Verschil tussen speed en bijvoorbeeld wiet is dat het je persoonlijkheid (minstens) tijdens het gebruik sterk beinvloeden.
Je voelt je zelfverzekerder en je remmingen nemen af.
Dit houd dus in dat je eerder denkt dat die drugs op jouw minder grip heeft als op anderen en daarbij komt ook nog eens dat het je minder kan schelen.
Daardoor zie je, zolang je high bent, de noodzaak van stoppen niet in.
Wat ook niet helpt is het feit, dat je niet elke keer dat je snuift het gevoel wilt hebben dat je iets ongezonds of onverstandigs doet, want daar wordt je nou ook niet echt vrolijk van en das dus zonde van je stuff, dus dat wil je niet.
Wat je dus doet is die gedachte, in ieder geval tijdelijk, ff blokkeren. Gewoon ff niet aan denken.
Als je dat maar vaak genoeg doet, wordt die blokade steeds meer permanent.
De volgende stap is dan logisch. Het is niet slecht, dus kan het eigenlijk ook geen kwaad.
Sterker nog, mischien is het wel goed.
Je presteerd immers beter, mensen vinden je leuker en je voelt je ook nog eens prettiger.
Na 3 dagen is dat effect er van de drugs niet meer, maar omdat je jarenlang een bepaald denkpatroon hebt gehad, zijn diezelfde gedachten onderdeel van je persoonlijkheid geworden.
Het is behoorlijk moeilijk om in te zien en te accepteren dat je jezelf jarenlang voor de gek hebt gehouden en dat je dom bezig bent geweest.
Zo ziet niemand zichzelf graag.
Dat maakt het bijvoorbeeld ook zo moeilijk om sekteleden uit hun groep te laten stappen.
Ga er maar eens aan staan. ff toegeven dat je je larenlang hebt laten brainwassen door die langharige idioot in die jurk. Hoe kut moet dat wel niet voelen.
Maar om terug te komen op je vraag "is speed verslavend?" Ja, speed is verslavend.
Iemand met zwaar overgewicht is verslaaft aan veel eten.
Iemand die zich elke dag suf blowt is verslaaft aan elke dag suf zijn.
Iemand die elke morgen een kop koffie nodig heeft om wakker te worden, is daar aan verslaaft.
Nadeel daarvan van die laatste is dat het ook nog echt een positieve functie heeft.
Als diegene een dag geen koffie drinkt zal hij er de hele ochent bij lopen als een zombie, omdat zijn lichaam die stof nu eenmaal nodig heeft om te presteren.
Na 3 dagen of 3 weken is dat effect er wel zo'n beetje af en kun je weer net zo presteren, als voordat je voor het eerst ooit kofie probeerde.
Het lastige is dat je nog beter als dat presteerde in de tijd dat je wel koffie dronk.
Dat is met speed ook zo.
Dus ja, ten eerste is speed verslavend en ten tweede is het ook nog eens veel verslavender als andere dingen.
Uit je stukje lees ik dat je het gebruikt tegen de verveling en daarmee bedoel je eigenlijk nadenken. (schrijf je zelf)
Dat je problemen hebt geloof ik graag. Door speed te gebruiken los je die problemen niet op.
Ze worden waarschijnlijk alleen maar erger.
Dus nog meer nadenken, dus nog liever speed gebruiken.
Dat maakt speed voor jouw dus steeds belangerijker.
Ook doe je aan sociaal gebruik. Vinden mensen jouw leuker na speedgebruik en vind jij hun ook leuker? Waarschijnlijk wel.
Dus als je geen speed gebruikt vinden ze je niet zo leuk? Of vind jij hun niet zo leuk?
Praat ik onzin? Ga maar eens een avondje met die zelfde mensen op stap, als zij wel gebruikt hebben en jij helemaal niks.
Moet je kijken of het dan nog steeds zo sociaal is.
Wat zegt dat woord nu eigenlijk, VERSLAVING?
Zelf ben ik erg tegen het woord verslaafd.
Het doet het lijken alsof je het over een soort ziekte hebt.
Dat is het niet.
Je hebt gewoon ergens een enorme behoefte aan.
Je wilt je daar niet tegen verzetten, of je beseft je niet 100% dat je je ertegen zou moeten verzetten.
Vind ik dat je je er tegen zou moeten verzetten? Geen idee, ik ken je niet.
Ik denk bijvoorbeeld, dat als ik ooit terminaal ziek wordt, dat ik dan bewust weer ga gebruiken.
Ik ken je niet dus ik weet niet hoe "hopeloos" je bent.
Het enige wat ik je kan zeggen is dat, na een paar jaar clean, de martin van nu zich stukken gelukkiger voelt als die van toen.