Sensory Deprivation Tank - a.k.a Floatation

ElvenSpice

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Intro
Het bewustzijnstopic staat al goed vol met veel verschillende onderwerpen, toch vind ik dat er nog wel wat bij kan en wil ik daarom nog wat extra informatie toevoegen over alternatieven manieren van meditatie. Sensory Deprivation Tanks (wat naar mijn mening een beetje horror-achtig klinkt :grin:) heten ook wel Floatation tanks en aangezien dit wat vriendelijk klinkt zal ik ook op deze manier hier naar refereren.

Ik wil als jullie het leuk vinden wel eens in de week a twee weken een kort stukje schrijven over verschillende alternatieven manieren, zodat mensen daar meer over kunnen leren en misschien verder te helpen in hun meditatieve levensstijl. De meeste manieren kan je gewoon zelf doen of zullen niet heel veel moeite kosten om voor elkaar te krijgen en voor anderen moet je waarschijnlijk de deur uit gaan zoals floatation tenzij je een eigen floatation tank hebt.

Voorbeeld van een open floatation tank

Laten we maar beginnen met het eerste alternatief, Floatation.
De floatation tank is rond 1954 voor het eerst uitgevonden. Rond die tijd was er een lopende discussie over het feit of bewustzijn nu een fenomeen is dat ontstaat puur door reacties op de buitenwereld of gemaakt wordt door een interne wereld die zijn eigen subjectieve ervaringen heeft en daarop constant reflecteert. De engelse neurowetenschapper John Lilly kwam op het idee om het bewustzijn te isoleren van alle externe stimulatie. Iedere dag wordt je gebombardeerd met miljoenen impulsen, deze impulsen zijn erg belangrijk voor onze overleving omdat ze ons alert houden, maar ook nuttige informatie geven over hoe we moeten handelen op korte termijn of lange termijn.

Als je wel eens hebt gemediteerd (kan op veel manieren) dan heb je misschien wel gemerkt dat je langzaam bewust wordt van allerlei externe krachten die op je lichaam werken. Soms kan dit irritant zijn omdat je merkt hoeveel zwaartekracht er nu eigenlijk op je wordt uitgeoefend, maar het is vooral interessant om te zien hoe al deze gevoelens die je ieder moment ervaar nu met elkaar in verband staan. Meditatie heeft als waren het doel om voor een korte periode terug te stappen uit je eigen belevenis wereld en gewoon te kijken wat je ervaart zonder labels er aan te plakken.

De floatation tank is dus een bijzonder experiment waarbij iemand van al zijn externe stimuli wordt verwijdert. In het algemeen bestaat een floatation tank uit een soort bad met enorm veel zout (meestal magnesium sulfaat) wat er voor zorgt dat je blijft drijven zoals in de rode zee. Vaak is de tank helemaal donker wat er voor zorgt dat je dus ook geen prikkels van licht binnen krijgt. Het water van het bad wordt op een constante temperatuur gehouden welke gelijk staat aan je lichaamstemperatuur, rond de 37-39C dus. Doordat het bad even warm is als je lichaam, verlies je ook langzaam het gevoel van je lichaam omdat alles de zelfde temperatuur is en je volledig drijft. Sommige mensen ervaren dit alsof ze lichaamsloos zijn en door de ruimte heen zweven. De tank kan er klein uitzien, maar na een tijdje verdwijnen alle perceptuele limitaties en lijkt het alsof je in een oneindige zwarte void drijft, overgebleven met je eigen gedachten.

Dit is dus ook wat ze hebben geprobeerd te testen. Na een korte periode van complete isolatie beginnen de hersenen van zelf te "hallucineren/fantaseren" en dat betekend dus dat het bewustzijn niet alleen bestaat uit de reacties van de externe wereld, maar dus door kan gaan met eigen perceptie (bewustzijn) zonder verbonden te zijn met stimuli.
Soms is het ook zo dat comapatienten na jaren lang terugkomen en zeer heldere belevenissen hebben meegemaakt.

Bijzonder boek om te lezen:
Fascinerend boek wat hierop aanspreekt is het boek "Proof of Heaven" van Eben Alexander.
E. Alexander komt zelf in een coma na een zeldzame herseninfectie te krijgen, 7 dagen ligt hij in coma en ervaart hij een compleet andere wereld, een die hij zelfs realistische vind dan deze.
Volgens artsen heeft hij dit helemaal niet kunnen ervaren aangezien er 0,0 hersenactiviteit was en alle belangrijke delen van zijn hersenen compleet uitgeschakeld waren. Eben Alexander die zelf Neurochirurg is schrijft direct een boek nadat hij hersteld is. Hoe het mogelijk was dat hij zulke levendige gebeurtenissen mee heeft gemaakt is nog steeds een grote vraag.

Waarom is floatation zo interessant?
Floatation bied jou de mogelijkheid om voor de eerste keer in je leven een ervaring te geven waarbij je geen sensorische input meer krijgt. Geen enkele andere manier kan dit tot nu toe bezorgen zonder het gebruik van middelen. Het is dus compleet natuurlijk en kan ongekende ervaringen bezorgen waarvan je niet wist dat ze mogelijk waren. Hoop dat dit je interesse een beetje wekt! Een bijkomend effect is dat dit zeer ontspannend is, alsof je voor het eerst weer eens zeer diep hebt kunnen slapen en goed uitgerust bent. Sommige mensen ervaren heldere hallucinaties en je zou het daarom ook als een alternatief van lucid dreaming kunnen noemen.
Dit werkt het beste als je goed uitgeslapen bent zodat je niet in slaap valt, maar wel de fantasie of beelden jou kan laten meenemen.

Tenslotte is dit ook een makkelijk en goede instap voor meditatie, aangezien je wel direct bekend wordt met de bijzondere state of mind's die je kan ervaren tijdens een trance. Soms kan het jaren duren voordat iemand dit mag meemaken en dit kan juist extra motiveren en duidelijk maken waar je het voor doet! Meditatie blijft altijd nog mooie vertrouwde manier die over gedaan kan worden. :wink:

Ik heb wel eens gehoord dat mensen deze ervaring combineren met bijvoorbeeld wiet (gerookt of spacecake), maar denk dat je hier wel voorzichtig mee moet omgaan.

Denk dat ik het meeste wel heb verteld, iedere ervaring is natuurlijk uniek dus dat is erg persoonsgebonden. Wil je meer weten, heb je zelf ervaring hiermee, ect. post dan gerust je dingen. Dan kunnen we de meeste dingen over floatation hier verzamelen als mensen daarin geïnteresseerd zijn :)

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Bedankt voor dit topic! Wilde zelf al langer een topic over sensory deprivation hier plaatsen, maar kwam er nooit van. Ik zou andere meditatie topics trouwens ook erg op prijs stellen.

Ik heb zelf 1 keer gefloat een paar jaar geleden toen ik nog niet met mediteren bezig was. Ik vond het echt super chill, ik kwam er echt volledig zen uit. Inmiddels mediteer ik alweer een tijdje en kan inderdaad zeggen dat floaten een hele makkelijke manier van mediteren is. Doordat je zintuigen langzaam vervagen kom je veel makkelijker in een meditatieve mindset. Ook wanneer je het niet voor meer zweverige doeleinden doet is het nog steeds heel fijn aangezien je echt even helemaal tot rust komt.

Aangezien ik nu veel meer ervaring met mediteren heb wil ik graag weer eens gaan floaten, wanneer je meer geoefend bent in het loslaten kun je denk ik met floaten echt heel erg diep gaan en veel makkelijker richting een ego oplossing gaan zonder drugs te gebruiken. Ik ga het dus zeker op korte termijn weer eens plannen. Zal dan uiteraard mijn ervaring hier weer delen.

Mudita

Belezen gebruiker
Ik wist niet dat ze dit ook in Nederland hadden? Supervet, zal binnenkort maar eens kijken waar ik zo iets kan doen.

Ik heb nu niet veel tijd om het helemaal uit te leggen maar een erg "simpele" manier om meer te mediteren in je leven is door middel van mindfull eating. In principe kun je aan de benaming ervan wel opmaken wat het is, ik zal misschien later nog wel eens even een topic/reactie over schrijven.

Ik heb eerst een lange pauze gehad van mediteren omdat ik er op een één of andere manier mee gestopt was en nadat ik later weer een poging deed maar zo "gestrest" was dat het niet meer lukte (was meer mijn verkeerde mindset). Maar ben nu weer redelijk back on the rails en weer begonnen met mediteren. Ben ook weer druk bezig met voeding & bodybuilding/stronglifts.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Ik wil het ook wel een keertje gaan doen! maar wat ik me afvraag, kan je eigenlijk niet in paniek raken? Kan je er wel makkelijk uit?

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Ik vind dit ook wel heel erg interessant! Het lijkt mij heerlijk en zalig. Maar er zijn er niet veel in NL en bij mij in de buurt geen ene. Wat zal zoiets kosten dan?

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
ZERO- zei:
Ik wil het ook wel een keertje gaan doen! maar wat ik me afvraag, kan je eigenlijk niet in paniek raken? Kan je er wel makkelijk uit?
Je kan er heel makkelijk uit ja.

Dunnetjess33 zei:
Ik vind dit ook wel heel erg interessant! Het lijkt mij heerlijk en zalig. Maar er zijn er niet veel in NL en bij mij in de buurt geen ene. Wat zal zoiets kosten dan?
In Amsterdam zitten er meerdere. Goedkoop is het niet, het kost tussen de €30 en €40 voor een uur.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Oke, dank je. Ja Amsterdam is ook niet naast de deur maar wel goed te doen. Ik ga er zeker over nadenken! :)

Bovenaan