Verschil tussen alcohol drank/soort

Kordie

DF-koning
Ik merk altijd een groot verschil tussen wijn, bier, sterke drank.
Van dat eerste word ik meer afwezig maar rustig en functioneerbaar, bier ook wel maar mond zich vaak uit in meer onrust en sterke drank zelfs in boosheid of totaal afwezig.

Hoe zit dat bij jullie?
En heb je enig idee hoe dat komt?

Ik drink alleen maar sterke drank, ik vind bier en wijn echt niet te zuipen🙈
Al heel vaak heel veel verschillende soorten geproefd. En ze zeggen wel dat je het moet leren drinken. Maar nee dankje. Ik houd het gewoon bij Bacardi, Malibu, Jack Daniels, Captain Morgan etc.
Als ik daar een paar van drink krijg ik rust in mn hoofd en lichamelijk wat meer energie. Als ik er meer drink en aangeschoten word, word ik heel actief, praterig , zelfverzekerd en ook heel aanhankelijk. En als ik teveel gedronken heb word ik weer heel moe.

Guapo Temudgin

Bewuste gebruiker
Het ligt aan de hoeveelheid vocht in je lichaam. Daarom is een zwaar bier van 12%(60ml alcohol) veel effectiever dan 3 biertjes van 5% (15ml alcohol)

• Like
Waarderingen: ljuv

Plex

Badass junkie
Dat verschillende soorten drank een andere werking hebben licht niet aan de drank, voor je maag is het allemaal hetzelfde. Maar de situatie en routine die je rondom bepaalde drankjes hebt kan wel anders zijn. Elk drankje wordt vaker in de ene situatie gebruikt dan in de andere. De smaak kan ook invloed hebben.

Bijvoorbeeld (niet echt zo): Met sterke heldere drank wordt ik vaak wilder. Dit zou dan kunnen komen omdat heldere witte dranken (zoals vodka en jonge tequila) vaak in een wildere mentale situatie wordt geconsumeerd (als shotje bijv.). De alcoholische smaak is ook meer op de voorgrond waardoor het een "kick" zou kunnen geven en je dus wilder maakt. Ook vanwege de alcoholische smaak zou je het placebo gevoel kunnen hebben dat je meer onder invloed bent of je "wilder gedraagt".

Kordie

DF-koning
Het ligt aan de hoeveelheid vocht in je lichaam. Daarom is een zwaar bier van 12%(60ml alcohol) veel effectiever dan 3 biertjes van 5% (15ml alcohol)

Kun je die eens uitleggen?
Hoe meer vocht hoe minder "de alcohol aanslaat"?
Zou kunnen verklaren waarom je sneller dronken bent van sterke drank/shotjes

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Je zou eigenlijk de vergelijking moeten maken met 4 bier want dan heb je bij beide 60ml alcohol... 4x 15ml=60ml.

Dat gezegd hebbende, ben ik met 4 biertjes van 5% alcohol een stuk meer aangeschoten dan met 1 zwaar biertje van 12%. Maar ben ook 4x meer op de wc te vinden.

1 van de redenen dat ik haast nooit bier drink. Als ik al alcohol drink:)

• Like
Waarderingen: Plex

Guapo Temudgin

Bewuste gebruiker

Logisch toch?
1 blikje 12% = 60ml alcohol en 440ml water.
1blikje 5%= 25ml alcohol en 475ml water.

Zoals Mezelf al aangaf is het moeilijk deze verhouding in je lichaam te houden nadat je 2 liter 5% bier hebt gedronken.
Het gaat om de hoeveelheid alcohol en water in je bloed wat dus veel hoger ligt met een hogere alcoholpercentage.

Probeer je maar eens even dronken te voelen met 1 12% blik of 4 5% blikken je zal zien dat die 12% veel zwaarder aanvoelt.

Plex

Badass junkie
Logisch toch?
1 blikje 12% = 60ml alcohol en 440ml water.
1blikje 5%= 25ml alcohol en 475ml water.

Zoals Mezelf al aangaf is het moeilijk deze verhouding in je lichaam te houden nadat je 2 liter 5% bier hebt gedronken.
Het gaat om de hoeveelheid alcohol en water in je bloed wat dus veel hoger ligt met een hogere alcoholpercentage.

Probeer je maar eens even dronken te voelen met 1 12% blik of 4 5% blikken je zal zien dat die 12% veel zwaarder aanvoelt.
Je zou eigenlijk de vergelijking moeten maken met 4 bier want dan heb je bij beide 60ml alcohol... 4x 15ml=60ml.

Dat gezegd hebbende, ben ik met 4 biertjes van 5% alcohol een stuk meer aangeschoten dan met 1 zwaar biertje van 12%. Maar ben ook 4x meer op de wc te vinden.

1 van de redenen dat ik haast nooit bier drink. Als ik al alcohol drink:)
Weet je dit zeker? Aangezien maar een klein gedeelte van het water in je lichaam zich in het bloed bevind. (7% a 10% van het water bevind zich in het bloed). Bovendien plas je het water vrij snel gewoon weet uit. Ook zou ik zeggen dat van de 50L water die al in je lichaam zit het verschil tussen 4L 5% bier, 1
2L 10%, of 500ml 40% aan drank vrij klein is. Het lijkt me toch niet dat je een verschil van 4% aan vocht in je bloed gaat merken als meer dronken?

Mensen voelen zich dan toch altijd best veel meer dronken? Mij lijkt het dan eerder te liggen rondom hoe snel alcohol naar binnen gaat (wat beinvloed is door sterkte) en dus ook wat de piek van de BAC is.

Dit bedenk ik me nu ook gewoon maar, maar het lijkt me niet dat die kleine precentages de reden zijn toch?

Guapo Temudgin

Bewuste gebruiker
@Plex ik zou zeggen doe een test en je zal zien dat die ene 12%er je behoorlijk meer dronken laat voelen.
Ik weet dit zeker want ik ben een alcoholist :').

Plex

Badass junkie
@Plex ik zou zeggen doe een test en je zal zien dat die ene 12%er je behoorlijk meer dronken laat voelen.
Ik weet dit zeker want ik ben een alcoholist :').
Het laat me ook zeker meer dronken voelen hoor. Daar ben ik het helemaal mee eens, alleen de oorzaak ervan misschien niet🙂

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Pfff geen idee.

Weet wel dat ik heel vroeger als klein jochie samen met mijn maatje Lambrusco witte wijn kocht omdat we daar sneller bezopen van werden. Gewoon op klaarlichte dag in het park ook nog... Was echt een andere soort dronkenheid dan van bier, maar ik kan het verschil niet goed uitleggen.

Allemaal verschillende soorten alcoholische dranken mixen fuckte me het meeste op.

• Haha

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Weet je dit zeker? Aangezien maar een klein gedeelte van het water in je lichaam zich in het bloed bevind. (7% a 10% van het water bevind zich in het bloed). Bovendien plas je het water vrij snel gewoon weet uit. Ook zou ik zeggen dat van de 50L water die al in je lichaam zit het verschil tussen 4L 5% bier, 1
2L 10%, of 500ml 40% aan drank vrij klein is. Het lijkt me toch niet dat je een verschil van 4% aan vocht in je bloed gaat merken als meer dronken?

Mensen voelen zich dan toch altijd best veel meer dronken? Mij lijkt het dan eerder te liggen rondom hoe snel alcohol naar binnen gaat (wat beinvloed is door sterkte) en dus ook wat de piek van de BAC is.

Dit bedenk ik me nu ook gewoon maar, maar het lijkt me niet dat die kleine precentages de reden zijn toch?
Nee weet het niet zeker maar praat uit eigen ervaring. Als ik 4 biertjes van 5% drink voel ik me meer aangeschoten dan met 1 biertje van 12%. Maaaaar.... dat ene biertje van 12% is wel sneller op natuurlijk normaal gesproken. Maar mocht ik die 4 bier in de zelfde tijd opkrijgen dan die ene van 12%.. ja dan ben ik zeker van die 4 bier meer aangeschoten.

Maargoed zoals ik al zei. Ik drink haast nooit alcohol dus een echte grote kenner of ervaringsdeskundige ben ik niet :)

• Like

De Zandman

DF-koning
Het gaat domweg om de hoeveelheid alcohol die je binnenkrijgt....4 flesjes van 5 % bevatten meer alcohol, dan 1 flesje van 12%.

• Like

Guapo Temudgin

Bewuste gebruiker
Nee weet het niet zeker maar praat uit eigen ervaring. Als ik 4 biertjes van 5% drink voel ik me meer aangeschoten dan met 1 biertje van 12%. Maaaaar.... dat ene biertje van 12% is wel sneller op natuurlijk normaal gesproken. Maar mocht ik die 4 bier in de zelfde tijd opkrijgen dan die ene van 12%.. ja dan ben ik zeker van die 4 bier meer aangeschoten.

Maargoed zoals ik al zei. Ik drink haast nooit alcohol dus een echte grote kenner of ervaringsdeskundige ben ik niet :)

Ik kan maximaal 3 12% biertjes drinken voordat ik mezelf in downy town begeef. Kratje bier er in is eerder een toeristische route inclusief chinezen zwaaien in Giethoorn.

Kordie

DF-koning
Dat die 12 procent sneller aanslaat is misschien ook omdat we het redelijk snel achterover klokken.
Net als gewone pils of misschien iets langzamer. Dan slaat het sowieso al harder in.

Ben benieuwd naar de reactie van @Ei-Salade
Als bierdrinker in hart en nieren en fan van gladiator en veltins

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Dat die 12 procent sneller aanslaat is misschien ook omdat we het redelijk snel achterover klokken.
Net als gewone pils of misschien iets langzamer. Dan slaat het sowieso al harder in.

Eigenlijk hoor je die tripels en quadrupels rustig met kleine sipjes te drinken om er optimaal van te genieten.

Maar ik klok ze vaak ook relatief snel achterover. Vaak ook bewust: om even snel wat ontspanning in mijn lijf te hebben. Eigenlijk de verkeerde manier om ze te drinken, ook al neem ik er maar 1.

• Like

je moeder

Wijs gebruiker
Ik merk altijd een groot verschil tussen wijn, bier, sterke drank.
Van dat eerste word ik meer afwezig maar rustig en functioneerbaar, bier ook wel maar mond zich vaak uit in meer onrust en sterke drank zelfs in boosheid of totaal afwezig.

Hoe zit dat bij jullie?

Ik heb wel eens gehoord van iemand dat ie alleen agressief word van bier.
Ik vermoed dat het iets met de opvoeding te maken heeft......:grimacing:

• Like

Raver

Badass junkie
Poaaah Bacardi maakt me echt een persoon die ik niet wil zijn.

Hoe geen idee maar ben er van overtuigd dat verschillende drank ook ander effect kán geven.

BrieMetDeBril

Badass junkie

In mijn visie is het echt al per soort bier verschillend.
Soms heb ik met Tripel bieren dat het me sneller vermoeid, terwijl Atlas of quadruple's dat niet doen.

Ik weet helaas weinig over brouwprocessen en zal er misschien meer in moeten verdiepen om hier een uitleg in te geven.
Bieren met bezinksel drink ik ook nooit helemaal leeg, ik ben er van overtuigd dat het bezinksel niet goed is om veel van te drinken. Dit kan ook een mythe zijn.

Gewoon bier (Pilsener) moet ik erg veel van drinken wil ik effecten merken. Het percentage en brouwproces verschillen enorm met speciaal biertjes zoals hierboven beschreven. Wat ik wèl weet van pilsener is dat het gefilterd word en daardoor transparant is.

Ik ken mensen die na 3 Corona's al vervelend worden, ik kan me dat helemaal niet voorstellen dat je er iets van zult merken, echter is dat alleen in mijn geval omdat ik zo goed als dagelijks drink en vaak ook wat zwaardere biertjes.

Heeft iemand een uitleg over het verschil in de werking van alcohol in de verschillende brouwprocessen? Of zou dat onzin zijn.

Ik ga vaak slecht op Gin wanneer ik daar te veel van drink, maar rode wijn wordt ik weer melig en flauw van.
Bier word ik vrij rustig van en moe, beetje lam als ik er genoeg van drink.

Tis nogal verschillend en vanuit mij geen uitleg mogelijk of het tussen de oren zit of echt verschil maakt in het effect van alcohol.

Plex

Badass junkie
Of zou dat onzin zijn.
Tis nogal verschillend en vanuit mij geen uitleg mogelijk of het tussen de oren zit of echt verschil maakt in het effect van alcohol.
Het zit gedeeltelijk tussen de oren. Eigelijk hoe bepaalde medicatie meer effectief is als het een bepaalde kleur en reclame veel effect heeft op de werking. Het is dan ook niet de kleur of reclame die bepaalde waardes in het lichaam hoger maken maar de verwachtingen en placebo rondom hetgeen wat je neemt. Ook de situatie wanneer bepaalde soorten drank wordt genomen maakt vaak een verschil. (Ik neem vaker vodka als ik tekeer ga, betekend dan niet dat ik dan tekeer ga door de vodka)

Laatst bewerkt:

je moeder

Wijs gebruiker
Heeft iemand een uitleg over het verschil in de werking van alcohol in de verschillende brouwprocessen? Of zou dat onzin zijn.
Alcohol = alcohol (volgensmij)
Dus de werking zou m.i. altijd hetzelfde moeten zijn. Ik neem aan dat de wetenschap dat ook zegt.

Als er iets verkeerd gaat in het brouwproces kunnen er wel ongewenste stoffen in het bier komen o.a. hogere alcoholen. Maar aangezien ze ongewenst zijn hoort dat niet voor te komen in commercieel bier.

Als het er wel in zit dan kun je er eerder een kater van krijgen.

De Zandman

DF-koning
Bieren met bezinksel drink ik ook nooit helemaal leeg, ik ben er van overtuigd dat het bezinksel niet goed is om veel van te drinken. Dit kan ook een mythe zijn.
Idd. Dat bezinksel, dode gistcellen, dat kun je beter niet drinken.
Daar kun je vreselijke hoofdpijn van krijgen, alhoewel er mensen zijn, die beweren dat die gist gezond is.
Ik zag zelden dat mensen die gist innamen ren dat zegt al genoeg vind ik.

ljuv

DF-koningin

Hoe geen idee maar ben er van overtuigd dat verschillende drank ook ander effect kán geven.
Het is vaak ook de associaties die je ermee hebt. Je brein is een grote spier dus herinnert zich bepaalde dingen en acteert daar ook op.

Net zo als dat sommige mensen gaten/ hiaten krijgen in hun geheugen als ze te veel drinken. Dit heeft niet per se te maken met dat de een een groter drankorgel is dan de ander, maar het is genetisch. En als je eenmaal hiaten hebt, zul je ze altijd en steeds erger krijgen.
Dat is wel mijn minst lievelingsdeel van alcohol.

Verder moeilijke vraag… ik drink vooral bier. Dat effect is, als ik niks comineer🤪, altijd hetzelfde. De avonden dat ik er echt af lig zijn er meestal shotjes in het spel. Maar is dat door de soort drank, of door het feit dat ik in kortere tijd veel meer alcohol tot me neem? Gok dat laatste… Tegelijkertijd zou t me ook niet verbazen dat meer suikerhoudende drankjes, zoals shots of cocktails, ook een ander effect geven. Maar wordt je dan anders beïnvloed door de alcohol… of door de suiker? En bijvoorbeeld sterkere bieren… liggen ook zwaarder op de maag. Als ik 3 broden opheb heb ik ook minder energie.

Te veel variabelen dus, lijkt mij. Maar de wetenschap heeft hier ongetwijfeld onderzoek naar gedaan.

je moeder

Wijs gebruiker
Idd. Dat bezinksel, dode gistcellen, dat kun je beter niet drinken.
Daar kun je vreselijke hoofdpijn van krijgen, alhoewel er mensen zijn, die beweren dat die gist gezond is.
Hoezo zijn die gistcellen dood dan? Die kun je gewoon weer opkweken hoor.
In feite kun je van ongefilterd bier zeggen dat er leven in zit.
Het is misschien wel de belangrijkste reden waarom bier word gefilterd. Die grote brouwerijen zoals grols, heineken etc, die hebben super geavanceerde gisten en gist bepaalt voor het grootste gedeelte de smaak, het is het geheim van de chef.

Wat ik wèl weet van pilsener is dat het gefilterd word en daardoor transparant is.

Normaal gesproken word bier uitzichzelf helder na +- 2 maanden.

Laatst bewerkt:

Curieuze89

Experimenterende gebruiker

Ik denk ook dat het verschilt… per soort. In mijn geval:
Bier… tot ik vol zit en dan nog eentje
Wijn… welterusten
Whisky cola… ik ben on-over-winnelijk!!!! Whaaaaa (totdat de crash komt)
Wodka: huh ben ik nou opeens heeeeeel dronken?
Gin Tonic: het leek zo’n goed idee na bier… en dat is het uiteindelijk toch niet… barf.

Brakka Mang

Badass junkie
Zal met de afbraak te maken hebben, meer vocht is meer volume is langzamere opname i guess.

De Zandman

DF-koning
Alcohol brengt heel veel ellende...sommige mensen kunnen er niet mee overweg en gaan onder invloed hele rare dingen doen....

De rem breekt het bij iedereen. Alleen gaan sommigen eerder met een vreemde naar bed of dansen op de tafel en anderen worden agressief en gaan meppen. Anderen willen gaan snuiven en weer anderen beginnen te huilen...

Oja dat laatste heb ik ook altijd🙈 Soms echt heel irritant als ik iets weer verkeerd begrijp ofzo😫
En bij mijn vriend is dat juist handig, want die voelt zijn emoties niet zoveel. En als hij dan veel gedronken heeft komt het wel eindelijk een keer los.

je moeder

Wijs gebruiker
Oja dat laatste heb ik ook altijd🙈 Soms echt heel irritant als ik iets weer verkeerd begrijp ofzo😫
En bij mijn vriend is dat juist handig, want die voelt zijn emoties niet zoveel. En als hij dan veel gedronken heeft komt het wel eindelijk een keer los.
Lust jou vriend geen xtc? Want dat werkt beter dan drank denk ik.

Lsd schijnt ook heel goed te zijn om je relatie goed te houden trouwens

Lust jou vriend geen xtc? Want dat werkt beter dan drank denk ik.

Lsd schijnt ook heel goed te zijn om je relatie goed te houden trouwens

Jawel maar hij heeft zijn receptoren daarmee al in de jaren 90 gefrituurd😅
Vanwege mijn psychische problematiek durf ik geen lsd te nemen.
Maar om onze relatie goed te houden is het voor ons nou juist belangrijk om niet teveel harddrugs meer te gebruiken👍

Kordie

DF-koning
In mijn visie is het echt al per soort bier verschillend.

Zou een bier echt zoveel verschillen?
Of is het bv de manier of snelheid van drinken?

Even omrekenen. Ik heb eerder vanavond een Atlas op. Dat is omgerekend zo'n 6 glazen.
Over zo'n blik deed ik niet zo heel lang. Terwijl als ik zes flessen pilsener zou drinken ik daar een avond, of niet eens, over zou doen.

BrieMetDeBril

Badass junkie
Ik drink Atlas en dergelijke bieren wel degelijk slomer dan gewoon Pils.

Blond bier valt in mijn ervaring echt anders dan een Tripel van hetzelfde alcohol percentage.
Voor mij is dit een raadsel, of placebo effect

Kordie

DF-koning
Net zo als dat sommige mensen gaten/ hiaten krijgen in hun geheugen als ze te veel drinken. Dit heeft niet per se te maken met dat de een een groter drankorgel is dan de ander, maar het is genetisch.

En met vitamine tekort toch?
De echte alcoholisten die in de ochtend al beginnen met de alcohol zullen gedurende de dag wel niet veel meer eten (of gezond eten) en dat schijnt ook te knagen aan je geheugen.

Bovenaan