Mij heeft het ook wel geholpen, maar ja, iedereen is anders.
Je moet denkik gewoon bereid zijn om zowel met je mooie als minder prettige kanten geconfronteerd te worden, ik deed het in hoofdreden in de hoop om mezelf én de wereld om me heen beter te leren kennen en mischien zelfs begrijpen.
Ik had voordien echt 'n kutjaar gehad, en veel dingen, moet ik bekennen, waren nog niet helemaal verwerkt op 't moment dat'k m'n eerste trips nam én toch hebben die trips me naast, de confronterendere dingen ook heel veel moois laten zien, waardoor ik inzag dat het leven iets heel mooi, uniek en toch veel te kort kan zijn om het zomaar door iemand anders of door jezelf af te laten nemen...

dusja
het moment dat je hemel en aarde ziet en voelt samensmelten en je deelt dat moment met enkele dierbare makkers van je, dan weet je dat er mensen zijn die om je geven en da's het beste cadeau dat je, naast het leven zelf, ooit ebt gehad, denkik. en theeft je geen cent gekost...
da's dus volgens mij toch wel 'n een heel mooie ervaring, en op 't moment dat je van alles en iedereen houdt, probeer je (ik toch) zelfs begrip in plaats van vergelding te zoeken voor mensen die je ooit tegengewerkt hebben, dus is dat denkik toch wel iets dat alleszins, je eigen stemming kan verbeteren en je kijk op 't leven.
zeker aangezien ik vroeger altijd en overal het laatste woord en m'n gelijk wou halen.
en je dan inziet dat dat in veel situaties de moeite niet waard is, en dat bijv. geweld in zoveel verschillende vormen bestaat en in geen enkele vorm echt waardevol is...
ik denk juist dat psychedelica mischien met een of ander professionele begeleiding juist tegen depressies, verslavingen en bijv. agressie of stress gebruikt kunnen worden.

want als je ziet wat de uitwerking en gevaren zijn van antidepressiva en antipsychotica die men nu vaak veel te vaak "uitdeelt"..... denk ik niet dat we als maatschappij veel te verliezen hebben... :P
nuja, theeft zoals met zovele dingen, waarschijnlijk ook gewoon vooral te maken met hoe je zelf bent ingesteld en wat jeer zelf van verwacht, mischien heb ik het zelf die richting uitgestuurd door onbewust door m'n zin om de "zin van het leven te willen doorgronden" m'n trip de richting ingestuurd van "een goeie reden te zoeken om ondanks alle shit toch van je leven te genieten".
jezelf leren relativeren. van het "ego" afstappen en jezelf met iedereen verbonden voelen
veel meer mensen zouden die kans moeten krijgen, ik denk wel dat 't ons als mensheid echt wel vooruit helpen kan. met de juiste setting natuurlijk.
Ookal raden ze't af aan mensen die zich ongelooflijk kut voelen, ik heb er iig heel veel aan gehad.
peace!