Hebben één van die vrienden al wat ervaring? Dat scheelt naar mijn idee vaak een slok op een borrel.
De vuistregel is in ieder geval; behandel psychedelica met het nodige respect en geef je over aan de trip.
Wat concretere puntjes:
- Ik zou in ieder geval niet al te hoog doseren, een half bakje is prima. Sommige smartshops willen nog wel eens aanraden om eerst een half bakje te nemen en daarna bij te doseren als je denkt dat je meer aan kunt. Ik zou hier echter niet mee gaan lopen kutten. De opbouw van de effecten kan nogal per persoon verschillen (bij de één gaat het traag, bij de ander weer snel). Je weet echter nog niet goed hoe effecten zich opbouwen, wat de piek is etc. Je kan dan na een bepaalde tijd wel denken dat het maar matig werkt en willen bijdoseren, terwijl de effecten zich nog langzaam op moeten bouwen. Bijdoseren zou dan overdoseren betekenen in dat geval.
Gewoon één portie nemen dus. Valt het tegen, kan je de volgende keren hoger doseren
- Ja, naar buiten gaan kan prima (erg leuk zelfs). Ik zou wel binnen beginnen; aangezien de opkomst wat onprettig kan aanvoelen is het beter dit te doen in een comfortabele omgeving waar je geen mensen tegen kan komen etc. Als jullie je alle drie comfortabel genoeg voelen in de trip, kan je wel naar buiten gaan.
- Ik denk dat als je met een half bakje begint de kans op een echte bad trip niet zo hoog is. Het kan oncomfortabel aanvoelen en je kan je wat onwennig voelen door de bewustzijnsverandering. Als je een beetje normaal doseert, je in een veilige omgeving bevind en het met mensen doet waar je je een beetje prettig bij voelt (wat volgens mij bij jullie wel het geval is), is de kans op een bad-trip niet érg groot (zeg maar gerust vrij klein). Mocht je je wat onprettig voelen, laat het over je heen komen en verander eventueel van muziekkeuze/setting. Even op een andere plek zitten kan al helpen. Probeer in elk geval alle eventueel wat minder positieve gedachtes te accepteren en je er niet tegen te verzetten; je zult zien dat de trip vanzelf weer een positievere wending aanneemt. Hierop vertrouwen scheelt in ieder geval een hoop
- Een leuke plek om buiten te zijn, je omgeving een beetje lekker comfortabel maken (eventuele rotzooien opruimen etc) en wat muziek van te voren uitgezocht lijken me voldoende voorbereidingen. Je kan wel van te voren van alles plannen wat leuk zou zijn om te doen, maar het is naar mijn idee juist leuk om weinig te plannen en vanzelf wel te zien waar je zin in hebt. Het tript niet echt lekker als je nog een waslijst van dingen hebt die je nog af moet werken 'omdat dat leuk is'.
Verder de 'common sense' dingen. Eet, drink en slaap gezond de dag(en) ervoor (ga je niet klemzuipen de avond ervoor), zorg dat je je lekker voelt (ga het niet doen als je net fikse ruzie hebt gehad met iemand o.i.d.) en zorg ervoor dat je van te voren bepaald hoeveel je neemt en al eten/en drinken klaar hebt, zodat je hier niet zorgen over hoeft te maken in de meer vage momenten.
In ieder geval veel plezier alvast ^^