Verslaving aan tabak

Scarecrow

Newbie
Hallo iedereen, Ik heb sinds mijn 14'de ( nu 18 ) een rook verslaving. ik snap dat tabak/nicotine niet echt ''Drugs'' is maar alsnog, Drugs is drugs. Is er misschien iemand die het zelfde probleem heeft of iemand die het zelfde probleem had en er vanaf is gekomen? Ik heb meerdere keren geprobeerd te stoppen maar na 1 week werd ik al helemaal chagrijnig en opgefokt. Is er iemand die me kan helpen?

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
ik snap dat tabak/nicotine niet echt ''Drugs'' is maar alsnog,
Hoezo niet dan? Ik zou zelf drugs definiëren als iets wat psychoactief (heeft een direct effect op de hersenen) en tabak is zeker psychoactief. Dat het effect niet zo spannend is, is wat anders natuurlijk. Dat is ook het vervelende aan tabak, het is zo'n beetje de meest saaie drugs die er is en tegelijk zo'n beetje de meest verslavende.

Scarecrow

Newbie
Hoezo niet dan? Ik zou zelf drugs definiëren als iets wat psychoactief (heeft een direct effect op de hersenen) en tabak is zeker psychoactief. Dat het effect niet zo spannend is, is wat anders natuurlijk. Dat is ook het vervelende aan tabak, het is zo'n beetje de meest saaie drugs die er is en tegelijk zo'n beetje de meest verslavende.
Klopt, Maar ja drugs gaan voornamelijk om de bij effecten en enige bij effect van roken is ontspannen( Tja en hoogst waarschijnlijk longkanker krijgen). Maar het gaat voornamelijk om het feit dat ik er verslaafd aan ben en er vanaf probeer te komen

Ik raad mensen die willen stoppen met roken het boek "stoppen met roken" van Allen Carr aan. Het heeft mij laten stoppen met roken zonder 1 moeilijk moment. En wat denk je, nu jaren later (gok zo'n 4/5 jaar) nog steeds gestopt! Niet eens een sigaret aangeraakt in die tussentijd. Het is alsof ik plotseling doorheb dat het werkelijk geen enkele toegevoegde waarde heeft, en het hierdoor links kan laten liggen.

Please don't bite my head off yet. Ik zou zeggen geef het boek een kans. Ik ben persoonlijk niet iemand die heel sterk in zijn schoenen staat, en zal niet snel met een verslaving kunnen breken, maar het stoppen met tabak roken heeft mijn leven zo intens verbeterd dat ik anderen die moeite hebben met het stoppen graag wil helpen.

Zweibeiner

Bewuste gebruiker
Misschien even een net andere mindset krijgen. Je word chaggie en opgefokt, dat is niet meer dan lichaam die als een schreeuwend kind in de supermarkt op de grond ligt omdat hij niet krijgt wat hij wil. Je lichaam is er goed in om zo zijn zin te krijgen. Dus misschien helpt het om te denken dat je lichaam je probeert te saboteren in plaats van dat je denkt dat je je chaggie en opgefokt voel.
Nu ben ik niet de persoon om dit aan te vragen haha. Ben 1x 1 jaar gestopt en 1x een half jaar. Zodra de reden voor het stoppen weg was begon ik langzaam weer te roken tot ik weer fulltime bezig was.
Dus je moet een reden hebben om te stoppen. Je bespaart x geld, stel jezelf een doel een om over x tijd die auto, of computer of wat dan ook te kopen. Zodat je stoppen met roken beloont gaat worden. Je ziet het geld iedere maand groeien dus je word er ook ieder maand voor beloont.

Scarecrow

Newbie
Misschien even een net andere mindset krijgen. Je word chaggie en opgefokt, dat is niet meer dan lichaam die als een schreeuwend kind in de supermarkt op de grond ligt omdat hij niet krijgt wat hij wil. Je lichaam is er goed in om zo zijn zin te krijgen. Dus misschien helpt het om te denken dat je lichaam je probeert te saboteren in plaats van dat je denkt dat je je chaggie en opgefokt voel.
Nu ben ik niet de persoon om dit aan te vragen haha. Ben 1x 1 jaar gestopt en 1x een half jaar. Zodra de reden voor het stoppen weg was begon ik langzaam weer te roken tot ik weer fulltime bezig was.
Dus je moet een reden hebben om te stoppen. Je bespaart x geld, stel jezelf een doel een om over x tijd die auto, of computer of wat dan ook te kopen. Zodat je stoppen met roken beloont gaat worden. Je ziet het geld iedere maand groeien dus je word er ook ieder maand voor beloont.
Dat is het dus juist. Ik heb een prima inkomen ik heb niks te te klagen. Ik zou mijn hele leven door kunnen roken zonder in geld crisis te raken. Maar de enige reden waarom ik zou willen stoppen is omdat het gewoon slecht voor je is. Je ziet al die reclames of advertenties die zeggen wat het met je doet maar door een of andere manier is dat niet helemaal de trigger zeg maar. Je ziet het en denkt dat zou ik nooit willen hebben ik stop, Maar uiteindelijk denk je maakt niks uit ik krijg het toch niet begrijp je mij?

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Dat is het dus juist. Ik heb een prima inkomen ik heb niks te te klagen. Ik zou mijn hele leven door kunnen roken zonder in geld crisis te raken. Maar de enige reden waarom ik zou willen stoppen is omdat het gewoon slecht voor je is. Je ziet al die reclames of advertenties die zeggen wat het met je doet maar door een of andere manier is dat niet helemaal de trigger zeg maar. Je ziet het en denkt dat zou ik nooit willen hebben ik stop, Maar uiteindelijk denk je maakt niks uit ik krijg het toch niet begrijp je mij?

Dat dachten mijn oom en tante ook, wat ertoe heeft geleid dat mijn vader als enige (niet-roker) over is van zijn gezin. De rest heeft zich doodgerookt. Mijn tante kwam pas tot het volle besef dat ze moest stoppen toen ze aan het sterfbed van haar broer stond. Toen is ze ook echt gestopt, alleen was het al te laat. Een jaar later was ook zij er niet meer. Ze zijn op een vreselijke manier aan hun einde gekomen, met veel pijn en ellende, want longkanker zaait meestal niet op een erg prettige manier uit (o.a. naar botten, hersenen).

Ik heb voor mijn werk dagelijks te maken (opgegeven) longkankerpatiënten en longkankercijfers. Ik zou je met liefde eens meenemen naar een van onze patiëntengesprekken. Want ik denk dat het dan wel zou doordringen.

Roken is écht ontzettend slecht.

Dat dachten mijn oom en tante ook, wat ertoe heeft geleid dat mijn vader als enige (niet-roker) over is van zijn gezin. De rest heeft zich doodgerookt. Mijn tante kwam pas tot het volle besef dat ze moest stoppen toen ze aan het sterfbed van haar broer stond. Toen is ze ook echt gestopt, alleen was het al te laat. Een jaar later was ook zij er niet meer. Ze zijn op een vreselijke manier aan hun einde gekomen, met veel pijn en ellende, want longkanker zaait meestal niet op een erg prettige manier uit (o.a. naar botten, hersenen).

Ik heb voor mijn werk dagelijks te maken (opgegeven) longkankerpatiënten en longkankercijfers. Ik zou je met liefde eens meenemen naar een van onze patiëntengesprekken. Want ik denk dat het dan wel zou doordringen.

Roken is écht ontzettend slecht.

Dankje. Ik steek er nog 1 op.

Zo werkt het niet ben ik bang. Er zijn altijd duizenden redenen om te stoppen. Extra redenen bedenken om te stoppen werken niet omdat A: deze redenen niet nieuw zijn maar je deze altijd al wist (geld, gezondheid, sociale stigma, etc.) en B: als angst ooit werkte om te stoppen dan had je dat allang gedaan.

Draai het eens om. Ga niet redenen bedenken waarom je wilt stoppen, maar ga na waarom je überhaupt zou willen doorgaan? Zijn niet alle redenen waarom je rookt drogredenen?

Zo werkte het bij mij. Ik begon te zien dat ik mezelf voor de gek aan het houden was. En dat is ook het meest verraderlijke aan roken. Je zoekt voor elk klein excuusje om ermee door te gaan.

Ik rook niet meer, niet omdat ik zo sterk was om het te laten liggen en omdat ik deze verslaving zou hebben verslagen met wilskracht en motivatie, nee, geen van dat. Ik ben het gaan analyseren en nu zijn de rollen totaal omgedraaid. Als het trouwens wel met wilskracht te maken was het me dus NOOIT gelukt.

Ik rook niet meer puur omdat ik het niet meer wil. Ik wil niet meer roken, en heb geen enkele drang om ze op zak te hebben. Jaloezie bij het zien van rokers is veranderd in medelijden.

Roken is voor mij het verslavendste middel in mijn leven gebleken. Ik rook soms 4 sigaretten per dag, maar het kan ook zijn dat ik een pakje per dag oprook. Ik steek duidelijk een sigaret op om mezelf te belonen. Heb een aantal keer proberen te stoppen en dat lukte in principe ook wel. Een paar weken hou ik het dan vol; gaat goed, denk ik dan. Ondertussen ben ik wel prikkelbaarder geworden en slaap ik duidelijk minder goed. Al snel raak ik dan gedemotiveerd en ga ik overstag. Voor mij betekent stoppen met roken ook stoppen met drinken, want dat is een combinatie die ik niet kan missen. Ik sport regelmatig, mijn mijn conditie is prima; loop rustig 15km hard ongetraind en er komen nog geen piepjes uit me, dus daarvoor hoef ik het niet te laten. Wel heb ik 's ochtends vroeg vaak een geïrriteerde keel, dat zou voor mij wel een reden zijn om er mee te kappen, maar tot op heden is het een mission impossible gebleken.

Tips om te stoppen met roken kan ik dus niet geven. En mijn post zal ook niet bepaald motiverend overkomen. Helaas, wellicht raap ik mezelf ooit bij elkaar en waag ik nog een poging en kan ik een constructieve bijdrage leveren aan dit topic. :tonguewink:

Je bespaart x geld, stel jezelf een doel een om over x tijd die auto, of computer of wat dan ook te kopen.

Er is geen enkele roker die liever elke dag zich ellendig voelt omdat hij niet kan roken en daarmee een auto of een vakantie koopt aan het eind van het jaar, dan dat die roker liever doorrookt en die vakantie of auto laat staan.

Ook de gezondheidsredenen werken niet. Het praat angst aan, waardoor je wilt roken, en als de gezondheidsrisico's echt zouden helpen hadden ze dat al gedaan.

Het is een beetje alsof een man uit een raam valt en halverwege denkt: "het gaat toch nog goed?" Omdat het nog goed gaat betekent niet dat het ook goed eindigt. Deze risico's zijn nooit accuut, maar een verloop door de jaren heen. Van de een op andere dag is er weinig verschil te merken. Maar hoe een roker 10 jaar geleden nog graag sportte, zal hij nu waarschijnlijk moe en uitgeput zijn.

Waarom willen mensen altijd benadrukken hoe weinig last zij zogenaamd hebben van het roken? Vergeten ze de mensen die uit de kracht van hun leven zijn gegrepen door deze drug? Waarom hebben mensen altijd over een "Uncle Ted" die rookte totdat hij 80 was?

"Maar uiteindelijk denk je maakt niks uit ik krijg het toch niet"

Precies dit. Het gaat toch nog goed? Het is toch nog niet gebeurd? Wij moeten altijd tot het uiterste gaan. Totdat er IETS gebeurd zijn we altijd veilig. Een beetje het "bewijs maar eens dat god niet bestaat". Dat kan ik niet, maar, ik kan je wel aantonen dat de kans dat god bestaat ontzettend klein is. Dus andersom kan ik je aantonen dat de kans dat je gezondheid snel achteruit gaat door roken heel groot is, maar omdat je nog geen acute gezondheids klachten hebt ervaren betekent niet dat ze zich nog niet hebben voorgedaan.

Zweibeiner

Bewuste gebruiker
Er is geen enkele roker die liever elke dag zich ellendig voelt omdat hij niet kan roken en daarmee een auto of een vakantie koopt aan het eind van het jaar, dan dat die roker liever doorrookt en die vakantie of auto laat staan.

Ook de gezondheidsredenen werken niet. Het praat angst aan, waardoor je wilt roken, en als de gezondheidsrisico's echt zouden helpen hadden ze dat al gedaan.

Niet mee eens, dit geheel aan de persoon zelf en wat voor die persoon goede motivatie is.
Mijn wagen is gekocht met geld wat ik overhield van stoppen met roken. Ik ben juist gestopt zodat ik die wagen sneller kon kopen. Toen ik de wagen eenmaal had ben ik ook vrij snel weer gaan roken... "fluit fluit"

Gezondheidsreden kunnen ook zeker wel helpen. Wederom ligt dit aan de persoon. Iedereen heeft zijn eigen motivatie, en die werkt lang niet voor iedereen.
De kunst in mijn ogen is dan ook om de juiste motivatie te vinden die bij jou past. Dus iedereen die tips geeft zijn eigenlijk niet meer aan het doen dan inspiratie delen. Hoe meer ideeën en inspiratie je leert hoe groter de kans dat je er een tegen het lijf loopt die past voor je. En je dus een serieuze poging kan wagen om te stoppen met roken.

Geen van de tips die gegeven worden zijn dan ook goed of fout, het zijn ideeën.

StimsalaBanne

DF Stuff
Forumleiding
Moderator
Tripreport Analist
Tripreporter
Dankje. Ik steek er nog 1 op.

Zie dit nu pas. Wat een akelige reactie. Zelfs als het sarcasme is, vind ik het erg ongepast. :neutral:

OT: Ik ben een zwakkeling met roken. Ik wil er wel vanaf maar ben kampioen mezelf wijs te maken dat "niks meer leuk is", "mensen die stoppen toch vaak te laat bleken te zijn", "ik teveel aan mijn hoofd heb om nu stoppen met roken stress erbij te hebben", "ik op andere gebieden ook ongezond ben, dus wat maakt het uit" en nog honderden van dat soort slappe excuses om het maar niet aan te gaan.
Ik hoop dat ik binnen al niet te lange tijd mezelf voldoende waard vind om het echt aan te gaan, en nou eens te kappen met dat stinkende rot-gerook.

Zie dit nu pas. Wat een akelige reactie. Zelfs als het sarcasme is, vind ik het erg ongepast. :neutral:

Why? De spookverhalen kennen we allemaal. Dat het slecht is weten we ook allemaal. De risico's aanvaard je als roker en anders moet je er mee stoppen, denk ik. Het was geen rechtstreekse reactie op de tragedie binnen de familie van Roze olifant, wellicht interpreteerde je dat zo.

Kikemoes

Belezen gebruiker

OT: Ik ben een zwakkeling met roken. Ik wil er wel vanaf maar ben kampioen mezelf wijs te maken dat "niks meer leuk is", "mensen die stoppen toch vaak te laat bleken te zijn", "ik teveel aan mijn hoofd heb om nu stoppen met roken stress erbij te hebben", "ik op andere gebieden ook ongezond ben, dus wat maakt het uit" en nog honderden van dat soort slappe excuses om het maar niet aan te gaan.
Ik hoop dat ik binnen al niet te lange tijd mezelf voldoende waard vind om het echt aan te gaan, en nou eens te kappen met dat stinkende rot-gerook.
Ik herken het, zelfde hier

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Why? De spookverhalen kennen we allemaal. Dat het slecht is weten we ook allemaal. De risico's aanvaard je als roker en anders moet je er mee stoppen, denk ik. Het was geen rechtstreekse reactie op de tragedie binnen de familie van Roze olifant, wellicht interpreteerde je dat zo.

Het is ook zo dat we die verhalen allemaal kennen, maar ze daadwerkelijk ervaren geeft je (helaas) vaak pas echt kijk op de zaak. Je zegt: de risico’s aanvaard je als roker, maar is dat echt zo? Ik denk dat veel rokers vermijden om over de risico’s na te denken. Dat is m.i. iets anders dan ze aanvaarden.

Ik zal de laatste zijn die zegt dat spookverhalen vertellen (trouwens, het zijn niet echt spookverhalen, deze verhalen zijn in het geval van roken gewoon de keiharde veelvoorkomende realiteit) dé manier is om mensen van het roken af te helpen. En ik ben ook de laatste die zegt dat je altijd maar gezond moet leven. Maar roken... tja. Doe het alsjeblieft gewoon niet denk ik dan, je maakt jezelf kapot. :wink: Het ligt misschien door mijn familiegeschiedenis maar vooral ook mijn werk wat gevoeliger, waardoor ik me wat liet gaan in dit topic. Het was niet verkeerd bedoeld.

Zweibeiner

Bewuste gebruiker
We weten de risico's, maar de vraag is inderdaad of we die ook echt aanvaarden.
We kennen allemaal een opa of oma die oud is geworden en vredig in bed gestorven is maar zijn hele leven gerookt heeft. Hoeveel van ons rokers denkt/hoopt dat hij bij die groep zit. Ik rook lekker door, mij gebeurt niks en anders zien we het dan wel.Zeker die laatste zin bewijst dat de consequenties niet aanvaard worden.

Ik ben zelf ook een lekker hypocriet voorbeeld, ik rook en blow lekker, maar ik heb ook astma....
Mijn drijfveer om te stoppen is voor de financiële kant nog steeds groter dan van de gezondheidskant. En dan word ik al met mijn neus op de feiten gedrukt.
We liegen allemaal tegen onszelf, de mate waarin verschilt alleen heel erg.
Plus ik blijf er ook bij dat je hersenen je brainwashen om op een bepaalde manier te denken zodat je hersenen dat lekker verslavende stofje netjes krijgen.

Als ik mijn reactie teruglees dan kan ik me voorstellen dat ie bot over kon komen. Geenszins mijn bedoeling en mijn excuses als dit zo is overgekomen.

Je zegt: de risico’s aanvaard je als roker, maar is dat echt zo? Ik denk dat veel rokers vermijden om over de risico’s na te denken. Dat is m.i. iets anders dan ze aanvaarden.

Nou ja, een roker is natuurlijk verslaafd. En in hoeverre ben je dan inderdaad in staat de gevolgen te overzien? Ik denk nu, net als jij, met terugwerkerkende kracht dat een roker daar helemaal niet aan wil denken en het wegmoffelt. Maar als ik ziek word door het roken, zou ik het 'laf' vinden van mezelf om die sigaret de schuld te geven. Ik bedoel; ik heb er voor gekozen die stinksigaretten op te steken ondanks mijn verslaving. En ik vind eigenlijk dat iedere roker zichzelf de vraag moet stellen of het 't risico waard is.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Als ik mijn reactie teruglees dan kan ik me voorstellen dat ie bot over kon komen. Geenszins mijn bedoeling en mijn excuses als dit zo is overgekomen.

Nou ja, een roker is natuurlijk verslaafd. En in hoeverre ben je dan inderdaad in staat de gevolgen te overzien? Ik denk nu, net als jij, met terugwerkerkende kracht dat een roker daar helemaal niet aan wil denken en het wegmoffelt. Maar als ik ziek word door het roken, zou ik het 'laf' vinden van mezelf om die sigaret de schuld te geven. Ik bedoel; ik heb er voor gekozen die stinksigaretten op te steken ondanks mijn verslaving. En ik vind eigenlijk dat iedere roker zichzelf de vraag moet stellen of het 't risico waard is.

Geen probleem hoor, ik snap je reactie ook wel. Het was misschien ook niet zo handig van mij om in dit topic zo uitgebreid in te gaan op de schrijnende gezondheidsgevolgen. Het is niets nieuws voor rokers en die kennis over gevolgen is (bewezen) vaak niet de motivatie om te stoppen. Het is voor mij als niet-verslaafde ook wel makkelijk om te zeggen dat dat de belangrijkste reden zou moeten zijn.

Ondanks het extreem verslavende aspect is (blijven) roken inderdaad in zekere zin wel een keuze waarbij je de risico’s voor lief neemt. In de praktijk zie je dus ook dat longkankerpatiënten vaak gebukt gaan onder hevige schuldgevoelens en schaamte, want het labeltje ‘eigen schuld’ zit aan de diagnose gehecht. Begrijpelijk, maar ook verdrietig. Want niemand kiest voor longkanker.

Zweibeiner

Bewuste gebruiker
Dat gaat ook de andere kant op, zo'n stigma is longkanker.
Iemand die de diagnose krijgt en nooit gerookt heeft voelt zich belazert en boos.

Bovenaan