Verschil synthetische en organische GBL

Bal0n

Badass junkie
De ene is organisch gemaakt, de ander syntethisch. Geen verschil verder, het blijft het zelfde stofje.

Bal0n

Badass junkie
Eh?

Je hebt sowieso geen NaOH nodig voor het maken van GBL. Bovendien snap ik niet wat er organisch is aan HCl of NaOH, dus ik begrijp ook niet waar je dat vandaan haalt.

En als je in de war bent met het maken van GHB, dan snap ik niet zo goed hoe je met HCl kunt werken?

DumphluM

Newbie
Organische GHB is uit planten geëxtraheerd.

Synthetisch heb je tal van mogelijkheden, ik heb er ff twee getekend:

Je gaat uit van cyclobutanone. Hier doe je een Baeyer Villiger oxidatie met m-CPBA (meta-chloorperbenzoëzuur) mee, je krijgt dan GBL en m-chloorbenzoëzuur. Met NaOH doe je een simpele verzeping, waaruit je het natriumzout van GHB krijgt, wat na aanzuren GHB geeft.
GBL kun je trouwens ook onder zure condities (verdund HCl) hydrolyseren, wat als voordeel heeft dat je er meteen GHB uit krijgt, en neit het natriumzout.

Een andere simpele manier om GHB te maken is uit te gaan van 3-broom-1-propanol. Hierop doe je een substitutiereactie met NaCN , wat je vervolgens hydrolyseert tot GHB.

Beide routes zijn trouwens niet rendabel omdat de uitgangsstoffen flink aan de prijs zijn. Cyclobutanon kost bij acros US$195 voor 5 g. En 3-broom-1-propanol kost bij Acros US$110,- voor 25 mL.

Kun je daar beter een fles GBL à US$60,- voor 2.5 L kopen, en daar zelf door verzeping GHB van maken. Helaas verkopen ze niet aan particulieren :(

mind

Newbie
gbl met een zuur hydrolyseren naar ghb heeft weinig zin omdat het weer teruggaat naar gbl omdat het zuur niet stabiel is.

er zijn trouwens routes van thf naar gbl.

baldymike

Newbie
Kan je ghb maken met organische gbl?
Is het effect hetzelfde als je ghb maakt met organische gbl?
Er zit namelijk nog al een groot prijsverschil tussen die twee...

Bal0n zei:
De ene is organisch gemaakt, de ander syntethisch. Geen verschil verder, het blijft het zelfde stofje.

syntethische producten hebben vaker rest-producten dan organische producten, althans bij alcohol is dit het geval...

Bovenaan