Toename van drugs door media aandacht

Drugs is al jarenlang een probleem. Steeds meer mensen gaan experimenteren met drugs. Ze zijn nieuwsgierig. Van het één komt het ander en ze gaan steeds vaker drugs gebruiken. Kijk op festivals of verschillende house/trance feesten. Zoveel mensen zijn onder invloed van drugs.

Maar wat doet de media hieraan? De media geeft vaak aanleiding om drugs te gebruiken. Denk aan het tv-programma Spuiten en Slikken. In dit programma worden verschillende drugs besproken. Hierin komen voordelen naar voren van de drugs en hoe je het moet gebruiken. De drugsgebruikers geven dan aan 'hoe heerlijk het gevoel is', als je bijvoorbeeld een XTC-pil neemt.

Bij radio 538 kon je een reis winnen naar Ibiza, dit werd gepromoot met een afbeelding. Op deze afbeelding zag je een mond met twee XTC-pillen. Dit kan ook een aanleiding zijn om te gaan experimenteren met drugs. Door deze aandacht lijkt het gebruik van drugs steeds normaler. Terwijl dit nog steeds een probleem is.

De media aandacht zorgt voor nieuwsgierigheid bij de mensen. Wat vinden jullie hiervan? Is er een toename van drugs door de media aandacht?

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Als je constateert dat drugsgebruik een probleem is ben je niet aan het juiste adres op dit forum denk ik..

fly--

Bewuste gebruiker
Ik denk niet dat het door media aandacht komt.
Hooguit word het gestimuleerd door die advertenties.
Maar ik denk ook dat het nu gewoon meer bekent is dat jongeren uberhaupt drugs nemen, vroeger werd daar niet echt over gepraat [toen werd er sowieso minder gepraat over gevoelens en dat soort dingen].
Misschien is het wel toegenomen, maar dat komt denk ik ook doordat mensen er nu meer behoefte aan hebben.

willemv

Wijs gebruiker
Tripreporter
Wat een bullshit om te zeggen dat de media mensen aanzet tot gebruiken. De media zet mensen tot zoveel aan je gaat toch ook niet zitten zeiken over de reclame over alle DRANK die gemaakt wordt. Of alle andere evt schadelijke producten ik denk ook inderdaad dat je hier aan het verkeerde adres bent. De meeste mensen komen hier juist voor informatie over drugsgebruiken of drugs.

lightsandsounds

Experimenterende gebruiker
Alsof mensen door het kijken van spuiten en slikken ineens drugs gaan gebruiken, ik sowieso niet.
Ik vind het juist positief dat ze laten zien wat er kan gebeuren en hoe je het kan gebruiken onder de beste omstandigheden. Dit is een stuk beter dan dat er nooit over wordt gepraat en er daarddoor veel onnodige risico's worden genomen. Alsof je door zo'n programma, of een poster met 2 pillen, er echt toe wordt aangezet het te nemen. Nee sorry.

Ik ben juist daarom benieuwd naar wat meningen van mensen zijn die hier informatie zoeken voor drugs. Maar zoals ik hier lees vinden jullie niet dat de media hier een bijdrage aan levert. Ook niet als het gaat om mensen nieuwsgierig te maken om drugs te gebruiken?

harry123

Bewuste gebruiker
Hahahahaha sorry hoor vind dit een beetje lachwekkend.

Nee het komt echt niet door de media. Tegenwoordig is het gewoon veel makkelijker te verkrijgen. En op techno/hardcore feesten stonden ze 20 jaar geleden ook allemaal wel strak.

harry123

Bewuste gebruiker
En nee ook niet wat betreft nieuwsgierig maken... Je vindt et intressant of niet. Ik gebruik al best een tijd pillen en andere drugs, van die pillen weten mijn ouders het en mijn broertje ook en die ziet ook al die programmas maar hij hoeft het niet hij is ook niet nieuwsgierig erna dusss... De een vind het gewoon wat leuker/interessanter dan de ander daar heeft media geen invloed op. En sowieso het grootste deel van de media maakt drugs gebruik zwart zoals zeggen dat je van vlowen dom word terwijl daar helemaal geen bewijs van is, zeggen dat xtc super slecht is terwijl er tegenstrijdige onderzoeksresultaten zijn waarvan meerendeels(voornamelijke degene die zeggen dat xtc heel slecht is) gewoon verkeerd zijn uitgevoerd en geen reeel beeld geven!

mrflame

Belezen gebruiker
Tripreporter
Ik snap je punt. Volgens jou worden mensen nieuwsgierig gemaakt door de media aandacht, maar als je even goed in kranten duikt en het nieuws bekijkt, dan zal je zien dat in een grote meerderheid de slechte kant van drugs wordt belicht. Weer een bericht over losgeslagen jongeren, zelfmoord pogingen, overdoses enz. Er wordt vaak gezegd: ‘Hij/zij was onder invloed van drank en drugs.’ Dat halen ze er altijd bij, zelfs als het niet waar is. Sterker nog, in heel erg veel (lees: ECHT heel erg veel) gevallen worden er foutieve dingen over drugs gezegd in de media. Als ik de media zou geloven dan zou ik: gelijk geestelijke problemen krijgen bij het nemen van LSD, denken dat ik zou kunnen vliegen van paddo’s, gelijk hartfalen krijgen van speed, zou ik ‘stoned’ kunnen worden van coke en instant dood gaan bij het nemen van 2 XTC pillen. Ik kan je vertellen, ik leef nog steeds en het geen geestelijke en/of mentale problemen, ondanks dat ik vrij veel drugs heb gebruikt in mijn leven.
Hoe komt dit? Onder andere door spuiten en slikken en dit forum, doordat ik me heel erg goed inlas en veel informatie heb gewonnen in het verleden, heb ik altijd op een ‘verstandige’ manier drugs gebruikt. Er wordt aan alle kanten tegen je gezegd: ‘drugs zijn heel erg slecht voor je, begin er NOOIT aan, je zal gelijk verslaafd raken of dood gaan.’ En dat terwijl er (naast o.a. Spuiten en Slikken en dit forum) voor de rest bijna geen informatie wordt verschaft met ‘hoe moet je drugs gebruiken?’ en dat er echt de waarheid over drugs wordt verteld. Op deze manier heb ik al genoeg mensen naar de EHBO moeten brengen tijdens festivals, simpelweg doordat ze geen idee hadden wat ze namen en hoeveel ze er van moesten nemen. Dit komt doordat ze nooit die informatie hebben gekregen en opeens in de verleiding worden gebracht en dan maar ‘gewoon’ doen. Om vervolgens 6 pillen in hun mik te hebben zitten, niet genoeg water drinken, gecombineerd hebben met alcohol en dus een gezellig avondje met verzorging kunnen doorbrengen.

Daarnaast komt het feit dat drugs illegaal o.a. zijn uit de jaren 60. Toen werden allerlei eigenlijke medicijnen (voornamelijk binnen de psychiatrie, ja dat is drugs) in grote getallen gebruikt, maar men wist de gevolgen op lange termijn er niet echt van. Toen ze er achter kwamen dat het toch wel echt slecht was om heel erg veel drugs te gebruiken, kwamen er veel op de opiumlijst te staan. Later is in de housescene hetzelfde gebeurd.
Zo zie je maar dat onwetendheid de grote boeman is, veel groter dat de drugs zelf.
En dat speelt in deze tijd nog steeds, het taboe en dus de onwetendheid is nog steeds de boeman.

Maar even terugkomend op jouw punt. Er wordt nu vrij veel drugs gebruikt, dat is waar, maar ik heb echt cijfers nodig om te kijken of het meer is als bijvoorbeeld 5, 10 of 50 jaar geleden. In tijden van recessie grijpen mensen eerder naar drugs (lees: ook alcohol) en feesten we meer. Waarom? Misschien om te ontsnappen aan de ‘werkelijkheid.’
En hoe ik zelf interesse hebt gekregen in drugs? Om eerlijk te zijn, tijdens drugs voorlichting tijdens biologie op de middelbare school. Toen werd er verteld hoe slecht het was en waarom je het niet zou moeten nemen. Toen vroeg ik mij af: ‘Waarom zou je het dan in godsnaam nemen?’ Dus toen ik vroeg wat de effecten waren van bepaalde drugs en ik er antwoord op kreeg, toen dacht ik eigenlijk: ‘nou, dat lijkt me nog best interessant/leuk!’ En dat heeft er altijd in gezeten, ik heb nooit uitgesloten drugs te gebruiken. Later ging ik kijken naar Spuiten en Slikken en ging ik met vrienden om die wel eens wat gebruikt hadden (zonder die vrienden, zou ik misschien nooit drugs hebben gebruikt. DAT is een van de belangrijkste factoren, niet de media). Maar doordat ik me zoveel inlas, heb ik altijd ‘verstandig’ drugs gebruikt. En nu ik vrijwel alle drugssoorten heb geprobeerd, moet ik toegeven dat ik er zelfs heel erg veel van heb geleerd. Toegegeven, ik heb er ook mindere tijden door ervaren, maar over het algemeen kijk ik met een tevreden blik terug. Ik ben een stuk meer open-minded, socialer, aardiger en sta positiever in het leven (Ik gebruik vrijwel niets meer).

Tot slot, ik ben van mening dat er niet genoeg verteld kan worden over drugs. Hoe moet je het gebruiken, wat is het effect, wat te doen bij een overdosis enz.? In de media worden over het algemeen al veel te veel foutieve dingen over drugs verteld, daarom moeten er programma’s als Spuiten en Slikken en forums als deze zijn, om WEL goede informatie te geven. Liever dat we met z’n allen af en toe een pilletje gebruiken onder de beste omstandigheden, dan dat er af en toe iemand dood gaat door onwetendheid.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Verslaving is een probleem, drugsmisbruik is een probleem. Drugsgebruik niet. Dat bedoelde ik een beetje met mijn eerste post. Dus als door de media mensen meer drugs gaan gebruiken, is dat nog steeds niet écht een probleem, omdat men er (ga ik nu even vanuit) verstandig mee omgaat. Als meer mensen drugs gaan misbruiken, of er een verslaving uit voortkomt, dan wel.

Of dat zo is betwijfel ik. Misschien worden mensen makkelijker nieuwsgierig gemaakt, maar ik denk dat het meer invloeden nodig heeft om mensen écht tot gebruik aan te zetten. Media is maar één deel van de omgeving. Zo zijn er ook meerdere risicofactoren vanuit de omgeving die tot bijvoorbeeld het vormen of in stand houden van een verslaving kunnen leiden.

Ik denk overigens ook dat het belangrijker is om inderdaad goede informatie te geven in plaats van dat het geheim blijft en niemand er eigenlijk iets vanaf weet. Net alsof je door seksuele voorlichting ook ineens allemaal seks gaat hebben. Zelfde vergelijking.

Mrflame bedankt voor je zeer uitgebreide verhaal / reactie.

Zero ik snap je eerste post nu. Zoals je zelf zegt is drugmisbruik of verslaving een probleem. Ik ben alleen heel benieuwd, omdat ik in mijn omgeving heb meegemaakt dat mensen door filmpjes en foto's van de media zijn gaan 'gebruiken'. Dit gebruiken werd steeds vaker en vaker tot het wel een verslaving werd. Dan wordt er in mijn ogen vaak mooie en leuke verhalen verteld over drugs. Daarom ben ik benieuwd wat anderen er van vinden, omdat ik toch denk dat de media er een groot aandeel in heeft zoals het voorbeeld wat ik net gaf.

mrflame

Belezen gebruiker
Tripreporter
DrugsdoorMedia zei:
Mrflame bedankt voor je zeer uitgebreide verhaal / reactie.

Zero ik snap je eerste post nu. Zoals je zelf zegt is drugmisbruik of verslaving een probleem. Ik ben alleen heel benieuwd, omdat ik in mijn omgeving heb meegemaakt dat mensen door filmpjes en foto's van de media zijn gaan 'gebruiken'. Dit gebruiken werd steeds vaker en vaker tot het wel een verslaving werd. Dan wordt er in mijn ogen vaak mooie en leuke verhalen verteld over drugs. Daarom ben ik benieuwd wat anderen er van vinden, omdat ik toch denk dat de media er een groot aandeel in heeft zoals het voorbeeld wat ik net gaf.

No problemo :wink: Ik vind je invalshoek wel interessant. Maar als ik deze reactie van je lees, denk ik eigenlijk dat het gewoon verschilt per persoon/vriendenkring/milieu enz.
Jij geeft aan dat door media vrienden van je geïnteresseerd zijn geraakt, waaruit gebruik naar misbruik is ontstaan. Een vriendengroep van mij daarentegen kijkt ook Spuiten en Slikken en komt wel in aanmerking met drugs, maar gebruiken niets tot bijna niets. Omdat ze het allemaal nogal eng vinden. Dus ik denk dat het per persoon verschilt. Net zoals dat ik nooit bad ben gegaan en sommige vrienden van me al angstig worden van 1 trekje van een joint.

Er worden vaak leuke verhalen verteld, maar dat is vaak de waarheid (bij. je eerste XTC ervaring is, in goede omstandigheden, ook gewoon mindblowend awesome). In de media wordt ook heel erg vaak drugs als het pure kwaad geschetst en er wordt vaak niet de waarheid over verteld. Ik kom namelijk nog vaak genoeg mensen tegen die vol afschuw luisteren naar een van mijn avontuurtjes en gelijk denken dat ik een junkie ben. Het ligt een beetje aan jezelf/je omgeving/je vrienden en wat je oppikt, hoe je dit interpreteert en wat je er mee doet.

Maar stel je eens voor: er zou helemaal geen aandacht aan geschonken worden in de media. Als het in de doofpot wordt gestopt, maak je het dan niet veel mysterieuzer? Ik denk dat het averechts zal werken (Nederlanders blowen procentueel gezien minder mensen dan in onze buurlanden, omdat het niet illegaal, dus niet zo interessant is). En de mensen die dan gaan gebruiken, hebben geen informatie gewonnen, wat zal leiden tot overdoseringen, te veel gebruik enz. simpelweg door onwetendheid.

Mrflame

Ik denk ook zeker dat het wel ligt in welke omgeving je leeft (denk aan vrienden). Het is natuurlijk voor ieder persoon zijn/haar eigen verantwoordelijkheid in hoeverre je doorgaat met het gebruiken van drugs. Toch werkt drugs verslavend en als mensen dan nieuwsgierig gemaakt worden, zij door nieuwsgierigheid verslaafd kunnen worden ( dit is misschien iets te kort door de bocht maar hoop dat jullie me begrijpen! ).

Ik denk ook niet dat er helemaal niet over gesproken moet worden in de media, maar wel op een betere manier dan nu. Tuurlijk worden er ook vaak slechte verhalen verteld, maar zeker ook hele positieve verhalen, die gevaarlijk kunnen zijn voor beinvloedbare jongeren.

harry123

Bewuste gebruiker
Nu ben ik wel benieuwd eigenlijk... Heb zeld nog nooit positieve dingen over drugs gehoord in de media, zou wel eens zo'n artikel willen zien..

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
DrugsdoorMedia zei:
Mrflame

Ik denk ook zeker dat het wel ligt in welke omgeving je leeft (denk aan vrienden). Het is natuurlijk voor ieder persoon zijn/haar eigen verantwoordelijkheid in hoeverre je doorgaat met het gebruiken van drugs. Toch werkt drugs verslavend en als mensen dan nieuwsgierig gemaakt worden, zij door nieuwsgierigheid verslaafd kunnen worden ( dit is misschien iets te kort door de bocht maar hoop dat jullie me begrijpen! ).

Ik denk ook niet dat er helemaal niet over gesproken moet worden in de media, maar wel op een betere manier dan nu. Tuurlijk worden er ook vaak slechte verhalen verteld, maar zeker ook hele positieve verhalen, die gevaarlijk kunnen zijn voor beinvloedbare jongeren.
Toevallig heb ik hier laatst een onderzoekje over gedaan voor school. Namelijk welke factoren ten grondslag liggen aan het vormen en in stand houden van een verslaving. Daarom zei ik in m'n vorige post ook: er zijn meerdere risicofactoren.
1. Genen.
2. Karakter.
3. Omgeving.

De combinatie van de drie kunnen tot een verslaving leiden maar dat hoeft niet altijd. Stel je bent erg gevoelig (genen) en je bent erg nieuwsgierig (karakter) dan kan het zijn dat er geen drugs wordt gebruikt in je omgeving dus het komt niet zover.
Kan ook zijn dat je vrienden wel drugs gebruiken (omgeving), en dat je het zelf ook leuk vindt om te gebruiken (karakter) maar je kan je er prima vanaf houden en bij 'af en toe' laten (genen/karakter). Dus. Daarom vind ik dat alleen media nooit tot drugsgebruik kan aanzetten.

En daarnaast, als er wordt uitgelegd hoe je er verstandig mee om moet gaan, lijkt me dat alleen maar positief. Misschien gaan de mensen die er dan toch al mee in aanraking komen, er beter mee om dan wanneer ze bepaalde dingen niet zouden weten of opzoeken, dankzij media.

dingo's kidneys

Experimenterende gebruiker
DrugsdoorMedia zei:
Drugs is al jarenlang een probleem. Steeds meer mensen gaan experimenteren met drugs. Ze zijn nieuwsgierig. Van het één komt het ander en ze gaan steeds vaker drugs gebruiken. Kijk op festivals of verschillende house/trance feesten. Zoveel mensen zijn onder invloed van drugs.

Maar wat doet de media hieraan? De media geeft vaak aanleiding om drugs te gebruiken. Denk aan het tv-programma Spuiten en Slikken. In dit programma worden verschillende drugs besproken. Hierin komen voordelen naar voren van de drugs en hoe je het moet gebruiken. De drugsgebruikers geven dan aan 'hoe heerlijk het gevoel is', als je bijvoorbeeld een XTC-pil neemt.

Bij radio 538 kon je een reis winnen naar Ibiza, dit werd gepromoot met een afbeelding. Op deze afbeelding zag je een mond met twee XTC-pillen. Dit kan ook een aanleiding zijn om te gaan experimenteren met drugs. Door deze aandacht lijkt het gebruik van drugs steeds normaler. Terwijl dit nog steeds een probleem is.

De media aandacht zorgt voor nieuwsgierigheid bij de mensen. Wat vinden jullie hiervan? Is er een toename van drugs door de media aandacht?

1 drugsgebruik een probleem vinden is een conservatief politiek denkbeeld, dat drugsgebruik nare gevolgen KAN hebben is iets anders.

2 Dat steeds meer mensen drugs gebruiken is een veronderstelling waar ik graag getallen bij zie, drugsgebruik is al sinds de oertijd vertegenwoordigd in ALLE culturen over de hele wereld. van ayahouasca drinkende yopo snuivende indianen tot coca kauwende farao's het is niet nieuw

3 problematisch gebruik lijkt met de crack epidemie en de heroine epidemie z'n top al voor de eeuwwisseling bereikt te hebben. mischien komt de meth hype daarbij in de buurt maar nieuw is het nogsteeds niet.

btw wist je dat we in nederland een cocaine en speedfabriek hadden?
wist je dat drugs in nederland veel minder problematisch is dan in landen waar het onbespreekbaar is?

wat mij betreft is drugs op een eerlijke manier in de media alleen maar goed!

universal*flow

Belezen gebruiker
Ik vind dat spuiten en slikken en de commercial van 538 niet met elkaar vergeleken kan worden.

Spuiten en slikken is een informatief programma, dat kijk je om informatie in te winnen, ze laten positieve en negatieve kanten zien. Maar vooral informatie. Ik ben zo'n persoon die graag info heeft over het spul dat ik naar binnen werk.

Heb de reclame van 538 nog nooit gezien, maar als ik het zo hoor, lijkt 538 een vakantie op Ibiza te promoten en daar 2 pillen bij te laten zien.. Tja bij andere reclames laten ze een fles wodka zien.. Bijde even schadelijk naar mijn inzicht.

Denken jullie niet dat het meer zo is dat media aandacht drugsgebruik toegankelijker maakt? Dus juist omdat je op TV ziet dat experimenteren niet tot verslaving of overdosis hoeft te leiden, je zelf openstaat voor de ervaring? Ik zie dit niet zozeer als negatieve invloed. Maar zoals hierboven ook staat; de mogelijke negatieve invloed is toch afhankelijk van meerdere factoren.
Misschien ook meer gewoon een persoonlijke ervaring; als je opgroeit in een wereld waarin drugs en drank no-go is (of lijkt..) en je via media de nodige informatie erover meekrijgt. Vergeet niet dat de media je soms ook juist kunt laten zien hoe je goed met drugs om kunt gaan!

Herbalisme

Bewuste gebruiker
Dat drugs een 'probleem' is is slechts toegekend door de autoriteiten, omdat sommige bewustzijnsveranderend zijn of beter werken dat medicijnen en omdat ze er geen geld kunnen uitslaan zijn ze al voor een groot stuk verboden.
Sommige drugs zijn inderdaad een probleem maar er zijn veel dingen die legaal zijn en zogezegd niet als probleem beschouwd worden.
Het wordt tijd dat je uit het 'patroon' gaat denken en leert redeneren en denken voor jezelf, anders ben je jammergenoeg een herzenloze robot die jammergenoeg veel mystieke ervaringen in het leven zal mislopen ...

En op je vraag van de media: Neen, de media speelt daar zeker geen actieve rol in, als je drugs gaat gebruiken omdat je een affiche ziet of een programma dan ben je gewoon een niet zo snugger persoon ...

Maar toch -> Gebruik veilig & gebruik met mate, gebruik je verstand :wink:
Greets,
Herbalisme

Bovenaan