Themadag verslaving.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Hai guys. Ik doe dus nu een minor Toegepaste Psychologie en volgende week dinsdag hebben wij een themadag verslaving. Er komen wat mensen babbelen en waar we ook vragen aan kunnen stellen, alhoewel ik weinig vragen meer heb nu ik sinds een paar weken dit forum bezoek :tongueout:
Anyhow, we moeten die dag een mini-onderzoekje doen en ik en mijn groepsmaatje wilden dat doen over verslavingsgevoeligheid en waar dat door wordt bepaald (genen, aangeboren/aangeleerd, omgevingsfactoren, noem maar op).

Ik vond het wel leuk om hier een topic over te maken en me af te vragen hoe jullie over verslavingsgevoeligheid denken. Zien jullie dat ook terug in je eigen leven met vrienden of niet? En waar denken jullie dat het aan ligt?

willemv

Wijs gebruiker
Tripreporter
Heb nu geen tijd op hier op in te gaan doe dat later vanavond wil je hier wel wat informatie over geven.

willemv

Wijs gebruiker
Tripreporter
ZERO- zei:
Hai guys. Ik doe dus nu een minor Toegepaste Psychologie en volgende week dinsdag hebben wij een themadag verslaving. Er komen wat mensen babbelen en waar we ook vragen aan kunnen stellen, alhoewel ik weinig vragen meer heb nu ik sinds een paar weken dit forum bezoek :tongueout:
Anyhow, we moeten die dag een mini-onderzoekje doen en ik en mijn groepsmaatje wilden dat doen over verslavingsgevoeligheid en waar dat door wordt bepaald (genen, aangeboren/aangeleerd, omgevingsfactoren, noem maar op).

Ik vond het wel leuk om hier een topic over te maken en me af te vragen hoe jullie over verslavingsgevoeligheid denken. Zien jullie dat ook terug in je eigen leven met vrienden of niet? En waar denken jullie dat het aan ligt?

Zelf ben ik verslavingsgevoelig denk ik althans want ben verslaafd aan diverse middelen. Dit zie ik soms terug in gamen maar dat is het dan ook. Met eten bijvoorbeeld heb ik dat niet echt alleen met middelen waar de effecten van bevallen. Denk dat verslaving aangeboren is en gedrag wat je leert als je wat ouder bent. Verslaving is gedrag en niet af te leren maar je kan er wel mee leren omgaan. In mijn familie zitten verder niet veel mensen die een verslaving hebben. Heb wel gehoord dat mijn moeder een oom had ofzo die wel graag borreltjes dronk. Maar drugs en drank verslaving kom in mijn familie niet veel voor dus denk niet dat het erfelijk is. Als ik aan de mensen om me heen denk die ik ken die ook een verslaving hebben zie ik dat we elkaar allemaal heel erg kunnen beinvloeden daarin. Nu ik geen vrienden meer heb zo kun je het wel noemen onderhand gebruik ik geen hard drugs meer en drugs die ik niet wil gebruiken. Als ik met mensen omga en het weer ga opzoeken dan gaat het bij mij weer helemaal fout.

Ben bang dat ik een beetje onduidelijk ben maar evengoed je vraagt tot slot waar denken jullie dat het aan ligt. Denk dat mensen met verslaving hier aanleg voor hebben. maar het is zeker ook erfelijk. Dat geldt niet voor iedere verslaafde maar ik ken genoeg gebruikers waar zo goed als de hele familie van gebruikt. Ook bij mensen waar de ouders van gebruiken die gebruiken zelf meestal ook althans die ik ken. De toegankelijkheid naar middelen is ook belangrijk kun je heel makkelijk aan drugs komen dan gebruik je het eerder zodra het je extreem moeilijk gemaakt wordt wat drugs te regelen doe je het automatisch ook minder.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Hmm... Ik heb zelf dus een neiging om rokende mensen te vragen hoe zij begonnen zijn met roken. En veel mensen zeggen dan: ja mijn ouders rookten, hele familie rookt, etc. Terwijl mijn moeder dus ook altijd gerookt heeft, maar mijn broers en ik roken allevier niet. Dus ja, hoe komt het dan dat iemand anders wel gaat roken met rokende ouders en ik niet? En dat als iemand mij wat aan zou bieden ik zo nee zeg en jij bijvoorbeeld daar heel veel moeite mee zou hebben?

Echt vreemd om na te denken. Ik denk ook wel hoor, dat het met aanleg te maken heeft. Daar zal ook wel onderzoek naar gedaan zijn, maar dat heb ik nog niet opgezocht. Vond het wel leuk om er eerst zelf even over na te denken.
Kijk, als iedereen in je familie rookt of drinkt of wat dan ook kan ik begrijpen dat je daarin opgroeit en meegaat als je ouder wordt, maar vind het interessant waar het dan aan ligt dat sommige mensen dat dan juist weer niet hebben. Is dat dan misschien gewoon karakter?

En ja omgeving speelt ook wel een rol in hoe makkelijk je eraan komt, en hoe bijv. drugs in je vriendengroep gebruikt worden. Maar er wordt in sommige van mijn vriendengroepen ook veel geblowd en ik blow zelf nooit mee, haha. Misschien als ik elke dag met hen zou gaan zitten zou ik wel beginnen, who knows XD

willemv

Wijs gebruiker
Tripreporter
Denk dat je een redelijk helder beeld hebt nu over hoe het kan gaan. Natuurlijk is aanleg, gedrag en ga maar door een heel uitgebreid onderwerp waar volgens mij al veel over nagedacht is. Meestal zijn het meerdere factoren van de laat ik de JA factor noemen. Heb je bijvoorbeeld een vriendengroep waar iedereen gebruik, en familie die gebruikt, je karakter staat erna ja dan is de kans heel groot om te gaan gebruiken. Hoe meer dingen er wegvallen hoe kleiner de kans is daarom de JA factor. Dit is niet onderbouwd dit is gewoon een beetje freestylen met mijn gedachten.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Zo, dag gehad.. mijn telefoon was alleen 's nachts uitgegaan waardoor m'n wekker niet ging en toen had ik me verslapen :( Helaas het verhaal van de verslavingsarts gemist, beetje balen. Maar wel met onze 'onderzoeksvraag' aan de gang geweest. Ik allemaal theorie uitgezocht en m'n groepsgenootje is ubercreatief, dus TADA:

Ik vond zelf vooral dat biologische aspect wel interessant, had ik nooit op die manier over na gedacht. De vraag is trouwens welke factoren bijdragen aan het ontwikkelen van een verslaving, dus verslavingsgevoeligheid zeg maar.

Bovenaan