Truffels en antidepressiva

Mcrazy

Belezen gebruiker
Heyy lieve leden🥰,

Ik gebruik antidepressiva (duloxetine). Nou vroeg ik me af kan ik hierbij truffels gebruiken?
Weet iemand hier meer over of heeft iemand ervaring?

Veel liefs,

Me

Dr. Paddo!

Belezen gebruiker
Het effect neemt sterk af omdat ze op dezelfde receptor zitten. Ik zou het niet combineren. Er is ook nog weinig onderzoek gedaan naar wat er precies gebeurt en er wordt door sommigen gesproken over het risico op het gevaarlijke serotininesyndroom wat kan ontstaan bij teveel serotinine in het brein. Het medicijn zorgt dat het niet goed heropgenomen wordt en het middel zorgt juist voor een tijdelijke toename van serotinine in het brein.

Mcrazy

Belezen gebruiker
Het effect neemt sterk af omdat ze op dezelfde receptor zitten. Ik zou het niet combineren. Er is ook nog weinig onderzoek gedaan naar wat er precies gebeurt en er wordt door sommigen gesproken over het risico op het gevaarlijke serotininesyndroom wat kan ontstaan bij teveel serotinine in het brein. Het medicijn zorgt dat het niet goed heropgenomen wordt en het middel zorgt juist voor een tijdelijke toename van serotinine in het brein.
Aawhh dus kan het niet???????

OtherShore

Badass junkie
Aawhh dus kan het niet???????
Duloxetine gaat het effect van truffels enorm remmen. Daar is niet zo veel aan te doen. Je kunt dat een beetje ondervangen door een hogere dosis te nemen, maar dat werkt niet zo goed (Aangezien je geen ervaring hebt met truffels raad ik dat sowieso af). Dus nee duloxetine + truffels is geen aanrader.

Of het echt gevaarlijk is, is een tweede. Er wordt wel gewaarschuwd voor het serotonine syndroom maar in de praktijk lijkt dat bijna niet voor te komen. Dus erg gevaarlijk is het waarschijnlijk niet, maar het is wel zonde van de truffels.

Laatst bewerkt:

Damius

Bewuste gebruiker
Je zult antidepressiva slikken om een reden. Los van de chemische gecombineerde werking met truffels denk ik ook dat je niet moet willen trippen zo lang je medicatie nog benodigd is. Heroverweeg het wanneer je een hernieuwde balans en stabiliteit / positiviteit hebt gevonden - na de afbouw van medicatie op termijn.

Dr. Paddo!

Belezen gebruiker
Er zijn inderdaad weinig voorbeelden van serotininesyndroom. Maar waarom zou je het risico nemen? Ik heb zelf van april 2022 tot augustus 2023 dagelijks 20mg citalopram geslikt. Het heeft geholpen, maar nu ben ik ook 20kg zwaarder en nog steeds in therapie. Heb het wel gecombineerd soms met ketamine. Maar ben nu afgebouwd en heb eigenlijk al lang niks gebruikt. Even alles goed op een rijtje. Set en setting. Als ik wil experimenteren om een depressie of angsten te overwinnen, lijkt me dat toch het best om dat in een gecontroleerde setting te doen met psychologen. Dat is nu volop in onderzoek en ontwikkeling, tot die tijd zou ik zelf niet experimenteren en dingen riskeren. Je hebt waarschijnlijk nog vele jaren en kansen om te trippen. En trippen is meestal leuker wanneer het gewoon écht goed met je gaat en je je sterk voelt. Als je dan niet lekker gaat kan je dat ook veel beter aan.

Bovenaan