Ik snap je punt. Volgens jou worden mensen nieuwsgierig gemaakt door de media aandacht, maar als je even goed in kranten duikt en het nieuws bekijkt, dan zal je zien dat in een grote meerderheid de slechte kant van drugs wordt belicht. Weer een bericht over losgeslagen jongeren, zelfmoord pogingen, overdoses enz. Er wordt vaak gezegd: ‘Hij/zij was onder invloed van drank en drugs.’ Dat halen ze er altijd bij, zelfs als het niet waar is. Sterker nog, in heel erg veel (lees: ECHT heel erg veel) gevallen worden er foutieve dingen over drugs gezegd in de media. Als ik de media zou geloven dan zou ik: gelijk geestelijke problemen krijgen bij het nemen van LSD, denken dat ik zou kunnen vliegen van paddo’s, gelijk hartfalen krijgen van speed, zou ik ‘stoned’ kunnen worden van coke en instant dood gaan bij het nemen van 2 XTC pillen. Ik kan je vertellen, ik leef nog steeds en het geen geestelijke en/of mentale problemen, ondanks dat ik vrij veel drugs heb gebruikt in mijn leven.
Hoe komt dit? Onder andere door spuiten en slikken en dit forum, doordat ik me heel erg goed inlas en veel informatie heb gewonnen in het verleden, heb ik altijd op een ‘verstandige’ manier drugs gebruikt. Er wordt aan alle kanten tegen je gezegd: ‘drugs zijn heel erg slecht voor je, begin er NOOIT aan, je zal gelijk verslaafd raken of dood gaan.’ En dat terwijl er (naast o.a. Spuiten en Slikken en dit forum) voor de rest bijna geen informatie wordt verschaft met ‘hoe moet je drugs gebruiken?’ en dat er echt de waarheid over drugs wordt verteld. Op deze manier heb ik al genoeg mensen naar de EHBO moeten brengen tijdens festivals, simpelweg doordat ze geen idee hadden wat ze namen en hoeveel ze er van moesten nemen. Dit komt doordat ze nooit die informatie hebben gekregen en opeens in de verleiding worden gebracht en dan maar ‘gewoon’ doen. Om vervolgens 6 pillen in hun mik te hebben zitten, niet genoeg water drinken, gecombineerd hebben met alcohol en dus een gezellig avondje met verzorging kunnen doorbrengen.
Daarnaast komt het feit dat drugs illegaal o.a. zijn uit de jaren 60. Toen werden allerlei eigenlijke medicijnen (voornamelijk binnen de psychiatrie, ja dat is drugs) in grote getallen gebruikt, maar men wist de gevolgen op lange termijn er niet echt van. Toen ze er achter kwamen dat het toch wel echt slecht was om heel erg veel drugs te gebruiken, kwamen er veel op de opiumlijst te staan. Later is in de housescene hetzelfde gebeurd.
Zo zie je maar dat onwetendheid de grote boeman is, veel groter dat de drugs zelf.
En dat speelt in deze tijd nog steeds, het taboe en dus de onwetendheid is nog steeds de boeman.
Maar even terugkomend op jouw punt. Er wordt nu vrij veel drugs gebruikt, dat is waar, maar ik heb echt cijfers nodig om te kijken of het meer is als bijvoorbeeld 5, 10 of 50 jaar geleden. In tijden van recessie grijpen mensen eerder naar drugs (lees: ook alcohol) en feesten we meer. Waarom? Misschien om te ontsnappen aan de ‘werkelijkheid.’
En hoe ik zelf interesse hebt gekregen in drugs? Om eerlijk te zijn, tijdens drugs voorlichting tijdens biologie op de middelbare school. Toen werd er verteld hoe slecht het was en waarom je het niet zou moeten nemen. Toen vroeg ik mij af: ‘Waarom zou je het dan in godsnaam nemen?’ Dus toen ik vroeg wat de effecten waren van bepaalde drugs en ik er antwoord op kreeg, toen dacht ik eigenlijk: ‘nou, dat lijkt me nog best interessant/leuk!’ En dat heeft er altijd in gezeten, ik heb nooit uitgesloten drugs te gebruiken. Later ging ik kijken naar Spuiten en Slikken en ging ik met vrienden om die wel eens wat gebruikt hadden (zonder die vrienden, zou ik misschien nooit drugs hebben gebruikt. DAT is een van de belangrijkste factoren, niet de media). Maar doordat ik me zoveel inlas, heb ik altijd ‘verstandig’ drugs gebruikt. En nu ik vrijwel alle drugssoorten heb geprobeerd, moet ik toegeven dat ik er zelfs heel erg veel van heb geleerd. Toegegeven, ik heb er ook mindere tijden door ervaren, maar over het algemeen kijk ik met een tevreden blik terug. Ik ben een stuk meer open-minded, socialer, aardiger en sta positiever in het leven (Ik gebruik vrijwel niets meer).
Tot slot, ik ben van mening dat er niet genoeg verteld kan worden over drugs. Hoe moet je het gebruiken, wat is het effect, wat te doen bij een overdosis enz.? In de media worden over het algemeen al veel te veel foutieve dingen over drugs verteld, daarom moeten er programma’s als Spuiten en Slikken en forums als deze zijn, om WEL goede informatie te geven. Liever dat we met z’n allen af en toe een pilletje gebruiken onder de beste omstandigheden, dan dat er af en toe iemand dood gaat door onwetendheid.