Speed en tanden

pinda

Newbie
Beste Allen,

Ik heb een vraagje aangaande speed:

Mijn vriendin en ik hebben ongeveer anderhalf jaar elk weekend speed gebruikt. We zijn op een gegeven moment gestopt, door de verschijnselen als continu moe, slaap, bleek en gewichtsvermindering. We zijn nu een 7 maanden gestopt, missen het niet, en hebben afgesproken het 2x in het jaar nog eens te doen.

De reden om echt te stoppen waren mijn tanden: geen gaatjes, niet geel e.d. echter mijn tandvlees leek weg te trekken. Tandarts heeft gezegd dat dat zo lijkt, het betreft eigenlijk meer botafbraak van je tand zeg maar. Nu gaat alles prima, want ik heb een zg. Pocketbehandeling gehad, wat niets anders is dan een gronde reiniging bij de mondhygieniste.

We willen het nu weer gaan doen, dus een bommetje zoals we altijd doen, 1x. Ben alleen bang voor mijn tanden, echter van die ene keer gaan toch niet over 1 nacht mijn tanden DIRECT achteruit? Dat is toch aleen bij regelmatig gebruik?

Ik drink na inname verder veel water, spoel om de twee uur met mondspoeling rook wel, maar snoep/eet niet o.i.d.

Dus concreet, nu gaat alles goed, maar ben bang dat van die ene keer mijn tandvlees gelijk weer een stuk opschuift. Dat kan toch niet? (Want we willen weer heel erg lang speed-sexen!) :wink:

Ik hoor het graag!!

Gr, D.

psych-out

Bewuste gebruiker
Door gebruik van speed en XTC neemt de spanning van je spieren toe. Ook de kaakspieren trekken samen en veel gebruikers gaan daardoor stevig knarsetanden. Ook klemmen ze hun boven- en ondergebit stevig op elkaar. Dat doen ze zowel tijdens als na het gebruik. Dit veroorzaakt schade aan je gebit, vooral aan tanden achterin je mond. Dat is inmiddels gebleken uit enkele onderzoeken waarin gebruikers met niet-gebruikers werden vergeleken. Hoektanden waren meer gesleten dan snijtanden, wat zou kunnen betekenen dat de onderzochte gebruikers eerder hun tanden klemden dan knarsten.
Langdurig gebruik van speed kan tot volledige uitputting leiden. Het gebrek aan eetlust levert gewichtsverlies op. Door verminderde weerstand, gecombineerd met een tekort aan voedingsstoffen, kunnen nagels gaan afbrokkelen en tanden gaan loszitten of uitvallen.
Ik denk niet dat je schrik hoeft te hebben dat je tandvlees van 1 of 2 keer speed niet verder naar boven zal trekken. Als je het maar niet meer begint te gebruiken.

Arenshi

Bewuste gebruiker
Van die ene keer gaat je tandvlees heus niet opschuiven geloof me maar. Pas na langdurig gebruik zoals je zelf zei komen deze verschijnselen voor.

lysergine25

Badass junkie
Tripreporter
terugtrekkend tandvlees komt door te hard poetsen ...
als je speed neemt poets je onbewust harder en sneller, meer steken met stokjes of van die kleine borsteltjes die in verschillende maatjes bestaan.

:hearteyes:

kildeer

Belezen gebruiker
lysergine25 zei:
terugtrekkend tandvlees komt door te hard poetsen ...
:mrgreen:

Pockets (de afstand tussen tandvlees en tandbeen, veroorzaakt door plaque en vervolgens tandsteen) worden gemeten bij de tandarts in millimeters. Gezond tandvlees heeft 0 mm, ziekjes, opgetrokken en geïrriteerd tandvlees kan tot 8 mm oplopen. Speedgebruik helpt mee aan het oplopen van het aantal mm's, maar is niet de hoofdoorzaak. De enige manier om pockets te voorkomen is een (half)jaarlijks bezoek aan de mondhygiëniste die al het tandsteen wegbikt. Vervolgens kan je je mm's onder de duim houden door te stokken (met Oral B tandenstokerts) en te flossen met die raggertjes:
lysergine25 zei:
van die kleine borsteltjes die in verschillende maatjes bestaan.

Op die manier geef je tandsteen weinig kans, en heeft je speedgebruik dus minimale invloed op de gezondheid van je bekkie. Shine on! :grin:

Dopezilla

Badass junkie
Komt deze aantasting van de tanden genoemd door Pinda niet door het contact van de speed met de tanden?

In dat geval zou een bommetje geen probleem moeten opleveren voor het gebit/tandvlees.

Olle

Autsider

Belezen gebruiker
Ollemann zei:
Komt deze aantasting van de tanden genoemd door Pinda niet door het contact van de speed met de tanden?

In dat geval zou een bommetje geen probleem moeten opleveren voor het gebit/tandvlees.

Olle

Nee heeft weinig met contact te maken, ook de productie van speeksel wordt erg laag waardoor je tandvlees uitdroogt en gewoon krimpt, dat laat tandhals bloot leggen en dus je gebit mist de eigen bescherming. Ik ben door meerdere mensen aangeraden om tandgel te halen, is een soort gelei die je op je tanden en tandvlees smeert en dus het vochtig houd, officieel is het voor mensen die bv medicatie gebruiken die de speeksel productie verminderen zoals ritalin en dextro amph.

http://www.tandartsplein.nl/winkel/C28/droge-mond.html

Bovenaan