Spraakgebrek

DEEPScar807

Experimenterende gebruiker
Ik gebruik nu ongeveer 4 jaar dagelijks speed.
En de laatste weken heb ik meer en meer dat anderen geen woord begrijpen van wat ik zeg. Zelfs na een tweede of derde keer herhalen. Vroeger gebeurde dit ook wel eens, maar toen besefte ik dat ik niet duidelijk was/stotterde.

Nu heb ik het gevoel dat ik wel duidelijk spreek. Ik begin er ook op te letten ,probeer meer te articuleren en iets trager te praten. Maar dit heeft geen enkel verschil. Ik weet dat dit typisch is voor langdurig speedgebruik maar degenen die ik ken met dit probleem gebruiken al 15/20jaar.

Is er iemand die weet waardoor dit spraakgebrek ontstaat? Is het iets in de hersens/spieren/... ? En waarom nu, zo plots? Is er iets aan te doen? Verdwijnt dit of is dit iets dat blijvend is?

*.exe2.0

Wijs gebruiker
Jules Deelder en Herman Brood hadden dit niet, toch?
Of spreek je net als hen en hoor ik het niet goed wat het gebrek is?

*.exe2.0

Wijs gebruiker
Wat is het probleem met die twee dan? Als ik me goed herinner, praten ze binnensmonds?

Zij zouden mogelijk dit probleem ook hebben zoals TS omschrijft. Aangezien ze tientallen jaren speed gebruikt hebben.
En dan zou ik dus beter begrijpen hoe dat spraakgebrek precies klinkt.

FerdFatoehaus

Badass junkie
Neem anders eens een paar zinnen op en post ze hier. Kijken of wij goed kunnen horen wat je zegt.

Daarnaast, dagelijks speed gebruiken is natuurlijk vragen om problemen dus ik raad je aan je gebruik drastisch te verminderen. Eventueel met hulp!

DEEPScar807

Jules Deelder en Herman Brood hadden dit niet, toch?
Of spreek je net als hen en hoor ik het niet goed wat het gebrek is?
Het is niet als Herman Brood & Jules Deelder. Ik zal proberen het wat duidelijker te omschrijven. (Hoe ik dit hoor bij andere, bij mezelf hoor ik het niet).

Het klinkt alsof de woorden ‘afgerond’ worden, de harde klanken vallen weg. Zoals de R, T, P, K,.. Het probleem zit dus in de medeklinkers, die achterwege worden gelaten.
Ook klinkt een zin hierdoor meer als één lang woord.

Een voorbeeld:
Heb je problemen met spreken ? Klinkt als ;
Ejeobleemmegsbeeën. Niet veel van te begrijpen, al ‘leer’ je dit taaltje wel te verstaan.

In het begin verstond ik letterlijk geen woord van mijn dealer, nu alles. Ik moest hem zelfs ‘vertalen’ als iemand hem niet begreep, maar nu verstaan ze van mij even weinig. Hijzelf zei dat hij verschoot hoe ik in zulke korte tijd achteruit ben gegaan. Niet bepaald iets wat je wil horen van iemand die al 20jaar shot.

FerdFatoehaus

Badass junkie
Het is niet als Herman Brood & Jules Deelder. Ik zal proberen het wat duidelijker te omschrijven. (Hoe ik dit hoor bij andere, bij mezelf hoor ik het niet).

Het klinkt alsof de woorden ‘afgerond’ worden, de harde klanken vallen weg. Zoals de R, T, P, K,.. Het probleem zit dus in de medeklinkers, die achterwege worden gelaten.
Ook klinkt een zin hierdoor meer als één lang woord.

Een voorbeeld:
Heb je problemen met spreken ? Klinkt als ;
Ejeobleemmegsbeeën. Niet veel van te begrijpen, al ‘leer’ je dit taaltje wel te verstaan.

In het begin verstond ik letterlijk geen woord van mijn dealer, nu alles. Ik moest hem zelfs ‘vertalen’ als iemand hem niet begreep, maar nu verstaan ze van mij even weinig. Hijzelf zei dat hij verschoot hoe ik in zulke korte tijd achteruit ben gegaan. Niet bepaald iets wat je wil horen van iemand die al 20jaar shot.
Jeetje dat klinkt wel heftig. Ik durf er geen verklaring voor te geven.

Hoe veel speed gebruik je, hoe zuiver is het en welke manier neem je het?

Het droogt in ieder geval je bak volkomen uit, ik kom dan ook moeilijk uit m'n woorden. Kan me voorstellen dat dat met dagelijks gebruik wat heftiger is.

R

Revolutionair

Gast

Ik weet wel wat het wat het probleem is..
Dit dus!
Er is geeneens drugs dat je dagelijks kan gebruiken.
Nu je geeneens meer normaal kan praten besef je dan niet dat het tijd is om te stoppen?

Desnoods zoek je hulp.
Want wat is de volgende stap een beroerte?
Een beroerte kan uitmonden tot een verlaming..
Speed maakt je helemaal kapot en the road to recovery is een hell.
Dat gaat nog jaren duren.

Nu heb je spraak problemen straks heb je beroerte en zit je in een rolstoel is dat het waard? Je leven vergooien voor een beetje pep?

Jesse Pinkvrouw

Badass junkie
Hmm, ik dacht dat het iets was wat bij speed hoorde. Als ik speed gebruik heb ik ook altijd een spraak gebrek maar dat komt denk ik omdat ik m’n kaak vaak niet onder controle kan houden. Ik gebruik het alleen lang niet zo vaak als jou, hooguit 2x per maand

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Ik kan soms een soort slissen als ik speed heb gebruikt. Komt bij mij omdat ik de vorm van mijn mond anders houd met praten. Meer getuitte lippen of strakkere wangen of zo.

L

Lid 147679

Gast
ik heb ook een aantal vrienden die al een aantal jaar speed gebruiken in combinatie met alcohol.

En vaak kan ik er geen touw aan vastknopen aan wat ze wauwelen en mompelen.

Ik zie het vooral als ze al even wakker zijn en er veel op zuipen.

Ik denk niet dat ik het al zag bij iemand die enkel speed gebruikt.

Gebruik je er veel alcohol bij ?

Vaak verstaat men je ook niet als je speed gebruikt en van de hak op de tak springt, ... ik zag het bij mezelf vroeger ook vaak... ganse verhalen doen en daags nadien dan beseffen dat je 7 verhalen door elkaar vertelde en steeds in zijsprongen en zijverhalen verstrikt raakt maar er niet in geslaagd bent 1 verhaal coherent over te brengen.

Dus er zijn wel meerdere manieren waardoor je onbegrijpelijk kunt overkomen op anderen met speed , misschien moet je toch nog wat verduidelijking geven of een aantal zinnen posten of een monoloogje zoals men hierboven oppert.

edit ; ik zie dat je inmiddels verduidelijkt hebt hoe het spraakgebrek zich vertaald bij jou , mijn venster stond nog open op dit onderwerp van een aantal uur terug en zag nog de inmiddels bijgetypte reacties niet.
Ik vermoed dat je van België bent; dus waarschijnlijk heb je geen geteste speed?

Laatst bewerkt door een moderator:

DEEPScar807

Hoe veel speed gebruik je, hoe zuiver is het en welke manier neem je het?

Het droogt in ieder geval je bak volkomen uit, ik kom dan ook moeilijk uit m'n woorden. Kan me voorstellen dat dat met dagelijks gebruik wat heftiger is.

Ik snuif nu 0,75g-1g/dag. Ik laat het niet meer testen, in het begin dat ik gebruikte deed ik dit wel (was toen altijd ergens einde 60). Ik haal het altijd bij dezelfde dealer.

Ik heb er geen verstand van hoe dit precies werkt en waarom je het opeens zo erg hebt. Maar als je al 4 jaar lang dagelijks bijna een gram wegsnuift zou ik sowieso maar eens langs de dokter gaan als ik jou was.

Maar ik herken het wel in mindere mate wanneer ik flink speed heb gebruikt voor meerdere dagen achter elkaar. Dan heb ik wel een spraakgebrek, kom ik amper uit mn woorden en klinkt het raar. Kwam een keer toen ik 's ochtends thuiskwam de buurman tegen en dat was daardoor een erg apart gesprekje🙈

Alleen heb ik geen idee waardoor dat dan komt precies. Maar wat @De Dunne zegt over een andere kaakstand klopt sowieso wel, omdat die strakker staat natuurlijk.

DEEPScar807

ik heb ook een aantal vrienden die al een aantal jaar speed gebruiken in combinatie met alcohol.

En vaak kan ik er geen touw aan vastknopen aan wat ze wauwelen en mompelen.

Ik zie het vooral als ze al even wakker zijn en er veel op zuipen.

Ik denk niet dat ik het al zag bij iemand die enkel speed gebruikt.

Gebruik je er veel alcohol bij ?

Vaak verstaat men je ook niet als je speed gebruikt en van de hak op de tak springt, ... ik zag het bij mezelf vroeger ook vaak... ganse verhalen doen en daags nadien dan beseffen dat je 7 verhalen door elkaar vertelde en steeds in zijsprongen en zijverhalen verstrikt raakt maar er niet in geslaagd bent 1 verhaal coherent over te brengen.
Ik vermoed dat je van België bent; dus waarschijnlijk heb je geen geteste speed?
Ik drink eigenlijk geen alcohol meer, nu ongeveer een jaar. Niet dat ik vroeger veel dronk (1x per week op feestjes). Waarom altijd de combinatie met alcohol bij je vrienden ?

Dat van de hak op de tak springen herken ik wel, vooral als ik teveel heb gebruikt of als het zeker niet mag opvallen (bv. op een mondeling examen).

en ik ben van inderdaad België. Ik heb het vroeger wel nog laten testen. Denk dat ze ondertussen gesloten zijn, maar ben ik niet zeker.

DEEPScar807

Als ik speed gebruik heb ik ook altijd een spraak gebrek maar dat komt denk ik omdat ik m’n kaak vaak niet onder controle kan houden. Ik gebruik het alleen lang niet zo vaak als jou, hooguit 2x per maand
Heeft dat niet iets te maken met dat je teveel hebt genomen? Ik had dit vroeger hierdoor, begon toen te stotteren en in mn hoofd kreeg ik de woorden ook niet in een logische volgorde. Wat ervoor zorgde dat het stotteren nog erger werd.

L

Lid 147679

Gast
Ik drink eigenlijk geen alcohol meer, nu ongeveer een jaar. Niet dat ik vroeger veel dronk (1x per week op feestjes). Waarom altijd de combinatie met alcohol bij je vrienden ?

Dat van de hak op de tak springen herken ik wel, vooral als ik teveel heb gebruikt of als het zeker niet mag opvallen (bv. op een mondeling examen).

en ik ben van inderdaad België. Ik heb het vroeger wel nog laten testen. Denk dat ze ondertussen gesloten zijn, maar ben ik niet zeker.

Ja , ik herkende het aan je woordkeuze :wink: je zei het woord "verschoot" ivm je dealer die vond dat je snel achteruitging...vandaar dat ik instant wist dat je Belgische was.
Ik ben namelijk ook een Belg.

Hier in mijn stad is dat doorgaans de gewoonte, men heeft in het ene hand een joint en in het andere hand een halve liter jupiler.
Dat is bij bijna elke druggebruiker hier zo, en dan wordt er nog speed of keta enz naast gebruikt , LSD noem maar op.

Maar altijd dat stomme bier, ja ik ben een alcohol hatende Belg in het bierland bij uitstek.

Vind het een stomme lompe roes, sommigen nemen er alcohol bij om de scherpe kantjes van de speed en het overstrakke ervan af te vijlen.
En vlugger te dalen voor de slaap.Maar het is een dubbele aanslag op je gestel en zeker ook op je hersenen.

Die kerels spreken ook hun woorden niet netjes uit en krijg vaak koppijn om hen te proberen begrijpen.

Ja ik denk niet dat er nog een bestaand testcentrum is hoor.

Beste is waarschijnlijk even stoppen met de speed , het kan natuurlijk ook door een opgebouwd slaaptekort veroorzaakt worden.
Je geheugen verslecht namelijk ook zienderogen door het steeds groter wordend slaaptekort.

Tijd voor een ontgiftingskuurtje me dunkt.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Ik heb er geen verstand van hoe dit precies werkt en waarom je het opeens zo erg hebt. Maar als je al 4 jaar lang dagelijks bijna een gram wegsnuift zou ik sowieso maar eens langs de dokter gaan als ik jou was.

Maar ik herken het wel in mindere mate wanneer ik flink speed heb gebruikt voor meerdere dagen achter elkaar. Dan heb ik wel een spraakgebrek, kom ik amper uit mn woorden en klinkt het raar. Kwam een keer toen ik 's ochtends thuiskwam de buurman tegen en dat was daardoor een erg apart gesprekje🙈

Alleen heb ik geen idee waardoor dat dan komt precies. Maar wat @De Dunne zegt over een andere kaakstand klopt sowieso wel, omdat die strakker staat natuurlijk.
@MacLeod , van deze benoeming door perenijsje heb ik weer geen melding ontvangen.
(sorry dat ik t hier plaats maar dan kunnen ze het gelijk zien)

FerdFatoehaus

Badass junkie
Wat ik wel merkwaardig vind is dat @Panda807 de afgelopen 2 jaar hier topics heeft geopend over allerlei klachten (rottende tanden, stemmen horen en verslaving) die direct gerelateerd zijn aan dagelijks speed gebruik. Ik vraag me af wanneer het tot je doordringt dat je jezelf de afgrond in helpt als je zo door gaat!

Dirkdirk

DF-koning

Ik denk dat je je eigen vraag eigenlijk al hebt beantwoord. Je gebruikt vier jaar lang elke dag een potente stimulerende chemische drug die schadelijk is voor je lichaam, en je vraagt je nu pas af waarom je bijwerkingen krijgt?

Dat is je lichaam dat zegt "doe maar niet".

DEEPScar807

Maar altijd dat stomme bier, ja ik ben een alcohol hatende Belg in het bierland bij uitstek.
Vind het een stomme lompe roes, sommigen nemen er alcohol bij om de scherpe kantjes van de speed en het overstrakke ervan af te vijlen.
En vlugger te dalen voor de slaap.Maar het is een dubbele aanslag op je gestel en zeker ook op je hersenen.
Die kerels spreken ook hun woorden niet netjes uit en krijg vaak koppijn om hen te proberen begrijpen.
Kan ik wel inkomen dat je alcohol haat, zeker als degenen rondom je wel telkens drinken. Niets vervelender dan te moeten luisteren naar iemand die teveel gedronken heeft. Plus dat je er meestal nog voor mag zorgen dat ze geen stommiteiten begaan.

Hier is het wel iets anders, degenen die alcohol drinken, gebruiken (over het algemeen) meestal geen drugs. Met als gevolg dat je probeert ervoor te zorgen dat je dronken vrienden heel de avond zonder incidenten doorkomen, krijg je nog een hele hoop 'drugs maakt mensen kapot', 'drugs is voor marginalen',... zever naar je hoofd.

DEEPScar807

Wat ik wel merkwaardig vind is dat @Panda807 de afgelopen 2 jaar hier topics heeft geopend over allerlei klachten (rottende tanden, stemmen horen en verslaving) die direct gerelateerd zijn aan dagelijks speed gebruik. Ik vraag me af wanneer het tot je doordringt dat je jezelf de afgrond in helpt als je zo door gaat!
Mijn gebruik is nu beter dan toen, op vlak van slapen en eten. Ik sla nu max. 2 nachten over, wat ervoor zorgt dat die psychotische klachten toch een stuk minder zijn dan toen.

L

Lid 147679

Gast
bij dagelijks gebruik en torenhoge tolerantie zit je vrij snel aan een gram per dag hoor, zelfs al is het pure pep.
ik nam vroeger met gemak een bommetje van 300 mg... ik zou het nu moeten doen mijn hart klapt gewoon uit men borstkas.
Maar bij dagelijks gebruik vond ik toch altijd na een maand of twee a drie dat het nog weinig deed... en dan stopte ik weer even en dan voelde ik het weer lekker.
Ik heb ook nooit met speed kunnen omgaan en gleed altijd af in dagelijks gebruik vandaar dat ik ermee gestopt ben.

Levensgenieter🌈

Badass junkie
Is er iemand die weet waardoor dit spraakgebrek ontstaat? Is het iets in de hersens/spieren/... ? En waarom nu, zo plots? Is er iets aan te doen? Verdwijnt dit of is dit iets dat blijvend is

Wat denk je zelf? Ontstaan door je speedverslaving. Ga je hiermee door of wil je graag oud worden?

L

Lid 147679

Gast
Iedere week een nacht of 2 overslaan is alsnog heel slecht voor je hersenen. Iedere dag die rommel in je lijf. Wil je dood ofzo?
soms denk ik dat dat het is, een trage zelfmoord door oud gestapeld trauma , een onvermogen om met de huidige realiteit om te gaan ,
een trage zelfkastijding , een surrogaat voor liefde die je ontbeert of ontbeerde,

als ik mijn oud leven herbekijk van toen ik dagelijks speed nam vraag ik me af of ik in feite niet dood wou , mezelf wou straffen of kwellen.
En herken die patronen bij veel dagelijkse gebruikers, sommige mensen kiezen echt zelfs bewust voor een live fast , die young protocol.

Want het maakt hen doodsbang om oud te worden, ze willen liever opbranden dan uitdoven.

Dit soort mensen bestaat en af en toe is het een bewuste keuze.

Maar dit is een harde kleine kern, vaker is het onbewuster door bovengestelde oorzaken. of varianten erop

inner_search

Badass junkie
Niet over speed maar 3mmc.
Een collega van me zit nu al 3 weken , elke dag aan de 3mmc.
Ik raad hem dit natuurlijk af elke dag..
Maar gij luisterd niet , en brengt er ook geen andere mee in gevaar..

Nu heb ik vandaag de vaststelling gedaan w dat hij zeeeeer zeer moeilijk uit zen woorden geraakt en een beginnende stottert begint te krijgen.
Hij beweert zelf wel, da hij zit fisiek en mentaal nog stabiel voelt.
Wat ik niet echt geloof.

Het gaat om 5g versprijd over 3 weken , maar wel elke dag.

Bovenaan