Verslaving, obsessie?

CleanUser

Newbie
Ik ben momenteel een jongen van 20 jaar oud. Ik ben ongeveer 9 maand geleden gestopt met drugs. Ik heb vanaf mijn 16de drugs gebruikt, en ik ben gestopt toen ik 19 was.
Ik heb in deze periode veel wiet gerookt. Ik heb zelf nooit gewoon sigaretten gerookt, ben ik nooit echt van geweest, ik zie het nut daar niet van in.
Ik blowde ongeveer 1 á 2 keer in de week. In de vakantie's wat meer.
Ook gebruikte ik met enige regelmaat XTC. In een bepaald jaar gebruikte ik het minimaal wel maandelijks. Ik heb enkele keren speed gesnoven, en nam wel eens truffels of lachgas.

Ik keek vaak heel erg uit naar het gebruik van drugs, maakte niet uit wat. Wiet wat minder omdat dat wekelijks was. Ik plande dan meestal met wat vrienden iets, of ging naar een feest ergens. Ik heb verder nooit echt het gevoel gehad dat ik ergens aan verslaafd was, het was altijd puur voor de lol. Toen ik stopte had ik verder ook geen moeite ermee.

Ik ben dus nu al een behoorlijk aantal maanden gestopt, en in de eerste maanden had ik daar geen problemen mee. Ik begin er de laatste maanden alleen steeds meer aan te denken. Als ik in de trein zit naar huis, denk ik altijd aan hoe leuk al die keren wel niet waren, en dan plan ik zogenaamd in mn hoofd weer een volgende keer om drugs te gebruiken. Als ik thuis zit besteed ik veel tijd op het internet trip reports lezen, en trip reports schrijven. Ook zoek ik drugs soorten op die ik nog wel eens wil gebruiken.

Ik heb mensen om mij heen alleen belooft te stoppen, dat heb ik dus ook gedaan, alleen ik heb het er de laatste tijd wel moeilijk mee. Ik denk niet dat het echt een verslaving is, want het gaat niet over 1 bepaald type drugs, maar gewoon het plezier wat ik van het gebruiken drugs haal. Ik denk dat het meer een obsessie word, maar het gaat wel heel ver. Ik zou vandaag bijvoorbeeld eigenlijk moeten leren, maar ik heb ongeveer 5 uur lang nagedacht over drugs, en dingen op het internet gelezen erover.

Is mijn obsessie nou zo erg, of ben ik toch verslaafd, wat me sterk lijkt na zo'n lange periode. Of speelt er iets heel anders? Ik irriteer me hier mateloos aan, maar ik blijf er maar aan denken, wat kan het zijn?

Susanne

Bewuste gebruiker
Ik herken wel wat je zegt, en laatst had ik het hierover met een vriend. Ik heb zelf een periode wel veel gebruikt, maar nu ook al een tijdje niet meer. Die vriend houdt zich strikt aan de 3 maanden regel en ik heb dat altijd wel knap gevonden. Ik had daar nooit het geduld voor. Toen hij vertelde dat hij ook zo vaak aan drugs denkt was ik wel verbaasd, omdat hij een heel 'stabiel' persoon is, in ieder geval stabieler dan ik. Ik dacht dat ik gewoon overenthousiast was en drugs en feesten té leuk vond. Uiteindelijk ben ik gestopt omdat ik klaar was met dat altijd naar de klote zijn en dat je nooit honger heb enzo. Maar zelfs nu ik nieteens wil gebruiken denk ik er nog steeds aan.

Ik weet niet of je letterlijk antwoord wil op je vraag, maar of het een obsessie of een verslaving is, is moeilijk te zeggen. Dat hang af van de definitie van verslaving. Verslaving is namelijk heel complex. Persoonlijk vind ik geestelijke verslaving pas een verslaving als je zulke erge cravings heb dat je eraan toegeeft, en dit bij jou niet het geval. Maar ook cravings kunnen subtiel en sneaky zijn, dat het eigenlijk gewoon zin is. Net als dat je soms geen honger heb en moet eten, maar wel iets lekkers uit de koelkast pakt.

Het is trouwens ook biologisch te verklaren. Het lichaam is altijd op zoek naar prikkelingen voor het beloningscentrum en bevrediging. Dat je lichaam dit ineens 10 keer sterker kreeg dan normaal, heeft ervoor gezorgd dat je lichaam dit vaker wil. Ook na zo'n lange tijd is het je lichaam gewoon bijgebleven.

Het is dus niet heel raar. Het minder goede nieuws is dat het even duurt voordat dit overwaait. Ik en die vriend waren allebei verbaasd dat dit zo sterk is en lang doorgaat, en ik zou niet kunnen zeggen hoelang het duurt voordat je eroverheen groeit. Maar ook ik doe nog altijd research op internet over drugs (ook omdat het menselijk brein me fascineert) en ik loop nog steeds mensen advies te geven over hun gebruik :)

Bovenaan