegen ze moet doen. Logisch als je hier een grens trekt van 'okee, dit gaan we dus nooit meer zo doen'. En ook meer dan logisch dat je je geld terug wil.

Maar besef ook dat verslaafde mensen vaak kiezen tussen drugs of eten, drugs of een woning, drugs of kleding, drugs of een werkende verwarming. Allereerst sta je dan niet heel hoog op het prioriteitenlijstje. En ten tweede zorgt verhogen van stress juist voor nieuwe vluchtpogingen met drugs. Als je echt graag je geld terug wil, dan kun je dus beter strategisch zijn dan luister je eerst hoe het echt met hen gaat, vraagt dan of ze ook begrip kunnen opbrengen voor jouw situatie, en dan probeer je tot een afspraak tot een betaalregeling te komen ofzo.

Laatst bewerkt:

Javelin FGM-148F

Wijs gebruiker
kan niemand vertrouwen met geld lenen zelfs je beste vrienden niet.
Ik leen geld en had zelf geleend. Tuurlijk niet aan iedereen maar van 10 keer heeft maar 1 moeilijk proberen te doen en zoekte een excuus niet terug betalen.
Een goede gesprek met een grote jongen heeft gelijk alles opgelost ( dat was nog in Oekraine)
Hier moest ik met super urgentie 3,5k euro aan belasting betalen en een vriendin van
Mij heeft mij dit geld gegeven. Later, als dankbaarheid, heb ik haar op mijn kosten naar Lissabon Meegenomen , vliegtuig en hotel .
Maar ik zou nooit een groot bedrag aan iemand die verslaafd is.

Koffieb00n

Bewuste gebruiker
Ik noem dit geen vrienden. Wanneer je met ze om gaat helemaal in hun eigen wereldje zitten door gebruik. Van je profiteren als je drugs bij je hebt (ook al is het maar pep). Geld lenen en niet terugbetalen en dan zelfs niet reageren.

Tja..

Nihilist88

Badass junkie
Sorry da's geen kameraad en als je eerdere vriendenkring daar hoofdzakelijk ook uit bestond, slechte vrienden.
Da soort mensen noem ik de psychische vampier, narcisten...
Die 'kameraad' is er enkel als ie geld en drugs nodig heeft,...en gij blijft da doen, waarschijnlijk om die persoon ook ni te verliezen, maar zulke vrienden zedde beter kwijt dan rijk...

En gouden raad, hou geldzaken en vrienden/familie best zo ver mogelijk uit elkaar.

Nihilist88

Badass junkie
Mijn vader zei altijd (van kleins af aan tegen mij)

Je kan niemand vertrouwen met geld lenen zelfs je beste vrienden niet.
Voornamelijk je beste vrienden niet, omdat er soort laksheid ontstaat, uitstellen, toegeving, want er anders druk op de vriendschap kan ontstaan...

Ga voor geld bij de financiële instanties

N3K0

Badass junkie
Voornamelijk je beste vrienden niet, omdat er soort laksheid ontstaat, uitstellen, toegeving, want er anders druk op de vriendschap kan ontstaan...

Ga voor geld bij de financiële instanties
Mijjn vader leende zelf vroeger iedereen geld. En krijgt nog een hoop geld van mensen :lolol: (Die kwamen meestal avond aarde deur want dat had ie al gedronken.

Gelukkig heb ik wel naar zijn advies geluisterd.

Ik leen soms wel iemand iets maar zelden.
Zelf leen ik eigenlijk nooit, vroeger op school wel eens, had ik geen geld bijen dan wou ik ook iets kopen of whatever en dan moest ik daarna weer geld terug geven en had ik zelf minder voor sigaretten en wiet enzo vond dat echt ontzettend zuur..

Voor iets sparen is zoveel beter en fijner dan geld lenen voor spullen.

Geld lenen kost geld mensen :lolol:
Mijn vader zei hetzelfde haha
:redheart:

Ik hoop dat hij zelf wel zo slim was om geen geld te lenen.

Nihilist88

Badass junkie
Mijjn vader leende zelf vroeger iedereen geld. En krijgt nog een hoop geld van mensen :lolol: (Die kwamen meestal avond aarde deur want dat had ie al gedronken.

Gelukkig heb ik wel naar zijn advies geluisterd.

Ik leen soms wel iemand iets maar zelden.
Zelf leen ik eigenlijk nooit, vroeger op school wel eens, had ik geen geld bijen dan wou ik ook iets kopen of whatever en dan moest ik daarna weer geld terug geven en had ik zelf minder voor sigaretten en wiet enzo vond dat echt ontzettend zuur..

Voor iets sparen is zoveel beter en fijner dan geld lenen voor spullen.

Geld lenen kost geld mensen :lolol:

:redheart:

Ik hoop dat hij zelf wel zo slim was om geen geld te lenen.
Als we uitgingen werd er pot gemaakt of rondje om de beurt en hadden geregeld juist iemand die extra rondjes op zn/haar rekening nam, best way to going out.
Iemand die krap bij kas zit herkende ik steeds snel, vb toen €1 pintjes drinken, mr bij traktatie dan Duvel, Desperados, wodka red bull,...bestelde😆

Zelf nooit echt geld uitgeleend, buiten is vlotjes te hebben getrakteerd bij het uitgaan.

Ik ken vriendin die in relatie zat puur voor het gemak en financiële, nul liefde. En die dude was wel in love en gaf en betaalde veel.

Zelf heeft mijn ma me eens bedragje met drie nullen geleend, toen ik het ff zwaar had, toen volop in het gokken. Uiteindelijk amper iets terugbetaald. Had mn ma het echt periode zwaar mee, maar te goed als ze is, blijft ze me steeds steunen en helpen.

Bovenaan