Serotonine vraagjes

yiazmat

Bewuste gebruiker
Heyy zat me ff wat dingetjes te bedenken, als k het goed begrijp heb je reuptake inhibitors en releasers. Releasers laten extra grote hoeveelheden serotonine vrij, en inhibitors zorgen ervoor dat de serotonine langer actief blijft. En voor zover k begrijp werken sommige drugs als releaser en sommigen als inhibitor. Ook heb k begrepen dat je die 2 nooit moet combineren ivm serotoninesyndroom. Maar wat k dan niet begrijp voor zover ik weet zijn 3cmc/ 2mmc inhibitors en 3mmc/4mmc releasers, maar toch heb k verhalen gelezen dat die gwn goed te combineren vallen (uiteraard voor zover combineren ok is). Aan de hand hiervan een aantal vraagjes:

* om te beginnen is er iets hiervan wat niet klopt? Zo ja verklaart dat wss al een hoop
* klopt dit wel allemaal hoe kan dit dan?
* verstoren inhibitors ook je "pauze" die je nodig hebt voor releasers als bv mdma, zo ja in hoeverre?
* is er bij een inhibitor ook een limiet waarna het niet meer zn werk doet zoals bij releasers?
* wat voorn pauze is eigk normaal voor zwakkere releasers dan mdma (bv 3m/4m/6apb/5mapb etc)

Moestuinier

DF-koning
Tripreporter
Waar heb je gelezen dat 3-cmc en 2-mmc inhibitors zijn?
Als 2-mmc al serotonine los laat zal dat heel weinig zijn.
Releaser dus.
De meeste cathinones en hun afgeleiden zijn serotonine releasers.

BelowTheFlow

Wijs gebruiker
als k het goed begrijp heb je reuptake inhibitors en releasers. Releasers laten extra grote hoeveelheden serotonine vrij, en inhibitors zorgen ervoor dat de serotonine langer actief blijft. En voor zover k begrijp werken sommige drugs als releaser en sommigen als inhibitor.
Helaas zo simpel is het niet. Een drug kan zowel tegelijk een releaser en een heropname remmer (=reuptake inhibitor) zijn. Kijk bijvoorbeeld naar wat Psychonautwiki schrijft over 4-FMA:
"Similar to its structural analog 4-FA, 4-Fluoromethamphetamine is thought to act as a releasing agent and reuptake inhibitor of dopamine, serotonin, and norepinephrine, producing stimulating amphetamine-like effects at lower doses and more euphoric, entactogen effects similar to MDA at dosages above 125mg.[avoid opinion]"
(dat laatste "avoid opinion" heb ik er even bij laten staan. Kennelijk/natuurlijk is die waarde en de gemaakte vergelijking geen wet van Meden en Perzen)

Hetzelfde geldt voor bijv. MDMA , maar daarover geeft de wiki veel te veel tekst om to-the-point te citeren.

Serotonine syndroom staat voor TE Veel serotonine beschikbaar en de ellendige gevolgen daarvan. Vaak door te hoge dosis, al dan niet in een combi. Combi's zijn wel gevaarlijker omdat dan een gecombineerd te hoge dosis op de loer ligt.

De drie maanden pauze heeft met dit mechanisme weinig te maken. Dat gaat eerder over de verminderde gevoeligheid van de receptoren, waarmee het brein reageert op de aanwezigheid van serotonine. En het trage herstel van die gevoeligheid.
Meer gebruiken heeft dan geen positief effect maar verhoogt wel de kans op TE veel gebruiken en daarmee op een serotonine syndroom.

Tot zover in een notendop !

Laatst bewerkt:

Nihilist88

Badass junkie
Ook heb k begrepen dat je die 2 nooit moet combineren ivm serotoninesyndroom. Maar wat k dan niet begrijp voor zover ik weet zijn 3cmc/ 2mmc inhibitors en 3mmc/4mmc releasers, maar toch heb k verhalen gelezen dat die gwn goed te combineren vallen (uiteraard voor zover combineren ok is).
Aan de hand hiervan een aantal vraagjes:

* om te beginnen is er iets hiervan wat niet klopt? Zo ja verklaart dat wss al een hoop
Al de genoemde stofjes zijn cathinone rc's. Waarbij enkel de werking van Mephedrone (4-MMC) wetenschappelijk deftig bewezen en gekend is.
4-MMC is gewoon meest potente van deze genoemde stofjes en deze drug is afgeleid vd fenylethylamine- amfetamine- en cathinongroep, waardoor de werking eigenlijk combinatie is van deze 3 groepen en zowel als releaser en heropnameremmer van neurotransmitters dopamine, serotonine en noradrenaline werkt.
De ervaring is dan ook best zalige en intense rush met trippy kenmerken, doordat je een verhoogde en meer intensere focus op een specifiek gebeuren of ruimtelijk element kunt ervaren, waardoor er soort van tunnelvisie wordt gecreëerd, waardoor het tijdsbesef onderdrukt wordt en waarbij de uren voorbij vliegen zonder er mr iets van te beseffen.

Los van hun potentie, zijn het allen zowel releasers als inhibitors (heropnameremmers).
Alleen heeft 4-MMC sterke werking op de 3 neurotransmitters, dopamine, serotonine en noradrenaline, zowel qua release als inhibitor.

Dus 4-MMC zou ik sowieso eigenlijk met niets combineren, door zn eigen sterkte. Maar specifiek mbt serotonine, moet je sowieso andere drugs die duidelijk op je serotonine inwerken mijden, dit zijn onderandere stims zoals, MDMA, 6-APB, 4-FMA, 5-APB...
Verder niet combineren met medicijnen/supplementen als:
MAO-remmers
TCA's
SSRI's
SNRI's
5-HTP
Psychedelic phenethylamines als 25x-NBOMe en 25x-NBOH
Opioïden, zoals zware pijnstillers als Tramadol, Oxycodon, Fentanyl...
Andere antidepresiva

Op de lange termijn zeer afgeraden om te combineren met ferme dopamine releasers en dopamine inhibitors.

Alles wat ze daarna als rc geproduceerd hebben, nl eerst 3-MMC ter vervanging van 4-MMC, maar dat totaal niet aan 4-MMC kan tippen. Bij 3-MMC is de release vd 3 neurotransmitters sowieso minder hoog, zeker wat serotonine betreft. Daarnaast werkt het als heropnameremmer, eerder maar gedeeltelijk, wat resulteert in algehele mindere potente effecten en daarnaast ook een kortere werkingsduur, hierdoor zeer gevoelig vr craving.

De daaropvolgende 2-MMC en 3-CMC zijn echt softies, waarvan ik 2-MMC letterlijk niks vind.

* verstoren inhibitors ook je "pauze" die je nodig hebt voor releasers als bv mdma, zo ja in hoeverre?
Zeker en vast, de combinatie van serotonine releasers zoals oa 4-MMC, MDMA, 6-APB, 4-FMA...met inhibitors (serotinheropnameremmers) is juist nog het meest gevaarlijke, aangezien deze ervoor zorgen dat de serotonine niet afgebroken wordt en bij te vaak of 1 maal gewoon giga hoge dosering van combinatie MDMA en een sterke inhibitor verhoogd de kans op het serotoninesyndroom significant.

Btw, de stofjes die hierboven vermeldt staan als 'strong not done combinaties' met stims als MDMA, 4-FMA, 6-APB, 4-MMC en die ferm inwerken op je serotonine, zowel het vrijgeven er van als de heropnameremmende werking, zijn juist die inhibitors zoals:
MAO-remmers
TCA'S
SSRI'S,
SNRI'S
Andere Antidepresiva
Andere stims/uppers
Opioïden, zware pijnstillers als Tramadol, Oxycodon, Fentanyl
Migraine medicatie (Triptanen)

Hier zit je dus best grondig verkeerd.
* is er bij een inhibitor ook een limiet waarna het niet meer zn werk doet zoals bij releasers?
Bij inhibitors als antidepresiva (MAO-remmers, SSRI'S, SNRI'S, TCA'S) is dit globaal niet het geval, hier treed geen tolerantie op, je bouwt integendeel, naar de juiste dosering, waarbij laag gestart wordt. Na een langere periode van behandeling met antidepresiva, mag je niet plots stoppen, dit geeft bijwerkingen, afbouwen is hier de normale gang v zake.

Opiaten als Tramadol, Dextromethorfan, Methadon, Pethidine en Fentanyl kunnen de serotonerge activiteit stimuleren door remming vd heropname van serotonine (inhibitors) en deze medicijnen zijn verslavend tot zeer verslavend omdat hier gewenning optreedt. Zijn hiervoor juist gekend. De zwakkere opioïde pijnstiller Tramadol heeft met giga veel een contra-indicatie.
* wat voorn pauze is eigk normaal voor zwakkere releasers dan mdma (bv 3m/4m/6apb/5mapb etc)
Euh 6-APB is geen zwakke serotonine releaser, integendeel, juist een ware serotonine-slurper, net als oa 4-FMA.

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
@Nihilist88 was net een heel stuk schrijven maar je was me voor; en hebt het duidelijk en overzichtelijk gedaan kudo's!
Upvote (als we dat hier zouden hebben op DF. Maar dat werd toen geen goed idee gevonden toen ik dat als moderator voorstelde jaren terug 😉

Maar jou post is sticky waardig hoewel er bij farmacologie al behoorlijk wat staat op de RC's na maar daar doet een normaal mens toch altijd onderzoek naar lijkt me (is mijn mening tenminste) deed/doe ik met alle medicijnen ook altijd al.

Het serotonine syndroom verpest letterlijk je leven namelijk.

Enjoy @yiazmat met mate en kijk uit met mdma als je antidepressiva SSRI of TCA neemt en ook met alle andere medicijnen..

Be safe

Nihilist88

Badass junkie
@Nihilist88 was net een heel stuk schrijven maar je was me voor; en hebt het duidelijk en overzichtelijk gedaan kudo's!
Haha, jua is bijna moderator-niveau e 😉 daar waar ik hier anders geregeld ferme lappen tekst in mn Vlaams dialect weet te katapulteren 😄
Upvote (als we dat hier zouden hebben op DF. Maar dat werd toen geen goed idee gevonden toen ik dat als moderator voorstelde jaren terug 😉
Een nederige dankjewel 😉
Achja zou indd fijn extraatje zijn. Wat kon m'n daar destijds dan tegen hebben?🤷‍♂️
Maar jou post is sticky waardig hoewel er bij farmacologie al behoorlijk wat staat op de RC's na maar daar doet een normaal mens toch altijd onderzoek naar lijkt me (is mijn mening tenminste) deed/doe ik met alle medicijnen ook altijd al.
Ja maar ik zag net te veel zaken, waar ik ff moest fronsen:

Denken dat inhibitors v serotonine, minder pauze zouden nodig hebben mbt serotonine releasers zoals MDMA (terwijl dit eveneens heropnameremmer is van serotonine).

Terwijl het combineren van, laten we het even bij MDMA houden, een ware serotonine-slurper, die naast de extra afgifte van serotonine ferm stimuleert, ook de reserves van serotonine gaat aanspreken (dus tot het gaatje gaat met je serotonine) en het daarnaast ook tijdelijk de heropname van serotonine terug nr de zenuwuiteinden blokkeert.
En TS liet duidelijk uitschijnen, dat MDMA en consorten enkel serotonine releasers zijn, nee, deze zijn tijdens de rush en piek ook inhibitors van serotonine, dus totaalpakket dat op bepaald punt je serotonine-niveau volledig zal uitgeput hebben.
Dus wat zou je er nog extra inhibitor bij willen betrekken of er nog maar aan denken om dit te overwegen.

MDMA in combinatie met een andere serotonine releaser of serotonine heropnameremmer is gevaarlijkste combo en staat zowat overal in het rood, als 'dangerous'. En daar ik dacht dat dit toch wel algemene kennis was en ik hier groot vermoeden had, dat TS hier wel enige duiding en enkele ferme juistheden kon gebruiken.
Goed dat TS hier vragen over had. Uiteindelijk doet hij/zij ermee wat ie wilt.
En ja heb er zelf ook wat voor moeten opzoeken hoor, want moet dan ook wel zoveel mogelijk correcte informatie bevatten.

Indd mbt RC's, is het grotendendeels gissen en zijn wij, diegene die deze stofjes tot zich nemen, de lab-ratjes.
De informatie erover op internet, is van geen enkel wetenschappelijke waarde en zijn veelal individuele ervaringen.
Maar ik vind dat je best voor jezelf, toch soms snel weet, dit is het niet of deze dosis van dat stofje, voelt algeheel als fijn aan, hanteer dit dan ook volgende keren.

Ik weet voor mezelf dat ik voorzichtig moet zijn met de meeste disso's, delirianten en arylcyclohexylaminen, opioïden, zware tripmiddelen...moet bvb alles los vd drug ook echt goed zitten en zaken om te inhaleren zijn ook een not done. GHB en O-DSMT vind ik beide zulke smeerlapperij.

Bij 2F-DCK (nam dit 2-3j best vaak) hield ik het altijd tot de vrij gelukzalige alcoholroes (max 200mg n dan eventueel stapelen).
Maar op gegeven moment, waarbij setting n mood best ideaal waren, wou ik het toch eens uitproberen met expres hoge dosis van ca 500mg 2F-DCK.
Ben toen zwaar out gegaan en scheiding lichaam en geest, da's iets v kleine 3j geleden en da blijft u zo hard bij, da's gewoon heel diep, waar ons gewoon verstand ni bij kan, zo onwezenlijk en genoeg vr nu.
Ik vind magic truffs zelfs bvb, vaak al té emotioneel zwaar vr mij, waren vaak diepe inner-trips.
Geef mij dan maar mijn dosis LSD, is meer vrolijk trippen met über visuals (maar dat is ook meer uitzondering dan regel).

Amai, echt ik en mijn schrijf/typdrang soms e😂
Het serotonine syndroom verpest letterlijk je leven namelijk.
Gelukkig nog nooit ervaren. Jij wel of een kennis? Is dit echt zwaar kapotgaan? Ik dacht dat je je dan vooral grieperig ziek voelt, zweten, trillen enzo? Maar da's toch sowieso te behandelen niet?

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Wat kon m'n daar destijds dan tegen hebben?🤷‍♂️
Kwam door de gekozen forum software toen kozen we een nieuw pakket uit (Wat deze is die je nu ziet) en er was de kwestie dat als berichten te vaak een min krijgen ze standaard niet zichtbaar zouden zijn. Even uit mijn hoofd hoor kan het privé gedeelte niet meer lezen als normale member.

Ja maar ik zag net te veel zaken, waar ik ff moest fronsen:

Denken dat inhibitors v serotonine, minder pauze zouden nodig hebben mbt serotonine releasers zoals MDMA (terwijl dit eveneens heropnameremmer is van serotonine).

Terwijl het combineren van, laten we het even bij MDMA houden, een ware serotonine-slurper, die naast de extra afgifte van serotonine ferm stimuleert, ook de reserves van serotonine gaat aanspreken (dus tot het gaatje gaat met je serotonine) en het daarnaast ook tijdelijk de heropname van serotonine terug nr de zenuwuiteinden blokkeert.
Dit is als je echt alle basissen wil pakken ook ingewikkeld, maar ken(de) een kennis die het syndroom kreeg. Dan raakt je brein soms al in de war met op goede temperatuurregeling, serotonine die overmatig of juist te weinig wordt aangemaakt etc je snapt nu vast wel waarom ik dit een soort killer vind. Ten alle tijden voorkomen genoeg pauzes tussen serotonine slurpen houden , genoeg water drinken en aanvullende supplementen zijn geen overbodige luxe inderdaad!

Geef mij dan maar mijn dosis LSD, is meer vrolijk trippen met über visuals (maar dat is ook meer uitzondering dan regel)
Voor mij ook! Trip met lsd na mijn eerste keer minimaal 1x per maand of soms langere pauzes maar ben er nog steeds gek op. Weet eerste keer LSD nog goed was een hartje getest op 370ug (toen waren er nog echt goede zegels buiten internet om) en begon met kwart maar zodra het begon te werken nam ik de andere 3 kwart ook. Had het gevoel van : naar dit gevoel ben ik al jaren op zoek en had zat wiet mooie voor en achtertuin bad met bubbelmatje (van blokker) met muziek natuurlijk en kon er geen genoeg van krijgen...en animatie films die ook voor volwassenen leuk zijn zag ik allemaal veel diepere boodschappen die ik eruit haalde. En met muziek hoorde ik alle tonen en de bas zo intens dat het letterlijk leeft. Met ogendicht kreeg ik veel COV's prachtig sindsdien heb ik nooit meer zonder LSD of nu 1p-lsd etc gezeten💖

Plus dat mijn ouders het niet aan mij merkte eerder in de zij dat ik extreem goede focus had en super vrolijk was/ben op LSD.

Ben een oude hippie ziel 😆
Peace ✌️ ☮️ 🕊 🏳️‍

JanDeBrandweerman

Bewuste gebruiker
Helaas zo simpel is het niet. Een drug kan zowel tegelijk een releaser en een heropname remmer (=reuptake inhibitor) zijn. Kijk bijvoorbeeld naar wat Psychonautwiki schrijft over 4-FMA:
I denk dat je 4-fluoroamfetamine bedoelde, het is bijzonder genoeg al heel snel overal illegaal gemaakt maar hier in Nederland ging het goedje nog rond tot 2017.

Zjjn er eigenlijk zelfs RC varianten van methamfetamine?

yiazmat

Bewuste gebruiker
Zjjn er eigenlijk zelfs RC varianten van methamfetamine?
In zekere zin de fma'tjes maar kan t ni bevestigen of t erop lijkt want kep helaas nog geen echte meth
Volgens pw zou 3fa er erg op moeten lijken maar kan t me ni echt voorstellen. Vind 3fa wel leuk maar verre van sterk, 60mg zou heavy moeten zijn maar vind 420mg zelfs aanvoelen als beetje weinig terwijl speed bekend staat als een zwakkere versie van meth en dan heb k met 100mg al zeker een leuke high

yiazmat

Bewuste gebruiker

Yes, 4-Methyl(aminorex)

Beetje aant zoeken geweest en zie dat nu 4b mar, 4c mar en 4f mar te koop zijn. Wat k van 4b reports zie is dat t eigk alleen maar energie is, van 4f eigk maar 1 mini reportje maar vgm ni zo tevreden, 4c helemaal niks. Iemand meer info hierover (vooral 4c-mar)?
Wat k kon vinden lijkt t allemaal op slechte kopieën maar weet natuurlijk ook ni zeker

Neo-Shulginist

Badass junkie
De serotonine pauze is gewoon een handige harm-reduction maatregel die in het geval van MDMA goef is ingeburgerd. Eigenlijk zou je net zo goed kunnen beargumenteren dat het essentieel is om zo'n pauze in te lassen bij stimulerende middelen. Coke en speed zijn bijvoorbeeld veel verslavender dan MDMA. Dus dan moet je extra oppassen dat je het niet te vaak gebruikt. Echter blijken drugsgebruikers bij vooral gevoelig te zijn voor het argument dat bij veelvuldig gebruik van MDMA je al snel tolerantie ontwikkelt die niet meer weggaat. Juist het feit dat die tolerantie blijft pleit tegen de bewering dat het zou gaan om een tijdelijke voorraad serotonine die even 'op' is.

Veel waarschijnlijker speelt bij MDMA neurotoxiciteit, maar ook psychologische gewenning een rol. Al is het mechanisme van de tolerantie nog niet opgehelderd.

Overigens is van speed en coke nog veel beter aangetoond dat die middelen neurotoxisch zijn. Maar je blijft de effecten nog wel wat jaren voelen, dusja, dan is de gebruiker blij. Dat de neurotoxiciteit alsnog blijvende veranderingen veroorzaakt die bijvoorbeeld leiden tot angstklachten, depressie, woedeuitbarstingen, concentratieproblemen en impulsief gedrag, dat nemen ze dan maar op de koop toe.
Bij re-uptake inhibitors kan er sprake zijn van gewenning / tolerantie. Dat kan komen doordat receptoren voor neurotransmitters zich terugtrekken in de cel, waardoor ze ongevoelig worden voor neurotransmitters. Dat gebeurt bijvoorbeeld als je nachtenlang wakker blijft aan de 3-MMC. Een neveneffect daarvan kan een rebound-effect zijn. Dan kun je laat krijgen van allerlei kater-achtige klachten zodra de stimulerende drugs uitwerken. Een van de meest extreme uitingen daarvan zijn hallucinaties ('shadow people').

Liever niet meer dan vier keer per jaar een stimulerend middel nemen. Of dat nou MDMA, speed, coke, 3-MMC, 5-MAPB of 6-APB is.

Het kost zeker twee weken voordat de slaapfunctie is hersteld. Maar het kan meer dan 6 weken duren voordat het gerommel met de chemische balans in het brein leidt tot een emotioneel evenwicht. Dus die max 4 keer per jaar is om ervoor te zorgen dat je niet constant uit emotionele balans bent.

Laatst bewerkt:

SpeedyGonzalezz

Bewuste gebruiker
Beetje aant zoeken geweest en zie dat nu 4b mar, 4c mar en 4f mar te koop zijn. Wat k van 4b reports zie is dat t eigk alleen maar energie is, van 4f eigk maar 1 mini reportje maar vgm ni zo tevreden, 4c helemaal niks. Iemand meer info hierover (vooral 4c-mar)?
Wat k kon vinden lijkt t allemaal op slechte kopieën maar weet natuurlijk ook ni zeker
Ik ben op dit moment 4C-MAR aan het gebruiken ben nu sinds gister middag wakker. Voel me prima heb hele grote doppen! En ook gegeten gewoon maar hele grote moeite.. Je hebt echt een heldere high, en motivatie word meer, en niet echt down momenten gehad. Je staat gwn echt goed strak en je voelt je ook niet zo chemisch. + en zeker vlagen van Euphorie

yiazmat

Bewuste gebruiker
De serotonine pauze is gewoon een handige harm-reduction maatregel die in het geval van MDMA goef is ingeburgerd. Eigenlijk zou je net zo goed kunnen beargumenteren dat het essentieel is om zo'n pauze in te lassen bij stimulerende middelen. Coke en speed zijn bijvoorbeeld veel verslavender dan MDMA. Dus dan moet je extra oppassen dat je het niet te vaak gebruikt. Echter blijken drugsgebruikers bij vooral gevoelig te zijn voor het argument dat bij veelvuldig gebruik van MDMA je al snel tolerantie ontwikkelt die niet meer weggaat. Juist het feit dat die tolerantie blijft pleit tegen de bewering dat het zou gaan om een tijdelijke voorraad serotonine die even 'op' is.

Veel waarschijnlijker speelt bij MDMA neurotoxiciteit, maar ook psychologische gewenning een rol. Al is het mechanisme van de tolerantie nog niet opgehelderd.

Overigens is van speed en coke nog veel beter aangetoond dat die middelen neurotoxisch zijn. Maar je blijft de effecten nog wel wat jaren voelen, dusja, dan is de gebruiker blij. Dat de neurotoxiciteit alsnog blijvende veranderingen veroorzaakt die bijvoorbeeld leiden tot angstklachten, depressie, woedeuitbarstingen, concentratieproblemen en impulsief gedrag, dat nemen ze dan maar op de koop toe.

Bij re-uptake inhibitors kan er sprake zijn van gewenning / tolerantie. Dat kan komen doordat receptoren voor neurotransmitters zich terugtrekken in de cel, waardoor ze ongevoelig worden voor neurotransmitters. Dat gebeurt bijvoorbeeld als je nachtenlang wakker blijft aan de 3-MMC. Een neveneffect daarvan kan een rebound-effect zijn. Dan kun je laat krijgen van allerlei kater-achtige klachten zodra de stimulerende drugs uitwerken. Een van de meest extreme uitingen daarvan zijn hallucinaties ('shadow people').

Liever niet meer dan vier keer per jaar een stimulerend middel nemen. Of dat nou MDMA, speed, coke, 3-MMC, 5-MAPB of 6-APB is.

Het kost zeker twee weken voordat de slaapfunctie is hersteld. Maar het kan meer dan 6 weken duren voordat het gerommel met de chemische balans in het brein leidt tot een emotioneel evenwicht. Dus die max 4 keer per jaar is om ervoor te zorgen dat je niet constant uit emotionele balans bent.
Thxx, mooie gedetaillerde uitleg weer zoals altijd lekker bezig 😁💪

yiazmat

Bewuste gebruiker
Ik ben op dit moment 4C-MAR aan het gebruiken ben nu sinds gister middag wakker. Voel me prima heb hele grote doppen! En ook gegeten gewoon maar hele grote moeite.. Je hebt echt een heldere high, en motivatie word meer, en niet echt down momenten gehad. Je staat gwn echt goed strak en je voelt je ook niet zo chemisch. + en zeker vlagen van Euphorie
Ah nice, als k het zo hoor is dan deze dus welnde beste vd 4 marretjes? En is die euforie ook echt nice of te verwaarlozen?

krijgt_kritiek

Experimenterende gebruiker
Voor dit zou ik oprecht een college cell comunicatie kijken, er is er eentje van unity die voornamelijk over MDMA en de signaaltransductie tussen neurotransmitters gaat. Dus over alle punten die je net opnoemt. MDMA is namelijk beide, het remt/stopt de heropname en versterkt de afgifte. Ook risico's worden hier uitgelegd. In dit opzicht vind ik deze drugs relateerbaar genoeg aan MDMA om het aan te raden.Het college duurt ff maarja beter zoveel mogelijk info lijkt me. Hier het college

Het ligt er heel erg aan welke drugs je met elkaar combineert of het de kans op het serotonine syndroom vergroot. Je hebt namelijk niet één serotonine centrum, het zit door heel je brein/lichaam en verschillende substanties actiiveren verschillende netwerken. Als je geen zin hebt in dat lange college dan is deze site https://psychonautwiki.org/wiki/Main_Page altijd handig om voor welke drug dan ook doseringen, onsets, peaks en alles te lezen, maar ook de interacties. Je mag mij ook een berichtje sturen als je wilt dat ik evern meedenk.

Rella88

Hoi hoi ik heb methylfenidaat 18mg voorgeschreven gekregen voor neerslachtigheid/geen energie etc (loop al een tijdje bij de huisarts)

kan ik hier de tyrosine en serotonine supps bij nemen voor net dat beetje extra?

Ik nam wel eens amfetamine, maar wilde daar vanaf en na een eerlijk en uitgebreid gesprek bij de huisarts heeft ze me dus de methylfenidaat voorgeschreven.
nu zoek ik dus eigenlijk een combi voor redelijk hetzelfde effect. Maar ben verder niet thuis in de drugswereld of combinaties etc 🙏🙏

Cera

Belezen gebruiker
Hoi hoi ik heb methylfenidaat 18mg voorgeschreven gekregen voor neerslachtigheid/geen energie etc (loop al een tijdje bij de huisarts)

kan ik hier de tyrosine en serotonine supps bij nemen voor net dat beetje extra?

Ik nam wel eens amfetamine, maar wilde daar vanaf en na een eerlijk en uitgebreid gesprek bij de huisarts heeft ze me dus de methylfenidaat voorgeschreven.
nu zoek ik dus eigenlijk een combi voor redelijk hetzelfde effect. Maar ben verder niet thuis in de drugswereld of combinaties etc 🙏🙏
Neerslachtigheid heeft ook te maken met te kort aan dopamine. Amfetamine en methylfenidaat hebben invloed op de neurotransmitters noradrenaline en dopamine. Niet zo zeer op serotonine. Het aanvullen van serotonine bestaat niet. Wel het bevorderen van aanmaak. Dat kan bijvoorbeeld met 5-htp. Met deze voedingssupplement kun je je serotonine aanvullen. Combineer dit nooit met mao remmers, antidepressiva en andere medicatie die invloed hebben op je serotonine huishouding.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Ik wil zeggen dat er geen voedingssupplementen zijn met serotonine er in. Dat bestaat natuurlijk niet. Wel is het zo, dat er middelen zijn die de aanmaak van serotonine kunnen bevorderen. Denk aan tryptofaan of 5-htp.
Okee dan vul ik even aan dat zulke supplementen niet de snelheid van biosynthese bevorderen (want die wordt bepaald door de beschikbaarheid van enzymen). Maar als er een tekort is aan voedingsstoffen, en als dat tekort ertoe leidt dat beschikbare enzymen niet genoeg serotonine biosynthetiseren, dan zou 5-HTP en voornamelijk L-tryptofaan kunnen helpen bij het bevorderen van de aanmaak van serotonine.

Maar dat werkt dus alleen goed als er eigenlijk sprake is van een tekort aan nutriënten in de voeding. Persoonlijk pleit ik daarom liever voor gezonde voeding, want daarin zitten ook andere nutriënten die nuttig zijn voor andere metabole processen dan de serotonine cyclus. Eet een banaan en dan krijg je ook L-tryptofaan binnen. Dan heb je niet meer van die supplementen nodig waarvan je waarschijnlijk voornamelijk dure urine krijgt.

Rella88

Neerslachtigheid heeft ook te maken met te kort aan dopamine. Amfetamine en methylfenidaat hebben invloed op de neurotransmitters noradrenaline en dopamine. Niet zo zeer op serotonine. Het aanvullen van serotonine bestaat niet. Wel het bevorderen van aanmaak. Dat kan bijvoorbeeld met 5-htp. Met deze voedingssupplement kun je je serotonine aanvullen. Combineer dit nooit met mao remmers, antidepressiva en andere medicatie die invloed hebben op je serotonine huishouding.
Wat is de reden dat je het niet mag combineren dan? Ik slik namelijk wel antidepressiva maar of dat nou werkt?

Bovenaan