Verslaving weed

Hallo,
Aangezien er een topic is met verslaving ben ik ook wel bereid om mijn verslaving hier te delen.
Ik ben toen ik 18 werd begonnen met weed roken. Ik kwam in aanmerking met weed door mijn nicht. Altijd als ik bij haar kwam chillen dan nam ik een paar trekjes van haar joint.
Toen die tijd kon ik nog niet zoveel hebben. Ze had haze en bij het 3e trekje werd ik al mega stoned. Toen ik 19 was leerde ik de vader van mijn kind kennen (Ondertussen mijn ex.)
Hij blowde elke dag wel 5 of 6 jointjes op een dag. Ik ben met hem mee gaan blowen en zo ben ik er verslaafd aan geraakt. 2 jaar later werd ik zwanger en toen dacht ik nu moet ik ermee stoppen. Het is me gelukt om ermee te stoppen. Toen mijn kind 2 jaar oud werd begon ik weer drang te krijgen om even een avondje zen te zijn en even weg te zijn van de wereld. Ik heb dit gedaan. Achteraf mega dom want nu ben ik weer verslaafd. Ik rookte eerder toen mijn kind 2 jaar oud was tot aan ongeveer 4 of 5 maanden geleden alleen in de weekenden in de avond 2 jointjes en door de weeks kon ik er prima vanaf blijven. Maar ik heb paar maanden geleden 1 keer door de weeks een jointje gerookt en dat was de domste set ever! Nu rook ik elke avond 1 jointje en ik wil hier vanaf. Ik ben moeder en heb een verantwoordelijkheid, maar kan ook geen hulp vragen wegens privé omstandigheden. Ik zit een beetje vast.. Vandaag is het maandag en ga ik weer proberen na 4 pogingen om het niet meer door de weeks te doen. Ik ben benieuwd hoelang ik het volhoud.

Hippie Langwaus

DF-koning
Ik ben zelf ook verslaafd aan cannabis en vind het moeilijk om niet elke dag te blowen. Ik ga het vandaag weer proberen om niet te blowen en mag pas donderdagavond weer blowen van mezelf. Dus dat is maar 4 dagen mezelf beheersen.

Bij mij helpt het om iets anders te doen i.p.v. blowen, wanneer de neiging erg aanwezig is. Een pot thee drinken bijvoorbeeld.

Succes met minder blowen!

_shikantaza

Badass junkie
Hallo,
Aangezien er een topic is met verslaving ben ik ook wel bereid om mijn verslaving hier te delen.
Ik ben toen ik 18 werd begonnen met weed roken. Ik kwam in aanmerking met weed door mijn nicht. Altijd als ik bij haar kwam chillen dan nam ik een paar trekjes van haar joint.
Toen die tijd kon ik nog niet zoveel hebben. Ze had haze en bij het 3e trekje werd ik al mega stoned. Toen ik 19 was leerde ik de vader van mijn kind kennen (Ondertussen mijn ex.)
Hij blowde elke dag wel 5 of 6 jointjes op een dag. Ik ben met hem mee gaan blowen en zo ben ik er verslaafd aan geraakt. 2 jaar later werd ik zwanger en toen dacht ik nu moet ik ermee stoppen. Het is me gelukt om ermee te stoppen. Toen mijn kind 2 jaar oud werd begon ik weer drang te krijgen om even een avondje zen te zijn en even weg te zijn van de wereld. Ik heb dit gedaan. Achteraf mega dom want nu ben ik weer verslaafd. Ik rookte eerder toen mijn kind 2 jaar oud was tot aan ongeveer 4 of 5 maanden geleden alleen in de weekenden in de avond 2 jointjes en door de weeks kon ik er prima vanaf blijven. Maar ik heb paar maanden geleden 1 keer door de weeks een jointje gerookt en dat was de domste set ever! Nu rook ik elke avond 1 jointje en ik wil hier vanaf. Ik ben moeder en heb een verantwoordelijkheid, maar kan ook geen hulp vragen wegens privé omstandigheden. Ik zit een beetje vast.. Vandaag is het maandag en ga ik weer proberen na 4 pogingen om het niet meer door de weeks te doen. Ik ben benieuwd hoelang ik het volhoud.
Ja, herkenbaar. 1tje en dan is het weer gedaan met maat houden. Vraag eens bijnje huisarts of hij of zij iets voor je kan doen of regelen. En anders zijn er ook nog meeting (zie mijn handtekening).

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Hallo,
Misschien niet wat je wilt horen:

Niet deels stoppen, niet alleen nog in het weekend, maar helemaal stoppen. Doe je het in het weekend of op andere speciale gelegenheden, dan zal het altijd weer overvloeien naar dagen dat je met jezelf af hebt gesproken het niet te doen. Dat is de listige wiet geest. Die heeft geen enkel probleem jou te overtuigen dat het oké is om "uitzonderingen" te maken.

Helemaal stoppen klinkt eerst als veel moeilijker dan deels stoppen, omdat het zo definitief is. In werkelijkheid is het echt 100 keer makkelijker zo. Na een paar weken tot een maand voel je de drang niet meer. Na een paar maanden denk je er letterlijk niet meer aan. Terwijl je met minderen straks jaren, decennia verder bent en de wiet jou nog steeds controleert.

Heb ook geprobeerd te minderen. 50 keer, 100 keer, misschien nog meer. Het is een illusie, het gaat niet gebeuren. Zo houdt het je in zijn greep.

Helemaal stoppen is niet moeilijk, maar je moet even die definitieve beslissing maken.

Zeehond

Badass junkie
Ik zit een beetje vast.. Vandaag is het maandag en ga ik weer proberen na 4 pogingen om het niet meer door de weeks te doen. Ik ben benieuwd hoelang ik het volhoud.
Even los van je verslaving aan weed schrijf je in andere topics ook over veelvuldig gebruik van xtc/mdma, 3-mmc gebruik en heb je volgens mij afgelopen weekend nog lsd gebruikt. Is er niet meer aan de hand dan wat je schrijft?

Damius

Bewuste gebruiker

Niet deels stoppen, niet alleen nog in het weekend, maar helemaal stoppen. Doe je het in het weekend of op andere speciale gelegenheden, dan zal het altijd weer overvloeien naar dagen dat je met jezelf af hebt gesproken het niet te doen. Dat is de listige wiet geest. Die heeft geen enkel probleem jou te overtuigen dat het oké is om "uitzonderingen" te maken.

Helemaal stoppen klinkt eerst als veel moeilijker dan deels stoppen, omdat het zo definitief is. In werkelijkheid is het echt 100 keer makkelijker zo. Na een paar weken tot een maand voel je de drang niet meer. Na een paar maanden denk je er letterlijk niet meer aan. Terwijl je met minderen straks jaren, decennia verder bent en de wiet jou nog steeds controleert.

Heb ook geprobeerd te minderen. 50 keer, 100 keer, misschien nog meer. Het is een illusie, het gaat niet gebeuren. Zo houdt het je in zijn greep.

Helemaal stoppen is niet moeilijk, maar je moet even die definitieve beslissing maken.
Helemaal eens met bovenstaande redeneerlijn. Je zult jezelf veel tijd en moeite besparen door er voor bepaalde tijd een streep onder te zetten. Je zit dan niet continu met jezelf in onderhandeling. Misschien werkt een termijn goed: bijvoorbeeld een jaar. Dat is niet ‘voor altijd’ en daarmee minder spannend / definitief. Wel voldoende lang om nieuwe herinneringen over de huidige patronen heen te leggen.

En helaas: eens verslaafd is wat mij betreft altijd verslaafd - voor dat betreffende middel dan.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Helemaal eens met bovenstaande redeneerlijn. Je zult jezelf veel tijd en moeite besparen door er voor bepaalde tijd een streep onder te zetten. Je zit dan niet continu met jezelf in onderhandeling. Misschien werkt een termijn goed: bijvoorbeeld een jaar. Dat is niet ‘voor altijd’ en daarmee minder spannend / definitief. Wel voldoende lang om nieuwe herinneringen over de huidige patronen heen te leggen.

En helaas: eens verslaafd is wat mij betreft altijd verslaafd - voor dat betreffende middel dan.
Dat is misschien wel een mooie middenweg ja. Voelt wat minder definitief, maar na een jaar geen wiet voel je wel hoeveel fijner dat is, hoeveel helderder je bent. En hoeveel geld je bespaart, ook niet onbelangrijk.

Enige valkuil die ik daarbij kan zien, is dat mensen die heel erg van wiet houden dan toch in hun achterhoofd houden "dan mag ik weer". Zeker als het eind van dat jaar in zicht komt. Terwijl als je helemaal definitief stopt, dat er helemaal niet is en je hoofd je daar dan ook niet meer mee gaat lastig vallen.

Damius

Bewuste gebruiker
Even los van je verslaving aan weed schrijf je in andere topics ook over veelvuldig gebruik van xtc/mdma, 3-mmc gebruik en heb je volgens mij afgelopen weekend nog lsd gebruikt. Is er niet meer aan de hand dan wat je schrijft?
Oh, goede. Ik lees nu idd ook over maandelijks xtc en sinds kort ook 3mmc gebruik.
@Drugsmatties je bent zo langzamerhand aan het toe werken naar een roesverslaving. Goed om eens te googelen op die term en daarnaast om voor jezelf eens na te gaan wat dit escapistische gedrag veroorzaakt.

ljuv

DF-koningin
Hoi allemaal - ik zit de afgelopen weken ook weer enorm te kloten met dit “probleem”. Hoewel het voor mij wel een minder probleem-probleem is want ik heb (veul) minder verantwoordelijkheden en merk weinig negetieve gevolgen. Maar feit blijft dat mijn vriend en ik weer makkelijk elke avond een jonkootje opstaken, in welke context dan ook (al onze vrienden blowen zich ook de tering dus das een mooi excuus).

Elke keer als we regels verzonnen (om de dag, alleen het weekeind, alleen als we gesport hebben) verzon een van ons wel weer een excuusje en trok de ander mee. Daarom ben ik wel in de overtuiging: het is alles of niets. We stoppen nu zeker een maand helemaal, en kijken dan weer ffkes verder. Maar eerlijk gezegd weet ik onze conclusie wel al een beetje: lekker laten legge.
Ben pas afgelopen woensdag begonnen dus durf er nog niet al te veel over te zeggen, maar so far so good. Best makkelijk eigenlijk… behalve gisteren want toen was ik brak😂

M’n boodschap vooral: ik denk dat het makkelijker is om gewoon echt streng te zijn dan je in te houden en je gebruik te beperken. Dus eigenlijk… stop ook voor een bepaalde tijd met die weekeinden.

Woepsie sorry Mindless. Maar EXACTTTTT dit dus.
Bijkomstig voordeel: je hebt het ook niet meer in huis. Eerlijk - ik heb er op zondag na 0 keer aan gedacht. Toen ik die vage afspraken had, was het elke avond een strijd in m’n hoofd (ja maar boeie - morgen weer een dag - ik heb hoofdpijn - ik heb zo hard gewerkt - het heeft geen invloed op m’n leven - blablabla bullshit!)

Dios mio ik kan mezelf wel voor m’n kop slaan: DIT IS ZO HERKENBAAR WAAROM BEN/WAS IK ZO EIGENWIJS.

En los van de wiet: Gun jezelf meer dan vluchten in middelen. Echte rust, ontspanning en geluk krijg je door je problemen bij de roots aan te pakken. Mdma gebruik op zo’n frequente basis echt echt niet, 3mmc ook nie… en wiet ook niet. You got this momma❤️

Nee van het weekend schreef ik over de LSD in een ik vorm, maar een vriend van me heeft LSD gebruikt niet ik.. Ik vind LSD niet mijn soort drugs.. Ik heb nog maar 1 keer 3mmc gehad en dat was vorig jaar dec en XTC wel te vaak gehad idd

ljuv

DF-koningin
Wegens prive omstandigheden kan ik geen professionele hulp krijgen. Dat is te riskant
Duidelijk wil je hier niet over uitwijken, want exact dit zei je al, maar heb je de opties al eens onderzocht met je huisarts?

Dat betekent dat ik aannames ga doen over je beweegredenen: Een wietverslaving wordt heel vaak niet eens behandeld bij de verslavingszorg… Je wordt niet ineens aan je kraag weggehaald en in een kliniek gestopt. Heel soms kun je ambulante hulp krijgen. Maar meestal krijg je gewoon hulp van je huisarts. Waar deze sowieso bij kan helpen, is het onderzoeken van de reden waarom je wiet en mdma misbruikt en daaraan werken. Er bestaat ook zo iets als geheimhoudingsplicht, dus het is niet dat ineens je hele omgeving wordt ingelicht natuurlijk. Ik kan me ook voorstellen dat je als alleenstaande ouder bang bent bij je kind(eren) weggehaald te worden. Hoe dit zit, weet ik niet. Ik ken geen ervaringsdeskundigen in eenzelfde situatie. Een arts kan natuurlijk gewoon een melding maken wanneer deze denkt dat jij met je misbruik niet meer voor je kind(eren) kan zorgen. Ik betwijfel echter of dat met jouw verhaal ook zo zal zijn.

Dat gezegd hebbende kun je het natuurlijk eerst lekker zelf proberen, want dat kan pri-ma. Zeker met wiet. Alleen vind ik deze reactie wel een beetje zorgwekkend:
Nee van het weekend schreef ik over de LSD in een ik vorm, maar een vriend van me heeft LSD gebruikt niet ik.. Ik vind LSD niet mijn soort drugs.. Ik heb nog maar 1 keer 3mmc gehad en dat was vorig jaar dec en XTC wel te vaak gehad idd
Het klinkt of je hier bezig bent met goedpraten/ je problemen niet erkennen. Als je dat niet kan, wordt het ook moeilijk om aan je problemen te werken.

OtherShore

Badass junkie
Vandaag is het maandag en ga ik weer proberen na 4 pogingen om het niet meer door de weeks te doen.
Wegens prive omstandigheden kan ik geen professionele hulp krijgen.
Aangezien je al meerdere keren zonder succes geprobeerd hebt om te minderen, kan ik me voorstellen dat je professionele hulp nodig hebt om te minderen/stoppen. Als je er alleen niet uitkomt maar professionele hulp afwijst kan ik me voorstellen dat je, zoals je zelf al zegt, ‘vast’ komt te zitten.

Je hebt blijkbaar bepaalde bezwaren of angsten rondom professionele hulpverlening, maar ik weet vrijwel zeker dat we je daarover gerust kunnen stellen. Hulp zoeken is een positieve stap waar je niet voor afgestraft zult worden. Dus ik zou toch overwegen om zonder in details te treden iets meer over je situatie te vertellen. Dan kunnen we je specifiek helpen met de bezwaren en angsten waar jij mee zit.

Wellicht vind je intussen dit topic alvast interessant, want deze dame verkeerde in een situatie die vergelijkbaar is met die van jou.

Raoul_Duke

Experimenterende gebruiker
Ik heb in het verleden jarenlang dagelijks een aantal joints gerookt, maar vond het op een gegeven moment genoeg en ben toen in een keer gestopt.
Wel een paar weken wat lastiger de slaap kunnen vatten en last van verveling, maar gelukkig geen lichamelijke klachten of iets dergelijks gehad.
Ik heb toen een paar jaar geen joint aangeraakt.
Daarna wel weer incidenteel een jointje roken, vaak in combinatie met iets anders (kratom of een RC), maar hooguit een keer of vijf per maand.
Ben daar wel gelukkig mee, want ik besef dat het niet iedereen zo makkelijk zal vallen.
Ik bedoel vooral te zeggen dat als je op termijn weer heel beperkt wilt roken, het volgens mij alleen gaat lukken als je eerst een aantal maanden helemaal stopt. Daarna voelt het alleen in het weekend roken als een bonus, terwijl het anders waarschijnlijk als een straf voelt dat je niet doordeweeks mag roken.
Dan natuurlijk wel belangrijk om niet opnieuw in de valkuil te vallen om doordeweeks te roken (niet direct iets mis mee, maar wel in jouw situatie).

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik heb in het verleden jarenlang dagelijks een aantal joints gerookt, maar vond het op een gegeven moment genoeg en ben toen in een keer gestopt.
Wel een paar weken wat lastiger de slaap kunnen vatten en last van verveling, maar gelukkig geen lichamelijke klachten of iets dergelijks gehad.
Ik heb toen een paar jaar geen joint aangeraakt.
Daarna wel weer incidenteel een jointje roken, vaak in combinatie met iets anders (kratom of een RC), maar hooguit een keer of vijf per maand.
Ben daar wel gelukkig mee, want ik besef dat het niet iedereen zo makkelijk zal vallen.
Ik bedoel vooral te zeggen dat als je op termijn weer heel beperkt wilt roken, het volgens mij alleen gaat lukken als je eerst een aantal maanden helemaal stopt. Daarna voelt het alleen in het weekend roken als een bonus, terwijl het anders waarschijnlijk als een straf voelt dat je niet doordeweeks mag roken.
Dan natuurlijk wel belangrijk om niet opnieuw in de valkuil te vallen om doordeweeks te roken (niet direct iets mis mee, maar wel in jouw situatie).
Ben meermaals meerdere maanden gestopt en dan opnieuw begonnen: dat ging altijd weer terug naar hoe het was. Nu 2 jaar geleden definitief gestopt en ik weet zelfs nu - ondanks dat ik helemaal geen trek heb naar wiet - niet of ik het zo weer even 1 keertje zou kunnen doen zonder weer terug te gaan naar hoe het was. Want wiet heeft altijd mijn gedachten veranderd (een extra dagje kan ook wel, het is allemaal niet zo schadelijk, misschien is het juist goed voor me, etc, etc). Waarom zou het dat niet weer gaan doen.

Het is misschien mogelijk, maar tegelijk is het ook nogal een risico dat iemand neemt om het toch weer een keertje te proberen. Daarnaast, waarom überhaupt weer proberen? Wat is de meerwaarde? 5 keer per maand/1 keer per week vind ik trouwens ook nog niet zo weinig. Dan is het nooit uit je systeem. Je merkt het bewust misschien niet, maar met die frequentie legt het al dat laagje wazigheid over alles heen dat nooit de tijd heeft om helemaal te verdwijnen (in mijn ervaring).

Bovenaan