Dat is regelrechte onzin.
Ik heb zelf vaker salvia planten gehad en ook zaad getrokken van die planten.
Wel kan het zijn dat je een erg zwakke plant tot bloeien brengt wat veel invloed heeft op de zaadproductie.
Wat ook een probleem is, is dat als je een zaadje ontkiemt dat je het ook nog groot moet krijgen getrokken en daar gaat het meestal fout en sterft het plantje.
Hierdoor wordt gezegt dat zelfs als je al een zaadje uit de plant krijgt, dat die toch niet zal ontkiemen of snel doodgaat wat eigenlijk helemaal niet klopt.
Met andere woorden: salvia produceert geen of geen vruchtbaar zaad!
Uhum.......!!!
Dat men niet weet of een salvia divinorum plant zelfbestuivend is of dat men niet weet hoe deze te bestuiven is, is wat anders dan dat een plant geen zaad kan produceren. De mannelijke of vrouwelijke hormonen in een plant zouden eventueel kunnen worden aangewoekerd met chemicalien waardoor we bijvoorbeeld een selectie kunnen gaan maken van mannelijke en vrouwenlijke planten.
Zover ik weet heeft een divinorum plant maar heel weinig mannelijke hormonen, en is niet zelfbestuivend. Normaal gesproken zou een vogel voor de bestuiving van deze planten zorgen.
Als we gaan kijken waar de plant groeit is dat ook een beetje raar. De plant krijgt namelijk veel te weinig licht daar waar deze oorspronkelijk vandaan komt. Of salvia echt thuis hoort in mexico is de vraag. Lijkt me heel onwaarschijnlijk. Door lichtgebrek kan de plant alleen strekken en kiepert daardoor om en maakt wortels op de grond.
Dat de salvia divinorum plant op zijn oorspronkelijke plaats is gevonden wordt door mij sterk in twijfel getrokken want een natuurlijk gevolueerde plant gaat niet ergens groeien waar het leven niet optimaal is.
Dat de plant moet omvallen om te overleven zegt genoeg. Salvia divinorum zal wellicht een kado ofzo geweest zijn van een andere soort indianen ofzo.
Net zoals wij dat doen met wiet. Boh gek smoke dit eens, dat is pas lekker spul.
Zo deden hun dat misschien met planten voor die rituelen en zo.
Wietplanten doen bv hetzelfde. Gooi je plant maar eens om.
Je zult zien dat het topje naar boven gaat groeien en op de plaats waar ze op de grond ligt gaat wortels schieten.
Dit doet ook klimop, pepermunt, kiwi, bomen, vijgenbomen en ect.
Dit is geen manier van vermeerderen maar een normaal natuurlijk fenomeen.
Al wordt deze methode wel heel veel door de mens gebruikt om bv bomen te vermeerderen.
Dat bijna niemand weet hoe deze divinorum planten goed moeten groeien, bloeien en zaad moeten zetten is heel wat anders dan dat de divinorum soort geen zaad kan aanmaken. Dat de plant geen zaad zou produceren en wortels aanmaakt op de grond is een excuus maar absoluut niet waar.
Wel kan een plant steriel worden maar dat is volgens mij helemaal niet het geval bij de divinorum soort.
Foto van gezonde stengel ca 1cm dikte.
De plant is ong 30cm hoog:
Deze zou eventueel de bloei in mogen.
Er wordt gezegt dat de planten minimaal 150cm hoog of hoger moeten zijn maar ook dat is naar mijn mening onzin. De ervaring zegt me dat dit helemaal niet nodig is.
Fijne avond allemaal.