San Pedro rot?

Dee Dee

Newbie
Het is misschien een beetje een rare hoek, voor de foto, maar anders kreeg ik het er niet goed op:

Ik heb nu al een tijdje deze San Pedro cactus staan (sinds half mei staat ie in de cactuspotgrond) en hij groeide de eerste weken erg hard, in 1,5 maand is ie meer dan 10 cm gegroeid (wel erg spits naar boven toe), maar de laatste paar maanden is ie eigenlijk helemaal niet meer gegroeid. Ik heb hem denk ik een stuk of 4 / 5 keer water gegeven in het totaal, waarvan de laatste paar keer met wat cactusvoeding door het water gemengd, maar nu staat ie al weer even zonder water en dus is de grond wat ingedroogd. Hierdoor is het stukje cactus wat onder de grond zat zichtbaar geworden en het viel me op dat er bovenstaande bruine vlek op zat. Betekent dit dat ie rot is aan de onderkant? Zo ja, moet ik hem dan afsnijden boven de bruine vlek? Of gewoon de bruine vlek weghalen? Want ik heb geen idee hoe groot ie is, ik voel er niets voor om hem weer uit de grond te halen. Hij staat toch al zo los in de grond en ik wil niet de wortels die eventueel gegroeid zijn kapot maken.

MrCactus

Experimenterende gebruiker
Die plek is op zijn minst verdacht.
Ook al omdat de SP-cactus niet groeit, terwijl je wel water geeft.
Snij daarom de cactus twee cm boven de verkleurde plek af.
Je laat de potkluit met wortels op deze manier dus intact.

Bovendeel
Zie je een oranje verkleuring op het snijvlak van het bovendeel,
dan steeds 1 cm hoger afsnijden tot je geen verkleuring meer ziet.
Dan het wondvlak van de bovenste deel goed laten drogen.

Onderste met wortels
Mocht het geen rotplek zijn, dan kan het onderste deel nog uitlopen en nieuwe stekken maken.
Die 2 cm is genoeg om licht op te vangen en verder te groeien.

Bovenaan