Tramadol afbouwen is heftig

Leeuwtje01

Experimenterende gebruiker
Beste,

Ik ben al jaren bekend met het middel tramadol voor pijnstilling. Ook heb ik al meerdere keren afgebouwd, en elke keer ondervindt ik een helse ellende terwijl ik op internet lees op officiële sites dat het snel en met niet al te veel ontwenning kan worden afgebouwd.

Ik nam 200mg per dag 4x 50mg. Dit heb ik langer dan een half jaar gedaan. En ben begonnen met 1x 50mg te minderen. Dit ging opzicht wel prima. Dit heb ik één week aangehouden en toen ben ik met druppels van 150 naar 130 gegaan.

Hierbij kreeg ik al last van mijn buik en verkoudheid klachten, maar ik dacht niet aan ontwenning, eerder aan een griepje. Dus heb doorgezet, en de week daarna (deze week) naar 110 gegaan. Nou het werd alleen maar erger en daarom besloot ik één dag weer naar 130 te gaan. Nog steeds buikpijn maar wel minder. Maar goed ligt dat aan de hogere dosis pijnstilling of minder ontwenning.. geen idee.

Gisteren weer 110 genomen en in de avond voelde ik mij al helemaal naar. Dus besloot ik maar 5mg Diazepam te nemen en naar bed te gaan.

Vervolgens werd ik wakker om half 6 sochtends met behoorlijke buikkrampen en spierpijn, en ik was zeiknat. Ik voelde mij ook zo depressief en barste in huilen uit, terwijl ik nooit huil eigenlijk.

Mijn vragen zijn is dit ontwenning? Ben ik te snel afgebouwd, hebben jullie deze ervaringen ook met dit middel, en wat is jullie advies.

Heel erg bedankt voor het lezen.

Mevrouw Pløp

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Beste,

Ik ben al jaren bekend met het middel tramadol voor pijnstilling. Ook heb ik al meerdere keren afgebouwd, en elke keer ondervindt ik een helse ellende terwijl ik op internet lees op officiële sites dat het snel en met niet al te veel ontwenning kan worden afgebouwd.

Ik nam 200mg per dag 4x 50mg. Dit heb ik langer dan een half jaar gedaan. En ben begonnen met 1x 50mg te minderen. Dit ging opzicht wel prima. Dit heb ik één week aangehouden en toen ben ik met druppels van 150 naar 130 gegaan.

Hierbij kreeg ik al last van mijn buik en verkoudheid klachten, maar ik dacht niet aan ontwenning, eerder aan een griepje. Dus heb doorgezet, en de week daarna (deze week) naar 110 gegaan. Nou het werd alleen maar erger en daarom besloot ik één dag weer naar 130 te gaan. Nog steeds buikpijn maar wel minder. Maar goed ligt dat aan de hogere dosis pijnstilling of minder ontwenning.. geen idee.

Gisteren weer 110 genomen en in de avond voelde ik mij al helemaal naar. Dus besloot ik maar 5mg Diazepam te nemen en naar bed te gaan.

Vervolgens werd ik wakker om half 6 sochtends met behoorlijke buikkrampen en spierpijn, en ik was zeiknat. Ik voelde mij ook zo depressief en barste in huilen uit, terwijl ik nooit huil eigenlijk.

Mijn vragen zijn is dit ontwenning? Ben ik te snel afgebouwd, hebben jullie deze ervaringen ook met dit middel, en wat is jullie advies.

Heb je hulp bij het afbouwen?

Alinde

Badass junkie
Dat is heftig, ik heb het om me heen gezien in kliniek.

Hier ook medicijnverslaving en na afkicken kreeg ik ook verkoudheid, koorts etc. Hangt allemaal met elkaar samen.

Leeuwtje01

Heb je hulp bij het afbouwen?
Ja van mijn huisarts, maar laat de regie meer in mijn handen. Hij heeft alleen gezegd blijf nu maar even op 120mg.

Alleen hou ik het niet vol zo..

Heb ze ook gebeld maar hij is er vandaag niet. Heb voor maandag een afspraak gemaakt.

Leeuwtje01

Dat is heftig, ik heb het om me heen gezien in kliniek.

Hier ook medicijnverslaving en na afkicken kreeg ik ook verkoudheid, koorts etc. Hangt allemaal met elkaar samen.
Is dat spul dan toch zo heftig, het is een milde opiaat las ik.

Wat gebruikte jij dan als ik mag vragen?

Alinde

Badass junkie
Ik ben geen arts maar bij de afbouwpoli werd gezegd dat als het niet te harden was, je weer een klein stapje omhoog kon. Omdat je net voor t weekend zit zou ik dat wel doen.

_shikantaza

Badass junkie
Ja van mijn huisarts, maar laat de regie meer in mijn handen. Hij heeft alleen gezegd blijf nu maar even op 120mg.

Alleen hou ik het niet vol zo..

Heb ze ook gebeld maar hij is er vandaag niet. Heb voor maandag een afspraak gemaakt.
Als je je eogen tempo mag bepalen, maak daar gebruik van. Als je klachten tecerg worden weet je dat het voor jou te snel is gegaan en verlaag je het tempo.

Leeuwtje01

Als je je eogen tempo mag bepalen, maak daar gebruik van. Als je klachten tecerg worden weet je dat het voor jou te snel is gegaan en verlaag je het tempo.
Ja ga ik doen, ga vandaag even op 130/140 om er enigzins nog een leuk weekend uit te halen. Kijken hoe dat gaat, en dan bespreek ik het maandag wel met de huisarts.

Denk dat ik gewoon heel gevoelig ben voor ontwenning.

_shikantaza

Badass junkie
Ja ga ik doen, ga vandaag even op 130/140 om er enigzins nog een leuk weekend uit te halen. Kijken hoe dat gaat, en dan bespreek ik het maandag wel met de huisarts.

Dat is ook heel persoonlijk. Goed van je huisarts hoor om je vrijheid te geven in de afbouw. Zorg wel dat jecer echt af komt, een klein beetje ongemak mag je best voelen.

Alinde

Badass junkie

Lijkt me verstandig. En dan weer een stapje er af als de huisarts weer bereikbaar is.

Je komt van 200, er is al best veel af.

Lepeltje

Tramadol is ook een opiaat. Ik heb zelf alleen ervaring met afbouwen van Oxycodon. Dat afbouwen in de laatste fase naar 0 was heel erg heftig.
Maar heb op internet veel gelezen over opiaten in het algemeen en ontwenning, ook met verschillende artsen daar over gepraat. Je hoeft in elk geval niet bang te zijn dat de klachten levensbedreigend zijn, maar heel vervelend en pijnlijk kan het wel worden. Afbouwen met een schema lijkt me het beste. Ook dan ontkom je niet aan ontwenning maar het moet wel draaglijk zijn. Op internet zijn heel veel schema's te vinden. Bij mij hielp het als ik een heel stuk ging lopen als ik ontwenning had. Je hebt al best veel afgebouwd trouwens hoor!

Alinde

Badass junkie
Dank je! Die dame in onze kliniek had ook opiaten, ik weet niet welke. Was bijzonder om te zien wat er gebeurde als zij lang op haar pillen moest wachten. Ze heeft niet tot 0 afgebouwd, dat ging (nog) niet. Hoop dat het goed met haar gaat.

Ja ik ben heel ver afgebouwd, ik was een kasplant. At niet veel meer, kon mijn huis niet bijhouden. Ik probeer de quetiapine en lamotrigine ook nog naar 0 te krijgen.

Leeuwtje01

Voel je je alweer wat beter? Heb in de kliniek iemand gezien bij wie het te snel ging. Huilbuien, klappertanden, bizar.
Even een update, ik had jullie berichten niet gezien excuus. Gisteren 90mg geprobeerd voor het eerst, van 110 naar 90.

Vandaag wilde ik dat doorzetten maar kwam er al snel achter dat dat niet ging lukken, vooral mentaal niet. Voel mij zo depressief. Ik heb nergens zin in...

Heb ook even met mijn huisarts gepraat, en heb ook aangegeven dat dit middel mij opvrolijkt en dat ik zonder, niks tot nauwelijks uitvoer. Hij weet ook van mijn mentale problemen. Ik heb namelijk een angststoornis en misschien ook wel een depressie.

Dus hij heeft mij doorverwezen naar een psychiater in het ziekenhuis.

Dus ja het is van twee kanten, fysiek en mentaal.

Ik wil echt zo graag stoppen he, maar ik kan het gewoon niet.

Verder heb ik nooit problemen met afhankelijkheid gehad. Ik drink niet rook niet en doe ook geen andere drugs. Maar er is iets met dit middel.

• Care
Waarderingen: XMR

Lepeltje

@Leeuwtje01
Waarom probeer je die tramadol niet af te bouwen met ondersteuning van Diazepam? En dan het fysieke accepteren. Diazepam zou goed moeten helpen tegen angst. Depressie is ook vervelend, maar kan ook komen door de inname van Opiaten, omdat je lichaam steeds meer wil. Angst/paniekaanvallen zou je dan grotendeels op kunnen vangen met Diazepam en dat dan daarna afbouwen.

Leeuwtje01

@Leeuwtje01
Waarom probeer je die tramadol niet af te bouwen met ondersteuning van Diazepam? En dan het fysieke accepteren. Diazepam zou goed moeten helpen tegen angst. Depressie is ook vervelend, maar kan ook komen door de inname van Opiaten, omdat je lichaam steeds meer wil. Angst/paniekaanvallen zou je dan grotendeels op kunnen vangen met Diazepam en dat dan daarna afbouwen.
Thx voor de snelle reactie, ik gebruik inderdaad al Diazepam voor de ontwenning in overleg met de dokter, 2x 2mg per dag. Hij wil liever niet dat ik meer gebruik. Ik moet zeggen dat je heel en heel snel went aan Diazepam. Ik merk er nu al niet veel meer van na 4 weken. Weet ook niet of het handig is om meer te pakken.

Misschien wachten tot de afspraak met de psychiater, of die meer advies heeft.

Alsnog bedankt voor je advies.

Lepeltje

2x2mg diazepam is een lage dosering. Ik heb ongeveer hetzelfde traject ondergaan met Oxycodon afbouwen, en begon met Diazepam afbouwen met 15mg en zit nu op 4mg na 3-4 weken. Dat is heel goed te doen. Veel dokteren hebben helaas te weinig kennis over verslavingen.
Een psychiater zou hier meer van moeten weten. Denk dat je zo snel mogelijk van die tramadol af moet. Je zou in plaats van 2x2mg ook 3x2mg kunnen proberen, zodat je de middagdosering ook hebt en er geen lange tijd tussen de innames zit. En dan kijken of het afbouwen met tramadol acceptabel is.
Ontwenning zal je altijd krijgen, maar onthoud dat afkicken van Opiaten niet levensbedreigend is, alleen kunnen de klachten wel heftig zijn. Bij de ene persoon is het meer dan de ander. Depressief/somber worden, ik heb het ook maanden gehad tijdens mijn gebruik en afbouw omdat je lichaam meer en meer opiaten wil hebben, dat is iets wat je denk ik moet accepteren.

Leeuwtje01

2x2mg diazepam is een lage dosering. Ik heb ongeveer hetzelfde traject ondergaan met Oxycodon afbouwen, en begon met Diazepam afbouwen met 15mg en zit nu op 4mg na 3-4 weken. Dat is heel goed te doen. Veel dokteren hebben helaas te weinig kennis over verslavingen.
Een psychiater zou hier meer van moeten weten. Denk dat je zo snel mogelijk van die tramadol af moet. Je zou in plaats van 2x2mg ook 3x2mg kunnen proberen, zodat je de middagdosering ook hebt en er geen lange tijd tussen de innames zit. En dan kijken of het afbouwen met tramadol acceptabel is.
Ontwenning zal je altijd krijgen, maar onthoud dat afkicken van Opiaten niet levensbedreigend is, alleen kunnen de klachten wel heftig zijn. Bij de ene persoon is het meer dan de ander. Depressief/somber worden, ik heb het ook maanden gehad tijdens mijn gebruik en afbouw omdat je lichaam meer en meer opiaten wil hebben, dat is iets wat je denk ik moet accepteren.
Ja ik ga denk ik 3x2mg proberen. Maakt het wat gemakkelijker. En nog wat extra rustig aan afbouwen. Ik wil misschien iets te snel.

Knap van jou dat je van de oxycodon af bent, dat lijkt mij nog zwaarder!

Lepeltje

Oxycodon afbouwen was heel zwaar. En dan van 30mg naar 0mg dat was een hel. Ik denk dat je vooral naar je eigen lichaam moet luisteren. Iedereen heeft zijn eigen symptomen, maar 3x2mg zou wel de nodige verlichting kunnen bieden, zeker tegen de angst en paniek. En van 6mg straks afbouwen of 4mg maakt ook niet veel uit. Ik denk dat het mentaal wat meer rust geeft dat je op elk dagdeel van de dag een dosering in kan nemen, en niet van middag tot einde van de avond ontwenning hebt.

Leeuwtje01

Oxycodon afbouwen was heel zwaar. En dan van 30mg naar 0mg dat was een hel. Ik denk dat je vooral naar je eigen lichaam moet luisteren. Iedereen heeft zijn eigen symptomen, maar 3x2mg zou wel de nodige verlichting kunnen bieden, zeker tegen de angst en paniek. En van 6mg straks afbouwen of 4mg maakt ook niet veel uit. Ik denk dat het mentaal wat meer rust geeft dat je op elk dagdeel van de dag een dosering in kan nemen, en niet van middag tot einde van de avond ontwenning hebt.
Ja zeker, ga het proberen. Bedankt voor de steun. Heeft mij meer motivatie gegeven.

Leeuwtje01

Even een update. Gisteren 2x30mg genomen voor het eerst. Ik kwam van 85mg af. Ben er toch wel achter gekomen vannacht dat dat te snel was.

Zie ook dat ik 90mg al moeilijk vond vorige week maandag, dat is wel mooi aan dit forum dat je terug kan kijken.

Waarom ik dan met mijn domme kop naar 60mg ga zo snel, tsja als ik iets graag wil dan ben ik iets te enthousiast.

Vandaag maar weer wat meer innemen, zodat ik rustig kan liggen of zitten haha.

De Schurk

Belezen gebruiker
Heb je katom geprobeerd of overwogen?
Kratom is wel een zeer lichte opiaat, maar het kan je zeker helpen met het afbouwen van Tramadol.

Amber.cherry

Belezen gebruiker
Beste,

Ben jij chronisch pijn patiënt? Zo ja, waarom willen ze het. En sta jij er 200% achter. Heb je dag therapie, steun. Als je afbouwen gaat moet je oude leven ook anders. Triggers van oude gewoontes maken t dubbel zwaar. Krijg je diazepam of baclofen tegen de stress angst en spier spanning.

Ik heb 40 mg oxy . Willen ze me al 3 jaar af. Na 6 aar. Elke keer zeuren , dat t verslavend is. En je meer en meer wil. , Hallo?? Chronische pijn. En werkt nog steeds. Kortwerkende . Enige wat helpt. Breek mijn arm feb 23 en pas na 4 weken ineens een baxter met 2 x 10 langwerkende erbij tot nu. Dus ze hebben me nog veel meer Oxycodon gegeven terwijl ze me er al jaren vanaf willen ze hadden die langwerkende ook na een paar maanden moeten stoppen voor die arm Er is nog zoveel verwarring tussen mensen die het misbruiken en mensen die er toch nog echt waar bij hebben en die wordt het afgenomen dus is dit een vrije keuze van jou want je hebt het er goed zwaar mee die ik je mag me altijd een DM sturen

Bovenaan