Techno feesten met goede soundsystems

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Beste feestgangers,

Ik ben gisteren weer eens naar Tegendraads geweest om o.a. weer een lekker setje van Kuko te horen. Maar helaas was het geluid zo ongelooflijk slecht, dat ik niet lekker in de muziek kom. zonde wel... Want dat is ècht waar ik voor kom. De muziek.

Op de kleine stage was het geluid een stuk beter. Ik kan me ook voorstellen dat de akoestiek in zo'n grote hal drama is.

Ik ben eens benieuwd naar jullie ervaringen. Kennen jullie goede (kleinschalige) techno feesten waar ze kwalitatief goed geluid hebben.

Mijn eerste rave was een allnighter van DVS1 met zijn concept van de wall of sound. Dat was echt top! Ik ben benieuwd naar meer van dit soort concepten of venues 😁

Eerlijk gezegd maakt het type techno me misschien nog minder uit dan het geluid. Zolang het maar hard is en acid bevat 🤣

Nathaniel

Wijs gebruiker
Voor goede soundsystems en walls moet je denk ik vooral naar (illegale) teKno en dub feesten kijken. Qua zalen/venues/clubs zou ik niet weten, ben er ook niet zo heel erg in thuis.
Vorig jaar stuitte ik bij toeval op Draaimolen Festival. Absolute aanrader als muziek en geluid echt je ding zijn, echt een festival voor liefhebbers en audiofielen. Dit jaar helaas al uitverkocht🙁

Damius

Bewuste gebruiker
Voor goede soundsystems en walls moet je denk ik vooral naar (illegale) teKno en dub feesten kijken. Qua zalen/venues/clubs zou ik niet weten, ben er ook niet zo heel erg in thuis.
Helaas is het tegenovergestelde waar :).

Over het algemeen hebben clubs, met reguliere programmering gecombineerd met een vaste venue, de beste businesscase + meeste tijd om niet alleen te investeren in een goede soundsystem, maar ook in bijbehorende isolatie / akoustiek (minstens net zo belangrijk!). Trial & error is daarbij ook van belang, naast een goede professionele doorrekening van de akoustische respons op (staande) golven in de ruimte. Vooral wanneer deze vol met mensen is.

Funest zijn venues die slechts enkele keren op jaarbasis worden gebruikt en waarbij het geldtechnisch simpelweg niet uit kan om goed te isoleren. Denk bijvoorbeeld aan de Gashouder Amsterdam bij de Awakeningsprogrammering. Die ruimte is rond en daarmee per definitie een dramatische klankkast.

Mijn ervaring in clubs, vooral in Amsterdam:
- Benedenverdieping van de School, erg goed funktion one sound system gecombineerd met degelijke akoestiek. Heerlijke sound altijd daar.
- Shelter, subliem funktion one systeem met goede isolatie en weinig galm.
- Lofi, redelijk geluid. Toch wat meer warehouse achtige vibe / resonanties. Weinig isolatie/akoestische demping
- Warehouse Elementenstraat, vond ik echt bedroevend
- Radion, redelijk. Dat schuine plafond achter de booth zit akoestisch eigenlijk flink in de weg en zorgt voor veel rommel / ruis. Lastig te verhelpen.
- Melkweg: subliem strak geluid bij technofeesten. Kan direct merken dat met name de bass/subfrequenties echt het strakst en minst rommelig klinkt, door de forse investeringen in de ruimten. Denk het beste geluid van alle venues in deze lijst. Maar wel weer inleveren op andere zaken zoals sfeer.
- Paradiso; drama. Is en blijft dan ook een kerk met veeeeel te veel galm voor een goede strakke sound. Venue wel echt heerlijk verder.
- Club Raum, nooit geweest. Begreep dat het geluid erg goed is en fors geinvesteerd.

Zanza

DF-koning
Nothing beats de HMH/afaslive imo. Ben daar enkel op hardstyle feesten geweest in de jaren '00 en '10. Maar dat geluid was echt subliem. Vgm stonden/staan ze daar ook bekend om, niet alleen in NL. De akoestiek, het geluid in het algemeen. Zelfs het kleine zaaltje boven was vaak fantastisch.

Goede herinneringen aan. Nondeju

Damius

Bewuste gebruiker
Eens! Voor AFS live geldt hetzelfde als voor de Melkweg en bv Tivoli Vredenburg. Zeer fors in geinvesteerd, ook voor popconcerten. Loop maar eens langs de wanden en leg je oor er tegenaan als je in de zaal bent. Compleet 'doof'. Totaal geen reflecties en daardoor een rete strak geluid. Bovendien is de sound driedubbel geoptimaliseerd voor die ruimten door de jaren heen.

_shikantaza

Badass junkie
Wij gaan op 7 maart naar Ratherlost in Lofi en daar is ook DVS1 en The Wall of Sound.
Kwam ik net tegen via Reddit. Helaas uitverkocht :(

@LucidLucy Open Ground in Wuppertal heeft naar horen zeggen de beste PA van Europa. Volgens mij is het niet zo heel groot en Wuppertal is relatief dichtbij (voor jou wel ietsje verder :tongueout: dan voor mij). Je kunt sowieso terugrijden ouwe BOB :) Ik heb 'm nog op m'n verlanglijstje staan. Was op korte vakantie in Wuppertal maar ik had de energie niet meer na een lange dag toeristje spelen.

_shikantaza

Badass junkie
Helaas is het tegenovergestelde waar :).

Over het algemeen hebben clubs, met reguliere programmering gecombineerd met een vaste venue, de beste businesscase + meeste tijd om niet alleen te investeren in een goede soundsystem, maar ook in bijbehorende isolatie / akoustiek (minstens net zo belangrijk!). Trial & error is daarbij ook van belang, naast een goede professionele doorrekening van de akoustische respons op (staande) golven in de ruimte. Vooral wanneer deze vol met mensen is.

Funest zijn venues die slechts enkele keren op jaarbasis worden gebruikt en waarbij het geldtechnisch simpelweg niet uit kan om goed te isoleren. Denk bijvoorbeeld aan de Gashouder Amsterdam bij de Awakeningsprogrammering. Die ruimte is rond en daarmee per definitie een dramatische klankkast.

Mijn ervaring in clubs, vooral in Amsterdam:
- Benedenverdieping van de School, erg goed funktion one sound system gecombineerd met degelijke akoestiek. Heerlijke sound altijd daar.
- Shelter, subliem funktion one systeem met goede isolatie en weinig galm.
- Lofi, redelijk geluid. Toch wat meer warehouse achtige vibe / resonanties. Weinig isolatie/akoestische demping
- Warehouse Elementenstraat, vond ik echt bedroevend
- Radion, redelijk. Dat schuine plafond achter de booth zit akoestisch eigenlijk flink in de weg en zorgt voor veel rommel / ruis. Lastig te verhelpen.
- Melkweg: subliem strak geluid bij technofeesten. Kan direct merken dat met name de bass/subfrequenties echt het strakst en minst rommelig klinkt, door de forse investeringen in de ruimten. Denk het beste geluid van alle venues in deze lijst. Maar wel weer inleveren op andere zaken zoals sfeer.
- Paradiso; drama. Is en blijft dan ook een kerk met veeeeel te veel galm voor een goede strakke sound. Venue wel echt heerlijk verder.
- Club Raum, nooit geweest. Begreep dat het geluid erg goed is en fors geinvesteerd.
Funktion One is te gek. Ik vind Shelter nogal wat (not-so) sweet spots hebben. En ik hou er niet echt van dat de hoge tonen van (schuin) boven komen... die wil ik van voren! Ik heb festivals buiten bezocht waar ik het geluid beter vond dan in Shelter. Maargoed ik ben een ouwe zeurneus :wink: en Shelter is een mooie club. Lekker donker. Mijn meest recente bezoek was het nogal rustig, misschien scheelt dat. Weinig lijven om het geluid te absorberen.

Basis in Utrecht heeft ook wel okay geluid trouwens. De merknaam van de PA is me even ontschoten. F1 blijft alleen mijn favoriet.

Het Sieraad in Amsterdam had ook wel prima geluid volgens mijn herinnering. Dat was toen alleen met ADE een club en nu geloof ik permanent, dus of het dezelfde PA heeft weet ik niet. Sowieso leuk om in zo'n overdekte binnenplaats te staan.

En nu ik er over nadenken: Heineken Music Hall vond ik echt bruut. Dat was ergens in 2005 ofzo. Het is natuurlijk geen kleine club maar ik vond het geluid daar erg vet. Hard en zuiver maar we konden elkaar toch nog prima verstaan op de dansvloer. Niet dat ik daar voor kom, maar het verbaasde me dat dat samen ging.

Laatst bewerkt:

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Dat klopt ja, ik was ik dacht in 2024 bij Unreal x FYM in de AFAS Live en dat was toen niet slecht.

Beste sound buiten DVS1 toen, is voor mij een psyctrance feest geweest op ADE in The Box in Amsterdam bij Sloterdijk. Maar de AFAS was inderdaad niet verkeerd.

Is De School nog steeds actief? Ik dacht dat die zou sluiten. Altijd al weleens heen geweest.

Bedankt voor de tips alvast. Mocht iemand nog zulke feestjes in de nabije toekomst tegenkomen, voel je vrij ze hier te delen haha

DonkeyGonz

Bewuste gebruiker
Dat klopt ja, ik was ik dacht in 2024 bij Unreal x FYM in de AFAS Live en dat was toen niet slecht.

Beste sound buiten DVS1 toen, is voor mij een psyctrance feest geweest op ADE in The Box in Amsterdam bij Sloterdijk. Maar de AFAS was inderdaad niet verkeerd.

Is De School nog steeds actief? Ik dacht dat die zou sluiten. Altijd al weleens heen geweest.

Bedankt voor de tips alvast. Mocht iemand nog zulke feestjes in de nabije toekomst tegenkomen, voel je vrij ze hier te delen haha
De school is niet meer actief, helaas.
Bij feestjes van Vault sessions in BRET (the box? Is dat hetzelfde? Vond daar het geluid ook hard en goed!!

Afgelopen feestje op thuishaven ( zo goed als voor aan gestaan en geluid was hier naar mijn idee ook goed!

Weetniet of het nog steeds zo is op deze locatie (niet opge let deze keer) was ook in een tent (zomers is de tent weg en is het een "open" stage.
Maar heb het idee dat er daar zo goed als 180° speakers om mij heen staan. Dus om de crowd staat rondom geluid. (Aan de stagekant) correct me if im wrong!

Ben in de LOFT geweest vorige ADE voor het eerst. Zeeer goed geluid. Keek er van op!

Heb me ook zeer vaak verbaasd over van die mega tenten hoe goed het geluid daar kan zijn. Zeker met harde bass feesten. Hoe die bass dan nog meer bouncy werd.

In grote hallen als jij omschrijft kan ik me ook wel in vinden in dat het geluid daar niet helemaal lekker doorkomt.

Wat mij bijstaat is dat juist de kleinere intiemere feestjes het betere geluid hebben.

BelowTheFlow

Wijs gebruiker
Dekmantel is echt leuk .... Nu twee jaar geweest op een enkele dag.

Voor wat betreft de grotere festivals, scoort deze zeer hoog. Vooral de algehele stemming heeft voor mij een hoge weegfactor.
Voor dit jaar overwoog ik serieus om de volledige pas aan te schaffen, ook vanwege de extra's die daar dit jaar bij horen: de vroege events.
Toch niet gedaan ... al die dagen op rij ga ik niet trekken, En er is zoveel onzekerheid over mijn toekomst. Tegelijk is het wel enorm goed geregeld !

Edit: het ontgaat mij hoe ik als redelijk trouwe Ratherlost-ganger helemaal de voorverkoop (en eindverkoop) voor de komende maart editie gemist heb. Die zaterdag gaat vast mooi worden (zelfs zonder mij).

Laatst bewerkt:

TripFlip

Belezen gebruiker
Dekmantel is echt leuk .... Nu twee jaar geweest op een enkele dag.

Voor wat betreft de grotere festivals, scoort deze zeer hoog. Vooral de algehele stemming heeft voor mij een hoge weegfactor.
Voor dit jaar overwoog ik serieus om de volledige pas aan te schaffen, ook vanwege de extra's die daar dit jaar bij horen: de vroege events.
Toch niet gedaan ... al die dagen op rij ga ik niet trekken, En er is zoveel onzekerheid over mijn toekomst. Tegelijk is het wel enorm goed geregeld !

Edit: het ontgaat mij hoe ik als redelijk trouwe Ratherlost-ganger helemaal de voorverkoop (en eindverkoop) voor de komende maart editie gemist heb. Die zaterdag gaat vast mooi worden (zelfs zonder mij).

Oh ik dacht dat Dekmantel niet zo heel groot was? Op de filmpjes te zien leek het heel knus en gezellig te zijn (ik bezoek juist het liefst kleine festivalletjes).

Meerdaagse bezoek zit er voor mij ook niet in.. Enkele weken daarop al Draaimolen en daar tussen heb ik nog een andere festivalletje. Mocht er losse dag te boeken zijn ga ik misschien wel.

• Like
Waarderingen: ljuv

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Ja, ik ken de school hoor. Maar ik dacht destijds al gezien te hebben dat die gesloten was. Waren ook queer feesten waar ik graag eens naartoe was gegaan.

Er was misschien een sprankje hoop dat er iemand ooit een doorstart heeft gemaakt ofzo haha
Maar nee...

ljuv

DF-koningin
Ja, ik ken de school hoor. Maar ik dacht destijds al gezien te hebben dat die gesloten was. Waren ook queer feesten waar ik graag eens naartoe was gegaan.

Er was misschien een sprankje hoop dat er iemand ooit een doorstart heeft gemaakt ofzo haha
Maar nee...
Nee is toen nog zo’n mega sluitweekeind geweest, zeker geen doorstart.

_shikantaza

Badass junkie

Maar nee...
Kende je de Sober avonden al? Een maat tipte me onlangs https://www.paradiso.nl/programma/sober/2770398 - Nuchter én Queer overigens.

Op zich heb ik weinig moeite met drugsgebruik om me heen, totdat mensen vervelend worden. Nuchter feesten is sowieso fijn maar dat hoef ik jou niet uit te leggen :wink:

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Kende je de Sober avonden al? Een maat tipte me onlangs https://www.paradiso.nl/programma/sober/2770398 - Nuchter én Queer overigens.

Op zich heb ik weinig moeite met drugsgebruik om me heen, totdat mensen vervelend worden. Nuchter feesten is sowieso fijn maar dat hoef ik jou niet uit te leggen :wink:

Haha thanks! Ja ik vind nuchter feesten eigenlijk nog leuker omdat ik veel meer focus heb op de muziek of verbinding met anderen. (Dat laatste meer bij psytrance dan bij techno. Veel meer)

Op tegendraads stond er naast me een gozer over z'n giechel te gaan. Ik zag er bijna niets uitkomen. Hij zette er z'n voet op en veegde; een grote gele veeg ontstond. Tegelijkertijd hoorde ik 'm zeggen. "******smerig".

Om vervolgens weer een nieuw halfje te pakken en het nogmaals te proberen. Ik voelde hem wel. MDMA is echt vies. Nou ook weer niet zó vies, maar toch. Ik was niet bepaald jaloers op dat moment 🤣

Damius

Bewuste gebruiker

Eens! Sterker nog: ik vind het juist wel relaxed als mensen en vrienden/vriendinnen om mij heen compleet uit hun plaat gaan op een goede XTC pil. Even samen sigaretje roken ofzo. Bij mij werkt het ook gelukkig niet als een trigger. Maar kan mij voorstellen dat niet voor iedere ex-gebruiker dat zo werkt.

_shikantaza

Badass junkie
Eens! Sterker nog: ik vind het juist wel relaxed als mensen en vrienden/vriendinnen om mij heen compleet uit hun plaat gaan op een goede XTC pil. Even samen sigaretje roken ofzo. Bij mij werkt het ook gelukkig niet als een trigger. Maar kan mij voorstellen dat niet voor iedere ex-gebruiker dat zo werkt.
Ja hoor. Ik kan best genieten van iemand die lekker gaat. Ik weet en snap hoe ze zich voelen.
Kan ook leuk zijn om 't er nog even extra dik bovenop te leggen dat hun roze wolkje nog hoger opstijgt :wink:

LucidLucy

Verslaafde in herstel

Ik vind het meestal ook wel gezellig. Al die koppies met van die grote pupillen. Veel te zweverig en veel te vriendelijk. Ik vind het wel leuk altijd.

Mid conversatie ook gewoon compleet vergeten waar het over ging. Hilarisch 🤣

Veel leuker om mee om te gaan dan dronken mensen. En ik weet zelf ook een beetje hoe het is, dus kan daar wel in meegaan.

Maar soms zie ik ook wel van die figuren die er ruim een gram MDMA doorheen werken op een avond. Dan vind ik het minder leuk.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Iemand hier al weleens bij een feest van Herr Zimmerman (de techno space kätze) geweest? Of ooit een ander feest in lijm & cultuur in Delft?

BelowTheFlow

Wijs gebruiker
Over Tillatec: het is wel in hetzelfde gebouw als De School, maar mist dan die enorme kelder die mainstage was. Tillatec heeft ook een andere ingang , ietsje meer naar het Noorden. Dan eerst de security (wachttijden kunnen oplopen !), dan de lockers waar het zo donker is dat soms een behulpzame security figuur komt bijlichten wat enorm onhandig kan zijn :joycat:.
Dan een gang door met rechts een zaal voor muziek en links een tweede zaal. Daar tegenover een buitenruimte voor de rokers en de echte chillers :snowflake:.
Het zijn niet allemaal eigen producties, en de sfeer kan wisselen. Mijn laatste keer was muzikaal erg fijn (Hector Oaks b2b Quest ) met minder aansluiting bij het relatief jonge en geklede hetero publiek.

Damius

Bewuste gebruiker
Over Tillatec: het is wel in hetzelfde gebouw als De School, maar mist dan die enorme kelder die mainstage was. Tillatec heeft ook een andere ingang , ietsje meer naar het Noorden. Dan eerst de security (wachttijden kunnen oplopen !), dan de lockers waar het zo donker is dat soms een behulpzame security figuur komt bijlichten wat enorm onhandig kan zijn :joycat:.
Dan een gang door met rechts een zaal voor muziek en links een tweede zaal. Daar tegenover een buitenruimte voor de rokers en de echte chillers :snowflake:.
Het zijn niet allemaal eigen producties, en de sfeer kan wisselen. Mijn laatste keer was muzikaal erg fijn (Hector Oaks b2b Quest ) met minder aansluiting bij het relatief jonge en geklede hetero publiek.
Ai..... De kelder was zo'n beetje de ziel en het kloppende hart van die tent. Thanks voor deze info. Tillatec kan van m'n lijstje :sweatsmile:

• Like
Waarderingen: ljuv

BelowTheFlow

Wijs gebruiker
Ai..... De kelder was zo'n beetje de ziel en het kloppende hart van die tent. Thanks voor deze info. Tillatec kan van m'n lijstje :sweatsmile:
Niet zo snel @Damius !
Tillatec is "anders" vooral veel kleiner. Een groot voordeel is dat die enorme massa toeristen flink uitgedund is.

Het meest magische van De School vond ik de uurtjes in het muzieklokaal, terwijl ik het buiten licht zag worden.
En natuurlijk die allerlaatste maandagmiddag ...

Bovenaan