Ritalin na psychoses

Hoi,

Is hier iemand die ervaring heeft met het gebruiken van ritalin na psychoses? Ik heb twee psychoses gehad en waarschijnlijk is ritalin de aanleiding geweest van beide psychoses. Graag zou ik het middel nog gebruiken. Ik heb namelijk ADD en ik heb hier zonder medicatie veel last van. Mijn psychiater wil geen ritalin meer voorschrijven. Ik heb overwogen om het te kopen, maar hier toch van afgezien. Weet iemand een goed alternatief voor ritalin bij ADD?

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Je hebt psychoses gehad (mede) door de Ritalin. En dan wil je alsnog weer Ritalin gaan gebruiken? Dat is niet echt verstandig vind je niet? De kans dat je weer een psychose krijgt is dan groot. Waarom zou je uberhaupt dat risico willen nemen? Je psychiater heeft echt gelijk, die heeft er ook jaren voor gestudeerd. Praat er over met je psych, er zijn vele andere mogelijkheden om met je add om te leren gaan. Therapieën, andere medicijnen, hulp groepen.

Dit laatste stukje is niet persoonlijk naar jou want ik ken jou niet maar ik vind dat zomaar medicijnen geven voor add/adhd sowieso veel te vaak gebeurd. Het is niet in elk geval van add/adhd nodig hoor.
"Stop der een pil in en u heeft een normaal kind".

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Huh? Waarom wil je ritalin gaan gebruiken als je precies van dat middel psychoses hebt gehad?

Er zijn andere opties voor medicatie (ik weet niet of die dan ook een psychose triggeren, zou je met een psychiater moeten bespreken), maar je kunt bijv. ook neurofeedbacktraining doen. Schijnt goed te helpen bij o.a. concentratieproblemen. Daarnaast kun je nog LTO3 proberen of bijvoorbeeld een diëtist bezoeken, dat werkt voor sommige mensen ook goed.

Liefhebbertje

Bewuste gebruiker
Ritalin kan je beter niet meer willen
De werkzame stof Mythylfenidaat bevat dopamine die er dus op zijn beurt voor zorgt het dopamine gehalte in het brein te verhogen.

Dopamine verstoring kan psychoses veroorzaken vandaar dat anti psychotica nogal eens naast ritalin word voorgeschreven
Binnen de wel bekende medicijnen voor adhd oftewel werking ritalin hebben zonder kans op een psychose
Wel bestaan er natuurlijke alternatieven

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Klopt niet helemaal, Methylfenidaat bevat geen dopamine. Het stimuleert de dopamine release en remt de heropname.

Na mijn eerste psychose heb ik abilify gebruikt in combinatie met ritalin. De abilify bleek achteraf gezien niks voor mij te doen, dus ik werd weer psychotisch. Nu slik ik invega waar ik wil op reageer. Misschien kan ik ritalin proberen in combinatie met invega. Misschien dat ik dan niet psychotisch word.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Kun je misschien uitleggen waarom je persee Ritalin wil blijven gebruiken ondanks dat je weet dat het heel slecht is voor je en je psych het afraad? Ik begrijp het niet.
Het is natuurlijk helemaal je eigen keuze wat je doet en je moet het zelf weten. Er zijn vele andere manieren om met je add om te leren gaan. Alleen is die weg moeilijker dan met een symtoombestrijdend pilletje maar werkt wel beter uiteindelijk. Maar je komt hier voor advies, dat krijg je dan ook en je doet er niets mee. Waarschijnlijk zijn het antwoorden die je niet had willen horen maar zo is het nou eenmaal. Het is erg onverstandig zelf te gaan dokteren met medicijnen. Je psych is niet gek en weet echt wel hoe en wat. Bel je psych en maak een afspraak, ga niet zelf dokteren. Dat is een recept voor verslaving en mentale problemen (die je al hebt he).

Laatst bewerkt:
Ik doe zeker wat met de reacties die ik hier krijg. De reden dat ik graag ritalin wil blijven gebruiken is omdat ik mij fijn voelde bij het middel. Ik voelde mij een stuk beter dan hoe ik mij nu voel. Ik mis de ritalin.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
maar vind je de ritalin zo'n fijn middel, dat je het risico wilt lopen om wéér psychotisch te worden? Dat wil je toch niet?

Ik zou dan toch echt liever andere manieren gaan zoeken om de ADHD klachten wat te dempen, of om er mee te leren leven. Je kunt er prima mee leren leven, zolang je maar weet wat je mogelijkheden en tekortkomingen zijn.

Pieter210

Bewuste gebruiker
De kans op psychoses bij een relatief lage dosering Ritalin lijkt mij klein. 2x 5 Mg of 2x 10 Mg lijkt mij weinig kwaad kunnen. Het werkt overigens op andere dopamine-pathways dan geblokkeerd worden door anti-psychotica.

Succes & wijsheid!

Bovenaan