Van Ritalin naar d-amfetamine

Tevil19

Bewuste gebruiker
Heey allemaal,

Ik ben sinds kort op andere medicatie gezet. Ik kreeg eerst methylfenidaat en dat gaf een hoop bijwerkingen en vreselijke rebound. Nu neem ik dit dextro-amfetamine en het geeft veel meer rust in mn hoofd. Bij ritalin voelde ik me vaak opgefokt. Ook de rebound is vrijwel niet merkbaar bij dex.

Nu wik ik refereren naar een ouder topic : viewtopic.php?f=25&t=51062&p=1150901&hilit=dexamfetamine#p1150901

Waarin wordt gezegd dat ritalin voor een hoger dopaminegehalte zorgt en wanneer het uitwerkt een stuk onder het normale niveau. Dit zou wel mn nare rebounds verklaren van ritalin. Is dit bewezen?

Bedankt.

Jmths

Badass junkie
Tripreporter
Methylfenidaat (Ritalin) zorgt niet voor een hoger dopamine gehalte dan (dex)amfetamine.

Methylfenidaat is (dex)amfetamine met een piperdine molecuul aan de staart vastgeplakt.
Volgens mijn huisarts en wetenschappelijke artikelen is dexamfetamine ongeveer 2x zo potent in gewicht als methylfenidaat.
10mg methylfenidaat staat dus ongeveer gelijk aan 5mg dexamfetamine.

(Dex)amfetamine lijkt veel meer op de natuurlijke stof phenylethylamine dan methylfenidaat waardoor deze waarschijnlijk beter getolereerd wordt door het lichaam.
Dexamfetamine is volgens vrijwel ieder wetenschappelijk onderzoek dat er naar gedaan is effectiever en heeft minder bijwerkingen dan methylfenidaat (Ritalin).
De reden echter dat (dex)amfetamine niet wordt voorgeschreven in Europa ondanks dat deze aanzienlijk minder leverbelastend is, minder bijwerkingen geeft en een gewenster effect geeft is omdat deze veel misbruik gevoeliger is dan methylfenidaat.
Methylfenidaat heeft door zijn werking die alleen effect heeft op de heropname en niet op de afgifte van dopamine (wat (dex)amfetamine wel doet) een plafonwaarde van +/- 40mg, bij hogere doseringen wordt het effect niet sterker, enkel langer en is hierdoor aanzienlijk misbruikgevoelig.

Dexamfetamine verschilt met amfetamine dat het een rechtsdaaiend stereoisomeer heeft, dit houdt in dat het molecuul identiek is aan amfetamine maar dat de atomen in het molecuul in een net iets andere volgorde aan elkaar geplakt worden waardoor bepaalde eigenschappen versterkt worden en andere verzwakt.

Waarin dexamfetamine in grote lijnen mee verschilt met gewone amfetamine is dat het een hogere affiniteit heeft met dopamine en een lagere affiniteit heeft met noradrenaline in vergelijking met normale/racematische amfetamine.
Dit vertaald zich in dat dexamfetamine euforischer is dan gewone amfetamine en een hardere 'dip' geeft.

De reden dat dexamfetamine boven normale amfetamine verkozen wordt is omdat het vooral de dopamineverhoging is die er voor zorgt dat mensen zich beter kunnen concentreren, dexamfetamine geeft mensen dus een betere 'concentratieboost' dan normale/racematische amfetamine (in theorie, volgens wetenschappelijk dubbelblind onderzoek geeft normale/racematische amfetamine beter effecten).
Wat ook mee speelt is dat noradrenaline er voor zorgt dat de bloeddruk en hartslag omhoog gaat wat dus minder het geval is bij dexamfetamine. Het voelt dus minder 'opgefockt' aan en je gaat er minder snel dood aan.

Wat eveneens wel het vermelden waard is, dexamfetamine is een afkorting voor dextroamfetamine.
Het 'medicijn' dat onder de naam dexafetamine wordt voorgeschreven bevat echter niet alleen dextroamfetamine. Dexamfetamine, wat jij hoogst waarschijnlijk ook voorgeschreven krijgt bevat 50% dextroamfetamine, 25% levoamfetamine en 25% (normale)/racematische amfetamine.
Levoamfetamine is amfetamine met een linksdraaiend steroisomeer wat in tegenstelling tot dextroamfetamine een hogere affiniteit heeft met noradrenaline en een lagere affiniteit met dopamine in verhouding met normale/racematische amfetamine.

Wat ook wel grappig is om te vermelden, de meeste wetenschappelijke artikelen vermelden stellig dat normale/racematische amfetamine betere gewenste effecten geeft als dextroamfetamine. De farmaceutische industrie durft zich er echter hoogstwaarschijnlijk niet aan te wagen om 'speed' voor te schrijven omdat het zo'n slecht imago heeft ondanks dat deze waarschijnlijk wenselijkere effecten zal geven.

Flinke lap text, veel plezier er mee. :P
Als je nog vragen hebt, twijfel niet.

Fool

Badass junkie
JMThomas zei:
Methylfenidaat is (dex)amfetamine met een piperdine molecuul aan de staart vastgeplakt.
Nouja, er scheelt nog wel iets, maar verder wel een interessant stukje. :)

Jmths

Badass junkie
Tripreporter
Nouja, er scheelt nog wel iets, maar verder wel een interessant stukje. :)

True, maar ik ben lui. :P

En bedankt! Was niet makkelijk informatie over dit onderwerp te vinden, met google kon ik er vrijwel niets over vinden in ieder geval. Heb LIMO (zoekmachine voor wetenschappelijke artikelen van mijn school/opleiding) er voor ingezet om de gewenste informatie er over te vinden.

Fool

Badass junkie
Oja, enige toevoeging die ik nu nog heb is dat
JMThomas zei:
Dexamfetamine, wat jij hoogst waarschijnlijk ook voorgeschreven krijgt bevat 50% dextroamfetamine, 25% levoamfetamine en 25% (normale)/racematische amfetamine.
Gelijk is aan 62.5% dextroamfetamine en 37.5% levoamfetamine, maar gaan deze combinaties vooral op voor the states(en andere landen). In Nederland is dexamfetamine wel degelijk alleen het rechtsdraaiende isomeer. :)

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Fool zei:
Oja, enige toevoeging die ik nu nog heb is dat
JMThomas zei:
Dexamfetamine, wat jij hoogst waarschijnlijk ook voorgeschreven krijgt bevat 50% dextroamfetamine, 25% levoamfetamine en 25% (normale)/racematische amfetamine.
Gelijk is aan 62.5% dextroamfetamine en 37.5% levoamfetamine, maar gaan deze combinaties vooral op voor the states(en andere landen). In Nederland is dexamfetamine wel degelijk alleen het rechtsdraaiende isomeer. :)
JMThomas, doel je dan niet op het Amerikaanse Adderall? Want dat is echt een mix van verschillende amfetamine zouten. In Nederland wordt volgens mij ook gewoon pure dexamfetamine verkocht.

Jmths

Badass junkie
Tripreporter
JMThomas, doel je dan niet op het Amerikaanse Adderall? Want dat is echt een mix van verschillende amfetamine zouten. In Nederland wordt volgens mij ook gewoon pure dexamfetamine verkocht.

Zal dan wel verschil zitten tussen landen/merken, weer wat geleerd, kunt altijd de bijsluiter lezen om het zeker te weten natuurlijk, voor Adderal gaat het wel op van wat ik had gelezen ja.

Medic

Belezen gebruiker
Dexamfetamine werkt in de regel veel langer dan Methylfenidaat, het zogenaamde rebound-effect wat veel mensen ondervinden bij voornamelijk de kortwerkende variant van methylfenidaat (de gewone ritalin tabletjes, in de volksmond), zal wat minder snel voorkomen bij dex-amfetamine.

Wel is dex-amfetamine een veel potenter middel, valt net zoals methylfenidaat onder de amfetamines.
Naast een sterkere werking is er ook meer kans op bijwerkingen en het is doorgaans iets lastiger om een patient goed in te stellen op dex-amfetamine t.o.v. methylfenidaat.

Bovenaan