Ritalin gebruiken voor school?

• Totaal aantal stemmers
    6
  • Opiniepeiling gesloten .

ank

Newbie
Hallo leden,

Voorheen actief lid maar eigenlijk niet meer sinds de 'update' hier geweest. Ik wilde eigenlijk delen dat ik sinds ik Ritalin ben gaan gebruiken voor school ik ongekende resultaten heb gekregen. Ben 'maar' een vmbo'er maar ben sinds het gebruik van Ritalin van vmbo naar HBO (Toegepast Psycholoog) gegaan via 21+ test, naar de universiteit voor Psychologie. Ik vroeg mij af of ik de enige ben die hier zoveel aan heeft of dat er nog meer mensen zijn?

Belangrijk is om te vermelden is dat ik geen ADHD of ADD heb! Ben ook niet druk of perse zwaar onrustig in mijn hoofd. Komt bij mij gewoon vooral neer op motivatie problemen en aan de Ritalin lijkt het wel of ik alleen logisch nadenk. Bijv. "Geen zin in dit.. of dat.." of "Ik doe het straks wel" bestaat niet langer als ik aan de Ritalin zit. Het lijkt alsof ik een lijstje in m'n hoofd heb en ik bepaal op logica wat het beste is om te doen. Ik kan hierdoor mijn korte termijn behoefte uitstellen en me focussen op de dingen die écht belangrijk zijn. Zijn er mensen die dit ook hebben?

Modknip Ben erg benieuwd wat jullie ervaringen hiermee zijn en of ik niet de enige ben die hier zo'n ontzettend profijt van heeft! :wink:

Laatst bewerkt door een moderator:

oortjes

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Misschien is je endorfine niveau niet op normaal niveau maar niet laag genoeg voor adhd ofzo.

Lysergine

Bewuste gebruiker
Je verhaal is zeker herkenbaar.

Zelf ben ik van het havo/vwo naar het vmbo gegaan en uiteindelijk op de universiteit terechtgekomen waar ik natuur- en sterrenkunde studeerde. Na een aantal maanden viel ik uit, omdat ik me niet tot schoolwerk kon zetten. Pas later ontdekte ik dat methylfenidaat een ontzettend positieve invloed op mijn concentratie, motivatie etc heeft en besloot ik ermee te experimenten om te kijken wat het mij kan bieden. Momenteel verdiep ik me in de analogen en derivaten van methylfenidaat, omdat deze meer beschikbaar zijn. Mogelijk is dit topic interessant voor je. Een schoolpsycholoog zal ik voor deze kwestie in ieder geval nooit raadplegen, aangezien ik niet het vertrouwen heb dat ze me hiermee significant kunnen helpen. Veel meer dan wat triviale tips wordt het immers vaak niet. Bij mij is nooit AD(H)D vastgesteld maar wel dysthymie.

Fool

Badass junkie
Ja, door functionele stimulanten kan je langer door met werken, en met meer motivatie. Mochten deze twee factoren eerder jouw afgeremt hebben om naar een hoger niveau door te stromen, dan zorgt ritalin er wel voor dat je het niveau wel aan kunt.

Let je wel op dat je na school niet afhankelijk bent van ritalin om je baan uit te voeren?

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Ik zou ook wel een beetje oppassen of je er niet afhankelijk van wordt en je niet te veel last krijgt op de lange duur van bijwerkingen.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Ik zou ook wel een beetje oppassen of je er niet afhankelijk van wordt en je niet te veel last krijgt op de lange duur van bijwerkingen.

Dit idd. Als je het op deze manier misbruikt zit een verslaving in een klein hoekje. Pas daar aub mee op.

Laatst bewerkt:

ank

Newbie
En het zit niet tussen de oren??
Nu heb ik ritalin nu kan ik het??
Wellicht wel een beetje? Ik nam het enkel voor betere concentratie. Maar toen het eenmaal begon te werken begon ik de dingen ook anders te zien. Op een veel logischere manier. Daardoor ben ik meer gaan nadenken over de toekomst, zo moet je het een beetje zien. Het is geen wondermiddel sorry als ik het zo liet overkomen. Maar het heeft mij gewoon enorm geholpen en was benieuwd naar andermans ervaring!

Misschien is je endorfine niveau niet op normaal niveau maar niet laag genoeg voor adhd ofzo.
Bedankt, ik ga dit zeker nader onderzoeken.

Je verhaal is zeker herkenbaar.

Zelf ben ik van het havo/vwo naar het vmbo gegaan en uiteindelijk op de universiteit terechtgekomen waar ik natuur- en sterrenkunde studeerde. Na een aantal maanden viel ik uit, omdat ik me niet tot schoolwerk kon zetten. Pas later ontdekte ik dat methylfenidaat een ontzettend positieve invloed op mijn concentratie, motivatie etc heeft en besloot ik ermee te experimenten om te kijken wat het mij kan bieden. Momenteel verdiep ik me in de analogen en derivaten van methylfenidaat, omdat deze meer beschikbaar zijn. Mogelijk is dit topic interessant voor je. Een schoolpsycholoog zal ik voor deze kwestie in ieder geval nooit raadplegen, aangezien ik niet het vertrouwen heb dat ze me hiermee significant kunnen helpen. Veel meer dan wat triviale tips wordt het immers vaak niet. Bij mij is nooit AD(H)D vastgesteld maar wel dysthymie.
Gaaf! Bedankt! Ik ga me hier zeker in verdiepen.

Ja, door functionele stimulanten kan je langer door met werken, en met meer motivatie. Mochten deze twee factoren eerder jouw afgeremt hebben om naar een hoger niveau door te stromen, dan zorgt ritalin er wel voor dat je het niveau wel aan kunt.

Let je wel op dat je na school niet afhankelijk bent van ritalin om je baan uit te voeren?
De gedachte is zeker in mijn hoofd opgekomen! Ik ben van mening dat ik nu iets studeer waar mijn interesse en kwaliteiten liggen waardoor ik dit straks rustig kan afbouwen omdat ik nu gemotiveerd ben voor hetgene wat ik doe. Al gebruik ik het uiteraard nog wel om te studeren maar zeker niet 24/7 meer

Fool

Badass junkie
Die endorfines kun je wel afstrepen hoor, dat heeft bijzonder weinig te maken met methylfenidaat.

Raiden

Newbie
En het zit niet tussen de oren??
Nu heb ik ritalin nu kan ik het??
Denk niet dat je helemaal weet waar je over praat. Ik heb dan wel add maar zou zonder dit medicijn niet zijn waar ik nu ben. Volg momenteel ook een hbo opleiding en mensen uit mijn klas (zonder add, etc.) vragen toch elke tentamen week weer of ze wat van me mogen overkopen, omdat ze gewoon zeer zeker positieve effecten ervaren van het medicijn. Voor hun is het gewoon een beter alternatief voor koffie.

Over schadelijkheid gesproken, wat doen de meeste studenten elk weekend zwaar aan de alcohol? Alcohol schade gaat ver boven de schade die een 10 MILIGRAM pilletje teweegbrengt. Mensen willen altijd het onbekende zwart maken terwijl ze zichzelf kapot drinken in het weekend, pathetic :confused:mile:

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: ank

Liefhebbertje

Bewuste gebruiker
Denk niet dat je helemaal weet waar je over praat. Ik heb dan wel add maar zou zonder dit medicijn niet zijn waar ik nu ben. Volg momenteel ook een hbo opleiding en mensen uit mijn klas (zonder add, etc.) vragen toch elke tentamen week weer of ze wat van me mogen overkopen, omdat ze gewoon zeer zeker positieve effecten ervaren van het medicijn. Voor hun is het gewoon een beter alternatief voor koffie. Over schadelijkheid gesproken, wat doen de meeste studenten elk weekend zwaar aan de alcohol? Alcohol schade gaat ver boven de schade die een 10 MILIGRAM pilletje teweegbrengt. Mensen willen altijd het onbekende zwart maken terwijl ze zichzelf kapot drinken in het weekend, pathetic :confused:mile:

Blijf dat vooral denken dat ik het niet weet

Raiden

Newbie
Modknip

Die endorfines kun je wel afstrepen hoor, dat heeft bijzonder weinig te maken met methylfenidaat.
Hij heeft inderdaad gelijk, daar hoef je niet je tijd aan te verdoen, zou je moeten weten gezien je opleiding :wink:

Laatst bewerkt door een moderator:
  • Like

Liefhebbertje

Bewuste gebruiker
Denk niet dat je helemaal weet waar je over praat. Ik heb dan wel add maar zou zonder dit medicijn niet zijn waar ik nu ben. Volg momenteel ook een hbo opleiding en mensen uit mijn klas (zonder add, etc.) vragen toch elke tentamen week weer of ze wat van me mogen overkopen, omdat ze gewoon zeer zeker positieve effecten ervaren van het medicijn. Voor hun is het gewoon een beter alternatief voor koffie.

Over schadelijkheid gesproken, wat doen de meeste studenten elk weekend zwaar aan de alcohol? Alcohol schade gaat ver boven de schade die een 10 MILIGRAM pilletje teweegbrengt. Mensen willen altijd het onbekende zwart maken terwijl ze zichzelf kapot drinken in het weekend, pathetic :confused:mile:

De docent of prof. Staat voor de klas en zegt wacht even jongens
Gaat aan ze bureau zitten en neemt een dikke lijn sos?
Is dat dan ook oke? Hij is meer gefocust praat makkelijker
Heeft gelijk debetweters en bijdehandjes door :wink:
Is dit dan ook oke in jou ogen?
Kom niet aan met coke is geen medicijn voor sommige add adhd een perfect middel daarbij verschild jullie medicatie bijna niet van amfetamine

Fool

Badass junkie
Stiekem verschilt cocaïne best veel van amfetamine, ik denk dat je op de vergelijking met methylfenidaat doelt. Methylfenidaat en cocaïne lijken inderdaad erg veel op elkaar, ze werken op dezelfde eiwitten(hier relevant: de dopamine transporter) in ongeveer dezelfde verhoudingen. En ze werken ook grotendeels op dezelfde fysieke locaties in je brein, met één klein verschil: cocaïne vertoont ook flinke activiteit in je beloningscentrum. Dat is verschil 1.

Daarnaast wordt verlaat cocaïne véél sneller de actieplaats weer, waardoor je grotere pieken in geblokkeerde dopamine transporters krijgt en dus grotere afwijkingen van de hoeveelheid dopamine in die synapsspleten. En dat is juist wat we proberen om constant te verhogen. Verschil nummer 2.

Ik ga niet beweren dat cocaïne geen medicijn is, het wordt nog steeds gebruikt om vasoconstriction en/of lokale verdoving te creëren of ADHD niet verlicht. Maar het is geen medicijn tegen ADHD, omdat er gewoonweg veel betere opties zijn.

Maar opzich zou ik me niet persé ergeren aan het feit dat de beste professor een 'dikke lijn' sos zou nemen, ik zou me er wel aan ergeren als hij daardoor ook zo'n persoon wordt die te belangrijk is voor deze wereld en daardoor eventjes mist dat er gigantische gaten in zijn verhalen en verklaringen zitten.

Liefhebbertje

Bewuste gebruiker
Lieve @Fool
Coke was een voorbeeld kan elke drugs zijn je neemt hem heel serieus

Wat ik bedoel te zeggen is waarom zou het onder studenten wel mogen ennormaal zijn
En in het werkzame leven word je op staande voet eruit gegooid en ben je een addict

Fool

Badass junkie
Omdat hij van zijn 'dikke lijn sos' hoogstwaarschijnlijk zijn werk niet zo goed uit kan voeren.

• Like

Lysergine

Bewuste gebruiker
Bedankt, ik ga dit zeker nader onderzoeken.
Precies. Methylfenidaat veroorzaakt vooral een verhoging van dopamine en noradrenaline doordat het de heropname van deze neurotransmitters inhibeert.

Hoewel ik momenteel niet naar school ga, zal ik wel methylfenidaat of een analoog ervan gebruiken voor school als ik daarbij baat heb. Ik heb dus ja gestemd.

Wat betreft de website: ik begrijp dat die zonder speciale programma`s op het reguliere web te vinden is. Dat is toch strafbaar en dan nemen ze toch een groot risico wegens de verkoop van illegale drugs ook al zijn ze van mening dat ritalin voor iedereen beschikbaar moet zijn?!

Raiden

Newbie
Mogelijk is dit topic interessant voor je.
Dat topic is overigens zeker interessant.

Stiekem... ...Maar het is geen medicijn tegen ADHD, omdat er gewoonweg veel betere opties zijn.
Zeer helder uitgelegd, bedankt!

Kom niet aan met coke is geen medicijn voor sommige add adhd een perfect middel daarbij verschild jullie medicatie bijna niet van amfetamine
Hier ga ik niet eens op reageren.

@Liefhebbertje Het was niet mijn intentie om je te frustreren, laten we het houden op een meningsverschil. Ik respecteer jou mening al vind ik je argumenten een beetje kul. Respecteer mijn mening dan ook dat ik vind dat Ritalin veel goeds kan doen voor iemand met concentratie problemen. Er zijn tal van succes verhalen, mede door dit medicijn. Ik ben blij dat de wetenschap zo ver is dat we mensen kunnen helpen met zo iets ontzettend kleins en 'nietigs'. Natuurlijk is het niet honderd procent goed/veilig maar wees eerlijk, wat is dat nu wel? Alles is een tweesnijdend zwaard. Niks is alléén goed.

Wat betreft de website: ik begrijp dat die zonder speciale programma`s op het reguliere web te vinden is. Dat is toch strafbaar en dan nemen ze toch een groot risico wegens de verkoop van illegale drugs ook al zijn ze van mening dat ritalin voor iedereen beschikbaar moet zijn?!
Mhm ja dat kan maar ik ben al een tijdje klant en ze hebben eigenlijk altijd meteen de volgende dag geleverd. Geloof dat het een beetje gedoogd wordt of ze kunnen zich goed verbergen? Ze claimen ook niet via apotheek/particulieren hun Ritalin te verkrijgen dus wellicht hebben ze goede connecties? Maakt me ook niet zoveel uit ik ben zeer tevreden met hun service want van de huisarts krijg ik niet meer, ondanks ik meerdere malen heb aangegeven te weinig te hebben. Al heeft komt dat ook wel een klein beetje dat ik soms wat aan klasgenoten geef obviously..

Liefhebbertje

Bewuste gebruiker
@Liefhebbertje Het was niet mijn intentie om je te frustreren, laten we het houden op een meningsverschil. Ik respecteer jou mening al vind ik je argumenten een beetje kul. Respecteer mijn mening dan ook dat ik vind dat Ritalin veel goeds kan doen voor iemand met concentratie problemen. Er zijn tal van succes verhalen, mede door dit medicijn. Ik ben blij dat de wetenschap zo ver is dat we mensen kunnen helpen met zo iets ontzettend kleins en 'nietigs'. Natuurlijk is het niet honderd procent goed/veilig maar wees eerlijk, wat is dat nu wel? Alles is een tweesnijdend zwaard. Niks is alléén goed.
[/QUOTE]

Je frustreerd me absoluut niet
Ik stel gerichte vragen omdat ik een andere mening heb
Je hebt gelijk we mogen heel blij zijn dat er een medicijn bestaat wat hoed werkt!

Maar omdat het een medicijn is
Vind iedereen het maar goed dat ook zonder aandoening het gebruikt mag/kan worden
Ik ben het hier niet mee eens voor mensen zonder add/adhd of welk ziektebeeld dan ook is het een stimulant
En ik vraag me dan ook hardop af waarom mag dit wel maar speed of coke niet
Bij lagere dossisen werkt het naar mijn idee hetzelfde

En net zoals ik jou je mening laat geven laat mij die dan ook doen
Het lijjt erop alsof jij je aangevallen voelt ipv dat jk dat zou zijn

ank

Newbie
Wat gaaf en bedankt voor jullie reacties/meningen! :smiley:

Ik vind mensen vaak erg naar worden van speed/coke. Zeer egoïstisch, anti-sociaal en zich vooral te goed voelen voor de wereld. Dat heb ik nog nooit mee gemaakt van iemand die aan de Ritalin zat, ook in grotere dosis niet. Denk toch dat, ondanks het op elkaar lijkt, de werking erg verschilt. Ritalin maakt je gewoon wat meer obedient en laat je minder gevoelsbeslissingen nemen - wat een 95:5 ratio is bij mensen gemiddeld - en dus meer beslissingen neemt op logica. Coke maakt echt levens kapot, heeft het altijd al gedaan en zal het altijd blijven doen. Ik ken geen geval waarin Ritalin levens kapot maakt o.i.d. Al moet ik zeggen dat ik hier natuurlijk ook niet echt naar op zoek ben. Ik snap de link tussen coke en Ritalin alleen vind ik dat het verder uit elkaar ligt dan sommige mensen beweren. 10mg Coke ga ik in ieder geval niet 4 uur lang straight van leren. Daarbij is het ook niet controleerbaar omdat het allemaal geïmporteerd wordt vanuit het buitenland, geen belasting etc. etc. tl:dr; logisch dat coke verboden is

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod

Ja plus dat als je het hebt over het dopamineniveau in de hersenen, een bepaald niveau halen om ADHD wel of niet te hebben bullshit is. Het belachelijke is is dat bij diagnostisch onderzoek de onderzoeker zelf de regels stelt (vooraf wel hoor) over wanneer er wel of niet sprake is van ADHD.

Bij slecht onderzoek gebeurt dat op basis van één (gebrekkig) onderzoeksmiddel, waarvan soms zelfs de grens wel/niet ADHD door de onderzoeker bepaald wordt. Bij degelijk onderzoek gebeurt dat met meerdere hypothesen en waarbij aandachtstekortproblemen worden gezien via de meerderheid van (degelijke) onderzoeksmiddelen. Het meten van niveaus van neurotransmitters komt daar lange na niet bij kijken. Daarnaast moet altijd sprake zijn van bestaan van de problemen voor het zesde jaar, er is dus ook altijd onderzoek bij ouders en leerkrachten nodig.

Aandachtsproblemen en hyperactiviteit > waarneembaar probleemgedrag > hebben we gekaderd > zijn we ADHD gaan noemen > ADHD gaat heel leven op zich leiden > vervolgonderzoek wordt weer gebaseerd op naam + gedrag ADHD. Maar dat is misschien weer een ander verhaal.

• Like
Waarderingen: Fool

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Toen ik studeerde gebruikte ik wel eens ritalin of speed bij het schrijven van papers, af en toe ook bij leren, met name wanneer ik echt in tijdsproblemen zat. Het werkt zeker goed, je hebt meer concentratie, kunt je makkelijker motiveren, etc.

Maar pas er mee op dat het geen gewoonte wordt, straks kun je niks meer voor school en later voor werk zonder ritalin. Als je het enkel voor bijzondere gevallen gebruikt zal de kans veel kleiner zijn dat je later in de problemen komt. Het argument dat je nu iets doet wat je wel interessant vind en je het daardoor niet meer nodig zal hebben vind ik een gevaarlijke, want als je er eenmaal aan gewend bent dan ga je het verschil zeker merken en zal het toch lastig zijn om weer op dat niveau te komen ondanks dat je het leuk vind. Ik vond mijn studie overwegend interessant en mijn baan nu ook, maar motivatie staat daar voor mij helaas wel flink los van. Ik moet mezelf af en toe echt met moeite aan het werk zetten ondanks dat ik dit werk zeer interessant of leuk vind. Als ik er tijdens mijn studie een gewoonte van had gemaakt om dit op ritalin te doen weet ik zeker dat ik dit nu bij werk ook nodig zou hebben.

Liefhebbertje

Bewuste gebruiker

Ik probeerde hetzelfde als hier boven over te brengen

Hmm valt toch nog wel een hoop te bahalen :flushed:

Bovenaan