Speed en Eten

Op dit forum ben ik al extreem vaak tegengekomen dat je moet blijven eten tijdens de Pep. Nu weet ik (ongeveer tenminste) hoe dit komt, en na een keer het te hebben geprobeerd was ik ervan overtuigd, eten tijdens de Pep maakt het gevoel voor mij (en vast niet alleen voor mij) veel beter.

Na al een groot aantal gevechten met een droge bruine boterham met lekker veel kipfilet, besloot ik ooit eens een tosti te bakken. Wat me opviel, was dat de tosti niet half zo moeilijk weg te krijgen was als de boterham met kipfilet. Hierna wilde ik nou eigenlijk wel eens weten wat wel en wat niet aan te raden is als voedsel tijdens de Pep. Dus, mocht iemand nog tips hebben, ik ben onderhand wel een beetje uitgekeken op de tosti's en de boterhammen, ze zijn welkom!

Ik heb zelf vandaag per toeval het "wonder eten" spaghetti met tomatensaus ontdekt. Normaal kauw ik overall naar mijn idee belachelijk lang op en nog krijg ik het niet weg, maar met de spaghetti ging het probleemloos! heb er al 3 borden van op in de afgelopen, ik gok 12 uur, en deze 3 borden vervangen 2 stukken fruit en 1 tosti, een aanzienlijke vooruitgang dus! Voel me momenteel ook niet half zo leeg/uitgehongerd als wanneer ik niet eet.

Nu was het ontdekken van dit wonder de aanleiding om dit topic te maken, en een soort van database maken met dingen die je makkelijk kan eten, dingen die je onmogelijk kan eten, en als het kan het liefst ook boordevol vitamine's zit.

wat me is opgevallen tot nu toe is dat je je eten makkelijker weg krijgt als het:
warm is,
als het enigzins vet is,
en of je het geen je gaat eten lekker vind, en of je het vaker eet (dit is volgens mij de belangerijkste factor)
en, zoals vrijwel alles is volgens mij ook het eten onder de pep afhankelijk van je eigen instelling/karakter/willskracht (lees= hoe ver kun je jezelf pushen om te gaan eten)

Ik kreeg mijn eten echter totaal niet weg als:
het koud is,
het droog is (ontbijtkoek is voor mij dus echt een no-go)
wederom of je het lekker vind, vaker eet
wederom instelling/karakter/willskracht.

Het eten hoeft niet gezond te zijn, het gaat mij er meer om dat het makkelijk in je maag komt en niet te zwaar te verteren is(heb namelijk na 1 Mcdonalds hamburger welles beetje maagklachten gehad.. rest van de "wakker tijd" op bed gelegen met extreem veel buikpijn :openmouth:). en, om even mijn probeersels op te noemen:

do's
Spaghetti (andere soorten pasta komen gok ik veel overeen)
tosti's
kroketten (op een broodje met wat mayo erbij maakt het nog net wat makkelijker)
Goeiemorgen ontbijtdrank (tip van een vriend, nog niet kunnen testen)
soep (vrijwel alle soep voor zover mij bekend)

DONT'S
droge broodjes frikandel Etc.
ontbijtkoek,
chips (met veel dipsaus en veel tegenzin eventueel te doen, maar niet een aanrader)
en verder vrijwel alle droge en koude levensmiddelen.

dus, mocht er nog iemand zijn die aanraders of juist echte afraders heeft, ik hoor het graag :grin:

Overigens is dit de eerste topic die ik start, ik heb gezocht of er al zoiets was maar kon niets vinden, dus bij deze :)

mattskovic

Wijs gebruiker
iets warms zoals soep of gefrituurd vlees gaan er bij wel in.
pasta gaat ook vlotjes binnen (wat je vlot kan noemen)
ho en zo'n zure matjes (zure snoepjes)

enkel nadeel is dat ik 1-2u na iets gegeten te hebbe dat me maag zo hard als beton is :angry:

dat heb ik dan gelukkig weer niet, dat betonnen gevoel in m'n maag. maar dat is opzich wel te verklaren eigenlijk. pep zorgt er namelijk voor dat je eetlust sterk verminderd omdat je lichaam minder bloed naar je maag/hersenen en andere lichaamsdelen pompt, en aangezien ik er vanuit ga dat je een tijdje niet gegeten heb, gebeurt in feite dit:
je maag is helemaal niet voorbereid om voedsel te verteren, en plotseling is het er toch. dan moet je maag dus weer op gang komen. het beton gevoel wat jij bedoelt is simpelweg onverteerd eten. kan wat over het hoofd gezien hebben, maar dat is het wel in grote lijnen geloof ik,

psych-out

Bewuste gebruiker
vroeger had ik veel problemen met eten onder speed, door de factoren die iedereen wel ondervind zoals geen honger, niet echt willen eten enz. Heb dat toen afgeleerd en gewoon mentaal die knop kunnen omzetten. Heb nu nauwelijks moeite met eten, alle het blijft in beperkte maten maar ik besef gewoon dat ik moet eten onder speed en dan gaat dat ook. de ene keer duurt dit al wat langer als de andere maja het moet :)

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Dan toch wat meer gaan eten in dat geval, of is je hongergevoel beetje weg soms?
Enjoy you're weekend :)

psych-out

Bewuste gebruiker
Als je het een paar keer hebt gedaan, dan heb je inderdaad geen honger. Dat had ik vroeger ook maar wanneer je iets te veel gebruikt en dit zich uit in dagelijks gebruiken. Dan zet je die knop op den duur wel om. De negatieve ervaringen van de honger die men op den duur krijgt zal sneller begrepen worden en men gaat sneller eten. Want ik vind persoonlijk dat een lichte maaltijd onder 'speed' wonderen kan doen. Ik veronderstel wel dat meerdere personen dat ook vinden.

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Ken dat goed. Heb ik soms ook nog, maar de honger wint het tegenwoordig bij me. Hopelijk ook bij jou! :) . Kan je lekker eten als de donkere dagen komen/zijn. Nog leuk gehad gister?

psych-out zei:
Want ik vind persoonlijk dat een lichte maaltijd onder 'speed' wonderen kan doen. Ik veronderstel wel dat meerdere personen dat ook vinden.

compleet mee eens, als ik even snel iets eet, voel ik me daarna weer alsof ik pas net de eerste lijn heb gelegd, terwijl ik dan meestal toch al wel even bezig ben. daarom is eten tijdens het speed gebruik in mijn ogen een must als je (meerdere dagen) doorgaat. zo heb ik het wel eens ruim 72 uur vol gehouden (wel met rust periode's die inhielden: gewoon op bed liggen en tv kijken, onderuitgezakt op de bank hangen en zulke dingen) en daarna ongeveer 6 uur geslapen, en werd toen gewoon weer fris wakker.

als ik trouwens niet eet wordt ik na 1 nacht te hebben overgeslagen meestal al zo wazig in mn hoofd, dat ik niet meer normaal kan nadenken. eten is gewoon heel belangrijk.

Svali

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Na jarenlang speedgebruik is eten voor mij essentieel. In het begin als je gebruikt heb je geen honger maar als je vaker gebruikt (op dagelijkse basis) kun je niet zonder. Je dwingt je lichaam door te gaan, maar op alleen speed werkt dat niet, je lichaam heeft wel voedingsstoffen nodig om dat te kunnen doen. Zat mensen die het doen zonder genoeg te eten maar die herken je ook gelijk, extreem ondergewicht, ingevallen gezicht enz.

In de tijd dat ik veel speed gebruikte, at ik meer dan normaal. Zeker om de twee uur en altijd voordat ik weer begon met snuiven. Dit om je maag te sparen en om langer door te kunnen gaan. Incidentele gebruikers hebben hier niets aan, maar als je vaker gebruikt is dit echt belangrijk!!!

En ik weet dat echte die-hard snuivers er niet bij eten, maar daar wil je niet bij horen.

urtinriZ

Belezen gebruiker
Fijn om te weten dat ik dus echt goed moet eten, aangezien ik binnenkort mijn eerste keer speed ga doen. Verlicht het de kater van speed ook? Heb gehoord dat die vrij slopend is, xtc en alcohol katers/dipjes heb ik nog nooit gehad.

Mijn ervaring met xtc is dat eten echt onwijs lastig gaat. Zo had ik na een hap van een lange vinger zo'n moeite met eten, mijn hele mond zat vol droog gruis van dat koekje en ik kon daardoor niet eens meer normaal praten :tearsofjoy: Maar met een slokje water was dat natuurlijk opgelost. Wat was dat ook een opluchting toen ik weer kon praten :grin:

Wat wel fijn werkt, noodlesoup. Glijd zo naar binnen en je hoeft het eigenlijk niet eens te kauwen.

Moon

Bewuste gebruiker
Snap echt niet dat mensen spaghetti kunnen eten tijdens speedgebruik.
Ik moet d'r niet aan denken dan een bord spaghetti te moeten eten :kots:
Als ik goeie speed heb, en die heb ik, dan kan ik hooguit een banaan of wat yoghurt eten tijden het gebruik. Als ik voel dat ik wat licht wordt in mijn hoofd als ik op sta weet ik dat ik even iets moet eten. Met pijn en moeite eet ik dan een banaan waarna ik me veel beter voel. Voor de rest krijg ik echt niets binnen qua eten dan.
Na het speedgebruik, meestal is dat tegen de middag dan kan ik weer een banaan eten, wat cola drinken en na een paar uur kan ik pas weer iets eten. Meestal is het eerste dat ik dan eet goulashsoep uit blik van Unox, die is echt heerlijk dan. En verder eet ik de rest van de dag nog een pizzabroodje, misschien een broodje kroket of frikandel. Ik eet eigenlijk altijd kleine beetjes tussendoor op zo'n dag, echt veel ineens krijg ik niet binnen.

Leipsdale

Newbie
moet er ook echt niet aan denken spaghetti te eten. :openmouth:
meestal eet ik 's ochtends bakje musli dat gaat er altijd wel in. ik heb de tosti geprobeerd maar werkte ook niet voor mij:tongueout: wat wel goed werkte was brood met bijv kip kerrie salade etc. ook probeer ik tussendoor veel van die sapjes te maken gewoon blender volgooien met fruit :grin: dit doe ik ook vaak om. zoals de nog ervarenere gebruikers hierboven al zeggen. geeft weer een nieuwe opleving aan het effect :mrgreen: . maar het meeste wat ik eet onder invloed proef ik niet meer en probeer zo min mogelijk te kauwen ga ik vaak gewoon tv kijken tijdens eten zodat ik me niet op het eten focus dat helpt meestal ook wel. vind het wel grappig te zien hoe verschillend het is wat mensen wel en niet kunnen eten :grin:

zo nu maar even een banaantje pakken :wave:

Moon

Bewuste gebruiker
Drinkontbijt gaat er meestal ook wel in tijdens gebruik trouwens, ben ik sinds kort pas achter. Als ik me maar niet teveel focus op die vezels die daar in zitten gaat het prima. Zoals hierboven al gezegd, ik kijk ook tv terwijl ik iets eet, zodat ik me op de tv focus en niet op het eten.

Jeller

Badass junkie
Ik heb een zeer snelle vertering en stofwisseling en met speed erbij gaat da nog sneller en dan moet ik sowieso eten of mijn maag voelt flets en leeg (ook al zit die vol vocht en alcohol), dan eet ik meestal toch iets, liefst niet te droog maar eigenlijk lukt alles wel.. overlaatst op een festival zo'n taco gegeten en da was wel lekker

NocturnalJohnny

Belezen gebruiker
Wat ook toch volgens mij zeer belangrijk is , is op voorhand een stevige bodem aan te leggen in je maag en dat wil dus zeggen een goede stevige maaltijd op voorhand te benuttigen vooraleer je gaat gebruiken :wink:

UnknownLeprechaun

Belezen gebruiker
Ik heb (een hele tijd geleden) gehoord dat Chocolade een bepaalde stof die pep uit je leegtrekt sneller weer aan doet vullen.

Als ik dan toch iets naar binnen dwong dan waren het donuts met veel chocola erin.
Vooral omdat ik datgeen dat ik net zei had gehoord.

SpeedyGonzalis

Experimenterende gebruiker
Het enige wat ik eet en drink tijdens mn gebruik is ongeveer 1 liter water per uur, en ik probeer altijd wel iets zouts binnen te krijgen. Dit omdat ik altijd extreem veel zweet tijdens mn gebruik. Voor anderen die veel zweten, zorg dat je wat zou binnen krijgt :wink:

Svali

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Het enige wat ik eet en drink tijdens mn gebruik is ongeveer 1 liter water per uur,

Dus als je 12 uur wakker bent(in het minste geval) drink je 12 liter water?

Paperplane.

Wijs gebruiker
Het voelde tijdens xtc altijd veel gezonder om een literpak goedemorgen ontbijtdrink weg te werken dan om water te drinken. Lekkere maaltijdsalade met veel dressing gaat er ook goed in. Ook bij een (te) droge bek.

mandragora

Badass junkie
Emeritus Mod
Hier heb je gelijk Svali, veel mensen weten niet dat je een waterintoxicatie kan oplopen door overmatig watergebruik zeker wanneer je er te weinig zouten bij opneemt, dit kan zéér gevaarlijk tot zelfs dodelijk zijn. 12L water op 12 uur lijkt me ook echt wel sterk...

Chiem

Newbie
Ik eet altijd vooraf goed.

Biefstuk met spinazie werkt bij mij echt super en ook mn dinnetje gaat daar goed op. Kijk wel uit dat je niet te veel eet. Zo'n hele volle maag is ook niet alles. Als je van sushi houdt is dat ook wel een aanrader. Rijst en vis vallen niet zo zwaar op de maag.

Water drinken is iid best tricky. Ik heb me eens laten vertellen dat als je 2 glazen per uur drinkt dat dat al voldoende is om uitdroging te voorkomen. Sinds ik dat weet let ik er meer op en steek ik wat vaker mn kop onder de kraan. Die verkoeling is heerlijk. Maar ja daar hebben de meeste dames weer niets aan.

Maar de dag erna is het meestal een zacht gekookt ei, yoghurt en kwark. Ben er twouwens sinds kort achter dat ik melk ook erg lekker vind om te drinken tijdens pep. Zo jammer dat je dat niet op feesten kunt krijgen. Ik vraag het wel atijd aan de bar...gewoon zo leuk wat voor reacties je dan soms krijgt. Zo is het ook best zonde dat ze nooit Aquarius verkopen. Das meestal mn tweede vraag. En ja dan wordt het meestal water of appelsap.

Wesskeej

Newbie
Ik duw het altijd gewoon naar binnen. Heb mezelf aangeleerd om toch te eten.
In het begin was het wel moeilijk maar nu lukt het wel. Het duurt wel wat langer als normaal dat je iets weg krijgt.

cadou

Belezen gebruiker
Ondanks dat ook ik net als de meesten niet aan eten moet denken tijdens gebuik, durf ik te garanderen dat als je een galia meloen die goed gerijpt is aansnijdt en proeft, je hem zo snel mogelijk weg wil werken! Dat is nou het enigste waarvan ik kan zeggen dat het echt lekker is! Ook al sta ik nog zo strak een meloen gaat er altijd wel in, zit lekker veel vocht in en is zoet en superfris, glijdt naar binnen!

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
NocturnalJohnny zei:
De meeste gefrituurde of vette happen gaan er wel in bij mij na of tijdens Pep gebruik ! :wink:

Daar genoot ik vaak van als de andere strak stonden en ik honger had. Was mijn persoonlijke vervanging denk ik, en door de wiet de vreetkick..

Levitate

Newbie
Breakers! Goeiemorgen kon ik niet meer aan na een tijdje. Het is ook eigenlijk helemaal niet lekker.
Banaantjes gaan er altijd wel in. Soep, maar 'moest' ook wel is kip eten e.d. Dat raad ik niet aan.

Het kost mij juist moeite om tijdens te eten, en erna ook heel vaak.
Heb een paar keer zelfs over gegeven erna. Toch altijd even doorzetten als je wilt dat het na-effect wat minder word.
Wat er bij mij uiteindelijk altijd in gaat is een wit broodje met knakworst en heel veel mayonaise :hearteyes:

Broodje bapao, bamisoep, tortellini, pannenkoeken, tosti, Cruesli/muesli/ontbijtgranen zacht laten worden in yoghurt of kwark of zo (moet er wel bij zeggen dat je van het zachte moet houden, zijn genoeg die er van walgen), Havermoutpap, witte bonen in tomatensaus of rode bonen in chilisaus (die's opeens wel een stuk pittiger i.c.m. pep dan indien nuchter gegeten), gebakken bananen (pisang goreng), (mini-)loempia's, kaassouflé (met Joppiesaus), meloen, aardbeien, cocktailfruit, afbak-kruidenboter-baguettes, bami (goreng), appelmoes, aardappelpuree (met appelmoes :P), rijst met appelmoes, wentelteefjes. Meestal red ik me wel met deze producten.

Overigens zijn bapao en bamisoep, naar mijn bescheiden mening, echte maagsavers op die momenten dat je maag fucked en pijnlijk aanvoelt en je eigenlijk iets moet eten, maar niets binnenkrijgt of kunt -houden. Het liefste wacht ik bij beide overigens een aantal minuten tot het gloeiend hete er af is of tot het lauw is, want je kunt je bek er wel flink aan branden.

fdunk

Newbie
Griekse yoghurt (die met 10% vetgehalte), dat gaat echt perfect naar binnen! En door het hoge vet gehalte zit er ook flink wat energie in, precies wat je nodig hebt.

Bovenaan