Verslaafd aan neusspray

leipebaviaan

Wijs gebruiker
Onder het mom van: ''Ik moet op een of andere manier toch wel ergens verslaafd aan zijn'' heb ik mijzelf -niet geheel toevallig- in een verslaving aan neusspray gewerkt. Ik gebruik nu al maanden achtereen de werkzame stof xylometazolineo om mijn neus open te houden.

Ondanks waarschuwingen van mijn ouders en de bijsluiter om vooral niet dagelijks te gebruiken heb ik met blinde koppigheid natuurlijk elke avond dit goedje gebruikt. Mijn ouders beginnen mij nu ook door te krijgen, en hebben het flesje verstopt. Ik merk aan mijzelf dat dit een onprettig gevoel oproept, ik slaap nu al 2 dagen zonder en mijn neus is constant verstopt. Ik ben het helemaal zat en ga dadelijk stiekem een flesje ophalen omdat ik gek word van die dichte neus. Als klap op de vuurpijl heerst bij ons thuis ook nog eens de griep, waardoor ik het begrip verkoudheid een nog veel extremere dimensie heb gegeven.

Heeft iemand tips om hiervan af te komen? Moet ik een bezoekje aan de dokter wellicht overwegen?

Narayani

Bewuste gebruiker
Even googelen levert de volgende opties op:

A) Door de zure appel heen bijten en over een paar dagen is je neus weer hersteld en niet langer afhankelijk van de neusspray.
B) Een neusspray kopen die niet de stof Xylometazoline bevat maar eentje obv een zoutoplossing bijvoorbeeld.

leipebaviaan

Wijs gebruiker
A) Nee, dat klopt niet. Je neus is niet binnen enkele dagen weer normaal. Het schijnt maanden te duren voordat alles weer wat open gaat. Kijk maar eens op fora, het zit vol met mensen die hetzelfde hebben.

B) Dat zou kunnen, maar dat zijn vaak minder sterke stoffen. Ik ben altijd gewend de sterkste neusspray te gebruiken, en bij de Etos zonet zeiden ze dat een minder sterke variant dan waarschijnlijk niet helpt...

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Mijn broer heeft jaren geleden hetzelfde probleem gehad. Maar hij gebruikte het al een paar jaar elke avond en ochtend. Hij is naar de huisarts geweest en zijn advies was cold turkey stoppen. Geen vervanging zoeken. Mijn broer is er helemaal van af enheeft haast nooit meer een dichte neus. Mits er natuurlijk geen medische reden voor is. Het heeft wel vrij lang geduurd tot het allemaal hersteld was. Ik denk idd wel een paar maanden. Maar hij is er wel vanaf..

Narayani

Bewuste gebruiker
leipebaviaan zei:
A) Nee, dat klopt niet. Je neus is niet binnen enkele dagen weer normaal. Het schijnt maanden te duren voordat alles weer wat open gaat. Kijk maar eens op fora, het zit vol met mensen die hetzelfde hebben.

B) Dat zou kunnen, maar dat zijn vaak minder sterke stoffen. Ik ben altijd gewend de sterkste neusspray te gebruiken, en bij de Etos zonet zeiden ze dat een minder sterke variant dan waarschijnlijk niet helpt...

Het was maar een idee. Volgens medische sites waar ik op keek stond dat je neus vrij snel weer zou moeten herstellen, maar als je het niet ziet zitten om dat te proberen dan zou ik inderdaad naar de huisarts gaan. Hoor graag wat zijn oplossing is mocht je dat doen.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Narayani zei:
leipebaviaan zei:

Het was maar een idee. Volgens medische sites waar ik op keek stond dat je neus vrij snel weer zou moeten herstellen, maar als je het niet ziet zitten om dat te proberen dan zou ik inderdaad naar de huisarts gaan. Hoor graag wat zijn oplossing is mocht je dat doen.

De verstopte neus is misschien wel vrij snel weg maar bij mijn broer heeft het zo lang geduurd omdat hij steeds bang was niet te kunnen slapen door de verstopte neus, daar door lag hij vaak wakker.

Medic

Belezen gebruiker
Xylometazoline staken, na enkele weken hersteld het vanzelf.

Eventueel kan de dokter een corticosteroid neusspray voorschrijven om de tijdlijk ``chronische`` loopneus/verstopte neus die je gaat krijgen te onderdrukken.
Beste is om wel eerst een tijdje helemaal niks te gebruiken zonder het neusslijmvlies optimaal kan herstellen.

Het is niet alleen het middel, maar ook het conserveermiddel, vaak benzalkoniumchloride, die klachten kan veroorzaken en verergeren. Dit zit vaak ook in andere neussprays.

Stop cold turkey en maak na een week een afspraak met de huisarts, zodat ie kan kijken hoe het ervoor staat met je neus (de binnenkant dan) en dan vervolgens adequaat handelen.

leipebaviaan

Wijs gebruiker
Bedankt voor jullie adviezen. Ik vind het nogal naar om mijn ouders weer te moeten vertellen dat ik nu weer verslaafd ben aan neusspray. Na pep, benzo's, wiet en nicotine kan ik weer een nieuwe erbij schrijven. Ik ga proberen een week dat spul niet te gebruiken en kijken of er al kleine veranderingen optreden. :sunglasses:

Snowblind

Belezen gebruiker
Het beste kan je eerst een weekdie spray in 1 neusgat spuiten. In de tussentijd gaat die andere als het goed is geleidelijk weer open.
De daar op volgende week stop je helemaal. Meestal komt het dan wel goed.
Wordt natuurlijk een ander verhaal als je al maanden je neus vol speed, cocaïne etc aan het pompen bent. Dan dient er veel afval en slijmvorming afgevoerd te worden. Dat kost meer tijd. Je kan tampons door midden snijden en die 's nachts in je neusgaten stoppen. Dan wordt het snot daarin geabsorbeerd. Las deze tip op een medische site over chronische verkoudheid :)

leipebaviaan

Wijs gebruiker
Kijk internet er maar eens op na, staat vol met mensen met deze klachten. En om nou de hele dag met tissues rond te lopen. :sunglasses:

MeejheM

Badass junkie
Ik dacht even een kort moment dat iemand dus een oud topic geopend had.

ik kan me uit het verleden goed herinneren dat er echt veel mensen aan dat spul verslaafd waren, en er pagina's vol over gediscussieerd werden. sindsdien geloof ik het verhaal wel, destijds was ik er niet echt van overtuigd, maar er waren zoveel mensen die het zeiden te hebben dat het haast wel moet bestaan.

de oplossing lijkt me wel voldoende benoemd hier, maar het verbaasd me wel een beetje dat ze die flesjes voor een paar euro aan iedereen meegeven, terwijl je bij verkeerd gebruik juist meer last krijgt van je oorspronkelijke probleem. de loopneus...

eigenlijk net als met ssri's. al heb je ze nergens voor nodig, als je maar lang genoeg voldoende gebruikt word je vanzelf depressief als je stopt.

Susanne

Bewuste gebruiker
Spray je in allebei je neusgaten? Want anders spray je een tijdje in één neusgat zodat de andere zich kan herstellen. Je kan ook dingen proberen zoals meer rechtop slapen, dat je je kussen onder je nek/schouders legt, of op één zij slapen. Bij mij opent dat altijd mijn luchtwegen enigszins.

ooscaar

Wijs gebruiker
Als ik me goed herinner had leipe ook een chronische verkoudheid, ging je het daarom gebruiken? Want dan is het logisch dat stoppen je niet van de klachten af helpt, toch? Hoe staat het er nu voor?

leipebaviaan

Wijs gebruiker
Susanne zei:
Spray je in allebei je neusgaten? Want anders spray je een tijdje in één neusgat zodat de andere zich kan herstellen. Je kan ook dingen proberen zoals meer rechtop slapen, dat je je kussen onder je nek/schouders legt, of op één zij slapen. Bij mij opent dat altijd mijn luchtwegen enigszins.

Ja, ik doe in beide neusgaten. Het probleem is echter nu ook zo dat ik naast het feit dat ik altijd al verkouden was aan 1 neusgat ik sinds oktober nu aan beide kanten vol zit. Ik kan daarom elke stand proberen in bed, maar de eindstand luidt dat het maar niet loskomt. :P

Als ik me goed herinner had leipe ook een chronische verkoudheid, ging je het daarom gebruiken? Want dan is het logisch dat stoppen je niet van de klachten af helpt, toch? Hoe staat het er nu voor?

Dat klopt ja, na al dat gedonder met pep zat ik altijd aan 1 kant vol, de ander was open. Als gevolg daarvan ben ik inderdaad die neusspray gaan gebruiken. In oktober dus ergens een griepje opgelopen met als gevolg dat ik nu al sinds die maand totaal vol zit. Ik deed het altijd voor het slapen gaan, maar merk nu dat ik overdag al vaak smokkel omdat ik eigenlijk te weinig lucht binnen krijg. Saillant detail: Ik heb er het meest last van als ik binnenhuis zit, op straat in de buitenlucht lijkt alles open te gaan.

mensen van hier: http://www.nationaalgezondheidsforum.nl ... usdruppels
hadden precies hetzelfde probleem, er zijn vele alternatieven en methodes om dus aftekicken.
nu nog verslaafd zijn is dus een keuze, omdat je zoveel opties hebt om te stoppen

Dat klopt helemaal en je hebt gelijk. (ff een tautologie tussendoor) Mijn ouders beginnen het nu ook op te vallen dat ik al maanden snotter en hebben me soort van verplicht om naar de dokter te gaan :P ...

... waarmee ik weer bij een oud probleem uitkom. Mocht ik ooit gaan stoppen dan is het onvermijdelijke gevolg dat ik niet in slaap kan komen doordat alles helemaal verstopt is. Gevolg is weinig slaap en daar kan ik al zo slecht tegen. Conclusie: de volgende nacht kan ik sowieso gezien mijn impulsiviteit het flesje niet weerstaan. Of hebben ze ook andere middelen die ze kunnen voorschrijven zonder dat je eraan hooked raakt, maar wel lang kunt gebruiken?

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
leipebaviaan zei:
Saillant detail: Ik heb er het meest last van als ik binnenhuis zit, op straat in de buitenlucht lijkt alles open te gaan.
Zou ook kunnen duiden op een allergie voor stof. Ben je al eens onderzocht op allergieën?

Ik zelf ben allergisch voor van alles, was vroeger chronisch verkouden. Sinds ik pillen heb hiervoor heb ik bijna nergens meer last van. Daarnaast heb ik ook nog een neusspray van de huisarts gekregen die niet verslavend is en ik zelf gebruik wanneer ik dat nodig vind. Mogelijk heeft de dokter dus zeker betere alternatieven.

Bovenaan