Verslaafd aan je telefoon?

_shikantaza

Badass junkie

Dit filmpje kwam ik een paar dagen geleden tegen. Vrij lichtvoetig, maar het kaart wel een serieus probleem
aan inde huisige maatschappij. Het lijkt zo onschuldig: je smartphone. Maar app-makers proberen je met truukjes
hooked te krijgen in hun wereldje.

Ik merkte het ook toen ik een tijdje van de middelen en sigaretten af was: als ik me geen houding wist te geven
ging mijn hand meteen naar mijn telefoon. Fopspeen met beeldscherm :wink:

Er is zelfs een fellowship voor: https://internetaddictsanonymous.org/nl/over/

Koffieb00n

Bewuste gebruiker
Grappig, kwam het filmpje begin deze week ook tegen, hij keek leuk weg hé? Heb al een lange tijd geen social media meer op mn telefoon en dat doet me goed. Geeft een hoop rust en extra tijd. Maar telefoon blijft een verslavend dingetje, lukt me de laatste weken wel beter om er minder op te zitten omdat ik druk ben op werk en tegelijkertijd er ik niet meer zo veel op te doen heb, behalve mn mail en chatgpt. Maar toch blijf ik een soort drang houden om die telefoon te checken. Vooral ook door die klote black friday en shit willen kopen wat afgesprijsd is en dan continu dat checken en in de gaten houden. Daar sla ik de laatste tijd dan weer een beetje in door. Een verslavend brein zoekt altijd wel weer iets om te vluchten en niet in het hier en nu te zijn.

Stapsgewijs probeer ik zoals in het filmpje steeds meer dagmomentjes telefoon vrij te maken. Dat lukt nu tijdens mijn ochtenden en op de momenten dat ik ga eten: ontbijt, lunch op werk of avondeten. Vooral op werk is dat dan grappig want het valt dan des te meer op hoe verslaafd iedereen als een zombie op dat ding zit tijdens de pauzes haha. Maar tegelijkertijd nodigt het niet op de telefoon zitten dan weer meer uit dat mensen een praatje met me willen maken.

Nu nog de moeilijkste stap: telefoon weg krijgen bij toiletbezoek. Zoals waar dit bericht geschreven is 😂

Trouwens check de laatste aflevering van Kukuru eens met Richard de Leth @_shikantaza die gaat ook deels over telefoon gebruik.

Laatst bewerkt:

Deadwing

Wijs gebruiker
Bijna een jaar geleden gestopt met roken en ik denk ook dat ik daardoor nog meer op mijn telefoon en tablet zit dan voorheen.

Ik heb bijna 35 jaar zwaar gerookt en het stoppen hiermee zie ik echt als een persoonlijke prestatie. Maar ik vind het echt bizar dat ik me meer verslaafd als vijftiger aan social media voel dan ik ooit aan nicotine ben geweest..Of dit ook echt zo weet ik niet zeker, maar ik denk het wel. Probeerde weer meer te gaan lezen maar dat hield ik toch niet echt lang vol. Het is zo verleidelijk om die telefoon of tablet te pakken..vooral als je alleen thuis bent.

Damius

Bewuste gebruiker
Bijna een jaar geleden gestopt met roken en ik denk ook dat ik daardoor nog meer op mijn telefoon en tablet zit dan voorheen.

Ik heb bijna 35 jaar zwaar gerookt en het stoppen hiermee zie ik echt als een persoonlijke prestatie. Maar ik vind het echt bizar dat ik me meer verslaafd als vijftiger aan social media voel dan ik ooit aan nicotine ben geweest..Of dit ook echt zo weet ik niet zeker, maar ik denk het wel. Probeerde weer meer te gaan lezen maar dat hield ik toch niet echt lang vol. Het is zo verleidelijk om die telefoon of tablet te pakken..vooral als je alleen thuis bent.
Knap dat je gestopt bent met roken!

Interessante video @_shikantaza . Ik vond het ook een interessante parallel met de 60s en 70s; alcohol en met name nicotine waren de dopamine shots van toen. Kortom; de afgelopen 100 jaar (en langer) zijn we altijd in grote mate onderdanen geweest van de kortstondige dopamineshots. De bron was enkel anders. Ook wel een treurig gegeven. Verslavingsgevoeligheid c.q. aanleg voor verslaving is daarmee gedeeltelijk ook gewoon nature, en niet alleen nurture in mijn optiek.

Fried Rice

Bewuste gebruiker
Ik heb op dit moment al volg is mij een maand geen telefoon, en het is een opluchting. Echter ben ik er wel achter gekomen dat sommige dingen erg moeilijk gaan zonder telefoon o.a bank-zaken, DigiD, mensen die terug reageren over een vacature, en ik ze niet kan beantwoorden zonder app.

Nja, het wordt erg moeilijk gemaakt voor niets, liefst zou ik alles via papier doen. Ik vind het wel fijn dat ik nu niet meer dwangmatig mijn telefoon kan checken, wat echt dwangmatig was.

Het heeft zo zijn voor en nadelen

wieneer

Newbie
Bij mij vooral het scrollen lastig om het niet te doen. Heb het vaak ook niet door en dan zit ik weer op insta te scrollen en heb dan geen zin meer om andere dingen uit te voeren.

Kordie

DF-koning
Ik heb op dit moment al volg is mij een maand geen telefoon, en het is een opluchting. Echter ben ik er wel achter gekomen dat sommige dingen erg moeilijk gaan zonder telefoon o.a bank-zaken, DigiD, mensen die terug reageren over een vacature, en ik ze niet kan beantwoorden zonder app.

Nja, het wordt erg moeilijk gemaakt voor niets, liefst zou ik alles via papier doen. Ik vind het wel fijn dat ik nu niet meer dwangmatig mijn telefoon kan checken, wat echt dwangmatig was.

Het heeft zo zijn voor en nadelen

He bje wel nog een old skool telefoon? Of echt helemaal niks?

Zanza

DF-koning
Ik ben blij dat ik deze boot gemist heb zeg.

Ik heb whatsapp. En vroeger ICQ-MSN-Partyflock, in die volgorde. Heb wel eens van iemanden iets gezien op instagram, facebook of tiktok. Begrijp echt nauwelijks waarom dit leuk is.

Ik begrijp dan ook nauwelijks hoe social media werken en ben me er wel van bewust dat mijn (nu nog jonge) kinderen, hier wrs wel aan zullen beginnen en ik daarom ook een soort van verplicht ben om hier meer kennis over te vergaren, in het kader van goed ouderschap. Ofzoiets...

😂 ben niet zo van het verbieden, over het algemeen vanuit overheden, maar ik zou het niet erg vinden als er snel een 16+ wet oid komt voor dit soort nonsens.

Damius

Bewuste gebruiker
Dank je wel!
Dat vind ik dus zelf ook want ik zie mezelf niet als een doorzetter. .
Stoppen met roken is gewoon verrekte lastig en vergt veel doorzettingsvermogen. In mijn optiek komt dat door de combinatie van sociale acceptatie van dagelijks gebruik (norm), het niet geestverruimende effect van dit middel (in tegenstelling tot vele andere middelen, functioneert men prima met dagelijks gebruik) en bovendien de kortstondige dopamine pieken continu door de dag heen zorgen voor een venijnige disbalans in de dopaminehuishouding en slijten ongewenste patronen super snel in. Deze patronen moeten weer worden afgeleerd en dat leidt tot dagelijkse confrontatie hiervan.

kortom: @Deadwing je bent absoluut een doorzetter en zo mag je jezelf ook zeer zeker zien.

_shikantaza

Badass junkie
Stoppen met roken is gewoon verrekte lastig en vergt veel doorzettingsvermogen. In mijn optiek komt dat door de combinatie van sociale acceptatie van dagelijks gebruik (norm), het niet geestverruimende effect van dit middel (in tegenstelling tot vele andere middelen, functioneert men prima met dagelijks gebruik) en bovendien de kortstondige dopamine pieken continu door de dag heen zorgen voor een venijnige disbalans in de dopaminehuishouding en slijten ongewenste patronen super snel in. Deze patronen moeten weer worden afgeleerd en dat leidt tot dagelijkse confrontatie hiervan.

kortom: @Deadwing je bent absoluut een doorzetter en zo mag je jezelf ook zeer zeker zien.
Nicotine / tabak is ook gewoon heel erg verslavend... https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/welke-drugs-hebben-de-grootste-verslavingskans/

Tabak en Alcohol staan heel erg hoog en ze zijn beide vrij verkrijgbaar. Niet dat ik me ook maar iets aantrok van de legale status van mijn lievelingsmiddel overigens :wink:

Laatst bewerkt:

Tinus Teelbal

Bewuste gebruiker
Het is de verslaving aan de prikkels die het gebruik van je telefoon geeft. Het werkt precies hetzelfde als drugs of alcohol, behoudens de lichamelijke verslaving.

Ik zie nu pas bij mijn kinderen wat het tablet gebruik heeft aangericht. Zeker bij mijn puber, nu ik beperkte schermtijd heb ingesteld. We hadden altijd al schermtijden, maar vaak gaven we ze toch extra. Nu een tijd geprobeerd haar vrij te laten en dat is drama. Nu ze maar weinig meer mag is ze sindsdien down en chagrijnig. Ze weet soms gewoon niet wat ze met zichzelf aan moet. Had ik het maar anders aangepakt…

_shikantaza

Badass junkie
Het is de verslaving aan de prikkels die het gebruik van je telefoon geeft. Het werkt precies hetzelfde als drugs of alcohol, behoudens de lichamelijke verslaving.

Ik zie nu pas bij mijn kinderen wat het tablet gebruik heeft aangericht. Zeker bij mijn puber, nu ik beperkte schermtijd heb ingesteld. We hadden altijd al schermtijden, maar vaak gaven we ze toch extra. Nu een tijd geprobeerd haar vrij te laten en dat is drama. Nu ze maar weinig meer mag is ze sindsdien down en chagrijnig. Ze weet soms gewoon niet wat ze met zichzelf aan moet. Had ik het maar anders aangepakt…
Het is een kwestie van wennen, en eigenlijk ook een soort afkicken van al die Dopamine-piekjes. Geef het wat meer tijd.

Bovenaan