Verslaving cannabis

urbex3650

Newbie
Hoi!

Dit is misschien een heel domme vraag, maar ik heb er nog nergens een goed antwoord over gevonden. Hoe weet je nu eigenlijk of je verslaafd bent aan wiet? Is dat als je bijvoorbeeld 's avonds zin hebt om stoned te worden, maar daarom niet rookt. Of is dat als je echt iedere keer rookt als je er zin in hebt?
Overdag zegt het me helemaal niets om stoned te zijn. 's Avonds vind ik het wel leuk. Ik rook zo'n één keer week maar. Laatst ben ik eens 2 maanden gestopt, maar de zin om te roken ging daarbij nooit weg.

naturelover

Experimenterende gebruiker
urbex3650 zei:
Hoi!

Dit is misschien een heel domme vraag, maar ik heb er nog nergens een goed antwoord over gevonden. Hoe weet je nu eigenlijk of je verslaafd bent aan wiet? Is dat als je bijvoorbeeld 's avonds zin hebt om stoned te worden, maar daarom niet rookt. Of is dat als je echt iedere keer rookt als je er zin in hebt?
Overdag zegt het me helemaal niets om stoned te zijn. 's Avonds vind ik het wel leuk. Ik rook zo'n één keer week maar. Laatst ben ik eens 2 maanden gestopt, maar de zin om te roken ging daarbij nooit weg.

Hoi :wave:

Een verslaving is niet zo gemakkelijk af te bakenen, ik zal proberen je van een advies te voorzien.

Bij sommige middelen kun je een lichamelijke verslaving ontwikkelen; dan kun je bijvoorbeeld heel ziek voelen wanneer je plotseling stopt met gebruiken. Een voorbeeld is bij het gebruik van opiaten, zoals heroïne. Na een paar weken zijn de afkicksverschijnselen verdwenen.

Dit is bij wiet is er geen wetenschappelijk bewezen lichamelijke afhankelijkheid, al geven een hoop mensen aan dat ze slaapproblemen ervaren als ze stoppen met (intensief) gebruik.
Voor jou is hiervoor genoemde nu (nog) niet relevant, dat treedt meestal pas op bij wietgebruik op dagelijkse basis.

Echter is er ook het mentale aspect van een verslaving; dit is bij veel middelen het geval (zeker bij regelmatig-vaak gebruik). De stoppende gebruiker denkt regelmatig aan het middel en kan hier heftig naar verlangen. Zelfs als er een periode, enkele maanden of zelfs langer, geen sprake is van drugsgebruik, kan deze drang aan blijven houden.

In jouw geval zou ik me niet teveel zorgen maken wat betreft verslaving - in het weekend een jointje roken is niet erg zorgelijk. Zorg wel dat je het enkel doet als je geen verplichtingen meer hebt op die dag, en let op de frequentie van je gebruik. Als je zou merken dat je vaker gaat blowen, is het aan te raden om dit snel op te merken en hier iets mee te doen. Een pauze, zoals je al een keer hebt gedaan, is dan geen gek idee.

Mocht je nog verdere vragen hebben, stel ze gerust.

:stoned:

Bovenaan