Vrienden en drugs

roll-up

Experimenterende gebruiker
Hallo,

Ik had de vraag hoe jullie omgaan met vrienden en drugs.
Ik personelijk vind drugs ontzettend intressant en ook leuk om te doen (op zijn tijd).
Maar een van mijn beste vrienden is 100% tegen drugs.
Hij is er heel erg op tegen als ik mijn 'avonturen' vertel en hoewel onze vriendschap goed is komt het onderwerp vaak ten sprake en ben bang dat dit vroeg of laat onze vriendschap zou kunnen einigen.
Hij ziet drugs als een ontzettend slecht iets,
Hoewel ik hem vaak probeer te overtuigen dat als je er verandwoordelijk mee omgaat de kans heel klein is dat je in de goot eindigd .
Ook laat ik hem wel eens trip reports lezen van deze site maar dat maakt allemaal niks uit,

Maar hoe gaan jullie er mee om? want ik vind het wel echt vervelend want soms als ik gebruik schiet de gedachte nog wel eens omhoog van, Tja zoveel mensen in mijn omgeving zijn er op tegen en nu terleurstel ik ze eigelijk allemaal. Omdat het voor mij geweldig is. party drugs omdat alles dan geweldig is. En de wat rustigere drugs om even heerlijk tot mezelf te komen.
Maar voor zoveel mensen is het gewoon een zwart gevaarlijk iets.

Bobsacamano

Badass junkie
Bij mij is het eigenlijk ideaal. Als ik even kijk naar mijn omgeving van vrienden dan gebruiken ze eigenlijk allemaal heel af en toe wat, of ze hebben het in het verleden gedaan. Ik ben wel het meest experimenteel, maar ik introduceer ze wel is aan iets nieuws. Zo heeft een bevriend stelletje van me laatst voor het eerst GHB gedaan omdat ik er zo open over vertelde hoe geweldig het was om dat met zijn tweetjes te doen.

Ook zijn er een paar mensen om me heen aan het truffelen geslagen. Dit zal komen omdat ik een soort uithangbord voor trippen ben geworden haha.

En ik heb een meisje leren kennen niet mijn vriendin maar friend with benefit en er zit wel liefde tussen ons. En we kenden elkaar eerst zonder van elkaar te weten dat we beide wel is een keer wat gebruikte op een feest. En toen ging ik plotseling met haar en wat vrienden van haar naar een Technofeestje. Allebei een beetje terughoudend kwamen we op het onderwerp en bleek dat we allebei er niet vies van waren en hebben we die avond ons eerste pilletje samen genomen. Daarna nog 2 keer gedaan samen en samen getruffelt en samen GHB gedaan.

Al mijn vrienden vinden het prima soms doen ze heel bezorgd maar ze weten wat ik doe en ze komen ook naar me toe voor wat adviezen enzo. Soms ook om wat te halen en dat doen ze omdat mijn shit altijd getest is.

roll-up

Dat is ideaal ja.
Ik vind het ook altijd leuk om te praten met mensen die drugs ervaringen hebben. Soms als je mensen net leert kennen en je komt er achter dat je allebei van drugs houd en je gaat elkaars verhalen uitwisselen heb je veel sneller een band met iemand dan met iemand niet gebruikt (en er ook niet voor open staat) vind ik.

Maar het is wel balen dat er mensen in mijn omgeving zijn die er 100% op tegen zijn maar wel vaak met mij uitgaan. En dan verzoeken ze mij ook om niet te gebruiken.
Niet het ergste in de wereld maar ik persoonlijk irriteer me er eerlijk gezegd wel een beetje aan dat niet iedereen zo open minded is.

Helenas

Bewuste gebruiker
Lijkt me moeilijk als je dat niet kan delen. Jammer dat je vriend zo anti is, terwijl als hij er voor open zou staan, hij het vast ook heel gaaf zou vinden! Ik ben bevriend met een groep mensen die eigenlijk elke maand wel gebruiken. Iedereen doet z'n eigen ding en dat is prima. Ook als je op een feestje niks doet is het goed. Alles is voor handen en er wordt samen getript en openlijk over gepraat. Daar ben ik wel heel blij mee!

roll-up

Ja precies.
Ik snap dat sommige mensen er niks mee te maken willen hebben.
Maar het is toch ieder zijn eigen keus?

Als er word gezegd. Ja als we naar dat feestje gaan en jij gebruikt dan zou dat wel negatief zijn voor onze band enzovoort en daar baal ik wel van.

Heb wel vrienden die ook gebruiken hoor ben niet helemaal alleen. Maar als het om beste vrienden gaat is het wel moeilijk als de ene voorstander is en de ander die denkt dat het negatief is en dat drugs voor 'rare' mensen is en dat mensen dan binnen no time veranderen (in de negatieve zin)

Of dat er word gezegd. Als jij nog een keer gebruikt ben je ons kwijt.
Begrijpelijk als je hardcore verslaafd bent aan een drug.
Maar als je 1x in de maand iets tot je neemt hoeven zulke dingen toch niet gezegd te worden

Fool

Badass junkie
Ja, dat is iedereen zijn eigen keus. Ik snap echter wel dat je vrienden het niet fijn vinden als jij drugs gebruikt tijdens het uitgaan met hun, feit blijft dat je dan vaak in een andere 'vibe' zit en ik snap heel goed dat ze dat vervelend kunnen vinden. :wink:

roll-up

Fool zei:
Ja, dat is iedereen zijn eigen keus. Ik snap echter wel dat je vrienden het niet fijn vinden als jij drugs gebruikt tijdens het uitgaan met hun, feit blijft dat je dan vaak in een andere 'vibe' zit en ik snap heel goed dat ze dat vervelend kunnen vinden. :wink:

Ja dat snap ik ook.
Had ik voordat ik drugs gebruikte ook de zelfde instelling.
Maar al ga ik naar een feestje met andere mensen en ze weten dat ik gebruik zijn ze altijd wel boos. En ze hoeven van mij er niet achter staan maar dat ze altijd zo negatief zijn vind ik gewoon minder

vanwyngarden

Belezen gebruiker
Mijn beste vriendin is heel erg anti-drugs. Ze zou het ooit wel eens willen proberen, maar pas over 3 of 4 jaar. Ik vind het best lastig soms, ik kan haar wel dingen vertellen die ik heb meegemaakt met drugs op, zolang de nadruk dan maar niet bij de drugs ligt. Ze vindt het een naar idee als ze weet dat ik op een avond iets gebruik, omdat ze bang is dat het fout gaat en er gewoon niet van houdt. We hebben vorige week besproken om samen naar een festival in de zomer te gaan en dan zegt ze gelijk dat ze niet wil dat ik drugs ga gebruiken, of in ieder geval niet in haar bijzijn. Ik vind het wel lastig soms, niet dat ik niet een festival zonder drugs kan maar soms kan ik me er aan ergeren wanneer ze zo doet, want ik weet dat ik verstandig ben en dat ze zich geen zorgen hoeft te maken.

Bobsacamano

Badass junkie
Ik vind ook dat je best lol kan hebben op een festival zonder drugs maar laten we allemaal is heel eerlijk zijn. Het heeft niks te maken met geen lol kunnen hebben zonder drugs, maar je weet hoe geweldig je je voelt met dat pilletje "om maar wat te noemen" in je lijf. En ik vind als ik uit ga of een festival pak ik er alles uit mag halen voor mezelf. En daarna gedraag ik me weer lekker.

vanwyngarden zei:
Mijn beste vriendin is heel erg anti-drugs. Ze zou het ooit wel eens willen proberen, maar pas over 3 of 4 jaar. Ik vind het best lastig soms, ik kan haar wel dingen vertellen die ik heb meegemaakt met drugs op, zolang de nadruk dan maar niet bij de drugs ligt. Ze vindt het een naar idee als ze weet dat ik op een avond iets gebruik, omdat ze bang is dat het fout gaat en er gewoon niet van houdt. We hebben vorige week besproken om samen naar een festival in de zomer te gaan en dan zegt ze gelijk dat ze niet wil dat ik drugs ga gebruiken, of in ieder geval niet in haar bijzijn. Ik vind het wel lastig soms, niet dat ik niet een festival zonder drugs kan maar soms kan ik me er aan ergeren wanneer ze zo doet, want ik weet dat ik verstandig ben en dat ze zich geen zorgen hoeft te maken.

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Tsja hoe moet ik hierop antwoorden.....

Laat ik maar kort zeggen , werd door 'vrienden' meegesleept en die aten en rookten echthet hele alfabet op.
Van LSD tot mescaline en zelfs cocaïne en heroïne. Na 1-2 jaar toen de hele groep alles nam namen we het besluit ermee te stoppen voor het te laat is.
Vergeet nooit oud&nieuw we hadden toen alles in overvloed aangezien we bij een dealer soms een week logeerden..
Heb me lesje geleerd , en zelfdiscipline ermee gewonnen om het positief te bekijken.

Nu zitten dezelfde vrienden op universiteit bijna klaar (laatste jaar) , waarvan er 1 werkt in een sleep inn als opvang medewerkster. Zo zie je maar weer dat het niet gelijk einde leven hoeft te zijn , zolang je maar je grenzen niet overtreed.
Ze zijn allemaal goed terecht gekomen gelukkig , verslavingsvrij en op een feestje een keertje gek doen waarom niet?

Het was dus zo open als het maar zijn kon , nu laat iedereen zijn of haar ding doen en confronteren als we het mis zien gaan.

Alleen drank , wiet , mdma , coke , LSD zijn nog spullen waar we nog steeds af en toe uit ons bol mee gaan.

Wat ik lastiger vond was :
Familie en drugs :(

roll-up

familie en drugs is inderdaad ook een verhaal apart.
Mijn vrienden weten van mijn drugs gebruik. Mijn ouders niet.

Een van mijn zussen is een tijdje terug begonnen met 'gek' doen nadat ze 4-Fmp geprobeerd had (En een hele mooie avond gehad had) buiten haar weet niemand in mijn familie wat ik doe.

Mijn ouders wel ooit verteld dat ik blowde af en toe en dat pakte ze goed op (vroegen of alles wel goed ging of ik hulp nodig had enzovoort maar totaal niet boos) denk dat als ze mijn hele verhaal horen het wel anders zou zijn.

Helenas

Bewuste gebruiker
Tijdloos zei:
Wat ik lastiger vond was :
Familie en drugs :(

Laatst was ik naar een feest geweest en mijn vader vroeg of iedereen daar dan aan het blowen was :rolleyes: . Nee zei ik. Mijn moeder zei: als je maar niet aan de pillen gaat, dat zou ik echt erg vinden!!
Dus dat is ook niet meer bespreekbaar..

Van de zomer zag ik mijn nichtje op een festival, aan de xtc. Zij is een jaartje jonger dan ik en dat was wel heel grappig om te zien. Leuk dat we het van elkaar weten en samen geheim houden.

vanwyngarden

Belezen gebruiker
bobsacamano zei:
Ik vind ook dat je best lol kan hebben op een festival zonder drugs maar laten we allemaal is heel eerlijk zijn. Het heeft niks te maken met geen lol kunnen hebben zonder drugs, maar je weet hoe geweldig je je voelt met dat pilletje "om maar wat te noemen" in je lijf. En ik vind als ik uit ga of een festival pak ik er alles uit mag halen voor mezelf. En daarna gedraag ik me weer lekker.
Ja precies dat! Ik hou gewoon pauzes met XTC, maar zo'n festival is dan juist het moment dat ik even lekker wil knallen. En als dat dan niet kan baal ik wel.

Deamon

Bewuste gebruiker
Tripreporter
roll-up zei:
Hallo,

Ik had de vraag hoe jullie omgaan met vrienden en drugs.
Ik personelijk vind drugs ontzettend intressant en ook leuk om te doen (op zijn tijd).
Maar een van mijn beste vrienden is 100% tegen drugs.
Hij is er heel erg op tegen als ik mijn 'avonturen' vertel en hoewel onze vriendschap goed is komt het onderwerp vaak ten sprake en ben bang dat dit vroeg of laat onze vriendschap zou kunnen einigen.
Hij ziet drugs als een ontzettend slecht iets,
Hoewel ik hem vaak probeer te overtuigen dat als je er verandwoordelijk mee omgaat de kans heel klein is dat je in de goot eindigd .
Ook laat ik hem wel eens trip reports lezen van deze site maar dat maakt allemaal niks uit,

Maar hoe gaan jullie er mee om? want ik vind het wel echt vervelend want soms als ik gebruik schiet de gedachte nog wel eens omhoog van, Tja zoveel mensen in mijn omgeving zijn er op tegen en nu terleurstel ik ze eigelijk allemaal. Omdat het voor mij geweldig is. party drugs omdat alles dan geweldig is. En de wat rustigere drugs om even heerlijk tot mezelf te komen.
Maar voor zoveel mensen is het gewoon een zwart gevaarlijk iets.
Ik was ook vrij open over mijn drugsgebruik tegenover de meeste mensen, vooral om ze (te proberen) duidelijk te maken dat mijn leven gewoon normaal doorgaat en omdat ik vind dat verzwijgen (liegen over gebruik) een teken van verslaving is. Maar ook omdat ik vind dat sommige mensen zichzelf tekort doen door te bekrompen te zijn, niet dat ik mensen aan drugs wilden helpen, maar meer dat de meeste mensen in het begin van hun leven een bepaalde visie over sommige dingen ontwikkelen en daar de rest van hun leven star aan vasthouden hoe overtuigend het tegenbewijs ook is.

Mijn ervaring is dat je met wat meer ruimdenkende mensen prima over drugsgebruik kunt praten, maar bij mensen die 100% tegen drugs zijn kun je beter de moeite besparen. Ik heb ze onderzoeken laten zien over verschillende soorten drugs en dus ook alcohol, ik heb ze erop gewezen dat er meer incidenten zijn door alcohol dan alle andere soorten drugs bij elkaar en dat dat niet komt doordat de meeste andere soorten drugs illegaal zijn, aangezien landen met een restrictief drugsbeleid meer verslaafden hebben dan landen met een liberaal drugsbeleid en ik legde ze nog veel meer uit. Soms kreeg ik ze zover dat ze niet anders konden dan toegeven dat ik gelijk had, maar vaker gingen ze totaal niet inhoudelijk op mij in en zeiden ze dingen als: "Dat is verslavenpraat." Uit frustratie heb ik ze er uiteindelijk op een niet al te subtiele manier maar een keer op gewezen dat ik veel meer heb bereikt in mijn leven dan hen, onder andere dat ik een goede baan met vast contract heb en dat zij al enkele jaren werkloos zijn. Sindsdien heb ik het nooit meer over drugs gehad met hun, maar we zijn nog wel gewoon vrienden gelukkig.

Dus mijn advies: Vriendschap is belangrijker dan iemands mening over een bepaald onderwerp. Als een van je beste vrienden 100% tegen drugs is, praat dan gewoon niet over drugs. Het is jammer als mensen niet naar rede willen luisteren, maar uiteindelijk heeft iedereen het recht op een eigen mening. Als je die vriend van jou blijft proberen te overtuigen dat er niets mis is met jouw drugsgebruik, zal dat alleen maar frustratie opleveren voor jullie allebei.

Moestuinier

DF-koning
Tripreporter
In mijn eigen situatie kan ik er makkelijk over praten met vrienden omdat bijna iedereen wel es gebruikt of gebruikt heeft. Bij mensen die niet gebruiken ga ik ze ook niet aansporen naar gebruik en als ze er zelfs niet liever over praten dan respecteer ik dat ook. Elk zijn eigen keuzes maar ik merk wel dat meer en meer mensen die niet gebruiken open staan naar een leuk tripverhaal en het verhaal dan zelf eindigen met "nou leuk ik ga het nooit doen" of "klinkt geweldig mss ooit wel iets om zelf te proberen".

Soms hebben mensen heel slechte ervaringen met drugs en gaan ze zich van de volledige scene en alles er rond afschermen en drugs negatief bekijken. Als je die mensen dan vraagt waarom, zeggen ze "ik ben er gewoon tegen" terwijl er regelmatig onderliggend wel iets niet goed zit met hun mening over drugs.

Een makkelijk voorbeeld met mijn ex vriendin, die wou er 2,5 jaar nix van weten, wende elk verhaal rond drugs af en wilde er niets van weten tot ze op een moment toegaf dat ze iemand voor haar gezicht de grond geeft zien in gaan door een overdosis. Dat beeld is bij haar blijven hangen. Nadien heeft ze dan toch cocaine een kans gegeven omdat ik dat toen wel regelmatig deed. Ze heeft de angst die indertijd gecreeerd werd zo kunnen overwinnen omdat ze zich toch wel opperbest voelde van 1 lijntje zonder al te veel ergs...

MusicIsLife

Wijs gebruiker
Eigenlijk weten al mijn vrienden wel dat ik gebruik. In de meeste van mijn vriendengroepen gebruikt bijna iedereen wel ees iets.
Ik heb ook een vriendengroep waar verder niemand gebruikt. Omdat ik ze al erg lang ken en drugs toen een redelijke rol begonnen te spelen in mijn leven heb ik ze toen maar verteld dat ik dat ook wel eens doe. Ze accepteerden het, hebben me op het hart gedrukt alsjeblieft voorzichtig te zijn en verder hebben we er niet echt meer over gepraat.
Ik heb zelf ook zoiets van: over dat onderwerp praat ik wel met mn andere vrienden.

Van mn familie weet niemand het behalve mijn grote zus. Via haar ex ben ik er ook mee in aanraking gekomen en ze doet het zelf ook heeeeel sporadisch

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Eigenlijk al mijn vrienden, op eentje na gebruiken drugs. Die gast die niet gebruikt is er ook zo eentje die zwaar anti is helaas. Ik ken hem al bijna 20 jaar en hij is jaren mijn beste vriend geweest, maar sinds ik en andere vrienden zijn gaan experimenteren met drugs zijn wij allemaal met hem uit elkaar gegroeid. We zien hem nog wel af en toe, maar veel meer dan een drankje doen of hapje eten zit er niet meer in eigenlijk. Zelf vind ik het jammer om een beste vriend kwijt te zijn, maar ik vind hem zo hypocriet dat ik gewoon niet meer echt de behoefte heb om nog veel energie in hem te steken. Hij is er zo een die zich elk weekend helemaal klem zuipt, maar dan neerbuigend over een jointje doet, laat staan andere middelen zoals MDMA of coke.

Ik moet zeggen dat ik hierdoor wel steeds opener wordt als ik nieuwe mensen ontmoet. Ik zal niet meteen de eerste keer zeggen wat ik allemaal gedaan heb en hoe vaak, maar ik kom er gewoon eerlijk voor uit dat ik wel eens wat gebruik. Is iemand dan anti dan ben ik ook meteen klaar met iemand. Mensen hoeven niet zelf te gebruiken natuurlijk, als ze mij er maar niet voor veroordelen.

roll-up zei:
Of dat er word gezegd. Als jij nog een keer gebruikt ben je ons kwijt.
Begrijpelijk als je hardcore verslaafd bent aan een drug.
Maar als je 1x in de maand iets tot je neemt hoeven zulke dingen toch niet gezegd te worden
Als ik dit zo hoor vraag ik me af of dit nog wel echte vrienden zijn. Al gebruiken ze zelf niet zouden ze jou toch gewoon in je waarde moeten laten. Iedereen moet toch gewoon lekker zelf weten wat hij/zij doet.

Wel snap ik dat ze het niet prettig vinden als je gebruikt waar zij bij zijn, aangezien je dan in een hele andere vibe zit. Daar kun jij als gebruiker best rekening mee houden toch? Wil je naar een feestje waar je gaat gebruiken, kun je ook met andere mensen gaan natuurlijk. Of je zegt van te voren dat je gaat gebruiken op dat feest en dat ze zelf moeten weten of ze dan mee gaan.

Siemen23

Interessante topic,
In mijn vriendengroep zijn er maar +- 3 mensen die ook drugs ( en daarmee bedoel ik harddrugs) gebruiken. Ik hoor wel vaak mijn vrienden er negatief over praten. Als ik dan naar een festival of feetje ben geweest waarin veel drugs gebruikt worden (bv goa\trnce) dan zeggen ze van al die vieze junkies zonder toekomst waarom ga je daar naartoe enz.

Het vreemde is dat als (zo oppervlakkig als ze zijn) ze al die mensen junks noemen en drugs compleet verafschuwen, ik mij om een of andere rede persoonlijk geraakt voel ookal gaat het over drugs in het algemeen of gewoon andere mensen op zon feesjes.
Ik kan mij er dan echt slecht over voelen.
Wat is de mens toch een vreemd wezen :tongueout:

Mensen zonder kennis die ni verder willen kijken als hun neus lang is zijn spijtig genoeg van alle tijden, alleen denk ik wel weer dat het verschil met Onze Noorderburen aanzienlijk groot is. Maarja vrees dat we in belgie nog een lange weg te gaan hebben.

roll-up

Ik gebruik ook niet waar hun bij zijn (wel ooit gedaan)

Mijn ex (Waarmee ik goed bevriend ben)
zei pas nog als je ooit nog eens hard drugs hebt vertel ik het aan je ouders (ontzettend kinderachtig) en sommige vrienden zitten mij echt half te dwingen om te stoppen,
Ik voel me nu alleen maar genoodzaakt om het in geheim te doen.
Ik en een andere vriend in de groep (ook een gebruiker) hebben ookal afgesproken om het woord drugs niet meer op te brengen als wij met anti mensen zijn.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Siemen23 zei:
Mensen zonder kennis die ni verder willen kijken als hun neus lang is zijn spijtig genoeg van alle tijden, alleen denk ik wel weer dat het verschil met Onze Noorderburen aanzienlijk groot is. Maarja vrees dat we in belgie nog een lange weg te gaan hebben.
Je zou het misschien niet denken, maar ook hier in Nederland heerst er nog een gigantisch taboe op drugs en dus ook wiet. Jammer maar de huidige wereldmaatschappij is naar mijn menig enorm geïndoctrineerd door de war on drugs, met alle gevolgen van dien... Legalisatie en acceptatie is waar we met zijn allen naar toe moeten.

roll-up zei:
Mijn ex (Waarmee ik goed bevriend ben)
zei pas nog als je ooit nog eens hard drugs hebt vertel ik het aan je ouders (ontzettend kinderachtig) en sommige vrienden zitten mij echt half te dwingen om te stoppen,
Ik voel me nu alleen maar genoodzaakt om het in geheim te doen.
Ik en een andere vriend in de groep (ook een gebruiker) hebben ookal afgesproken om het woord drugs niet meer op te brengen als wij met anti mensen zijn.
Kun je die mensen dan nog wel als echte vrienden blijven zien? Een echte vriend zou toch ook jouw 'mindere' eigenschappen moeten accepteren en je eventueel helpen erbij, maar je niet in een hoekje drijven.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
De meeste vrienden van mij hebben wel eens drugs gedaan, eigenlijk. Degene die het niet hebben gedaan weten dat ik 't doe en verder prima. Heb ook vrienden gehad die 't met mij voor 't eerst gingen doen. Dan voel ik me echt een bad influence :')
Ben wel blij dat ik het bijna altijd met m'n twee beste vriendinnetjes doe en we allemaal wel over eens zijn om af en toe te doen, in de zomers wat meer, maar niet te vaak. Lijkt me vervelend als je in een vriendengroep zit waar ineens iedereen vaak gaat doen, dan is het toch moeilijker om nee te zeggen als je het zelf eigenlijk niet wil. We gaan vaak naar feestjes zonder iets te gebruiken. Ik ben van ons wel meestal degene geweest die nieuwe drugs wilde uitproberen.
En verder ben ik blij dat m'n vriend ook af en toe drugs doet want stel hij zou er fel op tegen zijn of zo komt dat denk ik uiteindelijk toch als een kloof tussen je in te staan. Drugs gebruikt hebben is toch wel een beetje of je open staat voor ervaringen en dingen durven, en ik denk uberhaupt niet dat ik met iemand zou kunnen daten die niet zo zou zijn.

Susanne

Bewuste gebruiker
Ik heb vrienden die wel en niet gebruiken. Ik heb een vriend die meegaat naar feesten zonder dat hij gebruikt, gewoon omdat hij daar geen behoefte aan heeft. Hij vindt het niet erg als ik wel gebruik maar ik merk wel dat hij het leuker vindt als ik ook niet gebruik. Je zit gewoon op een andere golflengte ofzo, en dat ben ik wel met hem eens. Ik heb ook een vriend die wel veel blowt, en ook superveel over drugs weet maar nog nooit heeft gebruikt. Zijn neef, met wie hij overigens een hele goede band heeft, heeft een drugsprobleem dus hij zit er eigenlijk middenin. Hij vindt dat je beter kan voorkomen dan genezen en kent zichzelf te goed om eraan te beginnen. Hij is wel erg open-minded en we kunnen erg goed praten over drugs en we smoken vaak samen :) Zo heb ik nog wel vrienden die niet gebruiken. Eigenlijk ken ik geen mensen die 100% anti zijn. Ik vermijd mensen met absolute denkbeelden over het algemeen.

Wat wel erg grappig is, is dat ik de autist uit de brugklas tegenwoordig op feesten tegenkom. Hij blijkt ook van drum n bass te houden. Wie had dat gedacht :P

ooscaar

Wijs gebruiker
Mijn vrienden weten af van mijn drugsgebruik, maar het verschilt natuurlijk per persoon in hoeverre ze precies weten wat ik neem en hoe vaak ik iets neem. Het liefst zeg ik het gewoon tegen mensen dat ik wel eens gebruik, maar als ik merk dat zij erg anti-drugs zijn, houd ik liever gewoon mijn mond zodat zij mij niet als een junkie zien.

Toch ben ik, zoals Zero ook al aangeeft, geneigd om niet met mensen om te gaan die erg anti-drugs zijn. Ik vind het ergens toch erg arrogant om te denken dat je als buitenstaander mij kunt bestempelen als een onverantwoordelijk persoon ten overstaan van iedereen, omdat ik meer open sta voor nieuwe ervaringen dan anderen. Ik snap niet hoe je het drugsgebruik van anderen af kunt keuren terwijl je wel zelf (veel) alcohol drinkt. Toen ik net begon met wel eens drugs gebruiken hield ik het nog wel gewoon stil, maar nu ben ik er eigenlijk veel opener over. Ik zie niet zo goed in waarom mensen dit niet zouden mogen weten. Ik ga me niet voordoen als iemand die ik niet ben tegenover vrienden. Tegenover vreemdelingen en zeker familie ben ik hierin uiteraard een stuk terughoudender.

Als ik aan het daten ben met iemand dan breng ik vroeg of laat ook wel terloops het onderwerp drugs naar voren door bijvoorbeeld er terloops een grapje over te maken of het over het drugsgebruik van anderen te hebben. Dan weet je snel genoeg hoe de vork in de steel zit. Ik heb nog nooit iemand getroffen die anti-drugs was. Waarschijnlijk heeft zo iemand ook zodanig een ander karakter dan ik dat ik zo iemand veel minder snel zou aanspreken.

Eigenlijk vind ik mensen die anti-drugs zijn en drugsgebruikers negatief bestempelen goed te vergelijken met religieuzen die mensen proberen te bekeren en andersdenkenden veroordelen. Geloof wat je wilt geloven en laat ieder ander lekker in zijn waarde, respecteer de ander. Dat ligt zo ook met drugsgebruik natuurlijk. Ieder volwassen persoon kan zelf wel beslissen wat hij of zij neemt of niet neemt. Je mag pas je mond opentrekken en gaan oordelen als drugsgebruik uit de hand dreigt te lopen.

Naar mijn mening is het dus echt een kwestie van iedereen in zijn waarde laten. Als je niet accepteert dat ik wel eens (verantwoordelijk) drugs gebruik, dan accepteer je me volgens mij sowieso niet om wie ik ben. Als ik nu aan die specifieke mensen denk die echt het drugsgebruik van anderen niet accepteren, zijn dat dezelfde mensen die ook bij andere onderwerpen continu zitten te generaliseren. Dan heb ik gewoon niet echt behoefte om met hen om te gaan :P

Susanne

Bewuste gebruiker
Haha precies dit dus^ ik stoor me aan alle mensen met te 'stellige' overtuigingen, nieteens zozeer religieuzen. Gewoon alle close-minded mensen of mensen die denken te mogen oordelen

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Inderdaad! Iedereen moet gewoon lekker kunnen doen waar hij/zij zin in heeft. Hoewel mensen drugs gebruiken overwegend open-minded zijn, ken ik ook genoeg gebruikers waarbij je moet verantwoorden als je niet gebruikt of iets anders dan zij.

ooscaar

Wijs gebruiker
Ja, voor de duidelijkheid, ik maak de vergelijking met mensen die op religieus vlak een ander proberen te overtuigen. Ook gewoon ieder ander die close-minded is dus (religieuzen zijn lang niet altijd close-minded!) Ik heb wel eens mensen gehoord die dan helemaal lekker gingen omdat ze voor de eerste keer xtc gebruikten en het dan als storend ervaren om twee homo's samen te zien, en dan hebben ze 'geestverruimende middelen' op :tearsofjoy: Ook drugsgebruikers zijn af en toe erg close-minded. Ik daarentegen kan me er erg aan storen als mensen zo oordelen over anderen. Vermoeiend is dat :rolleyes:

Bobsacamano

Badass junkie
Ik heb wel wat gebruikers om me heen die redelijk flippen als ik zeg dat ik trippen de shit vind. Die vinden dat super gevaarlijk en belachelijk blablabla.

ooscaar

Wijs gebruiker
Als er een categorie drugs is die ik per definitie verstandig om te gebruiken vind zijn het wel tripmiddelen. Daar valt juist een hoop van te leren. Van een lijn pep word je niet veel wijzer. Tripmiddelen zijn ook over het algemeen (relatief) onschadelijk. Lekker kortzichtig om dat dan af te keuren als je wel andere drugs neemt :tearsofjoy:

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
ooscaar zei:
Als er een categorie drugs is die ik per definitie verstandig om te gebruiken vind zijn het wel tripmiddelen. Daar valt juist een hoop van te leren. Van een lijn pep word je niet veel wijzer. Tripmiddelen zijn ook over het algemeen (relatief) onschadelijk. Lekker kortzichtig om dat dan af te keuren als je wel andere drugs neemt :tearsofjoy:
Hoewel ik het in de basis met je eens ben, schuilen er toch ook wel wat vooroordelen in wat je zegt. Volgens mij is dat ook helemaal niet erg hoor, ik denk dat iedereen wel eens vooroordelen heeft. Uiteindelijk ontkom je er ook niet aan, aangezien vooroordelen vaak door cultuur worden overgebracht. Belangrijk is het om je er bewust van te zijn en toch altijd open blijven staan voor de mening van een ander.

ooscaar

Wijs gebruiker
Psychedelibee zei:
ooscaar zei:
Hoewel ik het in de basis met je eens ben, schuilen er toch ook wel wat vooroordelen in wat je zegt. Volgens mij is dat ook helemaal niet erg hoor, ik denk dat iedereen wel eens vooroordelen heeft. Uiteindelijk ontkom je er ook niet aan, aangezien vooroordelen vaak door cultuur worden overgebracht. Belangrijk is het om je er bewust van te zijn en toch altijd open blijven staan voor de mening van een ander.
Je wilde een post eerder van mij citeren neem ik aan? Ik geef je wel gelijk, iedereen is in zekere mate bevooroordeeld. Het feit dat ik mijn voorbeeld met religieuzen begin die willen bekeren bewijst dat al een beetje ja. Ik had niet snel de vergelijking andersom gemaakt denk ik, terwijl dat net zo goed kan natuurlijk.

Als voorbeeld kennen jullie wel misschien die impliciete associatie tests. Daaruit blijkt toch ook wel dat iedereen in zekere mate bevooroordeeld is. Het ligt er aan wat je daar vervolgens mee doet natuurlijk. Het is erg belangrijk om altijd open te blijven staan voor andere mening plus een gezonde hoeveelheid zelfreflectie. Terug naar het topic snap ik ook heel goed waarom mensen niets moeten hebben van een ander zijn drugsgebruik. Als het je al aan zelfreflectie onbreekt heb je dan je vrienden ten minste nog die je confronteren. Dat ik hun gedachte snap betekent overigens niet dat ik dit gedrag niet arrogant vind :mrgreen: Iedereen kan ten slotte zelf wel beslissen wat hij wel of niet neemt.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Nee hoor, wilde precies die post citeren. Niet omdat ik het niet met je eens ben, maar omdat bewoording als per "definitie verstandig" ook een zekere mate van oordeel in zich heeft. Iets heel zwart wit zeggen is al snel bevooroordeeld aangezien veel dingen in het leven zo genuanceerd liggen dat het in werkelijkheid nooit zo zwart wit gesteld kan worden.

En inderdaad je eerdere post over religieuzen die andere willen bekeren heeft ook bepaalde aannames en dus vooroordelen in zich, maar dat neemt niet weg dat het wel een goed voorbeeld is aangezien iedereen wel direct snapt wat je bedoelt.

ooscaar zei:
Het ligt er aan wat je daar vervolgens mee doet natuurlijk. Het is erg belangrijk om altijd open te blijven staan voor andere mening plus een gezonde hoeveelheid zelfreflectie.
Dit is ook precies mijn mening, wees je bewust van je eigen tekortkomingen en luister naar wat een ander te zeggen heeft. Sommige mensen zien het als een zwakte als ze dan uiteindelijk hun mening moeten bijstellen naar die van iemand anders, maar ik vind het juist een kracht als je dat kunt.

ooscaar

Wijs gebruiker
Psychedelibee zei:
Sommige mensen zien het als een zwakte als ze dan uiteindelijk hun mening moeten bijstellen naar die van iemand anders, maar ik vind het juist een kracht als je dat kunt.
Exact, dat is helemaal waar.

Met mijn andere post bedoelde ik eigenlijk ook meer dat het gebruik van hallucinogenen gemiddeld genomen verstandiger (of misschien beter: leerzamer) dan andere middelen. Per definitie verstandig is het niet nee. Je kunt veel te potente rc's op het blote oog afwegen. Dat is bijvoorbeeld wel heel onverstandig en dat kun je ook doen met hallucinogenen ja :)

Fool

Badass junkie
Ik kan me ook best gevallen indenken waarin het gebruik van klassieke psychedelica echt niet verstandiger is dan een lijntje pep hoor. :wink:

ooscaar

Wijs gebruiker
Fool zei:
Ik kan me ook best gevallen indenken waarin het gebruik van klassieke psychedelica echt niet verstandiger is dan een lijntje pep hoor. :wink:
Jaaa daarom, niet per definitie :) Ik verwoordde me nogal onhandig toen ik dat zei haha. Als je goed voorbereid gebruikt zijn psychedelica meestal wel verstandiger/leerzamer.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
ooscaar zei:
Aan de andere kant.. Als je psychisch niet stabiel bent lijkt het mij qua effect juist veiliger om stimulerende middelen te nemen, omdat je je daarvan meestal 'gewoon goed' van gaat voelen, en bij trippen kan je nog wel eens flink gaan freaken omdat het deurtjes opentrekt waar je op dat moment nog niet klaar voor bent.
Ik vind dat je voor truffels/paddo's toch nog wel een beetje stevig in je schoenen moet staan en er echt klaar voor moet zijn wil je dat gaan gebruiken.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Trouwens mijn studievriendinnen, daarvan hebben de meesten ook wel eens wat gedaan, maar 1 vriendin die gebruikt niks. Ze vindt het geen probleem als wij dat wel doen en we zijn wel eens naar feestjes geweest dat de helft iets gebruikte en de andere helft niet. Dat vind ik best wel tof en gezellig van haar, maar ze heeft ook wel eens gezegd dat als er drugs gebruikt wordt op een feestje (door ons of andere vriendinnen van haar) dat het feest dan zo 'in het teken van' drugs staat. Het is constant van: merk je al wat, ik ga lekker, het is nu weer wat minder.. En daar heb ik later nog wel regelmatig aan gedacht en kan ik me ook best in vinden.. Dat maakt het toch wat minder leuk als je als enige/een van de weinigen bent die niet iets gebruikt en daar ook niet zo geïnteresseerd in bent. En dan vind ik het eigenlijk jammer van mezelf voor haar dat ik daar ook zo aan mee doe :tongueout: Want uiteindelijk draait het toch ook om het leuke feestje!

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Dat het feest zo in het teken van het gebruik gaat staan herken ik wel en kan me voorstellen dat het niet heel leuk is voor iemand die niet gebruikt. Ik zelf heb dat vooral wanneer ik iets nieuws gebruik. Als ik iets al vaker heb gedaan draait het steeds meer om de gezelligheid en probeer ook minder aandacht aan de drugs te geven wanneer ik met mensen ben die niet gebruikt hebben.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Ja idd. Mja, als ik met vrienden uit ben en als enige geen drugs gebruik vind ik het juist alleen maar hartstikke leuk. Ik stoor me er zelf dan weer niet zo aan, maar misschien ook meer omdat ik weet hoe ze zich dan voelen.

LoveQuality

Bewuste gebruiker
Dat is heel herkenbaar ZERO- :wink:

Als ik een avond niet gebruik en een deel van mijn vrienden wel, dan stoor ik me er ook niet aan.
Dan komen ze naar mij en zeggen "oooh, dit voelt zoo lekker" en dan kan ik me daar in vinden en ben ik blij voor hun omdat ik weet hoe het voelt.

Maar dan zijn er mensen die zich totaal niet interesseren in drugs en die hebben er ook niks aan als je zegt "ooo ik ga zo lekker" :) Zij kunnen er zich ook totaal niets bij voorstellen :)

Deamon zei:
Mijn ervaring is dat je met wat meer ruimdenkende mensen prima over drugsgebruik kunt praten, *****: "Dat is verslavenpraat." *****

Ik doe indentiek hetzelfde, als iemand mij vraagt of ik drugs gebruik zeg ik gewoon ja en probeer ze uit te leggen dan alcohol levens kapot maakt waar wiet een leven kan redden...

Closeminded mensen zeggen dan gewoon "dat is verslavingspraat" of "je bent al verblind door uw verslaving".. Dan stop ik meteen met discussieren en verwijs naar mijn alcoholverslaafde vader :smilingimp:

Iedereen heeft recht op een mening? Niet als je die mening niet kan ondersteunen met echte argumenten ipv fictieve propaganda uit de jaren 70... dan is het geen mening meer en ben je heel dom bezig... Vergelijk het met mensen die de holocaust ontkennen (is ook een mening maar slaat nergens op).

Bovenaan