Testen we te weinig?

debkb

Belezen gebruiker
Gisteravond een gezamenlijke activiteit met vriend P. Samen naar de GGD in Amsterdam om in totaal 3 middelen te laten testen: XTC (pil), gram coke, zakje 6-ABP. De XTC en de 6-ABP blijken via het kleurstoftestje te zijn wat ze zijn, en vriend P had eerder al gesnoept van de coke dus wist eigenlijk al wel dat dat wel snor zat maar liet toch een sample opsturen naar het lab.
Wat bleek? De pil die ik inleverde werd niet herkend in de GGD databank. Op zich is dat niet zeldzaam: de GGD website vermeldt dat ze ongeveer de helft van de aangeboden pillen herkennen. Wat ik nou zo raar vind: ik heb die pil, samen met 9 broertjes en zusjes, 2 weken geleden gekocht bij een dealer in Amsterdam die thuis ontvangt. Type ouwe hippie, dealt ook niet in coke. En een jaar geleden kocht ik ook bij hem... precies deze pillen! Die heb ik toen overigens niet laten testen. Wat is hier aan de hand? Verkoopt die dealer gewoon heel weinig (wat prima mogelijk is) of wordt dezelfde pil al meerdere batches geperst?
Maar hoe kan het dan dat de GGD deze pil niet herkent? De pil is verkrijgbaar in Amsterdam; de GGD in Amsterdam is superlaagdrempelig, je loopt er zo naar binnen... Als zelfs deze pil al niet bekend voorkomt, wat zegt dat dan over de het feit dat de helft van de pillen niet wordt herkend? Zou de GGD alleen de allerpopulairste pillen geregeld tegenkomen? En blijven de kleinere persingen vrijwel allemaal onder de radar?
Of zou het kunnen dat GGD ook wel eens expres zegt dat ze een pil niet herkennen zodat ze hem kunnen opsturen naar een lab, bijvoorbeeld omdat de vorige test van een identiek uitziende pil al weer wat langer geleden is? (of misschien zaten de baliemedewerkers zelf verlegen om een pilletje :joycat:)
Wie heeft hier inzichten over? Zijn er mensen op het forum actief die diensten draaien bij de GGD testservice? Ben extra benieuwd naar hun bijdrage

John co

Experimenterende gebruiker
Bij de database kijken ze alleen naar lab resultaten van de afgelopen 3 maanden omdat je anders misschien 10 jaar geleden toevallig een pil had waarbij alle kenmerken overeenkomen, dat kan natuurlijk gebeuren. Om die kans zo klein mogelijk te houden worden alleen recente testresultaten gebruikt.

_shikantaza

Badass junkie
De periode waarin testcentra een pil beoordelen gebaseerd op het uiterlijk is vrij kort. Ik geloof twee of drie maanden. Dat speelt hier denk ik het meeste mee.

debkb

Belezen gebruiker
Ah, kijk. Dat wist ik niet. Ben benieuwd wat een goeie datawetenschapper allemaal zou kunnen afleiden uit die database :wink:
Hoe lang bepaalde persingen in omloop zijn, welke batches grote/kleine spreads vertonen etc.

Bovenaan