r@r@
Wijs gebruiker
silverfish zei:Bovendien moet je lichaam wennen aan de nieuwe situatie zonder opiaten, je hebt veel te veel (nu lege..) pijnreceptoren dus voel je je erg klote. Je lichaam blijft simpelweg een tijd ontregeld.
Ben het helemaal met je eens, Silver!
De aanmaak van endorfines (lichaamseigen hormoon dat pijn vermindert en ervoor zorgt dat je lekker slaperig wordt) wordt niet/nauwelijks meer aangemaakt als je opiaten gebruikt: zij bezetten immers die receptoren al. Hoe meer je gebruikt, hoe meer opiaat-stoelen (= receptoren) er worden aangemaakt in je hersenen. Dat heet gewenning.
Als je stopt met opiaten worden "die opiaat-stoeltjes" niet meer bezet. Je moet het dus zelf weer gaan aanmaken. En tot die tijd heb je moeite met slapen én voel je alle pijnsignalen erger binnenkomen.
Kort gezegd: je lijf moet "een flinke schop onder z'n kont krijgen" om weer zelfstandig die endorfines aan te maken.
Wat dan heel goed werkt is hardlopen. Dat zorgt ervoor dat dopamine (vergelijk met coke) en endorfines (vergelijk opiaten) worden aangemaakt.
Begin gewoon om de dag met een paar minuten in een rustig tempo. Het gaat er niet zo zeer om dat je lang en veel moet lopen; maar wel regelmatig en elke keer bijv. 1 minuut meer.
Ik heb vannacht om half 5 voor het eerst 12 minuten gelopen en een half uur erna kon ik ineens wél slapen!
Het werkt écht! Je voelt zelf wanneer de hormonen vrijkomen: eerst word je moe, dan nog moeier. Tot je denkt: "Ja, doei! Nu kan ik écht niet meer! Ik kap ermee!"
En als je DAN door blijft rennen voel je die endorfinen vrijkomen.
De roes is natuurlijk feitelijk lichter dan die van opiaten, maar het gevoel van overwinning is juist groter!
Je hebt een grens verlegd!
Maar dan wél in de goede richting: naar ontwikkeling!
Ontwikkeling naar een goede gezondheid, naar een goede conditie en naar nieuwe aanmaak van de hormonen waar jouw lijf om schreeuwt!
Het kan mij niks schelen dat ik niet echt hard ren (het is meer dribbelen
Dan denk ik: "Ha, je moest eens weten! Ik heb 14 jaar niet gesport, heb 12 jaar zitten kloten met die klote opiaatverslaving, maar ik ben en blijf wél clean en ik sport wél. En ik houd vol!"
Ik weet dat het werkt, want elke keer kan ik toch maar weer 1 minuut langer hardlopen, ik krijg meer lucht, ik slaap sneller in en beter door na het hardlopen.
Het werkt! Echt!

p.s.
- Endorfines komen ook vrij bij het eten van chocolade, vetten, suiker; bij klaarkomen (ejaculatie) en bij hevige pijn (bijv. SM, maar die raad ik niet aan hoor!
-Als een vrouw van een kindje bevalt worden er aan het einde (tijdens de persweeën waarbij het hoofdje wordt geboren) ook endorfines aangemaakt. Ze lijkt dan een beetje stoned en dat is ze in feite ook! De pijn wordt minder en de ontsluiting (= opengaan van de baarmoedermond) gaat sneller doordat de spieren zich ontspannen, waardoor de baring voorspoediger verloopt voor moeder en kind.
In 05 kwam ik in ziekenhuis voor hart te liggen,nne nooit zou ik meer zoveel slikken..Dat nam ik me stellig voor!Ik ben gaan dalen,rustig aan..ik werd sterker [lichamelijk],het ging prima,ik deed leuke dingen,ik was eindelijk niet meer ziek,ik zwom weer.
ff chillen want ik zit me weer veels te druk te maken.