Vraag over dosering XTC

juist

Newbie
Hoi iedereen! Na veel forums te hebben gelezen nog steeds niet helemaal erover uit hoe en wat mbt dosering. Ik ben niet mega ervaren met drugs, ik heb 3 keer eerder xtc gebruikt, waarvan 1 keer in combinatie met 6apb (ook wel eens coke gebruikt, maar dat lijkt me minder relevant voor deze vraag). Beide keren xtc ben ik begonnen met een kwartje en toen telkens een kwartje bijgenomen tot ik op 1,25-2,25 pil zat. Ik heb ze toen niet (zelf) getest, dus weet de sterkte er niet van. Beide keren ging ik erg lekker, wel aan t einde erg onrustige kaken maar dat stoorde me niet heel erg. 6-apb (150mg) ging ik ook heel goed op, maar ik had wel een heel kutte comeup (heel misselijk en spugen enzo). Ik vond dat toen al niet heel fijn, maar dat was op een buitenfestival dus daar kon ik nog de bosjes opzoeken haha. Op een gegeven moment was de 6apb uitgewerkt en wilde ik nog door, toen heb ik op advies van een ervaren vriend een halfje x bijgenomen. Nu ga ik gebruiken op een binnenfestival, en heb ik niet zo heel veel zin om de boel onder te kotsen. De testservice zegt dat deze specifieke pillen gemiddeld 160mg zijn, maar wel heel erg verschillen per pil (tussen 100-195). Ik twijfel nu of ik moet beginnen met een kwartje, 1/3 of een halfje? En dan met name of een halfje niet te veel is voor een begindosis voor mij & voor een nare comeup gaat zorgen. Ik wil wel lekker hard gaan verder.

Ik ben een vrouw, 21 jaar oud en ong 69 kilo.

Miraculeus

Bewuste gebruiker
Hoe je come-up is hangt van veel dingen af, sommigen hebben er altijd veel last van, anderen niet, heeft ook te maken met wat je gegeten hebt en hoe lang van tevoren, kortom, dat kan altijd anders uitpakken, dosis is daarbij niet zo heel bepalend.
Daarnaast hangt veel af van set en setting en als je geen idee hebt of je pil 100 of 195 mg MDMA bevat kun je niet secuur doseren. Dan ligt het eraan of je risico wilt nemen of liever aan de veilige kant blijft.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Hoe meer MDMA je neemt des te meer bijwerkingen je krijgt. De beste ervaring krijg je door de dosis goed te plannen en te stoppen als het uitwerkt. Dat is lastig omdat je flinke cravings kunt krijgen. Maar zo voorkom je wel nare bijwerkingen zoals kaakschaatsen, chagrijnigheid en een dikke kater.

De optimale dosis is niet hoger dan 160 milligram MDMA.HCl per avond. Met een hele xtc-pil zit je al snel boven die dosis aangezien een pil gemiddeld 166 milligram MDMA(-base) bevat (wat overeenkomt met 198 milligram MDMA.HCl).

Ik zou ook zeker niet vaker bijpakken dan 1 keer. Hoe vaker je bijpakt des te meer last je krijgt van tolerantie, en daarmee rebound-effecten. Dat betekent dus meer last van bijwerkingen en minder gewenste effecten.

Het nadeel is dan dat je op een specifiek moment op de avond even streng tegen jezelf moet zijn en zeggen: 'nee, dit was het alweer. Ik kan geen MDMA meer bijpakken.' Ik probeer dat moment meestal voor te zijn door alvast een 2C-B'tje te nemen :tearsofjoy:

Sally Tessio

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Als je 'lekker hard' wil gaan is MDMA niet het juiste middel om te gebruiken. MDMA is een entactogeen, de bedoeling van het middel is dat je in een staat van euforie belandt waarin je emotionele connectie en het fysieke contact met anderen versterkt aanvoelen. De voornaamste reden dat men MDMA associeert met 'hard gaan' is dat er in de praktijk veel te hoge doseringen worden gebruikt en daardoor de stimulerende werking die het middel ook heeft buitenproportioneel versterkt wordt ten opzichte van de andere plezierige symptomen. Als dat is waar je naar op zoek bent, dan kun je beter experimenteren met een pure stimulant.

Als je MDMA wilt gebruiken zoals de drug bedoeld is, dan kun je in het vervolg het beste je MDMA laten testen om te weten wat de daadwerkelijke hoeveelheid pure MDMA in de pil is. Vaak zitten er wat andere niet-schadelijke stofjes in de pil, waardoor het gewicht van de pil niet representatief is voor de daadwerkelijke hoeveelheid pure MDMA die aanwezig is in de pil. Je weet op die manier tevens zeker dat je niet één van de paar doden bent die jaarlijks vallen door een gevaarlijke stof die in sommige pillen wordt gevonden, zoals PMA of PMMA. De kans dat dit je overkomt is miniem, maar zekerheid hebben dat je niet de pijp uitgaat is altijd fijn.
Als je eenmaal weet hoeveel werkzame stof MDMA er in je pil zit, dan is de richtlijn om in totaal 1 tot 1.5 milligram MDMA voor elke kilo lichaamsgewicht te nemen. Voor een vrouw met een (afgerond) gewicht van 70kg valt dit dus in de range van 70-105mg MDMA. Als je bang bent dat je hierdoor niet hard genoeg uit je plaat kunt gaan, dan zou ik eerder aanraden met een middel als speed te gaan experimenteren. De werking daarvan is meer voor dat doel bedoeld.

Laatst bewerkt:
Bovenaan